quote:maandag, 12 januari 2026 (08:54) - De Telegraaf
In dit artikel:
Het Nederlandse gastransport en -gebruik zijn vorig jaar duidelijk gegroeid, zo blijkt uit cijfers van Gasunie Transport Services (GTS). Het totale transport over het hogedruknet nam met 6,2% toe naar 63,4 miljard m³, terwijl het binnenlandse verbruik nagenoeg gelijk bleef. Achter de stijging zit vooral meer inzet van gasgestookte elektriciteitscentrales: het gasgebruik voor stroomopwekking steeg met ruim 17%. Tegelijkertijd kromp de vraag van de industrie met ongeveer 9%, doordat sommige sectoren hun productie terugschroefden vanwege hoge kosten.
GTS wijst erop dat gas steeds vaker wordt ingezet om tijdelijke tekorten in zon- en windopbrengst op te vangen, met name tijdens koude, donkere periodes met weinig wind (de zogenoemde Dunkelflaute). Gascentrales fungeren als snel regelbare buffer; volgens Gasunie is aardgas daarom essentieel voor leveringszekerheid: "Aardgas blijft onmisbaar als flexibele buffer voor het elektriciteitssysteem."
Internationaal nam het grensoverschrijdende transport met 8,2% toe, waarbij vooral de export naar Duitsland groeide en leveringen aan België afnamen. De import van vloeibaar aardgas (lng) schoot omhoog met ruim 25% — voor het eerst kwam er via de terminals meer lng binnen dan via pijpleidingen, naast pijpleveringen uit onder meer Noorwegen. In mei werd een recordhoeveelheid lng aangevoerd.
Ook de rol van gasopslagen nam toe: er werd 21% meer gas geïnjecteerd. Toch lagen de magazijnen aan het begin van de winter minder vol dan een jaar eerder, omdat ze het voorjaar relatief leeg waren begonnen. Netbeheerders hebben de overheid opgeroepen gascentrales in veel regio's langer operationeel te houden om tekorten op het elektriciteitsnet te voorkomen.
© https://www.headliner.nl/(...)en-telegraaf-2209428
Mensen verwarmen en niet verarmen zou men ook gratis kunnen doen.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:29 schreef Since2003 het volgende:
Bizar dat Nederlanders geen gratis gas hebben met de voorraad die we in de grond hebben zitten. Er staan teveel landverraders in de weg.
Het is gewoon oplichting.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:57 schreef torentje het volgende:
[..]
Mensen verwarmen en niet verarmen zou men ook gratis kunnen doen.
Want?quote:Op maandag 12 januari 2026 14:10 schreef CoolGuy het volgende:
Ik hoop dat iedereen zo veel mogelijk blijft stoken op gas en blijft rijden in niet-EV's.
De joden in de door Duitsland bezette gebieden kregen gratis gas en inwoning tijdens WOII, zelfs toen was het al beter geregeldquote:Op maandag 12 januari 2026 15:57 schreef torentje het volgende:
[..]
Mensen verwarmen en niet verarmen zou men ook gratis kunnen doen.
Minder druk op het elektriciteitsnet, minder gedoe met eventuele stroomuitval, etc.quote:
Volgens mij is dat met arbeit vrijgemacht vriend.quote:Op maandag 12 januari 2026 16:26 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De joden in de door Duitsland bezette gebieden kregen gratis gas en inwoning tijdens WOII, zelfs toen was het al beter geregeld
Ah, onzinnige redenen dus.quote:Op maandag 12 januari 2026 16:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Minder druk op het elektriciteitsnet, minder gedoe met eventuele stroomuitval, etc.
Of gewoon beiden. Eigen gas oppompen en gebruiken én verzwaren van stroomnet.quote:Op maandag 12 januari 2026 16:44 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Ah, onzinnige redenen dus.
Volgas (lol) blijven inzetten op het verzwaren van het stroomnet.
Hierbij kan ik plechtig beloven dat voor onze ouderwetse 5 cilinder geen enkele kuub (extra) gas verstookt is.quote:Op maandag 12 januari 2026 14:10 schreef CoolGuy het volgende:
Ik hoop dat iedereen zo veel mogelijk blijft stoken op gas en blijft rijden in niet-EV's.
Ja das ook prima maar tot die tijd vind ik het prima als iedereen geen warmtepomp en geen EV's heeft want dan kan ik prima mijn auto's blijven laden etc zonder gezanik oehhh druk op het net blablajankjank.quote:Op maandag 12 januari 2026 16:44 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Ah, onzinnige redenen dus.
Volgas (lol) blijven inzetten op het verzwaren van het stroomnet.
Iemand als u mag wellicht eigenlijk al niet klagen hoor!quote:Op maandag 12 januari 2026 16:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Men wil gewoon de mensen niet verrijken, want dat mag niet alle mensen rijk.
Nee, dat zijn overdreven cijfers.quote:Op maandag 12 januari 2026 18:16 schreef Fer het volgende:
Om alle verwarming en transport te vergroenen, moet er 5x zoveel koper in de grond en 20x zoveel groene elektriciteit opgewekt worden. En dan hebben we nog de uitdaging om de nodige hoeveelheid energie te kunnen bufferen om pieken en dalen te reguleren.
Waarom zou ik niet mogen klagen? In tegenstelling tot bedrijven mag ik niet in mijn eigen behoeften voorzien.quote:Op maandag 12 januari 2026 18:00 schreef Scjvb het volgende:
Iemand als u mag wellicht eigenlijk al niet klagen hoor!![]()
We moeten eens ophouden met deze flauwekul wat ons een schuldgevoel aanpraat.quote:Op maandag 12 januari 2026 18:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
Als we niet zo afhankelijk waren van gas en olie, dan had Rusland 40% minder in kas.
Het is juist dankzij olie en gas waardoor Rusland langdurig door kan terwijl er sancties van kracht zijn.
En niet alleen Rusland, meerdere olie en gas producerende landen zijn nogal apart bezig. Zou ideaal zijn als er een andere manier is om energie op te slaan.
Onjuist. Rusland exporteert nog altijd vloeibaar gas via schepen en we kopen het ook nog. In 2025 is er voor 7,2 miljard euro aan Russisch gas ingekocht.quote:Op maandag 12 januari 2026 20:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
We moeten eens ophouden met deze flauwekul wat ons een schuldgevoel aanpraat.
Veruit alle gas komt uit Europa of andere westerse landen, die de inkoopgasmix, nauwelijks nog Russisch gas, dat spul zit overal in de grond en is een ontzettend schone en efficiënte manier voor voornamelijk verwarmen.
Maar ook voor elektriciteitsproductie dus.
Tot wel volop kerncentrales hebben moeten we dus vooral gascentrales hebben. Zeker in strenge winters waar de zon niet schijnt en windparken op zee ook zo hun problemen hebben en de lading niet dekken.
Had het over nederland.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:03 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Onjuist. Rusland exporteert nog altijd vloeibaar gas via schepen en we kopen het ook nog. In 2025 is er voor 7,2 miljard euro aan Russisch gas ingekocht.
Vandaag heeft Zweden bij de EU aangedrongen om alle steun vanuit bedrijven aan de Russische gas- en olieschepen te verbieden.
Je rekensom is verkeerd omdat je rekent met totaalsommen in plaats van momentaan gebruik. Opwek en verbruik moeten op de milliseconde exact met elkaar overeenstemmen met een maximale marge van 10% bij de eindgebruiker. Rendement en energieomzettingsverhouding zijn 2 verschillende dingen die gelijk kunnen zijn, maar niet hoeft te zijn als je bv. vrijgekomen warmte nuttig weet te gebruiken. Dat geldt dus ook voor de verwarming van je auto.quote:Op maandag 12 januari 2026 18:37 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, dat zijn overdreven cijfers.
Door elektrificatie wordt alles immers ook veel efficiënter, waardoor het totaal.
Totaal energieverbruik in Nederland is ongeveer 3000 petajoule. Dat is 833 miljard kWh energie. Daarvan bestaat ongeveer 15% uit het huidige elektriciteitsverbruik.
Van het huidige elektriciteitsverbruik wordt jaarlijks al meer dan 50% duurzaam geproduceerd. Om die 833 miljard kWh duurzaam te produceren, zou de duurzame elektriciteits productie met "maar" een factor 13 moeten toenemen.
Maar ook dat is niet juist en een veel te groot getal.
Een warmtepomp is namelijk een factor 4 zuiniger dan een gasgestookte verwarmingsketel. Alleen al bij huishoudens bespaart die omslag 75 tot 100 miljard kWh. Daar komt nog een besparing bij voor bedrijven die overgaan op duurzaam verwarmen.
Iets soortgelijks zie je bij de ruim 100kWh aan benzine en diesel die nu jaarlijks verstookt wordt, wanneer overgegaan wordt op elektrische aandrijving. Dat levert ook ongeveer een reductie van 65% voor de energie die voor vervoer en transport nodig zal zijn.
Alleen al op deze twee punten overgaan naar duurzame alternatieven levert op het totaal Nederlandse energieverbruik dus een besparing op van 18% die niet duurzaam geproduceerd en ook niet getransporteerd hoeft te worden. En dan rekenen we nog niet de diesel die nu verstookt wordt om tankstations dagelijks te bevoorraden en ook niet het verlies aan energie in de olieraffinaderij.
Ongetwijfeld zullen bij het bedrijfsleven met de energietransitie ook grote besparingen haalbaar zijn. Want verbranding van fossiele rommel levert nu eenmaal veel warmte op die vaak overbodig is.
Wel.quote:Op maandag 12 januari 2026 20:47 schreef torentje het volgende:
[..]
Waarom zou ik niet mogen klagen? In tegenstelling tot bedrijven mag ik niet in mijn eigen behoeften voorzien.
Want zodra ik dat doe, belt er altijd wel iemand de politie, terwijl niemand dat doet wanneer een bedrijf hetzelfde doet.
Ah, ja. We wekken gewoon alle warmte op met warmtepompen en geen energie meer met fossiele brandstoffen. Check. Want het maakt natuurlijk enorm veel verschil of je er in een centrale elektriciteit van maakt, die transporteert, opslaat in een accu en dan in beweging, of dat je dat meteen allemaal tegelijkertijd in die auto doet ...quote:Op maandag 12 januari 2026 18:37 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Door elektrificatie wordt alles immers ook veel efficiënter, waardoor het totaal.
Totaal energieverbruik in Nederland is ongeveer 3000 petajoule. Dat is 833 miljard kWh energie. Daarvan bestaat ongeveer 15% uit het huidige elektriciteitsverbruik.
Van het huidige elektriciteitsverbruik wordt jaarlijks al meer dan 50% duurzaam geproduceerd. Om die 833 miljard kWh duurzaam te produceren, zou de duurzame elektriciteits productie met "maar" een factor 13 moeten toenemen.
Een warmtepomp is namelijk een factor 4 zuiniger dan een gasgestookte verwarmingsketel. Alleen al bij huishoudens bespaart die omslag 75 tot 100 miljard kWh. Daar komt nog een besparing bij voor bedrijven die overgaan op duurzaam verwarmen.
Iets soortgelijks zie je bij de ruim 100kWh aan benzine en diesel die nu jaarlijks verstookt wordt, wanneer overgegaan wordt op elektrische aandrijving. Dat levert ook ongeveer een reductie van 65% voor de energie die voor vervoer en transport nodig zal zijn.
Alleen al op deze twee punten overgaan naar duurzame alternatieven levert op het totaal Nederlandse energieverbruik dus een besparing op van 18% die niet duurzaam geproduceerd en ook niet getransporteerd hoeft te worden. En dan rekenen we nog niet de diesel die nu verstookt wordt om tankstations dagelijks te bevoorraden en ook niet het verlies aan energie in de olieraffinaderij.
Ongetwijfeld zullen bij het bedrijfsleven met de energietransitie ook grote besparingen haalbaar zijn. Want verbranding van fossiele rommel levert nu eenmaal veel warmte op die vaak overbodig is.
Ja, zo hebben we gewoon alles verplaatst naar China. Dat zet pas zoden aan de dijk! Maar dus eigenlijk helemaal niet. Want al die spullen die je betaalt verbruiken nog net zoveel energie, waarvan verreweg het overgrote deel wordt geproduceerd door fossiele brandstoffen.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Had het over nederland.
En ja als wij het niet kopen koopt een ander het wel.
Neequote:Op maandag 12 januari 2026 21:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, zo hebben we gewoon alles verplaatst naar China. Dat zet pas zoden aan de dijk! Maar dus eigenlijk helemaal niet. Want al die spullen die je betaalt verbruiken nog net zoveel energie, waarvan verreweg het overgrote deel wordt geproduceerd door fossiele brandstoffen.
Wat dat betreft zijn de Chinezen beter bezig dan wij, want die bouwen wel kerncentrales.
Maar jij kijkt dus alleen naar je eigen tuintje en als iemand anders mogelijk ooit de zaak zou kunnen verprutsen, doe jij dat snel ook. Zoals de Amerikanen zouden zeggen: "do it to them, before they do it to you!" Altijd het slechtste in de mens naar boven halen en alleen naar het geld kijken.
Het gebeurt niet vaak dat luchtfietserij grenzeloos optimisme gepaard gaat met realistische getallen. Complimenten daarvoor!quote:Op maandag 12 januari 2026 18:37 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Daarom zeg ik; gewoon stoppen met die elektrificatie joh. Laat mensen gewoon lekker een CV ketel scoren en een auto met een benzine motor, en klaar.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:57 schreef quo_ het volgende:
[..]
Het gebeurt niet vaak dat luchtfietserij grenzeloos optimisme gepaard gaat met realistische getallen. Complimenten daarvoor!
Inderdaad is van het totale energieverbruik slechts maar iets van 7% groen in de vorm van elektriciteit uit zon en wind.
Dat is nog eens iets anders dan een hallelujah berichtje op net nieuws op een zonnige dag in de trant van "vandaag tussen 2 en 3 uur in de middag werd het totale electriciteitsverbruik gerealiseerd met zon en wind"
Het elektriciteitsnet dat nu al uit zijn voegen barst zal alleen al aan de huishoudens 3 a 4 keer zoveel moeten leveren als we verwarming en mobiliteit ook via het stopcontact gaan regelen.
Als je openbare gebouwen, tuinbouw en industrie ook nog mee neemt, voor zover dat technisch kan, kom je aardig in de buurt van een 5x grotere infrastructuur. Dus links en rechts van elke hoogspanningsmast er nog 2 bij.
Ik woon in een flatgebouw, dus ik heb geen inbreng over het stoken (of ik moet zelf nog een extra kachel plaatsten), maar in de afgelopen 20 jaar zijn de stookkosten tien keer zo duur geworden.quote:Op maandag 12 januari 2026 22:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daarom zeg ik; gewoon stoppen met die elektrificatie joh. Laat mensen gewoon lekker een CV ketel scoren en een auto met een benzine motor, en klaar.
Dan hoef je je dus ook niet aangesproken te voelen?quote:Op maandag 12 januari 2026 22:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik woon in een flatgebouw, dus ik heb geen inbreng over het stoken (of ik moet zelf nog een extra kachel plaatsten), maar in de afgelopen 20 jaar zijn de stookkosten tien keer zo duur geworden.
We zitten nu op stadswarmte, een grote warmtepomp en de bijbehorende verbouwing van alle appartementen is een hopeloze zaak. En ik heb geen zin of geld om een kamer op te offeren en te investeren in een warmtepomp. Zelfs weer van de stadswarmte af gaan en een grote CV plaatsen kost weer een berg geld.
En we zijn niet allemaal zo rijk als jij.
Ja, jij kijkt ook alleen naar jezelf en denkt dat iedereen jaloers op je is. Dus in alle andere gevallen moet je jouw berichten gewoon negeren. Ik zal er aan denkenquote:Op maandag 12 januari 2026 22:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dan hoef je je dus ook niet aangesproken te voelen?
Het interesseert me geen moer of anderen jaloers op me zijn of niet. Dat zou ook raar zijn als ik alleen naar mezelf kijk, zoals je suggereert. Ja, denk daar aan, want de eerdere keren dat je deze conclusie trok hield je dat niet vol. Nu weer niet.quote:Op maandag 12 januari 2026 22:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, jij kijkt ook alleen naar jezelf en denkt dat iedereen jaloers op je is. Dus in alle andere gevallen moet je jouw berichten gewoon negeren. Ik zal er aan denken
Eh, ben jij net niet van de onderbuikgevoelens en ik van het overal eerst over nadenken?quote:Op maandag 12 januari 2026 23:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het interesseert me geen moer of anderen jaloers op me zijn of niet. Dat zou ook raar zijn als ik alleen naar mezelf kijk, zoals je suggereert. Ja, denk daar aan, want de eerdere keren dat je deze conclusie trok hield je dat niet vol. Nu weer niet.
Als jij in een appartement woont met stadswarmte snap ik niet waarom jij je aangesproken voelt als ik het heb over een keuze die mensen kunnen maken, die jij niet kunt maken. Maar stiekem ging het daar ook niet om. Je wilde maar al te graag even je onderbuikgevoeletje ventileren. Nou, heb je nu gedaan, klaar maar weer.
Het jaar 1900 belde even.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:57 schreef quo_ het volgende:
[..]
Het gebeurt niet vaak dat luchtfietserij grenzeloos optimisme gepaard gaat met realistische getallen. Complimenten daarvoor!
Inderdaad is van het totale energieverbruik slechts maar iets van 7% groen in de vorm van elektriciteit uit zon en wind.
Dat is nog eens iets anders dan een hallelujah berichtje op net nieuws op een zonnige dag in de trant van "vandaag tussen 2 en 3 uur in de middag werd het totale electriciteitsverbruik gerealiseerd met zon en wind"
Het elektriciteitsnet dat nu al uit zijn voegen barst zal alleen al aan de huishoudens 3 a 4 keer zoveel moeten leveren als we verwarming en mobiliteit ook via het stopcontact gaan regelen.
Als je openbare gebouwen, tuinbouw en industrie ook nog mee neemt, voor zover dat technisch kan, kom je aardig in de buurt van een 5x grotere infrastructuur. Dus links en rechts van elke hoogspanningsmast er nog 2 bij.
In de middeleeuwen leefden mensen ook zonder elektriciteit en hadden ze ook licht.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 00:14 schreef Haagsch het volgende:
Energie transitie wappies. Als de brandstoffen op raken gaat het licht gewoon uit hoor.
Dat denk ik niet, maar zelfs als dat zo was vind ik het gebaseerd op resultaten nog steeds helemaal prima.quote:Op maandag 12 januari 2026 23:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Eh, ben jij net niet van de onderbuikgevoelens en ik van het overal eerst over nadenken?
De energietransitie is onmogelijk.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 00:14 schreef Haagsch het volgende:
Energie transitie wappies. Als de brandstoffen op raken gaat het licht gewoon uit hoor.
Door op die manier te denken lijkt het inderdaad onmogelijk, maar die berekening klopt natuurlijk niet. Ten eerste is niet overal in nederland het elektriciteitsnet overvol, en ten tweede is vooral lang niet altijd het elektriciteitsnet overvol.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:57 schreef quo_ het volgende:
Ah. Interessant. En hoe gaan we dat doen? Graag ook een onderbouwd verhaal en niet zoiets als: "duh, met zonnepanelen, windmolens en accu's, natuurlijk". Want dat is wensdenkerij.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 07:42 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Het jaar 1900 belde even.
" ach die moderne automobielen das een leuke hobby voor de rijken. Er is nooit genoeg benzine om iedereen met een auto te verplaatsen. De lokale winkels waar benzine verkrijgbaar is kunnen dat nooit aan als iedereen zich met een automobiel gaat verplaatsen. Voor paarden en ezels is er overal wel wat hooi, stro, een emmer haver en water te krijgen. Dat wordt echt nooit wat met die automobielen als transportmiddel. Laat die elite maar aanrommelen met hun stinkende en herrie makende wagens."
Nee, natuurlijk is de energietransitie niet morgen geregeld. En ik heb ook niet de intentie dat we écht 100% van fossiele brandstoffen af komen. Maar ergens in de orde van 90% moet binnen één generatie heel goed haalbaar zijn.
Heb je wel eens uitgerekend wat we daarvoor nodig hebben, hoeveel ruimte dat inneemt en hoeveel dat gaat kosten? Even afgezien of dat allemaal ook leverbaar is?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:17 schreef knoopie het volgende:
[..]
Door op die manier te denken lijkt het inderdaad onmogelijk, maar die berekening klopt natuurlijk niet. Ten eerste is niet overal in nederland het elektriciteitsnet overvol, en ten tweede is vooral lang niet altijd het elektriciteitsnet overvol.
Het heeft geen enkel nut om in Drenthe meer elektriciteitsleidingen aan te leggen, als er in de buurt van Utrecht overbelasting is. Bovendien zijn er ook slimmere oplossingen om de capaciteit van het hoogspanningsnet te verhogen zonder extra kabels aan te leggen, simpelweg door de spanning te verhogen. Dan moet je natuurljk ook de transformatorhuisjes aanpassen, maar dat is minder werk dan overal driedubbele hoogspanningsmasten bijplaatsen.
Daarnaast zijn tijdelijke pieken relatief gemakkelijk op te vangen met strategisch geplaatste accu's op het net of gestuurde vraag. Stel je voor een gezin met twee kinderen (4000kwh) koopt een warmtepomp (+3000kwh) en een elektrische auto (+3000kwh). Die moeten nu een aansluiting hebben van waarschijnlijk 3x35A als ze alles tegelijk aan willen zetten en op inductie koken.
Maar als je een accu inzet, en in het ideale geval de belasting op de netaansluiting over de hele dag uit kan smeren, dan heb je ineens nog maar een aansluiting van 5 Ampere nodig! Dan kan je ineens 21 woningen op dezelfde koperkabel hangen.
Natuurlijk een overdreven voorbeeld, maar peak-shaving aan de gebruikerskant kan een enorme invloed hebben op de belasting op het net. En zodra autoladers slimmer worden en ook v2g ondersteunen, heb je er niet eens meer een extra thuisaccu voor nodig. Met de juiste prijsstimulans is dit veruit de gemakkelijkste oplossing om meer ruimte te creëren op het net.
Mijn post ging enkel over het (te) volle stroomnet, dus de rest negeer ik even. Ja, dat heb ik uitgerekend. Voor mijn eigen huishouden zou een batterij van 5kwh voor 99% van de dagen genoeg zijn om de piek van de zonnepanelen op ons dak en de vraagpiek in de avond glad te strijken. Als ik daarop zou optimaliseren, dan zouden wij in theorie met een 3 Ampere aansluiting toe kunnen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 14:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Heb je wel eens uitgerekend wat we daarvoor nodig hebben, hoeveel ruimte dat inneemt en hoeveel dat gaat kosten? Even afgezien of dat allemaal ook leverbaar is?
Wel duur zo'n warmtepomp. Dan nog de installatiekosten die maken het nog veel duurder. En nog geen zonnepanelen meegerekend. En de installatiekosten daarvan. En dan een accu. Niet goedkoop. En die pompen blijken helemaal niet milieu-vriendelijk. En zijn per saldo helemaal niet goedkoper. Maken ook veel herrie.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 15:45 schreef knoopie het volgende:
[..]
Mijn post ging enkel over het (te) volle stroomnet, dus de rest negeer ik even. Ja, dat heb ik uitgerekend. Voor mijn eigen huishouden zou een batterij van 5kwh voor 99% van de dagen genoeg zijn om de piek van de zonnepanelen op ons dak en de vraagpiek in de avond glad te strijken. Als ik daarop zou optimaliseren, dan zouden wij in theorie met een 3 Ampere aansluiting toe kunnen.
Qua leverbaarheid, een 5kwh thuisbatterij kan je binnen een week geleverd krijgen.
Heet water en verwarming/koeling doen we hier met een warmtepomp, die hebben al een "overgedimensioneerd" buffervat, zodat die pomp kan draaien als de zon schijnt/als de stroom goedkoop is. En niet per sé wanneer ik onder de douche sta/ het buiten koud is. En eigenlijk is het zonde dat niet veel meer mensen daar gebruik van maken. Want een paar kwh in warmte opslaan in heet water (of idealerwijs een phase change material) is goedkoper en makkelijker schaalbaar dan een accu. Bovendien laat het je warmtepomp veel efficienter werken.
Het is allemaal niet zo een hekserij.
Ah, ja. Bij jou thuis. Ik had het over de algemene energievoorziening. Voor als je in de winter ook warmte wilt.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 15:45 schreef knoopie het volgende:
[..]
Mijn post ging enkel over het (te) volle stroomnet, dus de rest negeer ik even. Ja, dat heb ik uitgerekend. Voor mijn eigen huishouden zou een batterij van 5kwh voor 99% van de dagen genoeg zijn om de piek van de zonnepanelen op ons dak en de vraagpiek in de avond glad te strijken. Als ik daarop zou optimaliseren, dan zouden wij in theorie met een 3 Ampere aansluiting toe kunnen.
Qua leverbaarheid, een 5kwh thuisbatterij kan je binnen een week geleverd krijgen.
Heet water en verwarming/koeling doen we hier met een warmtepomp, die hebben al een "overgedimensioneerd" buffervat, zodat die pomp kan draaien als de zon schijnt/als de stroom goedkoop is. En niet per sé wanneer ik onder de douche sta/ het buiten koud is. En eigenlijk is het zonde dat niet veel meer mensen daar gebruik van maken. Want een paar kwh in warmte opslaan in heet water (of idealerwijs een phase change material) is goedkoper en makkelijker schaalbaar dan een accu. Bovendien laat het je warmtepomp veel efficienter werken.
Het is allemaal niet zo een hekserij.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |