abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 17 januari 2026 @ 15:12:23 #1
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219857728
In dit topic kunnen allerlei meningen worden gedeeld, maar onthoud dat er in dit topic geen 'onderling oorlogvoeren' wordt toegestaan. Respecteer een andere mening.

Let's go!

Theorieën over het ontstaan van de oorlog.

Westerse invloed: Ukraine on fire.
https://www.blckbx.tv/bui(...)ng-over-het-conflict

Russische invloed:
Bekijk deze YouTube-video

Een paar redenen waarom Rusland de oorlog is begonnen en zich niet gaat terug trekken.
Hier wordt duidelijk uitgelegd waarom Oekraïne belangrijk is voor Rusland en dus ook andere grootmachten die invloed in de regio willen.
Bekijk deze YouTube-video

En wat gaat het gevolg zijn, welke allianties gaan we krijgen?
https://www.bnr.nl/nieuws(...)wereldorde-verandert

Documentaire over de andere kant van de oorlog.
https://truthinmedia.com/series/zelenskyy-unmasked/

Kom maar op met jullie ideeën maar houdt het beschaafd, inhoudelijk en volgens de richtlijnen 😉
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_219857982
Wat een loze beschuldiging alweer :N

Maar weer verder met oekraine :)
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
  Moderator zaterdag 17 januari 2026 @ 16:10:14 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219858010
jij begon
pi_219858029
Ik verwacht wel dat Oekraïne negatieve gevolgen gaat ondervinden van de dreiging op Groenland.
  Moderator zaterdag 17 januari 2026 @ 16:18:35 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219858055
ligt er een beetje aan of het bij woorden blijft lijkt me

als de VS en de EU op elkaar gaan lopen schieten is het wel klaar met de miljardensteun ja _O-
pi_219858057
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 16:13 schreef Candymannetje het volgende:
Ik verwacht wel dat Oekraïne negatieve gevolgen gaat ondervinden van de dreiging op Groenland.
Bedoel je die 20 militairen die europese landen gestuurd hebben naar Groenland ipv oekraine?
;)
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_219858063
Wat was nou eigenlijk het doelwit van de recente Oreshnik volgens westerse media?
pi_219858065
Niet dat ze direct Oekraïne laten vallen maar de aandacht zal verdeeld gaan worden.
  Moderator zaterdag 17 januari 2026 @ 16:23:34 #9
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219858083
denk eerlijk gezegd niet dat er heel veel gaat gebeuren zolang de Groenlanders zelf er geen zin an hebben en als Trump ze weet te paaien met een grote zak geld zal het Denemarken ook weinig boeien, scheelt ze een half miljard per jaar
pi_219858123
Zeker, als het op die manier gaat zal er weinig veranderen.
Maar door die grote bakkes van hem raken er nu wel wat mensen in paniek.
Trump is wel op ramkoers met de EU.
  Moderator zaterdag 17 januari 2026 @ 16:29:45 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219858136
ja begint volledig door te draaien nu
pi_219858188
We gaan het zien :)

Ondertussen levert Frankrijk meer intel aan Oekraïne dan de USA.
De USA gaat langzaam z'n handen er van af trekken.
Europa moet het over gaan nemen.
pi_219858229
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 16:37 schreef Candymannetje het volgende:
We gaan het zien :)

Ondertussen levert Frankrijk meer intel aan Oekraïne dan de USA.
De USA gaat langzaam z'n handen er van af trekken.
Europa moet het over gaan nemen.
Eerste lijkt mij grootspraak van Petit Macron.
En ik geloof niet dat de VS haar handen (volledig) zal wegtrekken. Ze hebben nu (even) andere prioriteiten. En Europa moet idd overnemen, dat had Hegseth vorig jaar al gezegd tegen Europa. Maar voor de VS is het win-win als Europa en Rusland elkaar bevechten, economisch en/of militair. Weer 2 hegemonie concurrenten minder. Kunnen zij ondertussen China aanpakken, en met Iran ook even de BRICS ondermijnen.
pi_219858317
Kweenie, de VS heeft ook interne problemen.
Moeite op de rente op staatsschuld te betalen enzo.
De zilverprijs gaat niet voor niets door het dak.
En een kat in het nauw maakt rare sprongen.
pi_219858424
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 17:00 schreef Candymannetje het volgende:
Kweenie, de VS heeft ook interne problemen.
Moeite op de rente op staatsschuld te betalen enzo.
De zilverprijs gaat niet voor niets door het dak.
Ja daarom pikken ze olie van een ander.
En in Venezuela zit ook veel zilver. Heb eerder gepost dat geruchten zeiden dat Rusland/China de zilvervoorraad daar versluist hebben voor de actie van de VS. Maar dit kan niet op echtheid bevestigd worden.

En de kat begint idd rare sprongen te maken. Aanslag op Putin
:?
pi_219858476
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 17:00 schreef Candymannetje het volgende:
Dat verwacht ik trouwens ook nog van oekraine. Zeker na de aanstelling van Budanov, lijkt mij met het oog op toekomstige "dirty war" tegen Rusland, zelfs na de oorlog. Budanov staat dan ook in nauw contact met de CIA.
En van een dirty war gaan we hier in Europa dan ook de gevolgen dragen, tenzij we verantwoordelijke leiders krijgen.
Zoals jij eerder es zei zou een economische/militaire "alliantie" met Rusland ons veel sterker op het wereldtoneel zetten dan als huidige vazal van de VS.
pi_219858590
Ik denk dat Rusland nu echt niet gaat stoppen in Oekraïne voordat alles veilig is gesteld.
Die heeft geen zin in een Minsk 3
pi_219858687
Van telegram:

quote:
Washington, USA
🎙 Donald Trump said that amid the situation around Greenland, the United States will impose tariffs on Denmark and several European countries that have sent their troops to the island for military exercises coordinated by Copenhagen.

According to Trump, starting February 1, 2026, all goods imported into the U.S. from Denmark, Norway, Sweden, France, Germany, the United Kingdom, the Netherlands, and Finland will be subject to a 10% tariff.

Starting June 1, the tariff will be increased to 25% and will remain in place until an agreement is reached on the “full and absolute purchase of Greenland.”
pi_219859052
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 17:57 schreef Candymannetje het volgende:
Van telegram:
[..]

Ging dit ook net posten.
Dit is toch te gek voor woorden.
Heb het vroeger al es gepost: Putin seems to be the only adult in the room.
pi_219859080
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 18:28 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Ging dit ook net posten.
En China de lachende 3e
pi_219864414
Zelfs Merz :D

quote:
«If we manage to restore peace and freedom in Europe, to find a compromise with our largest European neighbor, namely with Russia… And I'm saying this not because I'm in the east, I'm saying this anywhere in Germany. Russia is a European country», — stated the German politician.
Zelfs Stoltenberg :D

quote:
Jens Stoltenberg, voormalig secretaris-generaal van de NAVO en huidig Noors minister van Financiën, roept het Westen op om met Rusland te praten "als een buur", vooral over de oorlog in Oekraïne en wapenbeheersing, benadrukkend dat Rusland een buurland blijft dat niet verdwijnt, en dat dialoog nodig is ondanks confrontatie. Hij stelt dat een terugkeer naar dialoog essentieel is om escalatie te voorkomen en een nieuw architectuur voor wapenbeheersing te bespreken, zelfs met een "dubbele strategie" van verdediging en dialoog.
Wat zou er aan de hand zijn :?
Collectieve zinsverbijstering?
pi_219864608
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 09:48 schreef UncleScorp het volgende:
Zelfs Merz :D
[..]
Zelfs Stoltenberg :D
[..]
Wat zou er aan de hand zijn :?
Collectieve zinsverbijstering?
Nope, de USA die zich niet meer als een bondgenoot gedraagt.
pi_219867261
Er is blijkbaar geveegd, waarvoor dank.
pi_219867276
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 10:21 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ok. Kvind het toch een onverwachte, plotse wending.
pi_219873194
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 16:08 schreef UncleScorp het volgende:
Er is blijkbaar geveegd, waarvoor dank.
Want stel je voor dat er inhoudelijk dingen besproken worden.
Best griezelig natuurlijk, dat moet wel geveegd worden.
pi_219873199
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 18:28 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Ging dit ook net posten.
Trump is de grootste gek ter wereld, maar Putin dan de enige adult noemen?
De man die zonder enige aanleiding een ander land in puin aan het helpen is.....
pi_219873893
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 09:03 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Trump is de grootste gek ter wereld, maar Putin dan de enige adult noemen?
De man die zonder enige aanleiding een ander land in puin aan het helpen is.....
Aanleidingen staan in de OP.
pi_219873953
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 10:37 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Aanleidingen staan in de OP.
Niet in mijn OP?
Of bedoel je het onderling oorlog voeren dingetje?

Nou dat is nergens aan de hand geweest.
Het enige was een discussie over waar BNW voor staat, wat iemand verwachten hiervan.

Maar schijnbaar is een echte discussie en inhoud niet passend in BNW. Maar dan zou dat in de policy moeten.
pi_219873997
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 10:40 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Niet in mijn OP?
Of bedoel je het onderling oorlog voeren dingetje?

Nou dat is nergens aan de hand geweest.
Het enige was een discussie over waar BNW voor staat, wat iemand verwachten hiervan.

Maar schijnbaar is een echte discussie en inhoud niet passend in BNW. Maar dan zou dat in de policy moeten.
In de eerste post van dit topic staan alle aanleidingen.
Van zowel de Russische kant als de westerse kant.
pi_219874295
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 09:02 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Want stel je voor dat er inhoudelijk dingen besproken worden.
Best griezelig natuurlijk, dat moet wel geveegd worden.
Feit dat het geveegd werd toont aan dat het niet echt inhoudelijk was ?

(ik heb het niet gelezen btw en heb er ook geen behoefte aan)
pi_219874390
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 11:00 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Feit dat het geveegd werd toont aan dat het niet echt inhoudelijk was ?

(ik heb het niet gelezen btw en heb er ook geen behoefte aan)
Het was wel degelijk inhoudelijk en on topic.
Maar goed dat wordt hier toch genegeerd.
pi_219876090
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 10:21 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Benieuwd hoe dit gaat aflopen.
De bogen worden gespannen...
pi_219876238
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:27 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Benieuwd hoe dit gaat aflopen.
De bogen worden gespannen...
De Europese militairen die naar Groenland waren gestuurd komen al weer terug hoorde ik net op de radio
pi_219876364
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:33 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
De Europese militairen die naar Groenland waren gestuurd komen al weer terug hoorde ik net op de radio
Dat was altijd al het plan. Ze waren er om voorbereidingen te treffen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219876391
quote:
Geduld EU is op: naast heffing ligt ook 'handelsbazooka' klaar voor de VS
Na weken van dreigende taal van de Amerikaanse president Donald Trump lijkt de maat voor de Europese Unie vol. De 27 lidstaten wierpen gisteren een maatregelenpakket van 93 miljard euro op, nadat Trump dit weekend importheffingen had aangekondigd voor acht Europese landen die meedoen aan een Groenland-missie.

Of het genoeg zal zijn om Trump op zijn schreden te doen terugkeren, is de vraag. Maar volgens analisten is het niet de enige troef die de EU in handen heeft.

"Alle landen beseffen: er moet nu een harde lijn worden getrokken", zegt geopolitiek analist Haroon Sheikh, verbonden aan de Vrije Universiteit. "Als een bondgenoot dreigt grondgebied af te nemen van een Europees land, dan kunnen we niet anders."

Hij noemt het EU-pakket een "goed eerste signaal". De maatregelen betreffen importheffingen op Amerikaanse producten zoals spijkerbroeken, motoren en vliegtuigen. Deze producten worden voornamelijk gemaakt in delen van de VS waar veel Trump-stemmers wonen. "Dit pakket is dus gericht op de achterban van Trump", zegt ABN-econoom Rogier Quaedvlieg. "De EU denkt hiermee significante economische schade aan te kunnen richten."

Trump zegt dat zijn importheffing van 10 procent voor de acht landen, waaronder Nederland, op 1 februari zal ingaan. Als hij dit plan niet intrekt, zullen ook de Europese tegenheffingen ingaan.

'Handelsbazooka'
Maar de EU heeft nog een andere troef achter de hand: het zogenoemde antidwanginstrument. Dit instrument, dat in de Brusselse wandelgangen ook wel de 'handelsbazooka' wordt genoemd, stelt de EU onder meer in staat om Amerikaanse bedrijven de toegang tot de Europese interne markt te ontzeggen.

"Dit instrument ligt al een paar jaar klaar, eigenlijk met de hoop het nooit te hoeven inzetten", zegt econoom Quaedvlieg. "De dreiging alleen zou genoeg moeten zijn om te zorgen dat Amerika of een ander land niets doet."

De Franse president Emmanuel Macron heeft het afgelopen jaar meermaals opgeroepen tot het inzetten van dit instrument. "Maar de kans dat het daadwerkelijk gaat gebeuren lijkt nu een stuk reëler."

Toch balanceert de EU ook nu op een dun koord, zegt analist Sheikh, die ook als wetenschapper bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) de overheid adviseert. "Trump spreekt de taal van macht, dus om hem van gedachten te doen veranderen, is het nodig om die taal te spreken. Maar daar zitten ook grenzen aan."

Sheikh wijst erop dat aanwezigen op het World Economic Forum komende week ook over Oekraïne zullen spreken. "Als dit conflict met de EU hoog oploopt en Trump bijvoorbeeld de suggestie wekt dat hij niets zal doen als Rusland Europa aanvalt, zou dat voor Europa een gitzwart scenario zijn. Dat moet koste wat kost worden voorkomen."
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)oka-klaar-voor-de-vs
pi_219876398
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:33 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Oei dan ligt Groenland voor het grijpen...voor de russen
;)
pi_219876559
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:54 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Oei dan ligt Groenland voor het grijpen...voor de russen
;)
Als Trump kostte wat kost Groenland in wil nemen en daarvoor een voormalige bondgenoot wil bombarderen dan gaat hem dat gewoon lukken.

De gevolgen daarvoor voor de VS zullen alleen wel gigantisch zijn. Zie ook de post boven je.
pi_219876563
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 13:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dat was altijd al het plan. Ze waren er om voorbereidingen te treffen.
Was dat ook al vooraf bekend?
pi_219876575
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Als Trump kostte wat kost Groenland in wil nemen en daarvoor een voormalige bondgenoot wil bombarderen dan gaat hem dat gewoon lukken.

De gevolgen daarvoor voor de VS zullen alleen wel gigantisch zijn. Zie ook de post boven je.
Wat moeten ze gaan bombarderen dan op Groenland?
Hun eigen basis?
pi_219876636
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:11 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Wat moeten ze gaan bombarderen dan op Groenland?
Hun eigen basis?
Jij sprak je verbazing uit dat de Europese militairen weer terug keerden. Als de EU er een basis had gebouwd om een invasie van de VS te stoppen dan had Trump die kunnen bombarderen. Allemaal hypothetisch uiteraard, want Europa wil helemaal niet met militair vertoon zo'n invasie voorkomen. Als Trump Groenland inneemt dan volgen er een hele reeks aan economische sancties en worden Amerikaanse bedrijven en diensten geblokkeerd in de EU.
pi_219876645
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:10 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Was dat ook al vooraf bekend?
Ja. Je kan zelf ook google gebruiken over wat de missie van die 2 Nederlandse militairen was of die 15 Duitse.
pi_219876655
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Jij sprak je verbazing uit dat de Europese militairen weer terug keerden. Als de EU er een basis had gebouwd om een invasie van de VS te stoppen dan had Trump die kunnen bombarderen. Allemaal hypothetisch uiteraard, want Europa wil helemaal niet met militair vertoon zo'n invasie voorkomen. Als Trump Groenland inneemt dan volgen er een hele reeks aan economische sancties en worden Amerikaanse bedrijven en diensten geblokkeerd in de EU.
Dat gaat de EU echt niet doen want de EU is volledig afhankelijk van Amerikaanse big tech diensten.
Of denk jij dat de EU ineens MS, Apple, Google en Meta gaan blokkeren?
pi_219876660
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ja. Je kan zelf ook google gebruiken over wat de missie van die 2 Nederlandse militairen was of die 15 Duitse.
Ja dat heb ik gedaan en jij?
Daar staat namelijk niks over de duur van het verblijf.
pi_219876682
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:19 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat gaat de EU echt niet doen want de EU is volledig afhankelijk van Amerikaanse big tech diensten.
Of denk jij dat de EU ineens MS, Apple, Google en Meta gaan blokkeren?
Het lijkt er toch echt op dat een meerderheid voor het blokkeren is van Amerikaanse bedrijven als Trump zijn plannen doorzet. Welke bedrijven dat dan zijn zal te zijne tijd duidelijk worden. Maar Amazon, Burger King en Netflix zouden we prima kunnen missen.
pi_219876706
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:20 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja dat heb ik gedaan en jij?
Daar staat namelijk niks over de duur van het verblijf.
quote:
Nederlandse militairen vertrekken vandaag weer uit Groenland
De twee Nederlandse militairen die voor een verkenningsmissie in Groenland waren, komen weer terug naar Nederland. Dit was volgens het ministerie van Defensie altijd al de planning.

Het gaat om twee officieren van de Koninklijke Marine, een operationeel en een logistiek planner. Zij reisden afgelopen vrijdag af naar Groenland, om de opties voor een oefening met NAVO-landen in kaart te brengen. Dat gebeurde onder leiding van Denemarken. Ook Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Noorwegen, Zweden en Finland stuurden daarvoor militairen naar Groenland.

"Zij hebben in kaart gebracht hoe je in de geografie van Groenland eenheden het meest verstandig kan inzetten", legt generaal Onno Eichelsheim uit in het NPO Radio 1-programma Sven Op 1. "Wat doe je aan de westkant, wat doe je aan de oostkant? Wat voor soort oefening moet het worden zodat je daadwerkelijk afschrikwekkend kan zijn richting Rusland? Daar hebben ze allerlei dingen voor in kaart gebracht."
https://nos.nl/collectie/(...)g-weer-uit-groenland
pi_219876727
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 14:26 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
[..]

Kijk, achteraf zeggen ze dat ze het altijd al van plan waren.
Maar van te voren hebben ze helemaal niks gezegd.
quote:
"Zij hebben in kaart gebracht hoe je in de geografie van Groenland eenheden het meest verstandig kan inzetten", legt generaal Onno Eichelsheim uit in het NPO Radio 1-programma Sven Op 1. "Wat doe je aan de westkant, wat doe je aan de oostkant? Wat voor soort oefening moet het worden zodat je daadwerkelijk afschrikwekkend kan zijn richting Rusland? Daar hebben ze allerlei dingen voor in kaart gebracht."
En dat in een weekendje.
Totaal ongeloofwaardig.
pi_219877536
twitter
pi_219877955
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 15:39 schreef bianconeri het volgende:
_O- _O- _O- _O-

Niveau BNW dit weer hoor.

Ik denk dat figuren zoals @:UncleScorp en @:Candymannetje het helemaal met je eens zijn.

Onterechte klacht natuurlijk.
Hey kerel
Wat kutuser ben jij man
Jij hebt mij niet te taggen in ander forum en mij wat belachelijk maken

@sp3c
Als dit mag ga ik ook zo spelen
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 17:33:33 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219877996
Mag niet

Je weet dat het niet mag maar je blijft zo doen

Wat wil je nu dat ik doe?
  Moderator maandag 19 januari 2026 @ 17:33:54 #50
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219877998
Ben je volwassen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')