abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 januari 2026 @ 07:39:08 #1
511221 Hetekip
#1 Capuchon_Jongen FAN!!!!
pi_219823095
Hoi,

Laatste tijd slaap ik slecht. Ik merk dat ik fysiek moe ben, maar mijn hoofd blijft aanstaan. Ik luister dan vaker een moeilijk te volgen podcast, zodat ik langzaam in slaap kan dommelen.

Helaas werkt dit niet altijd, soms kan ik gewoon uren blijven luisteren zonder dat ik moe raak, ik ben dan klaarwakker in mijn hoofd en vindt geen rust.

Vervolgens val ik na lang worstelen dan toch in slaap. Maar dan wanneer ik in de ochtend wakker wordt, dan krijg ik iets van paniek. Hoe moet ik de dag doorkomen, hoe moet dit, hoe moet dat.

Ik zit momenteel in een moeilijke situatie waar langzaam maar zeker oplossingen voor komen. Maar ik merk dat er veel spanning in me zit. Zijn er tips wat kan helpen.

Aub geen sporten of sportschool tips, dat gaat hem niet worden.
Anton-Gaaei-supporter (LET'S GO Anton!)
pi_219823141
- Geen koffie drinken
+ Wel thee in de avond met kamille of lavendel etc
+ Problemen opschrijven
+ Goed eten, dus niet ineens heel veel maar ook geen maaltijden overslaan
+ Dagelijks 20-30 minuten lopen of rollen als je lastig loopt
+ Geen telefoon/eindeloos scrollen in bed

Klinkt lastig maar helpt wel en vooral als je sommige dingen een tijdje volhoud.
pi_219823195
En mediteren; wit licht in je hoofd langzaam naar beneden laten zakken, in gedachten het helemaal zo volgen via je nek, tussen je schouders door steeds verder naar beneden tot het bij je voeten naar buiten stroomt en via wortels die uit je voeten komen steeds dieper en dieper de aarde in gaan.
Bij mijn zoontje werkt dat feilloos als ik hem daar in begeleid! ^O^
Bij mijzelf helpt het weer geen kut! :')

De temperatuur in de slaapkamer kan ook invloed hebben; voor verreweg de meesten moet het koel zijn omdat je lichaam dan tot rust zou moeten komen, maar je moet je ook weer niet onaangenaam voelen.
pi_219823197
Wat mij erg helpt is citroenmelisse thee met druppels passiebloem (te koop bij Holland & Barrett). Heb een heel verleden van slecht slapen door spanningen en heb ook wel eens een hardcore slaapmiddel van de huisarts gebruikt, maar dit heeft voor mij hetzelfde effect. Ik denk zeker dat het het proberen waard is
pi_219823327
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 07:48 schreef Invisibli het volgende:
- Geen koffie drinken
+ Wel thee in de avond met kamille of lavendel etc
+ Problemen opschrijven
+ Goed eten, dus niet ineens heel veel maar ook geen maaltijden overslaan
+ Dagelijks 20-30 minuten lopen of rollen als je lastig loopt
+ Geen telefoon/eindeloos scrollen in bed

Klinkt lastig maar helpt wel en vooral als je sommige dingen een tijdje volhoud.
Dit zijn goede tips, wat ik er aan zou toevoegen is wel:
Als je nou in een soort moment komt dat je in bed ligt en je irriteert aan het feit dat je niet in slaap valt, breek het even op. Stap uit bed, lees even 20 minuten een boek en probeer het dan nog eens. Jezelf blijven opvreten en irriteren maar toch blijven liggen omdat je op een andere plaats niet in slaap valt werkt meestal niet. Dan lig je er een uur later nog.

En tenslotte: ik ben uiteindelijk toch aan de smartwatch gegaan en heb na een jaar wel geleerd dat ik toch meer slaap dan ik soms denk, dat ik dacht dat ik heel lang wakker lag maar toch wel echt met intervallen sliep terwijl ik er van overtuigd was dat dit niet zo was. Er zijn ook nachten dat ik echt veel meer wakker lig, en dat word dan ook bevestigd.
pi_219824246
Heb ik ook weleens; dan blijft mijn maar aan staan en blijf ik maar denken denken denken. Dan moet ik mezelf echt vertellen "stop met denken"; meestal lukt het dan na 1,5 uur om in slaap te vallen.

Als dat niet lukt, ga ik thee drinken beneden en een Duckie lezen of iets dergelijks. Dat wil ook nog wel eens helpen.

Vermoeiend allemaal. Gelukkig heb ik daar niet zo vaak last van.
pi_219824285
Er bestaan bepaalde apps met geluiden of beelden die helpen om vrij snel in slaap te vallen.
Het gaat om het volgen van bewegingen die die app maakt, met je ogen.
Of als je liever luister, kunnen geluiden helpen. Hiervoor zijn luister meditaties met ontspannende geluiden.
pi_219824367
Je zegt het zelf al. Geen rust in je hoofd. Je ligt dus te malen. Daar gaat een app of kamillethee je ook niet vanaf helpen.

Momenten in mijn leven dat ik wakker lag hadden altijd een duidelijke reden. Vaak kom je daar echter helaas pas later achter.

Zit je qua baan op je plek, en dan bedoel ik oprecht op je plek? Te hoge werkdruk wellicht en dat niet willen toegeven?

Prive problemen in je relatie die minder goed loopt dat je jezelf voorhoudt? Verhuizing/verbouwing doet het ook altijd goed :X Tentamenstress?

Dat je wakker ligt komt vrijwel altijd door adrenaline in je systeem, je fokt jezelf dus bewust of onbewust op over iets of iemand.
blablablabla
pi_219825094
Dingen die kunnen helpen:
- geen alcohol drinken, ook niet één glas.
- na de lunch geen caffeïnehoudende dranken meer (dus ook geen zwarte of groene thee)
- het laatste uur voor je naar bed gaat geen scherm meer. Lees een boek.
- valeriaanthee. Niet lekker, maar goed tegen drukte in het hoofd.
- (solo)seks.

Als je alsnog wakker ligt, kun je jezelf in ieder geval geen verwijt maken dat je er niet alles aan hebt gedaan. Dat helpt wellicht ook bij het relativeren van de paniek in de ochtend.

Je kunt jezelf voor de gek houden door geforceerd te glimlachen als je rusteloos/chagrijnig/moedeloos wakker ligt te zijn. Of dat daadwerkelijk oxytocine zou vrijgeven (zoals soms wordt beweerd) weet ik niet, maar het kan helpen om de negatieve spiraal te doorbreken als die eenmaal is ingezet.

In de ochtend iets bewegen. Dat hoeft geen hele workout te zijn, een blokje om kan al helpen. Juist als je tegenzin hebt.
  Moderator dinsdag 13 januari 2026 @ 14:02:19 #10
441859 crew  Lenny77
pi_219825143
Wat ook helpt is er vrede mee te hebben. Je lijf krijgt rust, je zal toch wel wat slapen. Ogen toe en rusten.
Je er in opjagen maakt het alleen maar erger.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_219825330
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 07:39 schreef Hetekip het volgende:
Ik wil geholpen worden, maar het mag me geen moeite kosten.

:')
pi_219825504
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 07:39 schreef Hetekip het volgende:
Hoi,

Laatste tijd slaap ik slecht. Ik merk dat ik fysiek moe ben, maar mijn hoofd blijft aanstaan. Ik luister dan vaker een moeilijk te volgen podcast, zodat ik langzaam in slaap kan dommelen.

Helaas werkt dit niet altijd, soms kan ik gewoon uren blijven luisteren zonder dat ik moe raak, ik ben dan klaarwakker in mijn hoofd en vindt geen rust.

Vervolgens val ik na lang worstelen dan toch in slaap. Maar dan wanneer ik in de ochtend wakker wordt, dan krijg ik iets van paniek. Hoe moet ik de dag doorkomen, hoe moet dit, hoe moet dat.

Ik zit momenteel in een moeilijke situatie waar langzaam maar zeker oplossingen voor komen. Maar ik merk dat er veel spanning in me zit. Zijn er tips wat kan helpen.

geen sport of sportschool
maar ga dan in vredesnaam wandelen
lijf in beweging=hoofd in beweging
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
pi_219825527
Van passief op je zolderkamertje zitten FOK!ken worden je lijf en geest ook niet moe.
pi_219995944
Ik heb hier een soort oplopende trap voor.

Eerst probeer ik altijd vrij standaard dingen, zoals hobbies, wandelen, bedtijden weer even scherp stellen.

Als het niet helpt zet ik zwaardere middelen in; journaling, wandelen in onbekende omgeving, dingen die ik lang niet meer heb gedaan en me vroeger veel afleiding gaven, bespreek het eens met een vertrouweling.

Mocht dat niet helpen ga ik nog zwaarder; huisarts, korte coachings trajecten of slaapmedicatie. Bij verantwoord gebruik en in overleg met een arts geeft dit niet gelijk problemen.

Door de journaling heb ik ook heel goed in kaart welke signalen bij welke mate van stress horen. Helaas blijft het wel een kwestie van uitproberen, iedereen is anders.

[ Bericht 3% gewijzigd door Daboman op 03-02-2026 20:09:22 ]
  dinsdag 3 februari 2026 @ 20:33:54 #15
511221 Hetekip
#1 Capuchon_Jongen FAN!!!!
pi_219996225
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 20:02 schreef Daboman het volgende:
Ik heb hier een soort oplopende trap voor.

Eerst probeer ik altijd vrij standaard dingen, zoals hobbies, wandelen, bedtijden weer even scherp stellen.

Als het niet helpt zet ik zwaardere middelen in; journaling, wandelen in onbekende omgeving, dingen die ik lang niet meer heb gedaan en me vroeger veel afleiding gaven, bespreek het eens met een vertrouweling.

Mocht dat niet helpen ga ik nog zwaarder; huisarts, korte coachings trajecten of slaapmedicatie. Bij verantwoord gebruik en in overleg met een arts geeft dit niet gelijk problemen.

Door de journaling heb ik ook heel goed in kaart welke signalen bij welke mate van stress horen. Helaas blijft het wel een kwestie van uitproberen, iedereen is anders.
Dat zijn wel goeie tips, Dankjewel!
Anton-Gaaei-supporter (LET'S GO Anton!)
  dinsdag 3 februari 2026 @ 21:17:59 #16
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_219996486
Rukken kan helpen?
Le Diable
pi_220001210
Deels herkenbaar.

Mijn brein is altijd overactief. Van alles van de dag doornemen tot de meest random plannen al inbeelden.
Altijd al gehad, ongeacht de situaties. In hele slechte periodes van mijn leven wel veel erger dan in de goede periodes.
Maar slapen en in slaap vallen is zeker geen kwaliteit van mij.

Wat sowieso wel belangrijk is is frisse lucht, lekker even wandelen.
En geen telefoon voor het slapen (wat mij zelden lukt).

Wat ik ook wel eens doe en gedaan heb is een podcast opzetten.
Wel zonder beeld aan natuurlijk.
Hierdoor kan mijn brein zich op 1 ding focussen ipv van het ene naar het andere gaan.
  woensdag 4 februari 2026 @ 14:56:28 #18
485927 DrTokkie
Lubricated Mirror
pi_220001956
Een dag wakker blijven raad ik af. Je kan wel kijken en vastleggen hoeveel uur je nu natuurlijk wakker bent. 8 uur slaap is rond de 30 jaar een richtlijn, maar bejaarden doen het bijvoorbeeld met 5 uur slaap per dag.

Misschien hebben anderen advies wat je niet moet doen naast te kijken wat je wel kan.
Everytime You Installed Microsoft Windows Subsystem for Linux, Jesus Christ Killed a Puppy
Ter nagedachtenis voor overleden Debian Linux Ontwikkelaars: https://tinet.nl
pi_220003228
Sporten.
  donderdag 5 februari 2026 @ 01:48:06 #20
399856 Atmosphere72
Somewhat Damaged
pi_220005065
Ja het is verschrikkelijk dat gevoel, ik ken het, al jaren. Als ik slecht slaap valt er geen land met me te bezeilen ook. Het leven is continue onnodige stress, hel op aarde vaak, en voor veel mensen, zoals ikzelf, zakt de grond onder hun voeten vandaan als ze niet kunnen slapen. Ik ben zelf een continue overdenker en dat werkt ook niet mee. Melatonine kan helpen maar heeft naar mijn eigen ervaring ook weer nadelige effecten op langere termijn. Extreme slaperigheid overdag, op ten duur niet meer zonder dat spul in slaap kunnen komen, extreme nachtmerries soms.
Try to save myself but myself keeps slipping away
pi_220012095
Je kan ook onderzoeken of het mogelijk is geen wekker te hoeven zetten, c.q. uit te slapen.
pi_220037164
Focus op ademhaling en/of bodyscan was wat mij redelijk hielp, tot nu echter. Paar jaar terug burn-out gehad, dacht hersteld te zijn, maar nu in een ineens weer veel klachten en dat geeft nu veel angst dat het weer mis loopt. Dit versterkt elkaar enorm en nu is het zowel in het hoofd (veel piekeren) als in het lijf (veel spanning) niet goed. Nachten zijn nu ook echt beroerd. Bij het wakker worden is het meteen bal, of het nou 1 of 4u ‘s nachts is. M.a.w.: ik lees graag mee, ik ga in elk geval wel weer extra hulp via huisarts inschakelen.

[ Bericht 6% gewijzigd door The6thgate op 08-02-2026 15:37:02 ]
Too much is never enough!
pi_220041090
Ik herken dit probleem soms ook. Ik mediteer veel en merk dan vaak dat de oorzaak ligt in iets wat ik overdag heb gedaan. Wanneer ik iets op een onnatuurlijke manier aanpak, bijvoorbeeld door een activiteit te forceren of vanuit een gevoel van “moeten”, ontstaat er een soort blokkade. Dat gevoel kan vervolgens doorwerken in de nacht. Als dat gebeurt, kan ik urenlang, en soms zelfs de hele nacht, ‘aan’ blijven staan.

Door te mediteren krijg ik meestal helder waar het overdag is misgegaan. Wanneer ik dat de volgende keer anders aanpak, op een meer natuurlijke en ontspannen manier, blijft dat geblokkeerde gevoel weg en val ik wel goed in slaap. Ik weet niet of dit bij jou dezelfde oorzaak heeft, maar zoals hierboven ook werd aangeraden, kan meditatie een goed hulpmiddel zijn om bij jezelf te onderzoeken wat je wakker houdt, en waar en wanneer dat gevoel is ontstaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')