quote:
Op zondag 11 januari 2026 17:47 schreef Lucky_Strike het volgende:Ik ben hier nu een jaar mee bezig. Ik heb nauwelijks nog Amerikaanse producten gekocht. Het enige waar ik bewust de fout mee in ben gegaan is Coca Cola voor een verjaardag, die discussie won ik niet met de verjarende
Er zal vast iets tussendoor zijn geglipt maar voor de meeste aankopen zoek ik even op wie eigenaar van het merk is. Nestle is overigens ook gelijk in de ban gedaan.
Ik heb er o.a. op gelet bij de aanschaf van witgoed, ik koop Varta in plaats van Duracell, etc. Mijn AI en image hoster is Frans.
Het scheelt voor mij wel dat ik al een heel bewuste koper was. Bij Amazon bestelde ik al nooit wegens hun slavernijpraktijken. Levensmiddelen zijn zelden A merk, ik koop veel biologisch. Dan kom je al heel snel uit bij Europese producten.
Hier ook, sinds dat die oranje clown de macht heeft boycot ik waar mogelijk zoveel mogelijk Amerikaanse merken, producten, diensten en services, of in geval van geen alternatief dan iig niet de betaalde versie.
Niet overal zijn alternatieven voor, zoals bijvoorbeeld Windows, iOS, Android en YouTube (maar daar betaal ik niet voor).
Voor wat betreft de rest gaat het prima.
Netflix heb ik jaren geleden al opgezegd, en vorig jaar ook Amazon Prime, Disney Plus en HBO Max opgezegd.
Ook McDonald's en Burger King niet meer geweest.
In de supermarkt de bekende merken laten liggen.
Qua kleding ook heel simpel, ik koop geen Amerikaanse merken meer.
Ik loop mijn hele leven al op Nike sneakers, dus dat deed wel even pijn, maar toen ik eenmaal andere merken gekocht had, bleek dat die kwalitatief ook stukken beter zijn.
Immers, waarom zou je producten kopen van een land wiens beleid bewust in jouw nadeel is.
Voor mij een principe kwestie om in ieder geen cent meer uit te geven aan wat dan ook uit de VS.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.