Ja dat wordt mijn volgende telefoon als die van mijn huidige kapot gaat (tenzij er een nieuwere is). Heb nu een Apple, maar die kan nog wel even mee (inclusief eventuele noodzakelijke reparaties).quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:16 schreef Mikeytt het volgende:
Voor de telefoon heb ik ook even de Fairphone gecheckt. De gen 6 lijkt nog best goed te zijn!
Zeker, maar ze bezigen praktijken waarvoor ik ze niet ga belonen. Als ik toch bezig ben met herkomst nagaan, neem ik hen ook mee.quote:
Welke praktijken zitten je dan echt dwars? Rondom een dergelijk groot bedrijf zullen er altijd controverses bestaan, maar dat maakt onbekendere partijen niet direct ethischer.quote:Op zondag 11 januari 2026 18:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Zeker, maar ze bezigen praktijken waarvoor ik ze niet ga belonen. Als ik toch bezig ben met herkomst nagaan, neem ik hen ook mee.
Ik ga geen top 3 ofzo maken uit deze lijst:quote:Op zondag 11 januari 2026 21:20 schreef KvanG het volgende:
[..]
Welke praktijken zitten je dan echt dwars? Rondom een dergelijk groot bedrijf zullen er altijd controverses bestaan, maar dat maakt onbekendere partijen niet direct ethischer.
Het zou misschien niet normaal moeten zijn, maar ik zie niet echt het verschil tussen Nestle en Unilver op het gebied van ethiek. Dus als je consequent zou zijn, ben ik bang dat er niets overblijft om uit te kiezen.quote:Op zondag 11 januari 2026 21:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat bij alle grote bedrijven wel 'controverses' spelen. Dat suggereert zelfs bijna dat dat normaal is en dat er geen gevolgen hoeven zijn voor winst boven ethiek plaatsen.
Ik kan ook uitstekend leven zonder Unilever gelukkig. Maar uiteindelijk gaat dit topic niet over Nestle of Unilever maar over de VS.quote:Op maandag 12 januari 2026 00:16 schreef KvanG het volgende:
[..]
Het zou misschien niet normaal moeten zijn, maar ik zie niet echt het verschil tussen Nestle en Unilver op het gebied van ethiek. Dus als je consequent zou zijn, ben ik bang dat er niets overblijft om uit te kiezen.
Hier ook, sinds dat die oranje clown de macht heeft boycot ik waar mogelijk zoveel mogelijk Amerikaanse merken, producten, diensten en services, of in geval van geen alternatief dan iig niet de betaalde versie.quote:Op zondag 11 januari 2026 17:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben hier nu een jaar mee bezig. Ik heb nauwelijks nog Amerikaanse producten gekocht. Het enige waar ik bewust de fout mee in ben gegaan is Coca Cola voor een verjaardag, die discussie won ik niet met de verjarende![]()
Er zal vast iets tussendoor zijn geglipt maar voor de meeste aankopen zoek ik even op wie eigenaar van het merk is. Nestle is overigens ook gelijk in de ban gedaan.
Ik heb er o.a. op gelet bij de aanschaf van witgoed, ik koop Varta in plaats van Duracell, etc. Mijn AI en image hoster is Frans.
Het scheelt voor mij wel dat ik al een heel bewuste koper was. Bij Amazon bestelde ik al nooit wegens hun slavernijpraktijken. Levensmiddelen zijn zelden A merk, ik koop veel biologisch. Dan kom je al heel snel uit bij Europese producten.
Precies dit inderdaad.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:54 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hier ook, sinds dat die oranje clown de macht heeft boycot ik waar mogelijk zoveel mogelijk Amerikaanse merken, producten, diensten en services, of in geval van geen alternatief dan iig niet de betaalde versie.
Niet overal zijn alternatieven voor, zoals bijvoorbeeld Windows, iOS, Android en YouTube (maar daar betaal ik niet voor).
Voor wat betreft de rest gaat het prima.
Netflix heb ik jaren geleden al opgezegd, en vorig jaar ook Amazon Prime, Disney Plus en HBO Max opgezegd.
Ook McDonald's en Burger King niet meer geweest.
In de supermarkt de bekende merken laten liggen.
Qua kleding ook heel simpel, ik koop geen Amerikaanse merken meer.
Ik loop mijn hele leven al op Nike sneakers, dus dat deed wel even pijn, maar toen ik eenmaal andere merken gekocht had, bleek dat die kwalitatief ook stukken beter zijn.
Immers, waarom zou je producten kopen van een land wiens beleid bewust in jouw nadeel is.
Voor mij een principe kwestie om in ieder geen cent meer uit te geven aan wat dan ook uit de VS.
Heb nu Adidas, en Asics (Japans) en ik moet zeggen dat ik de Asics Gel vele malen fijner vind dan de Nike Air die ik gewend was.quote:Op maandag 12 januari 2026 22:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Precies dit inderdaad.
Nikes vind ik wel lastig. Ik ben toe aan nieuwe schoenen en heb veel demping nodig vanwege hielspoor. Wat is jouw Europese alternatief?
Ik ben ook op zoek naar een neushaartrimmer voor mijn vriend. Het enige merk dat voldoet aan de eisen is een Remmington
Misschien is het (Nederlandse) merk Xsensible iets voor je?quote:Op maandag 12 januari 2026 22:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Precies dit inderdaad.
Nikes vind ik wel lastig. Ik ben toe aan nieuwe schoenen en heb veel demping nodig vanwege hielspoor. Wat is jouw Europese alternatief?
Ik ben ook op zoek naar een neushaartrimmer voor mijn vriend. Het enige merk dat voldoet aan de eisen is een Remmington
Ga ik allemaal bekijken, dank voor de tips.quote:Op maandag 12 januari 2026 22:54 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Heb nu Adidas, en Asics (Japans) en ik moet zeggen dat ik de Asics Gel vele malen fijner vind dan de Nike Air die ik gewend was.
Dat was een eye opener.
Heb zelf reuma, dus demping en comfort is ook belangrijk voor mij.
Geen ervaring met neustrimmers, wel met tondeuses, en ik gebruik zelf al een jaar of 20 die van Wahl.
Is een Duits merk.
En daar kijk ik ook naar. Dat is me al eens getipt bedenk ik nu. Door iemand waar ik vandaag voor het eerst sinds lang weer eens aan dacht, toevallig.quote:Op maandag 12 januari 2026 23:00 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Misschien is het (Nederlandse) merk Xsensible iets voor je?
Niet zo hip als Nikes, maar ze lopen fantastisch. Heb geen hielspoor maar wel lastige voeten
Nooit van gehoord, maar vrij aan de prijs, 250 tot 290 euro 😱quote:Op maandag 12 januari 2026 23:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
En daar kijk ik ook naar. Dat is me al eens getipt bedenk ik nu. Door iemand waar ik vandaag voor het eerst sinds lang weer eens aan dacht, toevallig.
Ik doe al 4 jaar met de gen 4. Hij werkt prima. Ik denk eraan om de batterij op den duur te vervangen, maar dat is gewoon bestellen en erin pluggen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:16 schreef Mikeytt het volgende:
Voor de telefoon heb ik ook even de Fairphone gecheckt. De gen 6 lijkt nog best goed te zijn!
Hier ook Fairphone 4, alles doet het nog na 2 jaar gebruik. Zo'n fijn idee dat alles vervangbaar/repareerbaar is.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 08:05 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Ik doe al 4 jaar met de gen 4. Hij werkt prima. Ik denk eraan om de batterij op den duur te vervangen, maar dat is gewoon bestellen en erin pluggen.
Helemaal idem voor mij, de stretchwalkers zijn voor mij perfect!quote:Op dinsdag 13 januari 2026 08:09 schreef ESF1Gamer het volgende:
Xsensible voelen als gegoten toen ik ze voor het eerst aan had, dat heb ik nooit eerder bij nieuwe schoenen gehad.
Ik vraag me altijd af wat je allemaal nodig hebt dat je zo vaak bij allemaal vage webshops over de hele wereld moet bestellen.quote:Op maandag 12 januari 2026 21:58 schreef Kanaroe het volgende:
Niet om een middelvinger of wat dan ook aan iemand of een land te geven, maar ik heb het altijd al idioot gevonden om spullen te bestellen die de halve wereld over moeten varen of vliegen.
Blackrock heeft 5% van Nestle in handen, daarmee zwaaien ze echt niet het scepter over Nestle.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |