abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219797322
Beste allen,

Met dit topic probeer ik de discussie rondom het zoveel mogelijk Nederlands en Europees kopen weer wat extra leven in te blazen. Daarnaast wil ik anderen te inspireren meer Nederlands en Europese producten en services te gebruiken en tips van anderen te inventariseren zodat het zo makkelijk mogelijk wordt voor iedereen.

Amerika heeft ons de middelvinger gegeven, laten we hem dan met z'n allen teruggeven. Als Nederlanders/ Europeanen hebben we een grote koopkracht. Laten we die dan ook vooral voor onze eigen welvaart inzetten en niet die van de Amerikanen of Chinezen.

Wat kan je doen? (lijst zal worden aangevuld)
1. Download Brandsnap op je telefoon: dit is een applicatie waarbij je kunt controleren waar een bepaald merk (e.g. voedsel of kleding) vandaan komt en of het een niet-Europees moederbedrijf heeft. (wist je bijvoorbeeld dat Nokias mobiele tak in handen van Microsoft is? Of Marktplaats in handen van Ebay is?
2. overstappen op niet Amerikaanse digitale services: Denk hierbij aan mail, AI, zoekmachines etc.
3. Webwinkels --> Bol.com i.p.v. Amazon
4. producten: Fairphone (NL) i.p.v. Apple of Samsung (indien je dit niet wil opgeven kun je ook voor refurbished, tweedehands of je telefoon laten repareren).

Hebben jullie nog concrete tips? Of doe je helemaal niet mee en waarom?

OP zal worden aangevuld!
  zaterdag 10 januari 2026 @ 12:05:43 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219797636
Basisproducten check ik niet. Al het andere check ik met de Buy Beaver app. Daarmee kan je bepaalde landen op je lijst zetten die je niet (of juist wel) wil supporten.

Vervolgens gewoon met de app de producten scannen om te kijken waar het vandaan komt.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zaterdag 10 januari 2026 @ 12:16:17 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219797718
Voor de telefoon heb ik ook even de Fairphone gecheckt. De gen 6 lijkt nog best goed te zijn!
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_219797791
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 12:16 schreef Mikeytt het volgende:
Voor de telefoon heb ik ook even de Fairphone gecheckt. De gen 6 lijkt nog best goed te zijn!
Ja dat wordt mijn volgende telefoon als die van mijn huidige kapot gaat (tenzij er een nieuwere is). Heb nu een Apple, maar die kan nog wel even mee (inclusief eventuele noodzakelijke reparaties).
pi_219797927
Of accepteer het en koop Amerikaanse aandelen, verdien je er zelf ook nog wat aan.
pindazakje
pi_219798096
Boeit me echt geen fuck waar een product vandaan komt ik koop gewoon beste prijs/kwaliteit en/of het meest voordeligste.

Dit zijn echt luxeproblemen als je je hiermee bezig gaat houden
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 14:54:48 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219799110
Waar mogelijk koop ik Nederlands

Europees of Amerikaans is voor mij lood om oud ijzer
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Spellchecker zaterdag 10 januari 2026 @ 15:04:12 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219799189
Wees loyaal, koop lokaal.
pi_219801741
Ik vind dat je je bij dit soort dingen in de details kan verliezen. Want hoe ga je om met een product uit Nederland? Maar wat toevallig een Amerikaans moederbedrijf heeft? En wat als er van dat Amerikaanse moederbedrijf nu een groot deel van de aandelen in Europese handen is?

Ik vind ook dat we te afhankelijk zijn van Amerikaanse fabrikanten, maar ik vind dat zelf alleen een probleem bij slechts enkele goederen/diensten.
pi_219811208
Ik heb niet voor Ursula en co gestemd.

Amerika is niet mijn vijhand.
pi_219811501
Ik ben hier nu een jaar mee bezig. Ik heb nauwelijks nog Amerikaanse producten gekocht. Het enige waar ik bewust de fout mee in ben gegaan is Coca Cola voor een verjaardag, die discussie won ik niet met de verjarende :D

Er zal vast iets tussendoor zijn geglipt maar voor de meeste aankopen zoek ik even op wie eigenaar van het merk is. Nestle is overigens ook gelijk in de ban gedaan.

Ik heb er o.a. op gelet bij de aanschaf van witgoed, ik koop Varta in plaats van Duracell, etc. Mijn AI en image hoster is Frans.

Het scheelt voor mij wel dat ik al een heel bewuste koper was. Bij Amazon bestelde ik al nooit wegens hun slavernijpraktijken. Levensmiddelen zijn zelden A merk, ik koop veel biologisch. Dan kom je al heel snel uit bij Europese producten.
Spoilers!
pi_219811859
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nestle
Dat is toch gewoon Zwitsers? :?
pi_219811963
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:27 schreef KvanG het volgende:

[..]
Zeker, maar ze bezigen praktijken waarvoor ik ze niet ga belonen. Als ik toch bezig ben met herkomst nagaan, neem ik hen ook mee.
Spoilers!
pi_219812509
Bol.com is nog steeds wel echt de GOAT. Ik denk dat ik daar een stuk of 4-5 keer wat gekocht heb i.t.t. bij Bol.com als standaard.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zondag 11 januari 2026 @ 19:55:12 #15
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219812570
Als ik de keuze heb tussen Europees en Amerikaans koop ik liever Europees. Maar ik heb niet vaak in de winkel dat ik daar aan denk eigenlijk. Misschien makkelijker met smartglasses en een goede app.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_219813365
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:39 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Zeker, maar ze bezigen praktijken waarvoor ik ze niet ga belonen. Als ik toch bezig ben met herkomst nagaan, neem ik hen ook mee.
Welke praktijken zitten je dan echt dwars? Rondom een dergelijk groot bedrijf zullen er altijd controverses bestaan, maar dat maakt onbekendere partijen niet direct ethischer.
pi_219813401
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 21:20 schreef KvanG het volgende:

[..]
Welke praktijken zitten je dan echt dwars? Rondom een dergelijk groot bedrijf zullen er altijd controverses bestaan, maar dat maakt onbekendere partijen niet direct ethischer.
Ik ga geen top 3 ofzo maken uit deze lijst:

forced labour
modern slavery
child labour
incidents of contaminated and infested food products
preventing access to non-bottled water in impoverished countries
issues around animal welfare commitments
actively spreading disinformation about recycling
illegal water-pumping from drought-stricken Native American reservations
price fixing
union-busting activity
deforestation
lobbying to support misinformation about infant and women's nutrition.

Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat bij alle grote bedrijven wel 'controverses' spelen. Dat suggereert zelfs bijna dat dat normaal is en dat er geen gevolgen hoeven zijn voor winst boven ethiek plaatsen.

En ja, ik snap ook dat er niemand van die bedrijven maar een centje pijn heeft om mijn individuele acties. Maar het geeft mij een goed gevoel om in elk geval iets te doen :)
Spoilers!
pi_219814443
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 21:27 schreef Lucky_Strike het volgende:

Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat bij alle grote bedrijven wel 'controverses' spelen. Dat suggereert zelfs bijna dat dat normaal is en dat er geen gevolgen hoeven zijn voor winst boven ethiek plaatsen.
Het zou misschien niet normaal moeten zijn, maar ik zie niet echt het verschil tussen Nestle en Unilver op het gebied van ethiek. Dus als je consequent zou zijn, ben ik bang dat er niets overblijft om uit te kiezen.
pi_219815458
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 00:16 schreef KvanG het volgende:

[..]
Het zou misschien niet normaal moeten zijn, maar ik zie niet echt het verschil tussen Nestle en Unilver op het gebied van ethiek. Dus als je consequent zou zijn, ben ik bang dat er niets overblijft om uit te kiezen.
Ik kan ook uitstekend leven zonder Unilever gelukkig. Maar uiteindelijk gaat dit topic niet over Nestle of Unilever maar over de VS.
Spoilers!
pi_219821889
Ik bezig mij er eigenlijk niet zo mee. Als puntje bij paaltje komt (en je levensmiddelen even negeert) dan produceren Nederland en Europa gewoon niet zoveel. Ik kan mij ook moeilijk patriottisch voelen als ik via bol bestel ipv amazon want dan bestel ik 95% van de tijd gewoon een product wat een Europees bedrijf voor een habbekrats laat maken in China om dat met woekerwinst te verkopen in Nederland.
Conscience do cost.
pi_219821912
Ik kijk meer lokaal, producten maken we toch niet in NL.
Bv kaas bij de kaasboer, een feestje bij de pl kroeg, restaurants in de buurt wat vaker pakken, de fiets bij de fietsenmakert in de buurt en niet via webshop.
Tuin dingen bij de kleine speciaalhandel niet gamma.

Bier van de plaatselijke brouwerij bij de kleine drankenhandel in de buurt.
Auto naar garage dorp.
Brood van de bakker, vlees van de slager.
Kleding van de kledingzaak. Liever de plaatselijke snackkeet dan de macdonalds.
Etc
Vakman pur sang
pi_219821947
Maar met auto’s wel, koop Europees en niet Chinees!
Vakman pur sang
  maandag 12 januari 2026 @ 21:54:57 #23
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_219821993
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 17:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben hier nu een jaar mee bezig. Ik heb nauwelijks nog Amerikaanse producten gekocht. Het enige waar ik bewust de fout mee in ben gegaan is Coca Cola voor een verjaardag, die discussie won ik niet met de verjarende :D

Er zal vast iets tussendoor zijn geglipt maar voor de meeste aankopen zoek ik even op wie eigenaar van het merk is. Nestle is overigens ook gelijk in de ban gedaan.

Ik heb er o.a. op gelet bij de aanschaf van witgoed, ik koop Varta in plaats van Duracell, etc. Mijn AI en image hoster is Frans.

Het scheelt voor mij wel dat ik al een heel bewuste koper was. Bij Amazon bestelde ik al nooit wegens hun slavernijpraktijken. Levensmiddelen zijn zelden A merk, ik koop veel biologisch. Dan kom je al heel snel uit bij Europese producten.
Hier ook, sinds dat die oranje clown de macht heeft boycot ik waar mogelijk zoveel mogelijk Amerikaanse merken, producten, diensten en services, of in geval van geen alternatief dan iig niet de betaalde versie.

Niet overal zijn alternatieven voor, zoals bijvoorbeeld Windows, iOS, Android en YouTube (maar daar betaal ik niet voor).

Voor wat betreft de rest gaat het prima.
Netflix heb ik jaren geleden al opgezegd, en vorig jaar ook Amazon Prime, Disney Plus en HBO Max opgezegd.

Ook McDonald's en Burger King niet meer geweest.
In de supermarkt de bekende merken laten liggen.
Qua kleding ook heel simpel, ik koop geen Amerikaanse merken meer.
Ik loop mijn hele leven al op Nike sneakers, dus dat deed wel even pijn, maar toen ik eenmaal andere merken gekocht had, bleek dat die kwalitatief ook stukken beter zijn.

Immers, waarom zou je producten kopen van een land wiens beleid bewust in jouw nadeel is.

Voor mij een principe kwestie om in ieder geen cent meer uit te geven aan wat dan ook uit de VS.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_219822013
Koop ook alleen nog maar nederwiet.
Vakman pur sang
pi_219822022
Niet om een middelvinger of wat dan ook aan iemand of een land te geven, maar ik heb het altijd al idioot gevonden om spullen te bestellen die de halve wereld over moeten varen of vliegen.
Een van mijn zoons, nu 30-er, kocht als puber enorm veel op AliExpress, woest werd ik ervan
Hij doet dat nu niet meer, pfiew
Ik probeer er zelf wel op te letten, maar vooral met electronica is het wel lastig denk ik
Mijn eerste smartfoon was wel meteen een Fairphone, bevalt uitstekend.
Mooi Nederlands product, ze willen nu de VS veroveren btw. :D
pi_219822336
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 21:54 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Hier ook, sinds dat die oranje clown de macht heeft boycot ik waar mogelijk zoveel mogelijk Amerikaanse merken, producten, diensten en services, of in geval van geen alternatief dan iig niet de betaalde versie.

Niet overal zijn alternatieven voor, zoals bijvoorbeeld Windows, iOS, Android en YouTube (maar daar betaal ik niet voor).

Voor wat betreft de rest gaat het prima.
Netflix heb ik jaren geleden al opgezegd, en vorig jaar ook Amazon Prime, Disney Plus en HBO Max opgezegd.

Ook McDonald's en Burger King niet meer geweest.
In de supermarkt de bekende merken laten liggen.
Qua kleding ook heel simpel, ik koop geen Amerikaanse merken meer.
Ik loop mijn hele leven al op Nike sneakers, dus dat deed wel even pijn, maar toen ik eenmaal andere merken gekocht had, bleek dat die kwalitatief ook stukken beter zijn.

Immers, waarom zou je producten kopen van een land wiens beleid bewust in jouw nadeel is.

Voor mij een principe kwestie om in ieder geen cent meer uit te geven aan wat dan ook uit de VS.
Precies dit inderdaad.

Nikes vind ik wel lastig. Ik ben toe aan nieuwe schoenen en heb veel demping nodig vanwege hielspoor. Wat is jouw Europese alternatief?

Ik ben ook op zoek naar een neushaartrimmer voor mijn vriend. Het enige merk dat voldoet aan de eisen is een Remmington :{
Spoilers!
  maandag 12 januari 2026 @ 22:54:58 #27
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_219822491
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 22:31 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Precies dit inderdaad.

Nikes vind ik wel lastig. Ik ben toe aan nieuwe schoenen en heb veel demping nodig vanwege hielspoor. Wat is jouw Europese alternatief?

Ik ben ook op zoek naar een neushaartrimmer voor mijn vriend. Het enige merk dat voldoet aan de eisen is een Remmington :{
Heb nu Adidas, en Asics (Japans) en ik moet zeggen dat ik de Asics Gel vele malen fijner vind dan de Nike Air die ik gewend was.
Dat was een eye opener.
Heb zelf reuma, dus demping en comfort is ook belangrijk voor mij.

Geen ervaring met neustrimmers, wel met tondeuses, en ik gebruik zelf al een jaar of 20 die van Wahl.
Is een Duits merk.
A murky, forgotten land.
pi_219822529
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 22:31 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Precies dit inderdaad.

Misschien is het (Nederlandse) merk Xsensible iets voor je?
Niet zo hip als Nikes, maar ze lopen fantastisch. Heb geen hielspoor maar wel lastige voeten :)
pi_219822530
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 22:54 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Heb nu Adidas, en Asics (Japans) en ik moet zeggen dat ik de Asics Gel vele malen fijner vind dan de Nike Air die ik gewend was.
Dat was een eye opener.
Heb zelf reuma, dus demping en comfort is ook belangrijk voor mij.

Geen ervaring met neustrimmers, wel met tondeuses, en ik gebruik zelf al een jaar of 20 die van Wahl.
Is een Duits merk.
Ga ik allemaal bekijken, dank voor de tips.
Spoilers!
pi_219822535
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 23:00 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Misschien is het (Nederlandse) merk Xsensible iets voor je?
Niet zo hip als Nikes, maar ze lopen fantastisch. Heb geen hielspoor maar wel lastige voeten :)
En daar kijk ik ook naar. Dat is me al eens getipt bedenk ik nu. Door iemand waar ik vandaag voor het eerst sinds lang weer eens aan dacht, toevallig.
Spoilers!
  maandag 12 januari 2026 @ 23:25:32 #31
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_219822617
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2026 23:02 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
En daar kijk ik ook naar. Dat is me al eens getipt bedenk ik nu. Door iemand waar ik vandaag voor het eerst sinds lang weer eens aan dacht, toevallig.
Nooit van gehoord, maar vrij aan de prijs, 250 tot 290 euro 😱
En erg mooi vind ik ze niet.
Zou dan toch eerst Asics Gel proberen.

Mijn Asics Gel vond ik met 170 al erg prijzig.
En aangezien vroeg of laat mijn zolen aan de achterkant aan de buitenzijde schuin afslijten vind ik dat toch te duur.

Als sneaker liefhebber, koop ik dan toch liever meerdere paren om af te wisselen.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 13 januari 2026 @ 07:48:52 #32
462265 Peligrosso
Radio Espantoso
pi_219823142
Sinds iets meer dan een jaar probeer ik waar mogelijk Amerikaanse producten te vermijden, maar ik ben er niet rigide in.
MacDonalds bijvoorbeeld vermijd ik tegenwoordig in principe, maar afgelopen jaar ben ik er wel 1x geweest omdat ik lang onderweg was en het te onhandig was op dat moment om ergens anders even snel wat eten te scoren.
Eerder kwam ik er wel een paar keer per maand.

Alle beetjes helpen.
Autocratie bv - Anne Applebaum
Het uur van de wolven - Giuliano da Empoli
pi_219823203
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 12:16 schreef Mikeytt het volgende:
Ik doe al 4 jaar met de gen 4. Hij werkt prima. Ik denk eraan om de batterij op den duur te vervangen, maar dat is gewoon bestellen en erin pluggen.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_219823221
Xsensible voelen als gegoten toen ik ze voor het eerst aan had, dat heb ik nooit eerder bij nieuwe schoenen gehad.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  dinsdag 13 januari 2026 @ 08:17:31 #35
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219823259
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 18:27 schreef KvanG het volgende:

[..]
In handen van Blackrock.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219823373
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:05 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Ik doe al 4 jaar met de gen 4. Hij werkt prima. Ik denk eraan om de batterij op den duur te vervangen, maar dat is gewoon bestellen en erin pluggen.
Hier ook Fairphone 4, alles doet het nog na 2 jaar gebruik. Zo'n fijn idee dat alles vervangbaar/repareerbaar is.
Hiervoor had ik 15 jaar dezelfde Nokia :D

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:09 schreef ESF1Gamer het volgende:
Xsensible voelen als gegoten toen ik ze voor het eerst aan had, dat heb ik nooit eerder bij nieuwe schoenen gehad.
Helemaal idem voor mij, de stretchwalkers zijn voor mij perfect!
Wel prijzig inderdaad
pi_219823802
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2026 21:58 schreef Kanaroe het volgende:
Niet om een middelvinger of wat dan ook aan iemand of een land te geven, maar ik heb het altijd al idioot gevonden om spullen te bestellen die de halve wereld over moeten varen of vliegen.

Ik vraag me altijd af wat je allemaal nodig hebt dat je zo vaak bij allemaal vage webshops over de hele wereld moet bestellen.

Ik heb nog nooit in mijn leven iets bij een Chinese webshop of Amazon besteld en bestel misschien 4 keer per jaar bij Bol.
pi_219824221
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 08:17 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
In handen van Blackrock.
Blackrock heeft 5% van Nestle in handen, daarmee zwaaien ze echt niet het scepter over Nestle.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')