abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219840762
Sinds ongeveer een jaar duikt er op elke hoek van de straat een pilates studio op. Bij voorkeur is het reformer, gravity of tower pilates: met een (revalidatie) bankje.

De lessen duren altijd 50 minuten en kosten altijd los ongeveer 30 euro per keer. Soms kun je een abonnement nemen. Als je mazzel hebt kost het 60 euro per maand voor 1 les per week. Anders moet je aan een bedrag van 200 euro per maand denken (maar mag je meestal onbeperkt komen).
De lessen zijn ook vrijwel altijd Engelstalig en worden gegeven door mensen die geen Nederlands spreken. Wie zijn die docenten, en hoe komen ze aan een huis in een land met nogal schaarse woonruimte?

Sociale media (lees: Instagram) staat vol met dames (en soms heren) die aan pilates doen. Komen hun kanalen niet op je feed, dan zie je vanzelf wel een keer reclame voor de zoveelste nieuwe pilates studio in Nederland. (soms ook nog binnen fietsafstand, maar ik heb ook al reclames voor 200km verderop gezien)

De reviews op Google Maps zijn wisselend. De ene keer zijn ze overdreven positief. De andere keer bevatten ze kritiek op dat de pilates docenten duidelijk zelf niet gecertificeerd zouden zijn. (Bestaat er een officieel certificaat voor pilates docent? Mag je anders geen les geven? Wie verbiedt dat eigenlijk?)

Sommige mensen vinden pilates vooral grappig. Dan maken ze een filmpje van dat ze de speelgoed graafmachine van hun peuter gebruiken als een pilates roller (of in plaats van zo'n bankje). Vindbaar op Instagram onder 'pilates toddler'.

Maar vooral denk ik bij pilates aan: waarom is dit zo 'populair', waar komen in vrij korte tijd al die studio's vandaan, en waarom lijkt het alsof iedereen aan de pilates zit maar ken ik niemand die het doet?

[ Bericht 1% gewijzigd door poolmetuitkering op 15-01-2026 14:23:07 ]
pi_219840784
Fipo de clown
pi_219840993
Wat een heerlijk zure observatie, maar ook een staaltje cultuurpaniek van jewelste. Alsof de opkomst van pilatesstudio’s een complot is in plaats van een voorspelbaar gevolg van een vergrijzende, zittende bevolking met geld en rugklachten. Dat je niemand kent die het doet, zegt vooral iets over je eigen bubbel, niet over de werkelijkheid. En die fixatie op Engelstalige docenten en hun woonruimte riekt meer naar jaloezie dan naar een inhoudelijk punt. Pilates bestaat al bijna een eeuw, maar omdat jij het nu pas ziet op Instagram moet het ineens verdacht zijn. Reviews zijn wisselend? Welkom op Google Maps. Certificering onduidelijk? Dat geldt voor de helft van de fitnessindustrie. En dat kinderlijk gegiechel over “speelgoedgraafmachines” is vooral een teken dat je moeite hebt iets serieus te nemen wat niet in jouw straatje past. Dat pilates populair is, betekent niet dat het dom is, alleen dat jij het niet begrijpt, of niet wilt begrijpen.
geef me geld geef me geld dinsdag op bankrekening okay begrepen
pi_219841038
quote:
10s.gif Op donderdag 15 januari 2026 14:45 schreef Hogwarts het volgende:
Wat een heerlijk zure observatie, maar ook een staaltje cultuurpaniek van jewelste. Alsof de opkomst van pilatesstudio’s een complot is in plaats van een voorspelbaar gevolg van een vergrijzende, zittende bevolking met geld en rugklachten. Dat je niemand kent die het doet, zegt vooral iets over je eigen bubbel, niet over de werkelijkheid. En die fixatie op Engelstalige docenten en hun woonruimte riekt meer naar jaloezie dan naar een inhoudelijk punt. Pilates bestaat al bijna een eeuw, maar omdat jij het nu pas ziet op Instagram moet het ineens verdacht zijn. Reviews zijn wisselend? Welkom op Google Maps. Certificering onduidelijk? Dat geldt voor de helft van de fitnessindustrie. En dat kinderlijk gegiechel over “speelgoedgraafmachines” is vooral een teken dat je moeite hebt iets serieus te nemen wat niet in jouw straatje past. Dat pilates populair is, betekent niet dat het dom is, alleen dat jij het niet begrijpt, of niet wilt begrijpen.
Er staat nergens dat ik schrijf dat pilates dom is. Ook vraag ik me af of degenen die daadwerkelijk naar pilates les gaan van de vergrijzende, zittende bevolking met geld en rugklachten zijn.

Mijn 'fixatie' op Engelstalige docenten en hun woonruimte is slechts een constatering. Blijkbaar zijn er in Nederland nauwelijks (gecertificeerde?) pilates docenten. En tot voor kort was daar niet eens een behoefte aan.

Wisselende reviews kunnen trouwens verschillende oorzaken hebben. Dat veel reviews overdreven positief zijn is ook slechts een constatering. Overigens kun je reviews ook kopen, en vraag ik me af of dit hier niet is gebeurd.
pi_219841068
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 14:50 schreef poolmetuitkering het volgende:
Er staat nergens dat ik schrijf dat pilates dom is. Ook vraag ik me af of degenen die daadwerkelijk naar pilates les gaan van de vergrijzende, zittende bevolking met geld en rugklachten zijn.

Mijn 'fixatie' op Engelstalige docenten en hun woonruimte is slechts een constatering. Blijkbaar zijn er in Nederland nauwelijks (gecertificeerde?) pilates docenten. En tot voor kort was daar niet eens een behoefte aan.

Wisselende reviews kunnen trouwens verschillende oorzaken hebben. Dat veel reviews overdreven positief zijn is ook slechts een constatering. Overigens kun je reviews ook kopen, en vraag ik me af of dit hier niet is gebeurd.
Je ontkent wel dat je pilates dom noemt, maar je framing ademt minachting. Speculeren over leeftijd, geld en rugklachten is net zo gratuit als twijfelen aan certificering en reviews zonder bewijs. Constateringen worden verdachtmakingen zodra ze suggestief en selectief worden gepresenteerd. Dat is geen analyse, maar insinuatie zonder verantwoordelijkheid genomen.
pi_219841094
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 14:53 schreef Hogwarts het volgende:

[..]
Je ontkent wel dat je pilates dom noemt, maar je framing ademt minachting. Speculeren over leeftijd, geld en rugklachten is net zo gratuit als twijfelen aan certificering en reviews zonder bewijs. Constateringen worden verdachtmakingen zodra ze suggestief en selectief worden gepresenteerd. Dat is geen analyse, maar insinuatie zonder verantwoordelijkheid genomen.
Jouw reactie komt letterlijk overeen met hoe sommige mensen schrijfster Lale Gül bejegenen, begrijp je dat dat ernstig is?
pi_219841277
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 14:56 schreef poolmetuitkering het volgende:
Lale Gül
Niks mis mee, is een heldin
pi_219841470
Je hebt altijd sporthypes. Die komen en gaan.

Aerobics
Callenetics
Cross fit
Tae-Bo
Pilates

Het komt en het gaat.

Daarom gewoon naar de gym en liften met die shit. Altijd goed!
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  donderdag 15 januari 2026 @ 16:39:42 #9
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_219842042
Beter ga je thuis gewoon aerobic doen onder de warme zwoele stem van Ron Brandsteder

Bekijk deze YouTube-video
Ik ben inmiddels overleden
pi_219842823
Pilates? Wat is Pilates??!

Bekijk deze YouTube-video
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
  donderdag 15 januari 2026 @ 18:19:12 #11
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219842853
quote:
10s.gif Op donderdag 15 januari 2026 15:07 schreef Hogwarts het volgende:

[..]
Niks mis mee, is een heldin
Ze heeft in elk geval een maatje meer en hele grote borsten. Bovendien een Hevron, Chevron of Devron dus dat komt cultureel ook beter overeen dan iemand uit Noord-Afrika. Waarom doet hij er niets mee joh? Hij zal wel bang zijn.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219844205
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 14:17 schreef poolmetuitkering het volgende:
en hoe komen ze aan een huis in een land met nogal schaarse woonruimte?

dat lijkt me duidelijk, die kopen / huren ze van het geld van die pilates lessen.. ik neem aan dat er meerdere cursisten tegelijk les hebben. dus dat tikt lekker aan per uur
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_219844536
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 20:27 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]
dat lijkt me duidelijk, die kopen / huren ze van het geld van die pilates lessen.. ik neem aan dat er meerdere cursisten tegelijk les hebben. dus dat tikt lekker aan per uur
Denk ik ook. In land van herkomst zal er wel schaarste zijn in hun werkveld, of zijn ze niet goed genoeg. En hier kunnen ze cashen op de hype pilates.
pi_219844546
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2026 15:28 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Je hebt altijd sporthypes. Die komen en gaan.

Aerobics
Callenetics
Cross fit
Tae-Bo
Pilates

Het komt en het gaat.

Daarom gewoon naar de gym en liften met die shit. Altijd goed!
Eens met dat dit (duidelijk) een sporthype is. Als de markt hier verzadigd is zullen die docenten waarschijnlijk naar buurlanden vertrekken en daar alsnog teleurgesteld worden (of is in Belgie en Duitsland pilates ook een hype?)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')