abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219828330
quote:
Leiden hernoemt FSW-gebouw vanwege slavernijverleden Pieter de La Court
Leiden, 13 januari 2026 om 11:45 uur door Jan Frensen
Het Pieter de La Courtgebouw van de Universiteit Leiden gaat voortaan door het leven als Agora. “In het oude Griekenland was de agora het hart van de stad: een plek van ontmoeting, dialoog en uitwisseling van ideeën. Dit is precies hoe wij ons faculteitsgebouw zien: een open ruimte waar kennis, perspectieven en mensen samenkomen”, aldus de universiteit.

Het gebouw van de faculteit der Sociale Wetenschappen is per maandag hernoemd. “De beslissing om afscheid te nemen van de naam Pieter de la Court is het resultaat van een zorgvuldig proces van reflectie en dialoog. Historisch onderzoek heeft ons geleerd dat Pieter de la Court, naast dat hij bekendstond als vrijdenker en voorvechter van economische en godsdienstvrijheid en rechten voor migranten, ook nauw verbonden was met kolonialisme en slavernij. Dat staat haaks op de waarden van diversiteit en inclusiviteit die wij als gemeenschap willen uitdragen.”

Slavernijverleden
Een artikel in Universitair Weekblad Mare is aanleiding voor de verandering. Een kritisch artikel over Pieter de La Court was voor de universiteit aanleiding om na te denken over een nieuwe naam. Het onderzoek naar het slavernijverleden van de stad en universiteit was daar ook onderdeel van.

“Pieter de la Court was een zeventiende-eeuwse student aan onze universiteit, een ondernemer, een voorvechter van democratie in de stad en van economische en godsdienstvrijheid en rechten voor migranten; redenen voor de faculteit om De la Court destijds te kiezen als naamgever van ons gebouw. De bovengenoemde publicatie en rapporten bevestigen echter dat de lakennijverheid, waarin Pieter de la Court in zijn jaren in Leiden een leidende rol heeft gehad, een sterke verbondenheid had met kolonialisme en slavernij.”
https://sleutelstad.nl/20(...)-pieter-de-la-court/

Een uitspraak van Pieter de La Court is 'Gelukkig is degene die niemands slaaf en niemands tiran wil zijn.'

Nederlandse universiteiten zwichten maar al te graag voor tirannie en aanvallen op de academische vrijheid van bepaalde studenten, dat hebben we bij pro-Palestijnse 'demonstraties' volop mogen zien.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_219828478
Volgens mij werden er op en rondom de agora juist slaven verhandeld en mochten vrouwen er niet deelnemen aan politieke debatten. Niet een hele inclusieve keuze dus.
pi_219828504
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 21:22 schreef RotatoR het volgende:
Volgens mij werden er op en rondom de agora juist slaven verhandeld en mochten vrouwen er niet deelnemen aan politieke debatten. Niet een hele inclusieve keuze dus.
Klopt, agora is Grieks voor verzamelplaats.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_219828542
Sukkels.
pi_219828593
:') nooit van gehoord
U MAD?
  dinsdag 13 januari 2026 @ 21:40:03 #6
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219828626
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 21:36 schreef de_boswachter het volgende:
:') nooit van gehoord
Bekende tennisser.
pi_219828636
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 21:22 schreef RotatoR het volgende:
Niet zo agorafoob doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 13 januari 2026 @ 21:59:17 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219828815
Hij was heel woke voor zijn tijd, maar net niet woke genoeg.
Orwelliaanse geschiedvervalsing. Daarom altijd keihard en meedogenloos optreden tegen links.
The End Times are wild
pi_219828840
Rot toch een eind op met je inclusie en diversiteit en noem het gewoon wat het is.

Witte erfschuld.

Leukste is, het gros van Nederland, donker Nederland en wit Nederland, interesseert het allemaal geen zak met wat voor geestesziekten deze D66-GL-PvdA intelligentsia zichzelf bezighoudt.

En als je toch bezig bent, houd ook op jezelf als universiteit voor te doen als plaats van kritisch denken. Noem het gewoon de propagandahut die het is.

[ Bericht 40% gewijzigd door EttovanBelgie op 13-01-2026 22:10:03 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 13 januari 2026 @ 22:09:48 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219828914
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 22:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
Rot toch een eind op met je inclusie en diversiteit en noem het gewoon wat het is.

Witte erfschuld.

En als je toch bezig bent, houd ook op jezelf als universiteit voor te doen als plaats van kritisch denken. Noem het gewoon de propagandahut die het is.
Het is begonnen hiermee toen er steeds meer vrouwen op de universiteit kwamen. Just saying
The End Times are wild
  dinsdag 13 januari 2026 @ 22:10:48 #11
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219828919
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 22:09 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het is begonnen hiermee toen er steeds meer vrouwen op de universiteit kwamen. Just saying
Nee, het is begonnen toen DEI uit de VS hierheen naar toe kwam. En dat is geslachtsloos.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 13 januari 2026 @ 22:11:09 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219828922
MAar die poetinpijper cliteur is nog steeds verbonden aan de universiteit leiden. Wanneer kanjeren ze hem er eens uit?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 13 januari 2026 @ 22:12:08 #13
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219828929
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 22:11 schreef Starhopper het volgende:
MAar die poetinpijper cliteur is nog steeds verbonden aan de universiteit leiden. Wanneer kanjeren ze hem er eens uit?
Geef het tijd.

Binnen een paar jaar is Leiden het toonbeeld van intersectioneel cultureel marxisme.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219828945
quote:
“Pieter de la Court was een zeventiende-eeuwse student aan onze universiteit, een ondernemer, een voorvechter van democratie in de stad en van economische en godsdienstvrijheid en rechten voor migranten; redenen voor de faculteit om De la Court destijds te kiezen als naamgever van ons gebouw. De bovengenoemde publicatie en rapporten bevestigen echter dat de lakennijverheid, waarin Pieter de la Court in zijn jaren in Leiden een leidende rol heeft gehad, een sterke verbondenheid had met kolonialisme en slavernij.
Ahh en nu? Dit is toch niet de reden waarom een gebouw naar die man is vernoemd? Als men gaat kijken welke denkbeelden mensen toen over bijvoorbeeld vrouwen of homo's hadden dan kan men letterlijk alles wel gaan hernoemen. Woke-isten moet eens stoppen met invloedrijke figuren uit het verleden te bekijken door de lens van sociale justice hysterie anno 2026.

Ik vind 'Agora' wel wat tegenvallend als nieuwe naam voor dit gebouw. Ik had gezien het radicale culturele klimaat daar wel iets verwacht als 'Arafatgebouw', 'Bin Laden-gebouw' of 'Khomeinigebouw'.

Of misschien dat men ergens nog iemand uit de geschiedenisboeken kan plukken met een donkere huidskleur, dat is ook altijd een énorm belangrijk aspect van de mens zo vindt men in de academische wereld: mensen met een niet-blanke huidskleur is immers 'diversiteit' en 'diversiteit' is een 'kracht' zo luidt het dogma dan.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 13 januari 2026 @ 22:15:26 #15
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219828951
Hugo Grotius en Erasmus hebben ook wat lelijke dingen gezegd over de islam.

Gegarandeerd dat die ook voor de bijl gaan
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 13 januari 2026 @ 22:15:54 #16
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219828956
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 22:10 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, het is begonnen toen DEI uit de VS hierheen naar toe kwam. En dat is geslachtsloos.
De anti DEI hysterie uit de VS begon door gekrenkte ego’s. Mannen met veel te kleine piemeltjes werden te onzeker op het moment dat vrouwen en minderheden aantoonbaar beter begonnen te presteren en begonnen te zeuren.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_219828957
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 22:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
Hugo Grotius en Erasmus hebben ook wat lelijke dingen gezegd over de islam.

Gegarandeerd dat die ook voor de bijl gaan
Oh zonder twijfel, dat is een kwestie van tijd.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 13 januari 2026 @ 22:17:14 #18
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219828967
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 22:15 schreef Starhopper het volgende:

[..]
De anti DEI hysterie uit de VS begon door gekrenkte ego’s. Mannen met veel te kleine piemeltjes werden te onzeker op het moment dat vrouwen en minderheden aantoonbaar beter begonnen te presteren en begonnen te zeuren.
Typisch dat je met deze op geslacht gebaseerde 'beschouwing' precies de rot en hypocrisie van DEI aangeeft

Je stelt nooit teleur, Star.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219828968
quote:
Pieter de la Court (Leiden, 1618 – Amsterdam, 28 mei 1685)
Echt schandelijk dat iemand die al ruim 340 jaar dood is er ook opvattingen op nahield die niet 100% overeen stemmen met die van het progressievere deel der natie anno 2026.

quote:
een plek van ontmoeting, dialoog en uitwisseling van ideeën. Dit is precies hoe wij ons faculteitsgebouw zien: een open ruimte waar kennis, perspectieven en mensen samenkomen”, aldus de universiteit.
quote:
Dat staat haaks op de waarden van diversiteit en inclusiviteit die wij als gemeenschap willen uitdragen.”
Hier komen ideeen en perspectieven samen. Tenzij het verkeerde ideeen en perspectieven zijn.
pi_219828986
Alsof de oude Grieken vies waren van wat onderdrukking, verkrachting, slavernij en massamoord
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_219829058
sowieso een goed idee om namen te kiezen die verwijzen naar concepten, objecten, of fenomenen ipv personen, of het nu een faculteit is of een straatnaam of wat dan ook. is toekomstbestendig.
pi_219829202
Het lijkt me nogal wiedes dat een man in de 17e eeuw er andere denkbeelden op nahield dan we nu acceptabel vinden. Als we zo gaan beginnen zijn er nog wel wat gebouwen te vinden van de universiteit Leiden die discutabel zijn.

Denken we nu echt dat bijvoorbeeld Christiaan Huygens of Snellius heel anders over kolonialisme dachten dan hun tijdgenoten?

Er is ook een gebouw vernoemd naar Lipsius. Hij staat bekend om zijn kreet "Ure et seca" (Brand en snijd). Een pleidooi om één godsdienst aan te houden en de orde te bewaren door ketters en afvalligen de doodstraf te geven. Vinden we misschien ook wat van tegenwoordig?
  dinsdag 13 januari 2026 @ 23:00:28 #23
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219829238
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 22:10 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Vrouwen zijn gemiddeld gezien wel wat gevoeliger daarvoor.
pi_219843915
twitter

Is dit progressie of is dit progressie. Dit is een inclusief muurtje.
pi_219844422
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 22:53 schreef Lichtloper het volgende:

Er is ook een gebouw vernoemd naar Lipsius. Hij staat bekend om zijn kreet "Ure et seca" (Brand en snijd). Een pleidooi om één godsdienst aan te houden en de orde te bewaren door ketters en afvalligen de doodstraf te geven. Vinden we misschien ook wat van tegenwoordig?
Nee, dat is juist weer helemaal in. Dat vinden de kruipers leuk.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')