Dit gaat over volwassenen die hun verantwoordelijkheid niet nemen.
Laatst had ik een gesprek met een groep vrienden. Een vriendin zei dat als ik ooit nog een man zou willen, ik er rekening mee moest houden dat ik hem soms zou moeten trainen. Bijvoorbeeld om de was te doen of de afwas op te ruimen. Ik was verbaasd. Waarom zou ik een man van bijna veertig moeten trainen om basiszorg te laten zien?
Een man van veertig woont meestal al bijna twintig jaar op zichzelf. Hij heeft dus al twintig jaar ervaring met koken, afwassen, schoonmaken, wassen en opruimen. Waarom zou je dat ineens niet meer kunnen zodra er een vrouw in huis is?
Hetzelfde zie ik bij bepaalde vrouwen die opeens claimen dat ze allerlei praktische taken in huis niet kunnen doen. Dit gesprek had ik ook met een collega. Zij zei dat ze echt nooit haar afvoerputje schoonmaakt. Ze zei dat ze dat niet kan, omdat haar man dat doet. Dat vind ik net zo onwenselijk. Je kunt niet van een ander eisen dat die basiszaken uitvoert, terwijl je zelf structureel weigert om bepaalde klussen te doen.
Ik woon alleen en ik doe alles zelf. Als ik iets niet kan, vraag ik mijn vader netjes om hulp of ik huur iemand in. Maar ik laat het niet liggen. Ik laat de afwas niet opstapelen. Ik leef niet structureel op magnetronmaaltijden omdat ik zogenaamd niet kan koken. Ik regel wat nodig is om mijn leven draaiende te houden.
Als ik iets niet weet, zoek ik het op. Google. YouTube. ChatGPT. Dat is wat volwassenen doen. Ik ga niet met mijn handen in de lucht staan en zeggen: ik ben een vrouw, ik kan het niet. Of: hij is een man, hij kan het niet.
Elke volwassen persoon begrijpt dat je dagelijks moet douchen, je tanden moet poetsen en de afwas moet doen na het koken. Dat weet zelfs een puber. Zelfs vijftienjarigen begrijpen dat als je je eigen rommel niet opruimt, de problemen alleen maar groter worden.
Dus waarom accepteren we het verhaal dat je een man of een vrouw moet trainen, omdat ze het niet uit zichzelf kunnen? Het zijn geen baby’s. Het zijn volwassenen. En volwassenen nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen basiszorg en hun eigen huishouden.