Je dak is een sporenkap en dat is heel anders dan bij de 90% gordingendaken in Nl: bij een gordingenendak lopen de planken van de nok naar de goot, bij jouw sporendak lopen de planken/dakbeschot horizontaal en dus evenwijdig aan de nok/goot.quote:Op maandag 12 januari 2026 20:45 schreef Vonkenboer het volgende:
Hoi allen,![]()
Ik ben bezig met werkzaamheden op de zolder en wil nu ook het schuine dak van de bergzolder gaan isoleren. Het gaat om een woning uit ongeveer 1920. Het dakbeschot is in goede staat en er zitten geen gekke dingen in.
De balken zijn 140 mm diep.
Het plan is om PIR‑platen tussen de balken te plaatsen.
Alleen zitten er een paar lastige hoeken en aansluitingen in het dak, en ik wil het graag in één keer goed aanpakken.
Mijn vragen:
• Wat is volgens jullie de beste werkwijze om PIR tussen de balken te plaatsen in een oud dak?
Ik lees van alles over wel of geen luchtspouw tussen PIR en dakbeschot, en dat maakt het er niet duidelijker op.
• Zijn PIR‑platen met aluminium cachering voldoende als dampremmer als je de naden netjes aftapet, of moet er toch nog een aparte folie bij?
Mijn idee is om de platen ongeveer 0,5 cm kleiner te snijden, ze met wiggen vast te zetten en de randen rondom met PUR dicht te maken en dan af te tapen.
• Is er in de praktijk veel verschil tussen 120 mm en 140 mm PIR qua Rc‑waarde, of valt dat in de praktijk mee?
• Zijn er nog aandachtspunten bij dit soort isolatiewerk in oudere daken? Neem aan dat mijn dakopbouw vergelijkbaar is met veel andere daken in Nederland, maar misschien mis ik iets....(hoe meer ik Google en op Youtube kijk hoe onduidelijker het word..)
Dakopbouw:
• Dakpannen
• Panlatten
• 18 mm dakbeschot (zonder folie)
• Balklaag
Alle tips zijn welkom!
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
https://ibb.co/Xks1T0W2][(...)txBVFn/dakopbouw.jpg
Enige nadeel is van strak tegen dakbeschot, is dat eventueel inlekkend vocht zich ophoopt tussen isolatie en planken en er amper uit kan.quote:Op maandag 12 januari 2026 22:01 schreef bleiblei het volgende:
Wel vs geen luchtspouw bij dak isoleren is een oneindige discussie waarvan ik nooit echt een argument gehoord heb waarom wel of waarom niet.
Ik heb het nooit gedaan bij een schuindak mits houten dakbeschot en op zn hoogst dampdoorlatende folie aan de buitenkant. Mocht hout nat zijn of worden, dan gaat het vocht er wel aan de buitenkant eruit. En het is stukken makkelijker isoleren omdat je je isolatie gewoon tegen het dakbeschot kan duwen.
Bedankt voor je reactie, ah.. dus mijn dak is wel anders dan anders ..quote:Op maandag 12 januari 2026 21:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Je dak is een sporenkap en dat is heel anders dan bij de 90% gordingendaken in Nl: bij een gordingenendak lopen de planken van de nok naar de goot, bij jouw sporendak lopen de planken/dakbeschot horizontaal en dus evenwijdig aan de nok/goot.
Dat maakt het al anders en ik zou daarom intuïtief wel een spouw 2 - 3 cm tussen dakbeschot en isolatie aanbrengen.
Verder is je aanpak oké.
Het verschil in dikte maakt uiteindelijk maar weinig uit; je hebt met 12 cm al het gros van de warmtelekkage afgedekt, de resterende 2 cm voegen nog maar weinig toe.
Hoe heb je het thuis dan geïsoleerd? Of is de zolder ongeïsoleerd gebleven? Ik kan het mij nog ergens vaag herinneren..quote:Op maandag 12 januari 2026 22:01 schreef bleiblei het volgende:
Wel vs geen luchtspouw bij dak isoleren is een oneindige discussie waarvan ik nooit echt een argument gehoord heb waarom wel of waarom niet.
Ik heb het nooit gedaan bij een schuindak mits houten dakbeschot en op zn hoogst dampdoorlatende folie aan de buitenkant. Mocht hout nat zijn of worden, dan gaat het vocht er wel aan de buitenkant eruit. En het is stukken makkelijker isoleren omdat je je isolatie gewoon tegen het dakbeschot kan duwen.
Er zit aan de buitenkant geen enkele folie (en ik ben eigenlijk ook niet van plan die aan te brengen)quote:Op maandag 12 januari 2026 23:08 schreef bleiblei het volgende:
Daarom zou ik het denk ik ook niet doen als er geen spinvliesfolie onder de pannen op het dakbeschot ligt.
De plafonds gaan er op de onderliggende verdiepings allemaal nog uit, daar heb ik vooralsnog het voornemen om met isovlas te gaan isoleren. Ik heb een lichte voorkeur voor isovlas omdat ik een moeilijke combinatie van plat dak en schuin dak heb en van binnenuit wil gaan isoleren.quote:Op woensdag 14 januari 2026 00:52 schreef derLudolf het volgende:
Ik herken het zelf niet als sporendak, maar daar hoor ik mijn tegelzetter (eentje van de oude garde) altijd enthousiast over als hij hier bezig is - zie je in Duitsland veel. Tenminste in Altbau zoals mijn huis.
Kun je niet isoleren op de vloer? Eventueel vloer er uit halen en tussen de balken isolatie plaatsen?
Warmteverlies gaat in W/m². Als je alle schuine vlakken isoleert heb je veel meer vierkante meters dus je bent meer geld kwijt. En 100mm isoleren op de vloer heeft hetzelfde resultaat als 200mm isoleren op het dak. Of nog wel meer zelf. Zou je even na moeten rekenen om hoeveel m2 het gaat.
Klopt.quote:Op woensdag 14 januari 2026 21:33 schreef Vonkenboer het volgende:
Bedankt voor je reactie, ah.. dus mijn dak is wel anders dan anders ..
Die spouw zou dan zijn om eventueel vocht wat door de planken heen zou komen ruimte te laten om weg te kunnen ventileren?
Doen! Als je de zoldervloer isoleert, heb je minder materiaal en minder werk eraan. Bovendien blijft je dakbeschot dan vrij en inspecteerbaar/repareerbaar. Vraag me wel af hoe je in die tussen(vloer - plafond)ruimte komt?quote:Op woensdag 14 januari 2026 21:33 schreef Vonkenboer het volgende:
Het zou wel een optie kunnen zijn om het plafond op de eerste verdieping volledig te isoleren en dan de zolder te laten voor wat het is. Het zal geen verblijfsruimte worden maar een berging.
Overduidelijk een sporenkap. Vraag me btw af, of het dakbeschot niet is vervangen; die planken zien er veel jonger uit dan de sporen, die ook duidelijk oude vochtsporen tonenquote:Op woensdag 14 januari 2026 21:33 schreef Vonkenboer het volgende:
Dit is trouwens de gehele dakconstructie.
[ link | afbeelding ]
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |