abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 15 januari 2026 @ 16:36:22 #1
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219842018
Het Witte Huis werkt in alle stilte aan een concreet plan om Groenland over te nemen van Denemarken. De precieze details zijn nog onduidelijk, maar The New York Times kwam wel al te weten hoe de Amerikanen het zouden willen aanpakken.

Het is de Nationale Veiligheidsraad die de zaak coördineert. Volgens een Amerikaans functionaris die met The New York Times sprak, kwam die al verschillende keren samen en werden er ook al specifieke instructies uitgestuurd naar een aantal ministeries.

Geruststellend is alvast dat ondanks toespelingen van Trump op het mogelijke gebruik van geweld om Groenland in te lijven, militaire opties tijdens de besprekingen nooit ernstig overwogen zijn. In plaats van ‘dwang’ wil de Nationale Veiligheidsraad ‘overtuigingskracht’ gebruiken. Doel is om met een groots opgezette pr-campagne de 57.000 inwoners van Groenland te overhalen om zich uit eigen beweging bij de VS aan te sluiten.

Campagnes op sociale media
Zo wordt gekeken om campagnes op te zetten op sociale media en reclame te maken. Daarbij zal de nadruk gelegd worden op de gedeelde geschiedenis van de Groenlanders en de inheemse Inuit-bevolking van Alaska.

Er wordt ook aangevoerd dat Denemarken zich niet om Groenland bekommert en dat alleen de Verenigde Staten het eiland kunnen beschermen tegen de toenemende invloed van Rusland en China.

Zo zou de 531 miljoen euro aan subsidies die Denemarken aan Groenland geeft, vervangen kunnen worden door een jaarlijkse betaling van ongeveer 10.000 dollar (8850 euro) per Groenlander. Die kosten zouden gecompenseerd kunnen worden door nieuwe inkomsten uit de winning van zeldzame mineralen, goud, uranium en olie uit de Groenlandse bodem.

Zowel de Groenlandse als de Deense regering liet bovendien al meermaals weten dat het eiland niet te koop is. Een Groenlandse partij die een snelle onafhankelijkheid wil en de banden met de VS wil aanhalen, haalde bij de verkiezingen vorige maand maar een kwart van alle stemmen.

The New York Times maakt zich wel zorgen, mocht Groenland niet willen buigen. ‘Als de overtuigingspogingen van de regering-Trump mislukken, lijkt het heel goed mogelijk dat Trump zijn aanpak zal verscherpen’, klinkt het.

https://www.ad.nl/buitenl(...)-aanpakken~aa61d9e6/

Today we're living in a strange world. :D :{

:T
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 15 januari 2026 @ 16:37:18 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219842029
Goed dat de tt is aangepast
The End Times are wild
  donderdag 15 januari 2026 @ 16:37:53 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219842033
Ik zou er ‘met veel kabaal’ van hebben gemaakt, maar dit is ook ok
The End Times are wild
pi_219842045
Weten we al waar Trump het hotel en de golfbaan wil gaan bouwen?
pi_219842186
Alles wat Trump daar zou willen doen, zou ook kunnen zonder het eiland in te nemen. Ze kunnen er bases openen, mijnen openen etc. Alleen zullen ze bij het laatste dan wel aan Europese omgevingswetgeving moeten voldoen, terwijl hij die wetgeving kan beinvloeden als het onder de VS valt. En wordt het dan een aparte staat in de VS?

quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 09:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
We hebben al een nieuw economisch model: "fake it, till you make it".

Als achtergrond: ondanks alle maatregelen van Trump om het tegendeel te bereiken, zoals de tarieven, is de EU economie toch gegroeid. Alleen bestaat de groei voornamelijk uit AI investeringen en de waardevermeerdering van bedrijven die iets met AI doen. En er zijn de afgelopen jaren zo'n 1300 bedrijven ontstaan, die vaak nog nooit winst hebben gemaakt, maar die op papier meer dan een miljard waard zijn: unicorns. En daar zitten hele bekende tussen. Het zijn uiteraard wel bijna allemaal Amerikaanse bedrijven.

Steeds minder bedrijven keren dividend uit, want daar moet je belasting over betalen. Rijke mensen kopen van al het geld dat ze verdienen aandelen en dan lenen ze geld van de bank om van te leven, met die aandelen als onderpand. Het gaat dus puur om de virtuele waardestijging daarvan.

Vroeger was het vrij eenvoudig te bepalen wat een bedrijf waard was: je pakt de jaarwinst en doet dat maal 10. Dan heb je de investering via dividenduitkering in 10 jaar terugverdiend. Tegenwoordig wordt een waardevermeerdering van de aandelen van slechts 10% per jaar gezien als gefaald beleid. Maar de meeste van die bedrijven zijn fintech bedrijven: bedrijven die handelen in financiële dingen, zoals crypto, of bedrijven die een revolutionair, nieuw product aan het ontwikkelen zijn.

Nou is de slagingsgraad van AI investeringen heel laag. Meer dan 90% daarvan leid niet tot een verbetering of een nieuw product en de kans dat je het geld ooit terugverdiend is minimaal. Dus alle bedrijven die nu AI in hun naam of missiestatement hebben staan, scoren daar wel mee op de beurs, maar het geld dat ze in AI ontwikkeling investeren is in 90% van de gevallen gewoon weggegooid geld. Maar wat geeft dat, als je aandelenkoers daardoor massief gestegen is?

Kortom, het is vooral gebakken lucht. Reclame. Hype. Mooie praatjes en beloftes. En daardoor groeit hun aandelenprijs, en daardoor indirect de economie, de hemel in. Ook dankzij de stomende geldpersen.

Maar dat is dus waarschijnlijk het tegenovergestelde van wat jij voor ogen had ;)

Als consument merk je daar vooral van, dat de inflatie ieder jaar weer harder stijgt dan het voorgaande jaar. Het spelletje is alleen bedoeld voor de rijke elite.
Ik denk niet dat AI gebakken lucht is, of dat het een bubbel is, maar het verschijnsel dat er bij iets nieuws (alhoewel, niet echt nieuw, sprak gister een professor die al sinds eind jaren 70 een onderzoeksgroep in AI leidt), veel nieuwe bedrijven opgericht worden en veel geinvesteerd wordt is vrij normaal, en evenredig met hoeveel impact het kan hebben. Als jij in 10 AI bedrijven investeert, in 7 gaan failliet, 2 worden overgenomen en je aandeel verwatert, en 1tje wordt een miljardenbedrijf, dan kun je nog steeds flink profiteren.

Maar verder: We leven in een wereld met eindige resources, en hebben een economisch systeem wat alleen gezond is bij oneindige groei. Op een gegeven moment klapt dat.
  donderdag 15 januari 2026 @ 17:00:19 #6
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219842193
twitter

Grapjes over IJsland
pi_219842197
Mijn bescheiden mening:
Trump speelt het spel dat Amerika al zo’n 80 jaar speelt, maar dan met meer provocatie: het wereldpolitie-spel. Ja, hij is een narcist van de eerste orde die huilt als hij zijn zin niet krijgt, maar politiek gezien is veel van zijn gedrag richting Europa blufpoker. Het gedoe rond Groenland is naar mijn mening een vervolg op Trumps eerdere kritiek op NAVO-landen die te weinig bijdroegen aan de NAVO-norm (wat ik destijds terecht vond).

Europa reageert hier vooral reactief: we plaatsen soldaten uit meerdere landen in de veronderstelling dat dat afschrikt. Allemaal show en ik verwacht niet dat de VS een NAVO-schisma riskeert over dit gebied.

Waarschijnlijk zal dit uitlopen op afspraken over de uitbreiding van bases in Groenland, deels medegefinancierd door Denemarken en de EU (waar Groenland overigens geen lid van is). Dat is naar mijn mening ook deels terecht: de VS investeert immers ook in defensie op Europees grondgebied, dus wellicht mogen wij dat ook op Noord-Amerikaans grondgebied doen. Strategisch gezien is Groenland namelijk interessant in het licht van Russische agressie, bijvoorbeeld vanwege de mogelijke routes van Russische ICBM’s over de Noordpool naar de oostkust van de VS, en vanwege de toegang tot het Arctische gebied. Ergens heb ik daar wel begrip voor, maar dat kan zonder spierballentaal natuurlijk ook diplomatiek prima opgelost worden.

Mocht het onverhoopt tot een conflict tussen de VS en meerdere Europese landen komen, hoe onwaarschijnlijk ook, dan vormt Groenland waarschijnlijk niet het primaire probleem; de ±70.000 Amerikaanse soldaten die in Europa gestationeerd zijn, zijn veel belangrijker. Vanuit die bases is het een kwestie van een extra “Venezuelaatje” uithalen (staatshoofden ontvoeren, met name de Deense) om de militaire aanvoer naar Groenland direct weer stoppen.

Creatief, natuurlijk, maar wát een bizarre tijd is dit zeg.

[ Bericht 0% gewijzigd door Justinn op 15-01-2026 17:13:55 ]
  donderdag 15 januari 2026 @ 17:05:53 #8
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219842228
when the English went to America with the boat 500 years ago , that does not mean they own the land

Bekijk deze YouTube-video
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219842229
Voor wie nog twijfelt: Trump gaat zijn zin doordrijven en Groenland bezetten.
Excuseer, ik bedoel: De reïncarnatie van Adolf Hitler gaat zijn zin doordrijven en Groenland bezetten.
En mocht je toevallig meelezen Trump/Hitler: ik ben zo iemand van het motto "Liever staande sterven dan op je knieën leven". Je bent gewaarschuwd.
pi_219842258
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  donderdag 15 januari 2026 @ 17:18:50 #11
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219842310
quote:
9s.gif Op donderdag 15 januari 2026 17:00 schreef Momo het volgende:
[ x ]

Grapjes over IJsland
HAHAHAHAHA

O M G..... ZOOOOOOOOOO GRAPPIG

HILARIES!!111
Huilen dan.
pi_219842340
Gaat natuurlijk backfiren als een muthafucker. Maar goed. Oranje god gaat het wel even fixen.

Doei doei VS.
pi_219842344
quote:
7s.gif Op donderdag 15 januari 2026 17:18 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
HAHAHAHAHA

O M G..... ZOOOOOOOOOO GRAPPIG

HILARIES!!111
'Nivo'tje :'(
  donderdag 15 januari 2026 @ 17:30:03 #14
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219842384
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 16:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Alles wat Trump daar zou willen doen, zou ook kunnen zonder het eiland in te nemen. Ze kunnen er bases openen, mijnen openen etc. Alleen zullen ze bij het laatste dan wel aan Europese omgevingswetgeving moeten voldoen, terwijl hij die wetgeving kan beinvloeden als het onder de VS valt. En wordt het dan een aparte staat in de VS?
[..]
Ik denk niet dat AI gebakken lucht is, of dat het een bubbel is, maar het verschijnsel dat er bij iets nieuws (alhoewel, niet echt nieuw, sprak gister een professor die al sinds eind jaren 70 een onderzoeksgroep in AI leidt), veel nieuwe bedrijven opgericht worden en veel geinvesteerd wordt is vrij normaal, en evenredig met hoeveel impact het kan hebben. Als jij in 10 AI bedrijven investeert, in 7 gaan failliet, 2 worden overgenomen en je aandeel verwatert, en 1tje wordt een miljardenbedrijf, dan kun je nog steeds flink profiteren.

Maar verder: We leven in een wereld met eindige resources, en hebben een economisch systeem wat alleen gezond is bij oneindige groei. Op een gegeven moment klapt dat.
je maakt mij niet wijs dat arme vissers dan opeens rijk gaan worden met allemaal een TV en een auto
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219842441
quote:
Als je Amerika niet gunt aan Amerika ben je eigenlijk gewoon een putinpijper of xi ping jing lover.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  donderdag 15 januari 2026 @ 17:45:31 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219842573
quote:
14s.gif Op donderdag 15 januari 2026 17:36 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Als je Amerika niet gunt aan Amerika ben je eigenlijk gewoon een putinpijper of xi ping jing lover.
Huilen dan.
pi_219842613
Misschien kan 'werkt' en 'plan' ook uit de TT.
Trump heeft ondoordachte opvliegers.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  Moderator donderdag 15 januari 2026 @ 17:49:50 #18
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219842617
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 16:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
Weten we al waar Trump het hotel en de golfbaan wil gaan bouwen?
Op de Gazastrook toch?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 15 januari 2026 @ 18:10:15 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219842789
Ik vind het wel jammer dat de huidige verontwaardiging er nauwelijks was toen Amerika zonder enig mandaat of dreiging soevereine landen als Afghanistan of Irak binnenviel. Dat heeft Nederland zelfs-politiek- gesteund (Balkenende).
Als je pro-internationale rechtsorde bent dan moet je dat dus altijd zijn en niet enkel wanneer het je uitkomt.
Ironisch dat Denemarken als argument tegen de annexatie van Groenland aanvoert dat ze bij die twee invasies zo braaf meegeholpen hebben.
Tja, dan is het nu jullie beurt denk ik dan.
The End Times are wild
pi_219843013
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 18:10 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het wel jammer dat de huidige verontwaardiging er nauwelijks was toen Amerika zonder enig mandaat of dreiging soevereine landen als Afghanistan of Irak binnenviel. Dat heeft Nederland zelfs-politiek- gesteund (Balkenende).
Als je pro-internationale rechtsorde bent dan moet je dat dus altijd zijn en niet enkel wanneer het je uitkomt.
Ironisch dat Denemarken als argument tegen de annexatie van Groenland aanvoert dat ze bij die twee invasies zo braaf meegeholpen hebben.
Zijn geen bondgenoten, en dat was in een andere irrationele periode, met de "war on terror"
pi_219843021
quote:
14s.gif Op donderdag 15 januari 2026 17:36 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
We gaan richting een tijdperk waarbij die laatste 2 de minst erge keuze zijn.

Dat is best knap in zo'n korte tijd.
pi_219843030
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 18:10 schreef LXIV het volgende:
Leuk frame, maar Groenland is op geen enkele wijze te vergelijken met Irak of Afghanistan.
pi_219843200
Laat ze het doen.
Dan is het gelijk afgelopen met de nato .
Hoeven we geen miljarden daar in te gaan pompen met verplicht Amerikaanse rotzooi te kopen.

Dan maar focus op Europees leger .
Waar toevallig Canada net nog een overeenkomst heeft getekend

Canada signed a Security and Defence Partnership (SDP) with the European Union in June 2025, establishing a framework for increased cooperation, including joint procurement, military assistance (like Ukraine support), and R&D, with a key follow-up being Canada's entry into the EU's Security Action for Europe (SAFE) initiative to access joint weapons financing and create industrial opportunities for Canadian companies in Europe's defence market. This partnership, signed by Prime Minister Mark Carney and EU leaders, aims to strengthen defence ties amid global instability, allowing Canada to participate in EU defence projects and potentially supply ammunition, drones, and other systems.

https://www.eeas.europa.e(...)fence-partnership_en

Nog een bron .

https://www.international(...)efense.aspx?lang=eng

Nato is kapot en een ouwe relic van jaren terug .
pi_219843326
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 19:09 schreef suijkerbuijk het volgende:
Laat ze het doen.
Dan is het gelijk afgelopen met de nato .
Hoeven we geen miljarden daar in te gaan pompen met verplicht Amerikaanse rotzooi te kopen.
Hoezo zijn we dat verplicht?

quote:
Dan maar focus op Europees leger .
Waar toevallig Canada net nog een overeenkomst heeft getekend

Canada signed a Security and Defence Partnership (SDP) with the European Union in June 2025, establishing a framework for increased cooperation, including joint procurement, military assistance (like Ukraine support), and R&D, with a key follow-up being Canada's entry into the EU's Security Action for Europe (SAFE) initiative to access joint weapons financing and create industrial opportunities for Canadian companies in Europe's defence market. This partnership, signed by Prime Minister Mark Carney and EU leaders, aims to strengthen defence ties amid global instability, allowing Canada to participate in EU defence projects and potentially supply ammunition, drones, and other systems.

https://www.eeas.europa.e(...)fence-partnership_en

Nog een bron .

https://www.international(...)efense.aspx?lang=eng

Nato is kapot en een ouwe relic van jaren terug .
Het wegvallen van de VS zal dan moeten worden opgevangen. Dat gaat veel geld kosten.
pi_219843390
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2026 19:23 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hoezo zijn we dat verplicht?
[..]
Het wegvallen van de VS zal dan moeten worden opgevangen. Dat gaat veel geld kosten.
Amerika met hun Oorlog voeren over de hele wereld om vervolgens via de nato vrede soldaten neer te zetten.
Kost ook geld.
Zal wel maar niet over de rest gaan hebben.
Zeker met Trump wat nog meer zooi gaat brengen in de wereld.
  donderdag 15 januari 2026 @ 19:32:06 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219843408
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2026 18:42 schreef Wantie het volgende:

[..]
Leuk frame, maar Groenland is op geen enkele wijze te vergelijken met Irak of Afghanistan.
Dat zeg ik ook niet. Het gaat om het schenden van de internationale rechtsorde. Lees je überhaupt wel voordat je reageert?
The End Times are wild
  donderdag 15 januari 2026 @ 19:33:11 #27
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219843424
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 18:40 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Zijn geen bondgenoten, en dat was in een andere irrationele periode, met de "war on terror"
Ok. Wist niet dat de internationale rechtsorde enkel gold wanneer er bondgenoten in het spel waren.
The End Times are wild
pi_219843473
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 19:30 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Amerika met hun Oorlog voeren over de hele wereld om vervolgens via de nato vrede soldaten neer te zetten.
Dat hoeft niet.
Er staat nergens in het handvest van de NAVO dat we vredessoldaten moeten leveren aan de VS.
  donderdag 15 januari 2026 @ 19:37:36 #29
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219843496
Ik vind het vooral een rotstreek van Trump dat hij ons laat betalen voor Oekraïne terwijl Amerika de grootste stoker is geweest in dit verhaal, het Europese continent vangt vele miljoenen vluchtelingen op door de bende die Amerika er in het M-O van gemaakt heeft. En nu flikt hij ons dit.

Het enige goede is dat hij de banden met de Russen weer aanhaalt (we gaan toch niet winnen) én dat hij hij institutioneel wokisme aanpakt zoals het reduceren van US aid.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  Moderator donderdag 15 januari 2026 @ 19:40:14 #30
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219843525
Jaaaaaaja
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_219843553
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 19:32 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat zeg ik ook niet. Het gaat om het schenden van de internationale rechtsorde. Lees je überhaupt wel voordat je reageert?
Afghanistan had voor 911 aan de VS gevraagd om in te grijpen in het land.
Dat heeft de VS toen geweigerd.
Na 911 had de VS weinig keuze meer.

Het verschil tussen Afghanistan en Groenland is dat Afghanistan een land was dat verscheurd werd door een burgeroorlog en als gevolg daarvan een broeinest voor terrorisme dat heeft huisgehouden in de Islamitische wereld en het westen.

Irak had een dictator die zijn eigen bevolking dermate terroriseerde dat er No Fly zones waren ingesteld boven het noorden en zuiden van het land.
Die situatie werd steeds minder houdbaar.

De oorlog tegen Irak was illegaal. Daarvoor had de VS geen mandaat.

Bij Afghanistan ligt dat anders.

Groenland is op geen enkele wijze te vergelijken met deze twee landen.
pi_219843603
quote:
7s.gif Op donderdag 15 januari 2026 19:37 schreef phpmystyle het volgende:
Ik vind het vooral een rotstreek van Trump dat hij ons laat betalen voor Oekraïne terwijl Amerika de grootste stoker is geweest in dit verhaal, het Europese continent vangt vele miljoenen vluchtelingen op door de bende die Amerika er in het M-O van gemaakt heeft. En nu flikt hij ons dit.

Het enige goede is dat hij de banden met de Russen weer aanhaalt (we gaan toch niet winnen) én dat hij hij institutioneel wokisme aanpakt zoals het reduceren van US aid.
Het zou heel woke zijn van Trump als hij de VS laat betalen voor Oekraïne.

Wat dat betreft laat hij heel mooi antiwoke beleid zien.

Gewoon de boel uitmelken aan alle kanten.

En banden met Rusland aanhalen:
De VS heeft meerdere schepen van de Russische schaduwvloot in beslag genomen en door het ontvoeren van Maduro de Russische greep op Venezuela verzwakt...

Er worden vaak grapjes gemaakt over hoe Trump in de reet van Poetin zit maar de realiteit is Trump zichzelf op plek 1,2 en 3 zet en de rest belazerd voor zijn eigen gewin.
pi_219843693
Goeie TT nu iig. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 15 januari 2026 @ 20:03:29 #34
462265 Peligrosso
Radio Espantoso
pi_219843816
Hij wil Sudetenland Groenland nog even snel en makkelijk pakken voordat hij de Navo kapot maakt.
Autocratie bv - Anne Applebaum
Het uur van de wolven - Giuliano da Empoli
  donderdag 15 januari 2026 @ 20:14:59 #35
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219843997
Jammergenoeg is Trump niet zo onder de indruk van de paar soldaten die we erheen sturen.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 15 januari 2026 @ 20:16:23 #36
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219844017
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2026 19:42 schreef Wantie het volgende:

[..]
Afghanistan had voor 911 aan de VS gevraagd om in te grijpen in het land.
Dat heeft de VS toen geweigerd.
Na 911 had de VS weinig keuze meer.

Het verschil tussen Afghanistan en Groenland is dat Afghanistan een land was dat verscheurd werd door een burgeroorlog en als gevolg daarvan een broeinest voor terrorisme dat heeft huisgehouden in de Islamitische wereld en het westen.

Irak had een dictator die zijn eigen bevolking dermate terroriseerde dat er No Fly zones waren ingesteld boven het noorden en zuiden van het land.
Die situatie werd steeds minder houdbaar.

De oorlog tegen Irak was illegaal. Daarvoor had de VS geen mandaat.

Bij Afghanistan ligt dat anders.

Groenland is op geen enkele wijze te vergelijken met deze twee landen.
Maar ik vergelijk deze landen ook niet. Ik heb het over de internationale rechtsorde.
Pietje is een alvoholist en een draaideurcrimineel. Nu schiet Sjors pietje neer. Jaren later schiet Donald Jantje neer, die modaal verdient en iedere week naar de kerk gaat.

Ik heb het over het schieten en wat de wet erover zegt.
The End Times are wild
pi_219844411
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2026 20:16 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar ik vergelijk deze landen ook niet. Ik heb het over de internationale rechtsorde.
Pietje is een alvoholist en een draaideurcrimineel. Nu schiet Sjors pietje neer. Jaren later schiet Donald Jantje neer, die modaal verdient en iedere week naar de kerk gaat.

Ik heb het over het schieten en wat de wet erover zegt.
Nee, je hebt het over Denemarken die pro-rechtsorde zou zijn, maar daar niet naar keek bij Afghanistan en Irak.

Of de interventie in Afghanistan tegen de internationale rechtsorde was weet ik niet, de aanval op de VS is gekwalificeerd als een oorlogsdaad en afkomstig uit Afghanistan.
Het is wat een grijs gebied of dat strijdig is met internationale rechtsorde.

Irak was dat wel, maar de situatie rond Irak is totaal anders dan die rond Groenland.

Bij Groenland gaat het om annexatie door de VS. Bij Afghanistan en Irak niet. Daar betrof het een interventie.
pi_219844425
quote:
Het Witte Huis is duidelijk geweest over zijn intenties om Groenland te verwerven. De inzet van Europese militairen op Groenland doet daar niets aan af. Dat zegt woordvoerder Karoline Leavitt in reactie op vragen van journalisten.

Verschillende Europese landen kondigden aan militairen naar de autonoom bestuurde Deense regio te sturen, na aanhoudende claims van de Amerikaanse president Donald Trump dat de VS het grondstofrijke eiland willen inlijven. Onder meer Frankrijk, Duitsland, het VK, Zweden en Noorwegen zegden toe militairen te sturen om toe te zien op de "veiligheid" op het eiland. Ook Nederland stuurt versterking, zo werd donderdag bekend: één militair.

De VS hebben de afgelopen dagen herhaaldelijk benadrukt hun interesse in Groenland niet op te geven, en het desnoods met geweld in te nemen. Volgens het land is die annexatie noodzakelijk uit 'veiligheidsoverwegingen'.
https://www.ad.nl/buitenl(...)~aee50bd8/?slug_rd=1
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 15 januari 2026 @ 20:47:57 #39
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219844430
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 20:14 schreef Perrin het volgende:
Jammergenoeg is Trump niet zo onder de indruk van de paar soldaten die we erheen sturen.

[ x ]
Had je een ander statement verwacht dan van Leavitt? :?
  donderdag 15 januari 2026 @ 20:49:03 #40
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219844442
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 20:47 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Had je een ander statement verwacht dan van Leavitt? :?
Als het doel afschrikking is, jazeker. Wat doen die troepen daar anders?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219844524
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 20:49 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als het doel afschrikking is, jazeker. Wat doen die troepen daar anders?
Nou, die zijn er niet op Leavitt af te schrikken.
Zij is een beroepsleugenaar.
  donderdag 15 januari 2026 @ 20:55:26 #42
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219844532
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 20:49 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als het doel afschrikking is, jazeker.
Het doel is om de drempel hoger te maken om een militaire overname van Groenland te overwegen, dat is wat anders dan pure afschrikking.
En over dat eerste zal deze Amerikaanse regering zich nooit uitlaten. Maar het signaal dat de Europese landen hiermee afgeven is er eentje van verzet tegen Amerikaanse inmenging, en dat wanneer deze 'kwartiermakers' om wat voor reden dan ook onder vuur komen te liggen, de inzet flink verhoogd zal worden voor de V.S.
pi_219845568
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 20:14 schreef Perrin het volgende:

[ x ]
Jammer dat de EU niet meteen 100.000 militairen kan stationairen en met de zwaarste middelen daar een ongelofelijke vuurwerk show laat zien.
Dan was Trump wel onder de indruk.
Vakman pur sang
pi_219845653
In 2019 lag heel Denemarken nog in een deuk van het lachen toen de VS Groenland wou kopen:

https://www.latimes.com/c(...)k-solvang-california
Vakman pur sang
pi_219845704
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2026 22:51 schreef Lospedrosa het volgende:
In 2019 lag heel Denemarken nog in een deuk van het lachen toen de VS Groenland wou kopen:

https://www.latimes.com/c(...)k-solvang-california
De VS was toen een stuk minder fascistisch.
pi_219845712
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2026 22:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Jammer dat de EU niet meteen 100.000 militairen kan stationairen en met de zwaarste middelen daar een ongelofelijke vuurwerk show laat zien.
Dan was Trump wel onder de indruk.
_O-
pi_219845749
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 20:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het is een onuitvoerbaar plan dat van binnenuit gestopt zal worden mocht die staatsmongool het bevel geven. Er gaat niet op bondgenoten geschoten worden.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
  donderdag 15 januari 2026 @ 23:16:23 #48
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219845813
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 23:04 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Het is een onuitvoerbaar plan dat van binnenuit gestopt zal worden mocht die staatsmongool het bevel geven. Er gaat niet op bondgenoten geschoten worden.
nee dat hoeft ie ook helemaal niet

als USA weer 10 bases opent dan zijn ze met meer mensen dan de bevolking die daar woont
Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 15% gewijzigd door michaelmoore op 15-01-2026 23:23:19 ]
  Moderator / Social Media snolleke donderdag 15 januari 2026 @ 23:23:51 #49
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_219845855
Als het kind straks Groenland krijgt hoe groot is de kans dat een democratische president straks Groenland terug geeft
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_219845860
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2026 23:23 schreef capuchon_jongen het volgende:
Als het kind straks Groenland krijgt hoe groot is de kans dat een democratische president straks Groenland terug geeft
Nihil
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')