abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 13 januari 2026 @ 08:08:51 #1
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_219823219
quote:
Alcohol blijkt schadelijker dan gedacht, zelfs bij kleine hoeveelheden: dit moet je weten
Als Nederlanders hun alcoholgebruik de komende jaren met gemiddeld twee glazen per week verminderen, kunnen we tot 2050 voorkomen dat ruim 11.500 mensen de diagnose kanker krijgen.

Een kleine vermindering in alcoholgebruik kan gemiddeld al bijna 430 mensen per jaar de diagnose kanker besparen, laten berekeningen zien van het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL). Het instituut deed samen met het Trimbos-instituut en gezondheidsfondsen als KWF Kankerbestrijding en MDL Fonds onderzoek naar de impact van minder alcohol drinken op het toekomstige aantal kankerdiagnoses.

Dit onderzoek was nodig omdat veel mensen niet weten dat alcohol, hoe weinig je ook drinkt, de kans op minstens zeven soorten kanker vergroot. Het gaat dan om mondkanker, keelkanker, strottenhoofdkanker, leverkanker, slokdarmkanker, endeldarmkanker, dikkedarmkanker en borstkanker. De uitkomst verraste ook de onderzoekers, zegt Tamarah de Jong, wetenschappelijk medewerker bij het Trimbos-instituut.

„Het was bekend dat alcohol kanker veroorzaakt, maar we waren verbaasd dat je met zo’n kleine stap zo veel winst kan behalen.”

Irriterende stof
Wat doet alcohol nou precies in je lijf? We weten dat alcohol een kankerverwekkende stof is, zegt De Jong. „Zo verklaart de World Health Organization (WHO, red.) het ook. Het is een irriterende stof. Je ziet dat het lijstje aan kankersoorten dat door alcohol komt, precies de weg blootlegt die alcohol aflegt in je lijf: de mond, keel, strottenhoofd, slokdarm, darmen, lever. Daar beschadigt het cellen en dna en kan het ontstekingen veroorzaken.”

De vreemde eend in de bijt is borstkanker. „Alcohol heeft effect op je hormoonhuishouding. Er wordt nu gedacht dat het daarmee te maken kan hebben, maar dat is nog niet helemaal ontrafeld.”

En hoe zit het met een beetje alcohol drinken, is dat dan minder slecht? Eigenlijk niet, zegt De Jong. „Gezond is het nooit, er is geen veilige ondergrens of niveau van alcoholgebruik waarbij het risico nul is. Voor kanker geldt dat het risico erop toeneemt als je één glas per dag drinkt. Dan hebben we het over een standaardglas van 250 milliliter. Drink je bijvoorbeeld zwaarder bier of meer dan een standaardglas, dan zit je daar al overheen. En veel mensen drinken meer, of een groter glas.”

Maar gaan we dat ook doen, minder drinken? Volgens cijfers uit de Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor van CBS uit 2024 drinkt bijna driekwart van de Nederlanders alcohol. Mannen doen dat vaker dan vrouwen: gemiddeld acht glazen per week; vrouwen drinken bijna vijf glazen.

Aantal drinkers neemt af
Wel neemt het aantal drinkers de laatste jaren licht af en ook het aantal glazen dat wordt gedronken daalt. Dat zorgt op de langere termijn voor een kleinere kans op kanker, zegt De Jong. „Dan heb je het wel over echt de langere termijn, dus niet na een maandje niet drinken omdat je meedoet aan Dry January.”

Volgens Dorine Manson, directeur van KWF Kankerbestrijding, mogen we overigens best een handje geholpen worden om minder tot drinken verleid te worden. „Bewustwording alleen is niet genoeg: stevig alcoholbeleid is nodig om gezondere keuzes te ondersteunen. De leefomgeving staat nu nog vol ongezonde prikkels zoals alcoholreclame, die het gedrag van mensen sterk beïnvloeden, vooral dat van jongeren. Een wettelijk verbod op alcoholreclame die kinderen en jongeren bereikt, is daarom een logische en noodzakelijke eerste stap.”

Minderen loont op meer vlakken, weet onderzoeker De Jong. „Mensen gaan beter slapen, voelen zich in het geheel beter.”
Waarschuwing 4045 voor proleten mensen die alcohol consumeren.

Wir haben es nicht gewußt

Bron
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Moderator dinsdag 13 januari 2026 @ 08:10:21 #2
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_219823223
Wanneer komen er flessen te koop waar kankergezwellen op geprojecteerd worden? :)
4045
onlogisch
  dinsdag 13 januari 2026 @ 08:11:22 #3
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219823227
Vandaag sla ik over, want er wordt morgen uiteraard gedronken bij de bekerwedstrijd.

Nóg schadelijker dan gedacht!!!
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  dinsdag 13 januari 2026 @ 08:12:00 #4
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219823229
De betutteling zet door.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_219823247
De kans dat je ooit dood gaat als je geboren wordt is zelfs 100%!!!
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_219823265
Je mag niks en kan niks.
Zodat je lang kan leven als een slaaf in in de samenleving.
Betalen voor een andere die graag niks willen uitvoeren.

Zo nu weer een biertje.
pi_219823273
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:15 schreef Montagui het volgende:
Sterk argument altijd. Laten we ook weer roken normaal maken, ik pleit voor meer vervuilende industrie en bodem/grondwaterverontreiniging. Iedere dag extra PFAS naar binnen werken. Dood gaan we immers toch. Waarom zouden we iets doen aan gezondheid..?

Het staat je nog altijd vrij om een biertje te drinken, een sigaretje te roken of tegenover Tata Steel te gaan wonen. Je wordt alleen gewezen op de mogelijke gevolgen daarvan. Dat niet willen horen/lezen is iets anders.
  dinsdag 13 januari 2026 @ 08:23:33 #8
498210 KoningWouter
Zoek de flow, vind de frictie
pi_219823281
Drinken brengt je helemaal nergens. Inmiddels 10 jaar nuchter met af en toe een schoonheidsfoutje.

Ik ga er niet meer aan beginnen.
  dinsdag 13 januari 2026 @ 08:27:38 #9
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_219823288
Deze onderzoeker: 2 glazen per week minder drinken scheelt al heel veel veel

Ook deze onderzoeker: een beetje alcohol drinken is niet minder slecht

Ligt het aan mij of zijn dit gemengde signalen
Laffe huichelaar
pi_219823289
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:15 schreef Montagui het volgende:
Spreek voor jezelf :D

Alcohol is slecht. Ja dat weten we. Maar wat is niet slecht tegenwoordig? Je kan zelfs niet eens meer water drinken zonder dat er een schadelijke stof in zit (microplastics, medicijnenresten in kleine hoeveelheden).
pi_219823293
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:12 schreef PzKpfw het volgende:
De betutteling zet door.
Ah ja, stel je voor zeg dat de wereld zou verbeteren
pi_219823301
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:18 schreef suijkerbuijk het volgende:
Je mag niks en kan niks.
Zodat je lang kan leven als een slaaf in in de samenleving.
Betalen voor een andere die graag niks willen uitvoeren.

Zo nu weer een biertje.
Wat is dit voor wappie onzin?

Want er mag geen onderzoek gedaan worden naar gezondheid?
Er moet alleen maar zo slecht mogelijk geleefd worden?

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:27 schreef timmmmm het volgende:

Nee?

De onderzoeker zegt dat als je 2 glazen minder zou drinken dat al veel scheelt in gezondheidsproblemen.
Bij een beetje drinken staat meer dat de risico´s niet verdwijnen. Bij een beetje is dat wellicht 1%, maar het is er nog wel.
pi_219823315
Ik drink twee biertjes gemiddeld in een week (weekend), makkie om dat naar nul te brengen.
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 13 januari 2026 @ 08:41:19 #14
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_219823323
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:32 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Wat is dit voor wappie onzin?

Want er mag geen onderzoek gedaan worden naar gezondheid?
Er moet alleen maar zo slecht mogelijk geleefd worden?
[..]
Nee?

De onderzoeker zegt dat als je 2 glazen minder zou drinken dat al veel scheelt in gezondheidsproblemen.
Bij een beetje drinken staat meer dat de risico´s niet verdwijnen. Bij een beetje is dat wellicht 1%, maar het is er nog wel.
Maar als iets veel scheelt in de mate waarin je er kanker van krijgt, is het toch ook automatisch minder slecht of zeg ik nou iets geks?
Laffe huichelaar
  dinsdag 13 januari 2026 @ 08:41:33 #15
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_219823324
Dat minder slecht het nog niet goed maakt snap ik ook wel
Laffe huichelaar
  dinsdag 13 januari 2026 @ 08:49:21 #16
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_219823372
quote:
De betutteling zet door.
_O-
pi_219823374
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:41 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Maar als iets veel scheelt in de mate waarin je er kanker van krijgt, is het toch ook automatisch minder slecht of zeg ik nou iets geks?
Klopt hoor, die bewoording was misschien van hem ook niet de beste.
Alleen als je de context leest bedoelde hij dat ook dat een risico heeft.

Hij wilde het niet promoten of daarin voorzichtig zijn? Wellicht.
  dinsdag 13 januari 2026 @ 08:56:53 #18
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219823399
Lees; binnen afzienbare tijd wordt alcohol zwaarder belast met allerlei nieuwe accijnzen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 13 januari 2026 @ 09:01:36 #19
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219823437
quote:
De betutteling zet door.
Betutteling = wetenschappelijk onderzoek?
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_219823450
Überhaupt haram.
  dinsdag 13 januari 2026 @ 09:06:32 #21
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219823474
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:27 schreef timmmmm het volgende:

De grens die aangegeven wordt is 1 glas per dag waarbij het risico stijgt.

Met 2 glazen minder per week, zouden mannen gemiddeld op 6 glazen per week zitten, net onder deze grens.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  dinsdag 13 januari 2026 @ 09:07:47 #22
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219823481
Goed dat er steeds meer onderzoek is hiernaar. Meer kennis is altijd goed.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  dinsdag 13 januari 2026 @ 09:11:50 #23
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219823505
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:28 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]

Alcohol is slecht. Ja dat weten we. Maar wat is niet slecht tegenwoordig? Je kan zelfs niet eens meer water drinken zonder dat er een schadelijke stof in zit (microplastics, medicijnenresten in kleine hoeveelheden).
Dat praten we ons vooral aan omdat we eens een artikel hebben gelezen daarover en dus andere gewoonten die in het kwadraat slechter zijn, een beetje goed te praten.

De wetenschappelijke consensus is helemaal niet dat medicijnresten of microplastics in kraanwater schadelijk zijn. Dat riedeltje "maar alles is slecht tegenwoordig" slaat natuurlijk nergens op.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  Moderator dinsdag 13 januari 2026 @ 09:18:36 #24
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_219823536
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:56 schreef thedeedster het volgende:
Lees; binnen afzienbare tijd wordt alcohol zwaarder belast met allerlei nieuwe accijnzen.
Mooi toch. Dan kunnen we dat geld goed gebruiken om de zorg te betalen voor mensen die alcohol drinken en daar kanker van krijgen.
4045
onlogisch
pi_219823557
En het shut ook nog eens je denkende mind off!
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_219823565
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:37 schreef Haags het volgende:
Ik drink twee biertjes gemiddeld in een week (weekend), makkie om dat naar nul te brengen.
Dan ben je ook niet echt een standaard drinken met die hoeveelheden.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  dinsdag 13 januari 2026 @ 09:30:51 #27
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219823607
Dus ik mag nu nog maar 38 glazen per week?
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 13 januari 2026 @ 09:33:35 #28
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219823623
quote:
Als Nederlanders hun alcoholgebruik de komende jaren met gemiddeld twee glazen per week verminderen
Volgens goede overheidslogica ben ik vanaf nu over gegaan op blikjes. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_219823649
Tamarah heeft een carriere maar kan toch de hele dag lekker bemoederen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 13 januari 2026 @ 09:43:22 #30
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_219823685
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:28 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]

Jeetje. Jij hebt echt moeite om nieuwsberichten te duiden en te nuanceren volgens mij.
  dinsdag 13 januari 2026 @ 09:45:31 #31
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219823703
Hoe hebben ze dit onderzocht? Dat staat nergens benoemd.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  Forum Admin dinsdag 13 januari 2026 @ 09:49:45 #32
35723 crew  GGMM
pi_219823731
Veel alcoholisten die gelijk in paniek raken en de boel bagatelliseren.
We hebben helaas nog een lange weg te gaan voordat deze troep verboden is.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
  Moderator dinsdag 13 januari 2026 @ 09:56:27 #33
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219823775
Nou, lijkt me dat een ieder zelf moet weten wat ie doet, net als met roken, maar dat direct in een stuip schieten als iets wat je doet slecht is voor je gezondheid is een beetje treurig.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219823781
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 09:49 schreef GGMM het volgende:
Verbodsfetisjist gespot.

Veruit de meeste mensen kunnen op gematigde wijze met alcohol omgaan en hebben niet als hoofddoel in het leven om hun leven zo lang mogelijk te rekken. Waar komt toch die sterke behoefte vandaan om anderen dingen in het leven te willen ontzeggen?

Mensen genieten ook van alcohol, laten we niet ieder genotsmiddel willen verbieden. We leven niet enkel om zo productief mogelijk te zijn voor vadertje staat maar ook om te genieten.
pi_219823818
Vanavond maar weer een extra fles whisky in de pan! B-) :Y)
pi_219823823
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 09:56 schreef Luckyseven het volgende:

[..]
Verbodsfetisjist gespot.

Veruit de meeste mensen kunnen op gematigde wijze met alcohol omgaan en hebben niet als hoofddoel in het leven om hun leven zo lang mogelijk te rekken. Waar komt toch die sterke behoefte vandaan om anderen dingen in het leven te willen ontzeggen?

Mensen genieten ook van alcohol, laten we niet ieder genotsmiddel willen verbieden. We leven niet enkel om zo productief mogelijk te zijn voor vadertje staat maar ook om te genieten.
pi_219823864
Als je in een land wil wonen waar alcohol verboden is, heb ik wel een paar suggesties.
pi_219823868
quote:
De betutteling zet door.
Ze komen je vrijheden afnemen!!! Zet gauw je aluhoedje op ter bescherming!!! :Y :7

Even serieus: dit heet "wetenschappelijk onderzoek". Dat is bedoeld om onze kennis te vermeerderen. Dat leer je op school. Sommige wappies met de emotieregulatie en het denkvermogen van een kleuter interpreteren dit als "betutteling".
  dinsdag 13 januari 2026 @ 10:10:13 #39
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219823882
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:30 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ah ja, stel je voor zeg dat de wereld zou verbeteren
Stel je voor dat mensen een beetje plezier hebben.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_219823910
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 09:49 schreef GGMM het volgende:
Als het doel van een alcoholverbod is kanker te voorkomen, zouden we veel meer producten moeten reguleren die het risico verhogen: ultrabewerkte voeding, overmatige suikers en vetten. Alcohol is er één van, maar lang niet de enige.

Mijn voorkeur gaat uit naar een consistent beleid dat breder kijkt naar alle risicofactoren voor kanker. Bijvoorbeeld: veel kinderen met overgewicht hebben tekenen van leververvetting, een rechtstreekse risicofactor voor leverkanker (bron). Dit laat zien dat er veel meer aandacht nodig is dan alleen voor alcohol. Alcohol staat niet onterecht, maar wel overmatig vaak in de spotlights. Zeker in relatie tot de 'schadelijkheid' van de stof.

Verbieden hoeft van mij niet, wél inperken (een fles wijn van ¤2,29 slaat nergens op) en betere voorlichting. Bovendien heeft een alcoholverbod weinig effect: het is tamelijk eenvoudig om zelf alcohol te stoken, zoals ook bleek tijdens de drooglegging in de VS.

Persoonlijk zie ik het artikel in de OP vooral als kritiek op de cultuur waarin we zijn opgegroeid: het idee van "een wijntje per dag is goed voor je" heeft jarenlang ongezonde consumptie goedgepraat. Het tegengeluid wordt steeds sterker, maar richt zich nog vaak alleen op alcohol, terwijl we rustig door blijven gaan met friet en andere ongezonde snacks.
pi_219823917
Morgen:
Brandweerexpert: Verbod op kaarsen zou 12% minder huisbranden veroorzaken.
Schoenenverkoper: Leren schoenen zorgt tot 2% minder Micro plastics
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219823921
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 09:43 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Jeetje. Jij hebt echt moeite om nieuwsberichten te duiden en te nuanceren volgens mij.
? Ik geef aan dat we weten dat alcohol slecht is. Tevens geef ik ook aan dat eigenlijk alles wel slecht voor je is tegenwoordig met alle meuk in onze producten. Wil je dat ik een verslag ga schrijven erover?
pi_219823925
Kanker krijg je vooral door oud te worden, mensen zijn in principe helemaal niet gemaakt om oud te worden, dat doen we vooral met allerlei trucjes, hou op met die flauwekul.
pi_219823927
Het is wachten tot het haram voor iedereen is verklaard..
pi_219823930
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 10:10 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Stel je voor dat mensen een beetje plezier hebben.
Want je kunt alleen plezier hebben als je rookt en alcohol drinkt?
Grapjas.... Overigens zorgt roken uberhaupt al niet voor plezier. Alcohol is lekker, maar het is de smaak die het ´´plezier´´ maakt. En er zijn ook vast dingen die iemand lekker zou vinden zonder alcohol.
pi_219823933
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 10:18 schreef raptorix het volgende:
Kanker krijg je vooral door oud te worden, mensen zijn in principe helemaal niet gemaakt om oud te worden, dat doen we vooral met allerlei trucjes, hou op met die flauwekul.
Ons lichaam is wel degelijk gemaakt om ouder te worden.
Verdiep je eens in hoe ons lichaam werkt en blijft werken.
  Moderator dinsdag 13 januari 2026 @ 10:20:48 #47
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_219823936
quote:
4045
onlogisch
pi_219823942
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 10:20 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ons lichaam is wel degelijk gemaakt om ouder te worden.
Verdiep je eens in hoe ons lichaam werkt en blijft werken.
Waarom denk je dat we tegenwoordig veel ouder worden dan laten we pakhem beet zeggen 150 jaar terug?
pi_219823947
quote:
Maar er zijn weldegelijk diverse factoren die de kans op kanker (op jongere leeftijd) enorm vergroten.
pi_219823951
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 10:23 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Maar er zijn weldegelijk diverse factoren die de kans op kanker (op jongere leeftijd) enorm vergroten.
Zeker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')