abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219798287
Wat is het verschil tussen een atoombom gooien op een (ei)land, mensen vermoorden in een concentratiekamp, het platbombarderen van een stad middels brandbommen, het onopvallend doden van mensen middels medicijnen e.d.?

Kan je zeggen dat het een erger is dan de ander?
Wat is het verschil uberhaupt?
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_219798346
Het is allemaal even erg.

Maar als je richting de vaccinaties gaat, houdt het topic snel op.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219798351
Als je ergens een atoombom op gooit heb je vrij weinig aan het land de komende jaren.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 13:29:33 #4
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219798353
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 13:28 schreef miss_sly het volgende:

Het is allemaal erg, maar het is zeker niet allemaal even erg.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219798376
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 13:29 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet bepalen of er een gradatie zit in op een afschuwlijke manier vermoorden van mensen.
pi_219798421
Who cares, ga je diploma een halen luilak.
pi_219798431
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 13:28 schreef miss_sly het volgende:

nee.. het gaat meer richting het fenomeen waarmee ik ben opgegroeid..
Dat de focus altijd heeft gelegen op waarom nazi-Duitsland zo slecht was en zo verdorven (wat ik overigens nog steeds vind).
Maar dat de mens wel laconiek doet over andere recente gebeurtenissen van dezelfde proporties, die mijns inziens van dezelfde categorie kwaadheid is.
Hierdoor ben ik geneigd de misdaden van nazi-Duitsland te bagatelliseren.
En ik weet niet of die gedachten gevaarlijk zijn, of juist bevrijdend.
pi_219798437
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 13:29 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
hoe meet je dat?
Hoe wordt dat gemeten?
pi_219798465
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 13:37 schreef Viesdik het volgende:

[..]
nee.. het gaat meer richting het fenomeen waarmee ik ben opgegroeid..
Dat de focus altijd heeft gelegen op waarom nazi-Duitsland zo slecht was en zo verdorven (wat ik overigens nog steeds vind).
Maar dat de mens wel laconiek doet over andere recente gebeurtenissen van dezelfde proporties, die mijns inziens van dezelfde categorie kwaadheid is.
Hierdoor ben ik geneigd de misdaden van nazi-Duitsland te bagatelliseren.
En ik weet niet of die gedachten gevaarlijk zijn, of juist bevrijdend.
Wat nazi-Duitsland buitengewoon gewelddadig en slecht maakte, was de structurele en bijna geindustrialiseerde manier waarop ze een bepaalde, grote, groep mensen heeft opgejaagd en vermoord.

Wat afschuwelijk was aan de kernbommen op Japan was dat daarbij eigenlijk louter onschuldige burgers het doelwit waren.

De manier waarop Rusland nu Oekraïne in de greep houdt met de dagelijkse grote aanvallen waarbij telkens weer nieuwe, onschuldige slachtoffers vallen, is ook onmenselijk.

Maar ik denk dat de grootschaligheid en het zorgvuldig geplande van de holocaust het een extra dimensie van slechtheid geeft.

Maar waarom zou je het een gaan bagatelliseren in vergelijking met het ander? Moet er een waarde aan gegeven worden, of kan het ook gewoon in- en inslecht zijn allemaal?
pi_219798507
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 13:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat nazi-Duitsland buitengewoon gewelddadig en slecht maakte, was de structurele en bijna geindustrialiseerde manier waarop ze een bepaalde, grote, groep mensen heeft opgejaagd en vermoord.

Wat afschuwelijk was aan de kernbommen op Japan was dat daarbij eigenlijk louter onschuldige burgers het doelwit waren.

De manier waarop Rusland nu Oekraïne in de greep houdt met de dagelijkse grote aanvallen waarbij telkens weer nieuwe, onschuldige slachtoffers vallen, is ook onmenselijk.

Maar ik denk dat de grootschaligheid en het zorgvuldig geplande van de holocaust het een extra dimensie van slechtheid geeft.

Maar waarom zou je het een gaan bagatelliseren in vergelijking met het ander? Moet er een waarde aan gegeven worden, of kan het ook gewoon in- en inslecht zijn allemaal?
Het onmenselijk doden/afslachten van mensen is niet uniek in de geschiedenis van de mensheid.
Nog steeds lopen in Japan mensen op straat die aan de gevolgen van straling ernstig te lijden hebben.
Nog steeds sneuvelen mensen door blindgangers.
Welke terminologie je ook toepast, het doet de ernst van de misdaad niet minder op.
pi_219798514
Elke daad die tot doel heeft onschuldige mensen uit te roeien, is het kwaad. Ongeacht op welke manier dat gedaan wordt.
pi_219798565
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 13:51 schreef Viesdik het volgende:
Elke daad die tot doel heeft onschuldige mensen uit te roeien, is het kwaad. Ongeacht op welke manier dat gedaan wordt.
Dat is een mening. Ik denk dat de manier waarop wel degelijk verschil kan maken.
Er is ook een ander verschil: met de atoombommen probeerden de Amerikanen niet alle Japanners uit te roeien, terwijl de nazi's wel degelijk als doel hadden om de Joden volledig uit te roeien. Daar waren hun plannen en hun manier van werken ook op gericht.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 14:02:35 #13
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219798616
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 13:38 schreef Viesdik het volgende:

[..]
hoe meet je dat?
Hoe wordt dat gemeten?
Een atoombom vernietigt alles binnen een bepaald gebied en zorgt voor een stralingsdood voor al het leven voor een nog veel groter gebied. De straling zal het betroffen gebied nog heel erg lang een wasteland maken. Heb je geen Fall Out gespeeld? It's the definition of death.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219798673
De bommen op Dresden en de aanvallen op Hiroshima en Nagasaki zijn ook gewoon oorlogsmisdaden. Maar een oorlogsmisdaad om een oorlog te beëindigen vinden de meeste mensen toch minder erg dan een oorlog beginnen om oorlogsmisdaden te kunnen plegen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219799994
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 13:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat is een mening. Ik denk dat de manier waarop wel degelijk verschil kan maken.
Er is ook een ander verschil: met de atoombommen probeerden de Amerikanen niet alle Japanners uit te roeien, terwijl de nazi's wel degelijk als doel hadden om de Joden volledig uit te roeien. Daar waren hun plannen en hun manier van werken ook op gericht.
Wat is het verschil?
pi_219800019
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 13:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Een woord maakt de ernst van de daad niet meer of minder erg in mijn optiek. Je kan zeggen dat de Japanse bevoling op hyroshima is uitgeroeid middels de atoombom.
pi_219800046
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 14:08 schreef Hanca het volgende:
De bommen op Dresden en de aanvallen op Hiroshima en Nagasaki zijn ook gewoon oorlogsmisdaden. Maar een oorlogsmisdaad om een oorlog te beëindigen vinden de meeste mensen toch minder erg dan een oorlog beginnen om oorlogsmisdaden te kunnen plegen.
Zit wat in. Al is wo2 niet enkel en alleen daarom begonnen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')