Ja, dat wel. Wat -XOR- zegt, het heeft wat minarchistisch over zich.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:25 schreef KareldeStoute het volgende:
Is JA21 daadwerkelijk economisch rechts?
Waarom zou het in dit geval plots wel kloppen, nadat clubjes (en geestverwanten) als PVV, BVNL en FvD, zoiets ook ook pretendeerden?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat wel. Wat -XOR- zegt, het heeft wat minarchistisch over zich.
JA 21 is wel realistisch.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik denk dat dat welk klopt ja.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Moest hier nogal om lachen. De toets der rechtstatelijkheid doorstaat het programma niet, de doorrekening bleek niets van te kloppen en ze denken met veel minder overheid en Europa alles op te kunnen lossen. Ook zit de partij vol met politiek opportunisten en mensen met nogal wonderlijke ideeën.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
JA 21 is wel realistisch.
Ik mag dat wel.
ach wonderlijke ideen , daar ken ik nog heel wat voorbeelden vanquote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:33 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Moest hier nogal om lachen. De toets der rechtstatelijkheid doorstaat het programma niet, de doorrekening bleek niets van te kloppen en ze denken met veel minder overheid en Europa alles op te kunnen lossen. Ook zit de partij vol met politiek opportunisten en mensen met nogal wonderlijke ideeën.
Inderdaad, deze lui zijn echt geen haar beter dan hun moederpartijen als FvD, PVV en BBB.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:33 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Moest hier nogal om lachen. De toets der rechtstatelijkheid doorstaat het programma niet, de doorrekening bleek niets van te kloppen en ze denken met veel minder overheid en Europa alles op te kunnen lossen. Ook zit de partij vol met politiek opportunisten en mensen met nogal wonderlijke ideeën.
Ik weet niet wat er zou moeten "kloppen", BVNL is nog steeds zo libertarisch als wat, PVV op papier economisch niet rechts (stemgedrag daargelaten), Forum laveert tussen nationaliseren en libertarisme. Wat de connectie met verkapt racisme zou zijn, is me een raadsel, zal op Ayn Rand gebaseerd zijn waar men placht mee weg te lopen oid.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:18 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waarom zou het in dit geval plots wel kloppen, nadat clubjes (en geestverwanten) als PVV, BVNL en FvD, zoiets ook ook pretendeerden?
Nee, zeer onwaarschijnlijk. Dit drietal weet dat ze elkaar waarschijnlijk hoe dan ook nodig hebben, die houden elkaar wel vast. En een niet ruziemakend kabinet naar huis sturen als oppositie zou wel eens een meerderheid voor die 3 kunnen opleveren, verder zouden zowel GLPvdA als PVV dan over hetzelfde onderwerp met hetzelfde dictum een MvW moeten steunen.quote:
Doet me denken aan Duitsland.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:40 schreef Cyan9 het volgende:
Dit wordt denk ik wel een gevalletje van dat de oppositie aan beide kanten z'n huid op veel kwesties duur gaat verkopen. Ik wil het niet meteen afschieten, maar ik vraag me ook sterk af ze op deze manier veel voor elkaar kunnen krijgen.
Ik denk idd dat Ja21 een te groot risico is.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:38 schreef capricia het volgende:
Het is het CDA wat de sleutelrol speelde.
[ x ]
En dan vind ik het toch vreemd dat ze niet eerder meer open stond voor glpvda.
Daar gaat Dilan voorliggen met meer grinta dan een Chinese dissident voor een tank op Tiananmen square. Coenradie op Asiel zou wel een heel slimme zet zijn.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:49 schreef Hexagon het volgende:
Spannend avontuur maar ik denk in deze context wel de beste keuze.
Ik denk dat het wel een interessante zet zou kunnen zijn als ze twee ministers van PvdA/GL en een van Ja21 op persoonlijke titel in het kabinet laten.
Denk eigenlijk niet dat D66 en het CDA daar snel zin in zullen hebben.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Doet me denken aan Duitsland.
Wat als de AFD opeens een fervente voorstander van je plan blijkt te zijn? Of als ze zelf ook plannen inbrengen? Terwijl je eerst beloofde niet met ze samen te werken, en een cordon sanitaire (Brandmauer in DL) afsprak. En dan heb je ze nu opeens wel nodig voor je meerderheid.
Duivels dilemma voor een minderheidskabinet. Dat was al een probleem voor een meerderheidskabinet in DL.
Probleem is echter dat ze een kabinet wil, waar ze dan wel weer steun moet zoeken bij ook de PvdAquote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:32 schreef Shreyas het volgende:
Ik heb geen VVD gestemd en ben zelf ook niet zo een fan van Yesilgöz, maar die Dilan heeft kneusje Klaver toch wel erg vakkundig buitenspel gezet. Ongelofelijke prestatie van een partijleider met nog relatief weinig ervaring.
Veel mensen zullen ook erg blij zijn dat ze haar poot stijf heeft gehouden door niet alsnog met de PvdA in zee te gaan.
Klaver en PvdA/GL zijn helemaal niet buitenspel gezet, het enige dat wat verder naar de toekomst is verschoven is het moment waarop zij het veld betreden. Samenwerking met PvdA/GL zal onvermijdelijk zijn nu er (waarschijnlijk) een minderheidskabinet komt, anders hadden D66 en CDA JA21 nu al wel aan boord gehaald.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:32 schreef Shreyas het volgende:
Ik heb geen VVD gestemd en ben zelf ook niet zo een fan van Yesilgöz, maar die Dilan heeft kneusje Klaver toch wel erg vakkundig buitenspel gezet. Ongelofelijke prestatie van een partijleider met nog relatief weinig ervaring.
Ik zou dat ook heel onverstandig vinden van PvdA/GL om dat te doen. Niet mee mogen praten tijdens de informatiefase, is ook niet meepraten tijdens de formatiefase. Punt.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:52 schreef -XOR- het volgende:
Daar gaat Dilan voorliggen met meer grinta dan een Chinese dissident voor een tank op Tiananmen square. Coenradie op Asiel zou wel een heel slimme zet zijn.
Klaver wilde dolgraag in het kabinet, hij wilde ministers leveren en dat gebeurt nu allemaal niet.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 02:21 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Klaver en PvdA/GL zijn helemaal niet buitenspel gezet, het enige wat wat verder naar de toekomst verschoven is het moment waarop zij het veld betreden.
Samenwerking met elke andere oppositiepartij is onvermijdelijk, niet alleen met PvdA/GL. Ook met JA21, PVV en BBB (wel groot in Eerste Kamer). Dat is hoe het werkt met een minderheidskabinet en dat is prima verder.quote:Samenwerking met PvdA/GL zal onvermijdelijk zijn nu er (waarschijnlijk) een minderheidskabinet komt, anders hadden D66 en CDA JA21 nu al wel aan boord gehaald.
Maar majeure invloed op het gevoerde beleid zal PvdA/GL wel hebben, dat is dus wat anders dan buitenspel staan.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 02:26 schreef Shreyas het volgende:
Klaver wilde dolgraag in het kabinet, hij wilde ministers leveren en dat gebeurt nu allemaal niet.
Waarom zouden D66 en CDA samenwerking over rechts even makkelijk accepteren als samenwerking over links? Als dat de insteek van beide partijen zou zijn zou het veel eenvoudiger zijn geweest om voor een kabinet met JA21 erbij te zijn gegaan. D66 en CDA zullen dus in beginsel meestal voor samenwerking over links gaan.quote:Samenwerking met elke andere oppositiepartij is onvermijdelijk, niet alleen met PvdA/GL. Ook met JA21, PVV en BBB (wel groot in Eerste Kamer). Dat is hoe het werkt met een minderheidskabinet en dat is prima verder.
Nauwelijks invloed, ik verwacht dat partijen als BBB, Volt, JA21 en 50+ meer invloed zullen hebben.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 02:50 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar majeure invloed op het gevoerde beleid zal PvdA/GL wel hebben, dat is dus wat anders dan buitenspel staan.
[..]
Je weet dat CDA een centrumrechtse partij is hè? En D66 profileert zich wel als centrumlinks, de geschiedenis heeft ons al meerdere keren geleerd dat ze vaker een rechts-liberaal beleid uitvoeren. Met de VVD erbij is dit minderheidskabinet gewoon (gematigd) rechts. Dus natuurlijk gaan ze liever over rechts samenwerking zoeken dan over links.quote:Waarom zouden D66 en CDA samenwerking over rechts even makkelijk accepteren als samenwerking over links? Als dat de insteek van beide partijen zou zijn zou het veel eenvoudiger zijn geweest om voor een kabinet met JA21 erbij te zijn gegaan. D66 en CDA zullen dus in beginsel meestal voor samenwerking over links gaan.
Ministers leveren door GL dat gaat niet gebeuren en Timmermans wordt ook nooit meer een MP , Klaver ook nietquote:Op zaterdag 10 januari 2026 02:26 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Klaver wilde dolgraag in het kabinet, hij wilde ministers leveren en dat gebeurt nu allemaal niet.
[..]
Samenwerking met elke andere oppositiepartij is onvermijdelijk, niet alleen met PvdA/GL.
Ook met JA21, PVV en BBB (wel groot in Eerste Kamer).
Dat is hoe het werkt met een minderheidskabinet en dat is prima verder.
Pvda bestaat niet meer ,quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:32 schreef Shreyas het volgende:
Ik heb geen VVD gestemd en ben zelf ook niet zo een fan van Yesilgöz, maar die Dilan heeft kneusje Klaver toch wel erg vakkundig buitenspel gezet.
.Ongelofelijke prestatie van een partijleider met nog relatief weinig ervaring.
Veel mensen zullen ook erg blij zijn dat ze haar poot stijf heeft gehouden door niet alsnog met de PvdA in zee te gaan.
Gebaseerd op? Stikstofbeleid gaat een van de speerpunten zijn van dit kabinet. Dan hebben ze PvdA/GL echt nodig en heb je niets aan de BBB. En omdat dit een van de speerpunten gaat zijn, zal BBB zich wel totaal niet meewerkend gaan opstellen. Daarnaast zijn er over iets meer dan een jaar Provinciale Verkiezingen. Dan wordt de BBB daar weggevaagd en waarschijnlijk vervangen door PVV, terwijl PvdA/GL wel groot gaat blijven in de Eerste Kamer.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 03:02 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nauwelijks invloed, ik verwacht dat partijen als BBB, Volt, JA21 en 50+ meer invloed zullen hebben.
[..]
Je weet dat CDA een centrumrechtse partij is hè? En D66 profileert zich wel als centrumlinks, de geschiedenis heeft ons al meerdere keren geleerd dat ze vaker een rechts-liberaal beleid uitvoeren. Met de VVD erbij is dit minderheidskabinet gewoon (gematigd) rechts. Dus natuurlijk gaan ze liever over rechts samenwerking zoeken dan over links.
JA21, SGP, BBB, PVV en FvD zijn niet zomaar rechts hè. Dat zijn radicaal- tot extreemrechtse partijen, louter anti-rechtsstatelijke rotzooi.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 03:02 schreef Shreyas het volgende:
Je weet dat CDA een centrumrechtse partij is hè? En D66 profileert zich wel als centrumlinks, de geschiedenis heeft ons al meerdere keren geleerd dat ze vaker een rechts-liberaal beleid uitvoeren. Met de VVD erbij is dit minderheidskabinet gewoon (gematigd) rechts. Dus natuurlijk gaan ze liever over rechts samenwerking zoeken dan over links.
Het zijn mensen die een autoritaire staatsvorm voor ogen hebben maar ze doen zich voor als conservatief. Iets wat je tegenwoordig sowieso wel veel ziet in het westen helaas.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:19 schreef Kowloon het volgende:
[..]
JA21, SGP, BBB, PVV en FvD zijn niet zomaar rechts hè. Dat zijn radicaal- tot extreemrechtse partijen, louter anti-rechtsstatelijke rotzooi.
Het is juist heel logisch dat het huidige CDA (Henri Bontenbal is een leerling van Ernst Hirsch Ballin, die fel tegenstander was van Rutte I) en zeker D66 daar zo min mogelijk mee te maken willen hebben. Dat blijkt ook juist uit het feit dat zij voor een minderheidskabinet kiezen in plaats van een quasi-meerderheidskabinet met JA21 erbij.
Het feit dat je al zo over een hele rits partijen praat zegt me dat je niet helemaal neutraal in deze discussie staatquote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:19 schreef Kowloon het volgende:
[..]
JA21, SGP, BBB, PVV en FvD zijn niet zomaar rechts hè. Dat zijn radicaal- tot extreemrechtse partijen, louter anti-rechtsstatelijke rotzooi.
Het is juist heel logisch dat het huidige CDA (Henri Bontenbal is een leerling van Ernst Hirsch Ballin, die fel tegenstander was van Rutte I) en zeker D66 daar zo min mogelijk mee te maken willen hebben. Dat blijkt ook juist uit het feit dat zij voor een minderheidskabinet kiezen in plaats van een quasi-meerderheidskabinet met JA21 erbij.
Ja, precies, daarom hebben ze ook zo’n hekel aan de rechtsstaat. Een oprechte conservatief draagt de rechtsstaat juist een warm hart toe omdat het een middel is om de macht van de overheid te kunnen beheersen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:22 schreef xpompompomx het volgende:
Het zijn mensen die een autoritaire staatsvorm voor ogen hebben maar ze doen zich voor als conservatief. Iets wat je tegenwoordig sowieso wel veel ziet in het westen helaas.
Het is gewoon het beestje bij de naam noemen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:28 schreef damsco het volgende:
Het feit dat je al zo over een hele rits partijen praat zegt me dat je niet helemaal neutraal in deze discussie staat
Jammer dat de VVD dat dan niet is.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:27 schreef Hanca het volgende:
Van de twee kwaden was dit wat mij betreft het minst erg, dus prima dat ze het gaan proberen. Gelukkig lijkt echt een grote meerderheid in beide Kamers er van doordrongen dat stilstand geen optie meer is, dat zou moeten helpen.
Als dat een probleem was hadden ze ook niet met vvd in zee moeten gaan:quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:38 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het is gewoon het beestje bij de naam noemen.
Punt is natuurlijk dat er naast de partijen in dit kabinet er geen min of meer normale rechtse partijen meer zijn. Dat resterende zooitje, daar valt nooit serieus en constructief mee samen te werken…quote:Op zaterdag 10 januari 2026 03:02 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nauwelijks invloed, ik verwacht dat partijen als BBB, Volt, JA21 en 50+ meer invloed zullen hebben.
[..]
Maar die trits is toch ook gewoon nogal radicaal? Dat zijn gewoon geen normale serieuze partijen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:28 schreef damsco het volgende:
[..]
Het feit dat je al zo over een hele rits partijen praat zegt me dat je niet helemaal neutraal in deze discussie staat
Daar zou ik SGP wel buiten houden, buiten die omschrijving. Het klopt dat die steeds populistischer worden en ze hebben ook een heel aantal rare standpunten, maar ze hebben de afgelopen 15 jaar wel bewezen serieus en constructief te zijn.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Punt is natuurlijk dat er naast de partijen in dit kabinet er geen min of meer normale rechtse partijen meer zijn. Dat resterende zooitje, daar valt nooit serieus en constructief mee samen te werken…
Daar is nog wel een discussie over te voeren maar je hebt een punt.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar zou ik SGP wel buiten houden, buiten die omschrijving. Het klopt dat die steeds populistischer worden en ze hebben ook een heel aantal rare standpunten, maar ze hebben de afgelopen 15 jaar wel bewezen serieus en constructief te zijn.
Ik vind Stoffer maar een eng en machiavellistich mannetje eigenlijk.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar zou ik SGP wel buiten houden, buiten die omschrijving. Het klopt dat die steeds populistischer worden en ze hebben ook een heel aantal rare standpunten, maar ze hebben de afgelopen 15 jaar wel bewezen serieus en constructief te zijn.
Sinds Stoffer de fractievoorzitter is, zijn ze - buiten de bekende christelijke conservatieve standpunten - in een hoog tempo radicaler geworden. In mijn ogen voldoen ze daarmee inmiddels wel aan een kwalificatie dat ze geen normale partij (meer) zijn.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit lijkt me meer dan totale onzin eigenlijk. Probeer het nog eens.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:41 schreef damsco het volgende:
Uiteindelijk zit de afbraak aan de linkerflank met ongebreidelde import.Dat de Nederlandse Orde van Advocaten opkomt voor de linkerflank snap ik wel, hun clientèle komt toch vooral uit deze hoek en vaart dus wel bij dit beleid.
klopt en dat het allemaal vluchtelingen zijn dat waag ik te betwijfelen ,quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:41 schreef damsco het volgende:
Uiteindelijk zit de afbraak aan de linkerflank met ongebreidelde import.
Het besef komt gelukkig langzaam bij de meeste mensen in dit land. De macht van links brokkelt af maar is nog wel sterk vertegenwoordigd in de instituten.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt en dat het allemaal vluchtelingen zijn dat waag ik te betwijfelen ,
Noem die specifieke instituten eens en tevens wat er links aan zou zijn?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:07 schreef damsco het volgende:
[..]
Het besef komt gelukkig langzaam bij de meeste mensen in dit land. De macht van links brokkelt af maar is nog wel sterk vertegenwoordigd in de instituten.
ja men wil graag erg woke doen , maar het is niet handigquote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:07 schreef damsco het volgende:
[..]
Het besef komt gelukkig langzaam bij de meeste mensen in dit land.
De macht van links brokkelt af maar is nog wel sterk vertegenwoordigd in de instituten.
Heb je ook nog andere langspeelplaten?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja men wil graag erg woke doen , maar het is niet handig
wel masssaal migranten binnenhalen en geen huizen bouwen voor jonge nederlanders tbv gezinsvorming
heb je zo een hekel aaan om de waarheid te horen ?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:15 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Heb je ook nog andere langspeelplaten?
ik denk dat ie met media de NPO bedoelt , die leeft van de jaarlijkse miljard subsidiiequote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:10 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Noem die specifieke instituten eens en tevens wat er links aan zou zijn?
Het is jouw waarheid of mening en die mag geuit worden maar waarom moet je alles 1000 keer herhalen?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
heb je zo een hekel aaan om de waarheid te horen ?
Nou ja, de PVV ben je sowieso kwijt, dat wordt een soort SP uit rancune. PvdAGL krijg je op sommige punten wel mee, JA21 en SGP ook nog wel aan de andere kant.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:52 schreef Breekfast het volgende:
Dit is gewoon de meest logische uitkomst. De VVD had zich zo ingegraven dat de PvdA/GL geen optie meer was, en samenwerken met JA21 was voor D66 politieke zelfmoord geweest (buiten het feit dat je dan ook nog meerderheid had gehad).
Het hangt nu van de opstelling van de oppositie af. Staan die er constructief in of gaan ze heel kinderachtig alles blokkeren omdat ze niet mee mochten regeren?
quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:26 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Het is jouw waarheid of mening en die mag geuit worden maar waarom moet je alles 1000 keer herhalen?
bedoel je dit?quote:links wil migranten binnenhalen en geen huizen bouwen voor jonge nederlanders tbv gezinsvorming
De politiek werkt natuurlijk ook niet zo dat een minderheidskabinet lekker selectief kan gaan shoppen in de oppositie…quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:52 schreef Breekfast het volgende:
Het hangt nu van de opstelling van de oppositie af. Staan die er constructief in of gaan ze heel kinderachtig alles blokkeren omdat ze niet mee mochten regeren?
Voor dit soort types is de VVD al links. Dus hij zal het ministerie van Justitie en Veiligheid wel bedoelen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:10 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waarom is deze samenstelling logischer dan zeg D66, CDA,PvdA?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:52 schreef Breekfast het volgende:
Dit is gewoon de meest logische uitkomst. De VVD had zich zo ingegraven dat de PvdA/GL geen optie meer was, en samenwerken met JA21 was voor D66 politieke zelfmoord geweest (buiten het feit dat je dan ook nog meerderheid had gehad).
Nee dat zijn de linksen! En in het speciaal links liberale vrouwen111!!!quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom is deze samenstelling logischer dan zeg D66, CDA,PvdA?
VVD is de constante factor in de politieke misere in Nederland.
Hoewel het gezonder zou zijn voor de politiek, en de VVD, kan je met deze uitslag gewoon niet om ze heen…quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Universiteiten, zie het boek van De Block.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:10 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik zal eerlijk zijn, het is een groot deel van je berichten , woningen, wolven, bejaardenhuizen, npo, woke, we weten het inmiddels welquote:
En voedselbossen, weilanden & bouwen, GL (of 'links' in het algemeen) en zo nog wat dingen inderdaad. Hoogst vermoeiend, want constant in de herhaling zonder ook maar iets te doen met de reacties op het oneindige zenden.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:39 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik zal eerlijk zijn, het is een groot deel van je berichten , woningen, wolven, bejaardenhuizen, npo, woke, we weten het inmiddels wel
Waarom niet men had ook voor de PvdA/GL kunnen kiezenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hoewel het gezonder zou zijn voor de politiek, en de VVD, kan je met deze uitslag gewoon niet om ze heen…
Glazen bol: Vrees dat dit totale stagnatie en eindeloos conservatief vs liberaal scherpslijpen wordt voor een periode van maximaal anderhalf jaar. En als dat niet vanzelf tot stand komt, zorgt de VVD er wel voor met vertrouwenschadende stellingname en machinaties binnen de coalitie. Vervolgens krijgen de 'centrumrechtse' partijen de volgende verkiezingswinst weer op een presenteerblaadje aangeleverd, met een grote rol voor FVD.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:52 schreef Breekfast het volgende:
En je kan op je klompen aanvoelen dat de schuld bij links gelegd gaat worden en dat hele volksstammen daar weer in gaan trappen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:53 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Glazen bol: Vrees dat dit totale stagnatie en eindeloos conservatief vs liberaal scherpslijpen wordt voor een periode van maximaal anderhalf jaar. En als dat niet vanzelf tot stand komt, zorgt de VVD er wel voor met vertrouwenschadende stellingname en machinaties binnen de coalitie. Vervolgens krijgen de 'centrumrechtse' partijen de volgende verkiezingswinst weer op een presenteerblaadje aangeleverd, met een grote rol voor FVD.
Exact. Elk volk verdient de leiders (en media!) door wie ze zich in de luren laten leggen. Voor de rest is het vooral dodelijk vermoeiend dat dit trucje nu al ongewijzigd 15 jaar lang blijkt te werken.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En je kan op je klompen aanvoelen dat de schuld bij links gelegd gaat worden en dat hele volksstammen daar weer in gaan trappen.
rechts is net zo goed schuldig aan de massa immigratie, eigenlijk de hele EU en aan de wooncrisis ookquote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:00 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Exact. Elk volk verdient de leiders (en media!) door wie ze zich in de luren laten leggen. Voor de rest is het vooral dodelijk vermoeiend dat dit trucje nu al ongewijzigd 15 jaar lang blijkt te werken.
dat zou mooi zijnquote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:53 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
e. Vervolgens krijgen de 'centrumrechtse' partijen de volgende verkiezingswinst weer op een presenteerblaadje aangeleverd, met een grote rol voor FVD.
Dan moet je alles uit onderhandelen met een nogal rechtse en totaal niet constructieve oppositie.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:44 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Waarom niet men had ook voor de PvdA/GL kunnen kiezen
Dan had de VVD buitenspel gestaan
Dat is zo maar nu ga je met een partij in zee die Rutte IV heeft opgeblazen met leugens en in zee is gegaan met de PVVquote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dan moet je alles uit onderhandelen met een nogal rechtse en totaal niet constructieve oppositie.
Correctie rechts is in veel grotere mate schuldig. Uitholling van de overheid is een neoliberaal speeltje en dat heeft heel veel problemen veroorzaakt die nu heel duur zijn om op te lossen. Ik wacht nog steeds totdat ze eens toegeven dat de markt niet alles op lost en dat een overheid zonder specialistische kennis gewoon vaak genaaid wordt door grote bedrijven. Dit alles met dank aan de VVDquote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
rechts is net zo goed schuldig aan de massa immigratie, eigenlijk de hele EU en aan de wooncrisis ook
Dat lijkt me inderdaad best een realistische inschatting, Yeşilgöz is vrij rigide.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:19 schreef Hanca het volgende:
Ik denk dat de inschatting is dat Yeşilgöz bij oppositie meer op alles nee zegt dan Klaver.
klopt de marktwerking is funest voor de zorgquote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:18 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Correctie rechts is in veel grotere mate schuldig. Uitholling van de overheid is een neoliberaal speeltje en dat heeft heel veel problemen veroorzaakt die nu heel duur zijn om op te lossen. Ik wacht nog steeds totdat ze eens toegeven dat de markt niet alles op lost en dat een overheid zonder specialistische kennis gewoon vaak genaaid wordt door grote bedrijven. Dit alles met dank aan de VVD
Het punt is juist dat als je marktwerking in bepaalde sectoren toe staat, je de regels van die markt goed in moet regelen en juist veel kennis moet hebben om iets goed te laten werken. Dus juist investeren in plaats van uithollen. We hebben gezien wat het kost als je grote fouten moet herstellen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt de marktwerking is funest voor de zorg
ook de thuiszorg voor ouderen kan veel beter in doelgroepverband dan iedereen prive thuiszorg bieden
Die vond het laatst al heel moeilijk om voor steun aan Oekraïne te zijn omdat het Klaver was die de motie indiende…quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:20 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dat lijkt me inderdaad best een realistische inschatting, Yeşilgöz is vrij rigide.
De geschiedenis gaat niet mild zijn voor Yesilgoz en de VVD van de afgelopen jaren.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die vond het laatst al heel moeilijk om voor steun aan Oekraïne te zijn omdat het Klaver was die de motie indiende…
Moet je voorstellen hoe dat met een minderheidscoalitie gaat als Wilders iets goeds in zou dienen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die vond het laatst al heel moeilijk om voor steun aan Oekraïne te zijn omdat het Klaver was die de motie indiende…
Die zal het met zijn motivatie vermoedelijk zo weten te verkloten, dat dat geen probleem zal worden in de praktijk.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Moet je voorstellen hoe dat met een minderheidscoalitie gaat als Wilders iets goeds in zou dienen.
Het lijkt me verdomd lastig allemaal.
Daarom gaat Yesilgoz het kabinet in op een post waar ze beperkt moet shoppen bij links. J&V of asiel. Kan een nieuwe fractievoorzitter getest worden voor de volgende verkiezingen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Moet je voorstellen hoe dat met een minderheidscoalitie gaat als Wilders iets goeds in zou dienen.
Het lijkt me verdomd lastig allemaal.
Wel knap dat ze in zo’n korte tijd de VVD van brede volkspartij (die het toch wel was geworden onder Rutte) heeft weten om te vormen naar een zuur clubje dat niet veel meer is dan een bijwagen van uiterst rechts…quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:26 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De geschiedenis gaat niet mild zijn voor Yesilgoz en de VVD van de afgelopen jaren.
Er liggen 43 zetels rechts van de VVD. Dat is best veel. Bijna een derde van alle zetels. Ze zullen moeten samenwerken.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die zal het met zijn motivatie vermoedelijk zo weten te verkloten, dat dat geen probleem zal worden in de praktijk.
Dat gaat vooral met JA21, 50plus, CU en GLPvdA zijn afhankelijk van het onderwerp. En soms BBB en SGP voor de EK op onderwerpen die GLPvdA niet steunt.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Er liggen 43 zetels rechts van de VVD. Dat is best veel. Bijna een derde van alle zetels. Ze zullen moeten samenwerken.
Daarom is dit ook geen slimme keuze. Maar goed, zo krijgt Dilan wel haar zin…quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Er liggen 43 zetels rechts van de VVD. Dat is best veel. Bijna een derde van alle zetels. Ze zullen moeten samenwerken.
Als Baudet of Wilders een bepaald voorstel niet zien zitten, dan dienen ze hem zelf in.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:34 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat gaat vooral met JA21, 50plus, CU en GLPvdA zijn afhankelijk van het onderwerp. En soms BBB en SGP voor de EK op onderwerpen die GLPvdA niet steunt.
FVD en PVV gaan weinig gevraagd worden.
Ware het niet dat er in Duitsland of België wel een brandmuur tegen fascisme is opgeworpen. Hier gooide de VVD de deur gewoon helemaal open. En toen ze van de PVV niets hadden geleerd deden ze dat gewoon richting JA21…quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Als Baudet of Wilders een bepaald voorstel niet zien zitten, dan dienen ze hem zelf in.![]()
Dat was in Duitsland met de AFD echt een lastig vraagstuk voor de coalitie. Moet je nou wel of niet met ze meestemmen als zij ergens voor zijn.
En met een minderheidskabinet hier, zie ik die brandmuur al helemaal niet bestaan. D66 zal nu zelf ook echt steun van partijen rechts van de VVD nodig hebben.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ware het niet dat er in Duitsland of België wel een brandmuur tegen fascisme is opgeworpen. Hier gooide de VVD de deur gewoon helemaal open. En toen ze van de PVV niets hadden geleerd deden ze dat gewoon richting JA21…
Dezelfde Yesilgoz die dolblij stond de dansen na de laatste verkiezingsuitslag waarbij de VVD inmiddels 12(?) zetels minder heeft dan op het moment dat zij het stokje overnam?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:26 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De geschiedenis gaat niet mild zijn voor Yesilgoz en de VVD van de afgelopen jaren.
Een deel van die brandmuur zal er toch wel moeten zijn. Ik ga er vanuit dat CDA en D66 allerlei onrechtstatelijke proefballonnen in het kabinet niet gaan uitvoeren. De VVD schijnt daar weliswaar minder problemen mee te hebben maar als ze dit kabinet willen laten werken zullen ze op dat punt toch water bij de wijn moeten doen. Het zou mij ook niet verbazen dat er een passage over in het akkoord komt, en tenminste dat Nederland niet uit allerlei verdragen gaat stappen. Daarmee zijn dan een groot deel van de moties van radicaal rechts meteen strijdig met het regeerakkoord waardoor de VVD legitimatie heeft om tegen te stemmen en anders het kabinet deze gewoon naast zich neer kan gaan leggen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:50 schreef capricia het volgende:
[..]
En met een minderheidskabinet hier, zie ik die brandmuur al helemaal niet bestaan. D66 zal nu zelf ook echt steun van partijen rechts van de VVD nodig hebben.
Waarmee je die partijen volledig normaliseert.
Dan is er van een brandmuur sowieso geen sprake. En wordt de PVV als normale partij (met zijn eigenaardigheden) geaccepteerd.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:11 schreef Hanca het volgende:
Er worden hier vaak genoeg moties van PVV aangenomen. En soms zijn dat ook gewoon best redelijke moties, het gaat vaak genoeg bijna kamerbreed. Ik vind het een beetje onzin om alles van de PVV af te wijzen vanwege hun visie op asiel en moslims, als ze een aanpassing voorstellen aan bijvoorbeeld de Wet Dieren kun je daar toch gewoon inhoudelijk naar kijken?
Gelukkig gaan de meeste partijen er nu ook zo mee om, PvdA heeft wel een periode gehad dat ingediend door de PVV standaard tegen was.
Hoe erg is het 'normaliseren van partijen'. Je moet bepaalde standpunten niet normaliseren, bepaalde termen niet overnemen. Maar elk Kamerlid gewoon behandelen als een volksvertegenwoordiger met plannen die goed of slecht kunnen zijn en dus kijken naar de inhoud van plannen ipv naar het partijlogo dat er bij staat lijkt mij een hele goede zaak. En als dat openlijk gebeurt of als er aandacht voor komt (GLPvdA stemt met FvD mee!!!) zou ik daar nog niet bang voor zijn, wellicht dat zo de polarisatie in de samenleving ook wat afgebroken kan worden.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:50 schreef capricia het volgende:
[..]
En met een minderheidskabinet hier, zie ik die brandmuur al helemaal niet bestaan. D66 zal nu zelf ook echt steun van partijen rechts van de VVD nodig hebben.
Zo sta ik er ook in hoor.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoe erg is het 'normaliseren van partijen'. Je moet bepaalde standpunten niet normaliseren, bepaalde termen niet overnemen. Maar elk Kamerlid gewoon behandelen als een volksvertegenwoordiger met plannen die goed of slecht kunnen zijn en dus kijken naar de inhoud van plannen ipv naar het partijlogo dat er bij staat lijkt mij een hele goede zaak. En als dat openlijk gebeurt of als er aandacht voor komt (GLPvdA stemt met FvD mee!!!) zou ik daar nog niet bang voor zijn, wellicht dat zo de polarisatie in de samenleving ook wat afgebroken kan worden.
Als je geen mensen wil uitsluiten in de samenleving, moet je eigenlijk ook geen mensen uitsluiten in de Kamer. En nogmaals: inhoud blijft belangrijk, dus 95% van wat van FvD komt stem je dan nog gewoon gelijk weg omdat het inhoudelijk gewoon echt niet toelaatbaar is.
Of men zit gewoon niet te wachten op links beleid? Als je al 15 jaar, inclusief diverse ramp kabinetten het niet voor elkaar krijg om direct aan de macht te komen ligt dan de schuld bij een ander?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:00 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Exact. Elk volk verdient de leiders (en media!) door wie ze zich in de luren laten leggen. Voor de rest is het vooral dodelijk vermoeiend dat dit trucje nu al ongewijzigd 15 jaar lang blijkt te werken.
Van rechts beleid lijken ze echter ook niet vrolijk te worden. Gezien alle onvrede over de politiek en het vertrouwen wat steeds meer wegzakt.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:26 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Of men zit gewoon niet te wachten op links beleid? Als je al 15 jaar, inclusief diverse ramp kabinetten het niet voor elkaar krijg om direct aan de macht te komen ligt dan de schuld bij een ander?
Dat is mooi, want wat zijn de levensvatbare alternatieven?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:49 schreef nostra het volgende:
https://eenvandaag.avrotr(...)et-acceptabel-162426
Ja, maar dat komt omdat het allemaal nog niet rechts genoeg is.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:43 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Van rechts beleid lijken ze echter ook niet vrolijk te worden. Gezien alle onvrede over de politiek en het vertrouwen wat steeds meer wegzakt.
Nou ja, die zijn er wel, maar die wil men niet. Dus de facto dan niet echt levensvatbaar. Het voelt alleen wel allemaal als een moetje, of dat nou echt een goede basis is voor vruchtbare samenwerking is dan maar afwachten.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat is mooi, want wat zijn de levensvatbare alternatieven?
Er staat weinig over schuld in die opmerking. Noch de bewering dat met een keuze voor links het land er beter voor had gestaan.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:26 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Of men zit gewoon niet te wachten op links beleid? Als je al 15 jaar, inclusief diverse ramp kabinetten het niet voor elkaar krijg om direct aan de macht te komen ligt dan de schuld bij een ander?
Had op zich ook gekund, maar een centrumrechts minderheidskabinet doet wel iets meer recht aan de verkiezingsuitslag vind ik. Ik denk dat de VVD zo'n minderheidskabinet ook geen kans had gegeven en vol in verkiezingsstand was gaan staan (als dat nog meer kan dan nu).quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Zullen we hiermee stoppen? We hebben gewoon zo'n 25% van de kiezer die mokertjedom is en er fascistische sympathieen op nahoudt, laten we die gewoon niet serieus nemen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:45 schreef Breekfast het volgende:
doet meer recht aan de verkiezingsuitslag
Echter ben je waarschijnlijk voor Denenmarken, niet voor Groenland.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:33 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Goed idee overigens, een Groenland-UI.
Trump is wel serieus , maar dan is het dus NATO gebied , niet de 51 statequote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:11 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Echter ben je waarschijnlijk voor Denenmarken, niet voor Groenland.
Groenland wilt beide niet.
quote:De interesse van Trump in Groenland komt voort uit de strategische ligging van het eiland voor de nationale veiligheid van de Verenigde Staten. Denemarken en andere NAVO-landen hebben echter duidelijk gemaakt dat Groenland niet te koop is.
Desondanks blijft de Amerikaanse regering verschillende opties overwegen, waaronder het uitbreiden van de militaire aanwezigheid op het eiland of betalen aan de lokale bevolking om hen te overtuigen zich bij de VS aan te sluiten.
Trump stelde dat als de VS niets onderneemt, Rusland of China mogelijk interesse in Groenland zullen tonen, wat hij niet wil laten gebeuren.
Hoewel hij zichzelf als een "grote fan" van Denemarken beschouwt, is hij van mening dat de geschiedenis Denemarken geen eigendomsrechten geeft op Groenland.
Hij benadrukte dat de VS bereid is om actie te ondernemen, "op de vriendelijke manier, of de niet zo vriendelijke manier". .
Hij stelt ook dat het bij Groenland momenteel vol ligt met Chinese en Russische gevechtschepen en onderzeeërs.
Klopt, hij wilt het. En meer vanwege wat er allemaal in de grond zit, hij wil mijnen openen. En dat is best logisch, want er ligt véél!quote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Trump is wel serieus , maar dan is het dus NATO gebied , niet de 51 state
[..]
dat geloof ik ookquote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:20 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Klopt, hij wilt het. En meer vanwege wat er allemaal in de grond zit, hij wil mijnen openen. En dat is best logisch, want er ligt véél!
Alleen mijn punt was dat mensen die pro Groenland zijn niet pro Denenmarken of pro Navo zijn.
Groenland wilt opzichzelf en heeft een hekel aan Denenmarken.
quote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:20 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Klopt, hij wilt wil het. En meer vanwege wat er allemaal in de grond zit, hij wil mijnen openen. En dat is best logisch, want er ligt véél!
Alleen mijn punt was dat mensen die pro Groenland zijn niet pro Denenmarken Denemarken of pro Navo zijn. Groenland wilt wil opzichzelf en heeft een hekel aan Denenmarken Denemarken.
Dus ook geen staat van de VS wordenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:20 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Klopt, hij wilt het. En meer vanwege wat er allemaal in de grond zit, hij wil mijnen openen. En dat is best logisch, want er ligt véél!
Alleen mijn punt was dat mensen die pro Groenland zijn niet pro Denenmarken of pro Navo zijn. Groenland wilt opzichzelf en heeft een hekel aan Denenmarken.
Mange tak, min ven!quote:
Dat gaat prima hoor. Je kan zowel pro Groenland, als pro Denemarken, als pro navo en pro EU zijn. En vooral tegen de fascistische kut yanks.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:20 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Alleen mijn punt was dat mensen die pro Groenland zijn niet pro Denenmarken of pro Navo zijn. Groenland wilt opzichzelf en heeft een hekel aan Denenmarken.
https://english.elpais.co(...)itted-with-iuds.htmlquote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:31 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat gaat prima hoor. Je kan zowel pro Groenland, als pro Denemarken, als pro navo en pro EU zijn. En vooral tegen de fascistische kut yanks.
Groenland is een zeldzaam prachtig land, ik kom er graag en ik zie het land en de mensen liever niet verpest worden door Amerikaanse kutzooi.
Het gaat mij voornamelijk om de zinquote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:05 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Er staat weinig over schuld in die opmerking. Noch de bewering dat met een keuze voor links het land er beter voor had gestaan.
Wat ik wel zie is dat alles links van het CDA inmiddels stelselmatig als radicaal bestempeld wordt, en dat de (extreem)rechtse partijen die dan overblijven om het land te hesturen, blijven steken in een vruchteloze jongleeract die er alleen op gericht lijkt om volgende verkiezingsuitslagen nog meer naar rechts op te schuiven, terwijl de probleemdossiers zich blijven opstapelen. En dat begint langzamerhand vermoeiend te worden, zeker als de belangrijkste aanstichters van die ontwrichting steeds ontzien blijven worden na wat handige campagnetrucjes. Dat de samenleving geen behoefte heeft aan links beleid (en er stelselmatig angst voor aangejaagd krijgt) is misschien all in the game, maar dat rechtsstemmend Nederland na zoveel jaren niet veel overtuigender bereid is tot een duidelijke afstraffing van die gebleken incompetentie (met name de uitslagen voor VVD/PVV, want met NSC en BBB is wel stevig afgerekend), vind ik wel verwijtbaar ja.
door de klimaat opwarmig zullen er al snel heel veel mensen heen gaan en zeker als het de 51 state gaat wordenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:31 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat gaat prima hoor. Je kan zowel pro Groenland, als pro Denemarken, als pro navo en pro EU zijn. En vooral tegen de fascistische kut yanks.
Groenland is een zeldzaam prachtig land, ik kom er graag en ik zie het land en de mensen liever niet verpest worden door Amerikaanse kutzooi.
Dat was vroeger ja. Ik kan je ook wel linkjes geven met hoe ze in de VS omgingen met de inheemse bevolking, en dat is nog veel minder fraai.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:37 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
https://english.elpais.co(...)itted-with-iuds.html
Kan je beter zo'n bezetter hebben, ja.
Volgens mij root ik nergens voor Amerika.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat was vroeger ja. Ik kan je ook wel linkjes geven met hoe ze in de VS omgingen met de inheemse bevolking, en dat is nog veel minder fraai.
Dat vraag ik mij af..... ik zou mij niet laten (om)kopen, laat staan voor dat bedrag.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat geloof ik ook
die Groenlanders zijn echt wel te koop, voor 100.000 euro de man en dan de 51 ste staat , prima
Als je in Groenland woont is de huidige vorm helemaal nog niet zo slecht. Veel mensen leven er nog aardig op traditionele wijze (als in leven van jacht en visvangst) en daarnaast wordt je ook nog eens op allerlei manieren ondersteund door Kopenhagen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:48 schreef Hanca het volgende:
Idd, ideaal is Groenland gewoon zijn eigen land. Het is nu nog een soort kolonie. Gaat alleen niet, wegens het gebrek aan inkomsten op het eiland. Als er wel mijnen gaan komen, gaat dat natuurlijk hard veranderen. Maar ook daar: dat is wat de Groenlanders willen, willen die grootschalige mijnbouw op hun land of niet?
Wie weet biedt de USA ze wel enorme bakken geld, dan zijn Groenlanders de nieuwe Saudi's.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:57 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Als je in Groenland woont is de huidige vorm helemaal nog niet zo slecht. Veel mensen leven er nog aardig op traditionele wijze (als in leven van jacht en visvangst) en daarnaast wordt je ook nog eens op allerlei manieren ondersteund door Kopenhagen.
Tevens een goede manier om de Groenlandse economie totaal te doen crashen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 18:04 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Wie weet biedt de USA ze wel enorme bakken geld, dan zijn Groenlanders de nieuwe Saudi's.
De VS koopt ze zo om, roepen we dan nog steeds dat ze zelf mogen bepalen?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:48 schreef Hanca het volgende:
Idd, ideaal is Groenland gewoon zijn eigen land. Het is nu nog een soort kolonie. Gaat alleen niet, wegens het gebrek aan inkomsten op het eiland. Als er wel mijnen gaan komen, gaat dat natuurlijk hard veranderen. Maar ook daar: dat is wat de Groenlanders willen, willen die grootschalige mijnbouw op hun land of niet?
Maar toch kan ik me voorstellen dat ze liever een eigen land zijn. Voor Curaçao was de vorige regeling ook niet slecht, toch wilden die een eigen land (binnen een koninkrijk, maar dat kan Groenland misschien ook wel) worden.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:57 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Als je in Groenland woont is de huidige vorm helemaal nog niet zo slecht. Veel mensen leven er nog aardig op traditionele wijze (als in leven van jacht en visvangst) en daarnaast wordt je ook nog eens op allerlei manieren ondersteund door Kopenhagen.
Ja, als mensen in ruil voor geld Amerikaan willen worden, is dat hun eigen keus.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 18:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
De VS koopt ze zo om, roepen we dan nog steeds dat ze zelf mogen bepalen?
Oh zeker. Dat willen ze ook een ook nog eens binnen de EU. Wat mij betreft ook niks mee hoor.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 18:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar toch kan ik me voorstellen dat ze liever een eigen land zijn. Voor Curaçao was de vorige regeling ook niet slecht, toch wilden die een eigen land (binnen een koninkrijk, maar dat kan Groenland misschien ook wel) worden.
Ja, compleet van de zotte. Maar blijkbaar wil Nederland ditquote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Als de VS ze een ton (noem eens wat) geeft komen ze wel van een koude kermis thuis. Als ze dan voor een ingegroeide teennagel naar de dokter gaan zijn ze dat bedrag al bijna weer kwijt.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 18:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een miljoen de kop was het toch?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 18:09 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Als de VS ze een ton (noem eens wat) geeft komen ze wel van een koude kermis thuis. Als ze dan voor een ingegroeide teennagel naar de dokter gaan zijn ze dat bedrag al bijna weer kwijt.
Het is hun land, als Groenland democratisch besluit dat ze zichzelf willen verkopen aan de USA, good for them.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 18:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zoiets lijkt me ook prima. Met nog geen 60.000 inwoners kunnen ze nooit zo’n groot gebied helemaal zelfstandig laten functioneren, zelfs niet met theoretische bakken geld uit mijnbouw e.d.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 18:08 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Oh zeker. Dat willen ze ook een ook nog eens binnen de EU. Wat mij betreft ook niks mee hoor.
Er hoeft ook in dat grote niet veel te functioneren he. Vrijwel iedereen woont er in kleine dorpjes. De rest van het land is natuur. Wat ook gewoon prima is.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 18:13 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zoiets lijkt me ook prima. Met nog geen 60.000 inwoners kunnen ze nooit zo’n groot gebied helemaal zelfstandig laten functioneren, zelfs niet met theoretische bakken geld uit mijnbouw e.d.
Dan kan het interessant worden maar ook nu al gaat er jaarlijks ongeveer 10.000 euro de kop naar Groenland vanuit Denemarken. En dat is wel structureel…quote:
Je hebt wel onderwijs, zorg, postdiensten e.d. nodig, dat kan met al die kleine dorpjes nooit echt uit…quote:Op zaterdag 10 januari 2026 18:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Er hoeft ook in dat grote niet veel te functioneren he. Vrijwel iedereen woont er in kleine dorpjes. De rest van het land is natuur. Wat ook gewoon prima is.
True true. De afstand tussen de dorpjes geeft wel problemen uiteraard.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 18:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je hebt wel onderwijs, zorg, postdiensten e.d. nodig, dat kan met al die kleine dorpjes nooit echt uit…
En dan vergeet ik de veiligheid nog even.
Ik zal morgen nog eens even in de vakantiefotos duiken, ben er al een handvol keren geweest.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 19:13 schreef Hanca het volgende:
Ik ken Groenland alleen van Thin Ice en Borgen, en ik besef me dat dat fictie is. Maar bij beide bleek toch echt een verlangen om los te komen van Denemarken en ik denk niet dat gespeeld is.
Uiteraard, Denemarken heeft er ook gewoon de vervelende kolonisator uitgehangen en tijdens onderling overleg loopt het ook voortdurend uit de hand omdat de Denen een even irritant opgeheven vingertje als Nederlanders hebben en nog minder gevoel hoe met andere culturele gevoeligheden om te gaan.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 19:13 schreef Hanca het volgende:
Ik ken Groenland alleen van Thin Ice en Borgen, en ik besef me dat dat fictie is. Maar bij beide bleek toch echt een verlangen om los te komen van Denemarken en ik denk niet dat gespeeld is.
Inderdaad, het zou meer bij de Europese dwergstaten horen dan.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 18:13 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zoiets lijkt me ook prima. Met nog geen 60.000 inwoners kunnen ze nooit zo’n groot gebied helemaal zelfstandig laten functioneren, zelfs niet met theoretische bakken geld uit mijnbouw e.d.
Anderzijds... nu wordt Groenland beschermd door deel te zijn van het Koninkrijk Denemarken.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 19:13 schreef Hanca het volgende:
Ik mag toch hopen dat het wel waar is.Het zou mij tegenvallen als D66 iets met de F[censuur] van JA21 zou beginnen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 20:33 schreef -XOR- het volgende:
Ik word trouwens een beetje moe van het 'D66 wil niet met JA21'-frame, dat is onzin.
Hoezo? Ze willen inderdaad niet met JA21, en terecht ook.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 20:33 schreef -XOR- het volgende:
Ik word trouwens een beetje moe van het 'D66 wil niet met JA21'-frame, dat is onzin.
Ja21 had niet de voorkeur maar ze zijn niet geblokt door D66 zoals de VVD doet met PvdA/glquote:Op zaterdag 10 januari 2026 21:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hoezo? Ze willen inderdaad niet met JA21, en terecht ook.
Omdat deze coalitie iets meer in het midden van het politieke spectrum zit wn derhalve links (gl/pvda) en rechts (bbb) kan shoppen voor een meerderheid.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Zie ook Hanca's commentaar, het ging D66 om de combinatie van partijen in het kabinet, ze sloten JA21 als partij niet uit.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 21:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hoezo? Ze willen inderdaad niet met JA21, en terecht ook.
Als het echt geen probleem was, dan was de combi met JA21 nu wel aan het formeren ipv een minderheidskabinet.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 21:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zie ook Hanca's commentaar, het ging D66 om de combinatie van partijen in het kabinet, ze sloten JA21 als partij niet uit.
D66 wilde gewoon niet met 3 conservatief-rechtse partijen in een kabinet, had JA21 20 zetels gehad dan zouden ze echt niet tegen een D66-CDA-JA21-GL/PvdA kabinet zijn geweest.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 21:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Als het echt geen probleem was, dan was de combi met JA21 nu wel aan het formeren ipv een minderheidskabinet.
Die kans lijkt me helaas bijna 100%.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 21:10 schreef Frozen-assassin het volgende:
Hopelijk geen Heinen als MinFin. Dan mogen we onze boel wel gaan inpakken
Allicht, maar je weet op voorhand ook dat GL/PvdA nooit met de uiterst rechtse droeftoeters van JA21 in een kabinet zou gaan.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 21:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
D66 wilde gewoon niet met 3 conservatief-rechtse partijen in een kabinet, had JA21 20 zetels gehad dan zouden ze echt niet tegen een D66-CDA-JA21-GL/PvdA kabinet zijn geweest.
Groenland is ook een autonoom land binnen het Koninkrijk Denemarken.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 18:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar toch kan ik me voorstellen dat ze liever een eigen land zijn. Voor Curaçao was de vorige regeling ook niet slecht, toch wilden die een eigen land (binnen een koninkrijk, maar dat kan Groenland misschien ook wel) worden.
JA21 vind ik echt wel anders dan FvD, PVV en BBB en ik denk ook dat het goed is als er een normale stabiele partij rechts van de VVD komt, dus het lijkt me niet slecht om ze de hand te reiken, zo kan er ook een beetje voor gezorgd worden dat de Eerdmans-Coenradie-tak prevaleert boven de Boomsma-Nanninga-tak.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Allicht, maar je weet op voorhand ook dat GL/PvdA nooit met de uiterst rechtse droeftoeters van JA21 in een kabinet zou gaan.
Ja, ze zijn geniepiger.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:39 schreef -XOR- het volgende:
[..]
JA21 vind ik echt wel anders dan FvD, PVV en BBB
Waarom hebben we nóg een partij rechts van de VVD nodig? En waarom vind jij dat JA21 een 'normale' partij is?quote:en ik denk ook dat het goed is als er een normale stabiele partij rechts van de VVD komt, dus het lijkt me niet slecht om ze de hand te reiken, zo kan er ook een beetje voor gezorgd worden dat de Eerdmans-Coenradie-tak prevaleert boven de Boomsma-Nanninga-tak.
Maak je niet zo dik. We hobbelen altijd de VS achterna. Onder Clinton hadden we ineens ook een progressievere kijk. Onder Obama idem. Radicaal rechts surft op de GOP en Maga. Wilders gaat binnenkort nog speechen daar.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, ze zijn geniepiger.
[..]
Waarom hebben we nóg een partij rechts van de VVD nodig? En waarom vind jij dat JA21 een 'normale' partij is?
Een gevestigde normale partij op rechts haalt ook een heel stuk macht bij de VVD weg en dwingt de VVD een stukje naar links.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, ze zijn geniepiger.
[..]
Waarom hebben we nóg een partij rechts van de VVD nodig? En waarom vind jij dat JA21 een 'normale' partij is?
Heeft hij gedaan:quote:Op zaterdag 10 januari 2026 23:43 schreef Beathoven het volgende:
. Wilders gaat binnenkort nog speechen daar.
Je had liever alle rechtse stemmen van heel Nederland bij de VVD gehad?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, ze zijn geniepiger.
[..]
Met de PvdA/GL ook niet. Men denkt hier nog steeds dat dit de constructieve PvdA is als onder Kok, Bos, Asscher en Samsom. Niets is minder waar, het is gewoon een verkapt GL bolwerk geworden waar je net zoveel weinig (of veel, zoals je wilt) mee kan als BBB of JA21. Het is niet voor niets dat Bontebal ook PvdA/GL er niet meer bij wilt hebben.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 08:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Punt is natuurlijk dat er naast de partijen in dit kabinet er geen min of meer normale rechtse partijen meer zijn. Dat resterende zooitje, daar valt nooit serieus en constructief mee samen te werken…
quote:Op zondag 11 januari 2026 00:35 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Met de PvdA/GL ook niet. Men denkt hier nog steeds dat dit de constructieve PvdA is als onder Kok, Bos, Asscher en Samsom. Niets is minder waar, het is gewoon een verkapt GL bolwerk geworden waar je net zoveel weinig (of veel, zoals je wilt) mee kan als BBB of JA21. Het is niet voor niets dat Bontebal ook PvdA/GL er niet meer bij wilt hebben.
Hij heeft gelijk; en dat wordt bevestigd door deze reactie.quote:
Kijk eens dom? Ja ho maar!quote:Op zondag 11 januari 2026 02:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hij heeft gelijk; en dat wordt bevestigd door deze reactie.
Links is gesloopt door intersectionele DEI-extemisten die enkel nog in ras kunnen denken. Al de kritiek op rechts is dan ook bijzonder hypocriet.
2026 en we zijn weer terug naar kleurenkaarten. Op alle fronten. Wat een armoede.
Tip: kijk eens naar wat GL de afgelopen 15 jaar constructief heeft bijgedragen. En als je je daar op hebt ingelezen, lees dan je eigen reactie eens terug. Rutte heeft na de val van Rutte I geen moment zonder steun van GL geregeerd, dat weet je neem ik aan.quote:Op zondag 11 januari 2026 00:35 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Met de PvdA/GL ook niet. Men denkt hier nog steeds dat dit de constructieve PvdA is als onder Kok, Bos, Asscher en Samsom. Niets is minder waar, het is gewoon een verkapt GL bolwerk geworden waar je net zoveel weinig (of veel, zoals je wilt) mee kan als BBB of JA21. Het is niet voor niets dat Bontebal ook PvdA/GL er niet meer bij wilt hebben.
Wat is er dan zo “echt wel anders” aan? Ze delen toch gewoon de standpunten en de mensen met die andere radicale clubjes?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:39 schreef -XOR- het volgende:
[..]
JA21 vind ik echt wel anders dan FvD, PVV en BBB en ik denk ook dat het goed is als er een normale stabiele partij rechts van de VVD komt, dus het lijkt me niet slecht om ze de hand te reiken, zo kan er ook een beetje voor gezorgd worden dat de Eerdmans-Coenradie-tak prevaleert boven de Boomsma-Nanninga-tak.
Goede poging. Gaat hij niks mee doen.quote:Op zondag 11 januari 2026 07:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tip: kijk eens naar wat GL de afgelopen 15 jaar constructief heeft bijgedragen. En als je je daar op hebt ingelezen, lees dan je eigen reactie eens terug. Rutte heeft na de val van Rutte I geen moment zonder steun van GL geregeerd, dat weet je neem ik aan.
Praat je nu Yesilgoz na, of heb je dit helemaal zelf uit je dikke duim getrokken?quote:Op zondag 11 januari 2026 00:35 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nou is dat daar wel een beetje traditie, alleen Dijkhoff heeft de laatste jaren als VVDer een keer gewonnen.quote:Op zondag 11 januari 2026 09:19 schreef nostra het volgende:
Jongerenafdeling van Nederlandse VVD roept Bart De Wever uit tot 'liberaal van het jaar' en hekelt eigen partij
https://www.vrt.be/vrtnws(...)er-uit-tot-liberaal/
Klopt, en jongerenafdelingen zijn sowieso ideologischer dan hun volwassen evenknie, maar het tegengeluid wordt wel steeds sterker. En terecht.quote:Op zondag 11 januari 2026 09:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nou is dat daar wel een beetje traditie, alleen Dijkhoff heeft de laatste jaren als VVDer een keer gewonnen.
Je grote voorvrouw presenteert weer een complete leegte bij WNL op Zondag.quote:Op zondag 11 januari 2026 10:01 schreef nostra het volgende:
[..]
Klopt, en jongerenafdelingen zijn sowieso ideologischer dan hun volwassen evenknie, maar het tegengeluid wordt wel steeds sterker. En terecht.
Ja. Dit was de 'geheime' beslissing van het CDA. Waar we het laatst over hadden.quote:Op zondag 11 januari 2026 15:28 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]
CDA wilde, volgens dit fragment van Yesilgoz vanochtend, ook niet met JA21 erbij verder.
Was dat al bekend?
Blijft vreemd dat ze dan zo neutraal/afwijzend (in elk geval niet uitnodigend) tegenover glpvda stonden.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:38 schreef capricia het volgende:
Het is het CDA wat de sleutelrol speelde.
[ x ]
En dan vind ik het toch vreemd dat ze niet eerder meer open stond voor glpvda.
De geheime beslissing die weken geleden al overduidelijk bleek uit polls onder CDA leden.quote:Op zondag 11 januari 2026 15:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Dit was de 'geheime' beslissing van het CDA. Waar we het laatst over hadden.
En deze:
[..]
Blijft vreemd dat ze dan zo neutraal/afwijzend (in elk geval niet uitnodigend) tegenover glpvda stonden.
Zo noemde Bontenbal het zelf.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:18 schreef probeer het volgende:
[..]
De geheime beslissing die weken geleden al overduidelijk bleek uit polls onder CDA leden.
Kansloos verhaal weer. Als je mensen niet wil uitsluiten uit de samenleving moet je partijen als FvD uitsluiten, gezien hun enige doel is zo'n samenleving optuigen waar mensen buitengesloten zijn.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 12:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoe erg is het 'normaliseren van partijen'. Je moet bepaalde standpunten niet normaliseren, bepaalde termen niet overnemen. Maar elk Kamerlid gewoon behandelen als een volksvertegenwoordiger met plannen die goed of slecht kunnen zijn en dus kijken naar de inhoud van plannen ipv naar het partijlogo dat er bij staat lijkt mij een hele goede zaak. En als dat openlijk gebeurt of als er aandacht voor komt (GLPvdA stemt met FvD mee!!!) zou ik daar nog niet bang voor zijn, wellicht dat zo de polarisatie in de samenleving ook wat afgebroken kan worden.
Als je geen mensen wil uitsluiten in de samenleving, moet je eigenlijk ook geen mensen uitsluiten in de Kamer. En nogmaals: inhoud blijft belangrijk, dus 95% van wat van FvD komt stem je dan nog gewoon gelijk weg omdat het inhoudelijk gewoon echt niet toelaatbaar is.
Dat had ik gemist. Wel verstandig van Bontenbal, maar inderdaad vreemd dat zij dan niet wat harder gedrukt hebben voor GL/PvdA. Of zouden ze daar ook niet voor openstaan? Of zou Yesilgoz daar weer te hard tegenin zijn gegaan?quote:Op zondag 11 januari 2026 15:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Dit was de 'geheime' beslissing van het CDA. Waar we het laatst over hadden.
En deze:
[..]
Blijft vreemd dat ze dan zo neutraal/afwijzend (in elk geval niet uitnodigend) tegenover glpvda stonden.
Mensen niet willen uitsluiten is nooit een kansloos verhaal, net zo min als elk voorstel in de politiek volledig op inhoud bekijken.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Kansloos verhaal weer. Als je mensen niet wil uitsluiten uit de samenleving moet je partijen als FvD uitsluiten, gezien hun enige doel is zo'n samenleving optuigen waar mensen buitengesloten zijn.
De VVD heeft zich wat dat betreft natuurlijk heel hard opgesteld en blijkbaar zijn CDA en D66 voor die druk bezweken.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat had ik gemist. Wel verstandig van Bontenbal, maar inderdaad vreemd dat zij dan niet wat harder gedrukt hebben voor GL/PvdA. Of zouden ze daar ook niet voor openstaan? Of zou Yesilgoz daar weer te hard tegenin zijn gegaan?
Maar dat is precies wat je bereikt met jouw verhaal. Dat er mensen uitgesloten worden. Dat krijg je namelijk als je meer en meer gaat luisteren naar partijen als FvD die dat willen. Het interesseert je gewoon niet dat mensen worden uitgesloten, jij wil gewoon graag jezelf goed voelen dat je niemand uitsluit.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mensen niet willen uitsluiten is nooit een kansloos verhaal, net zo min als elk voorstel in de politiek volledig op inhoud bekijken.
Ik denk dat Bontenbal al heel snel heeft ingeschat dat Yeşilgöz daar echt totaal niet voor open stond.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat had ik gemist. Wel verstandig van Bontenbal, maar inderdaad vreemd dat zij dan niet wat harder gedrukt hebben voor GL/PvdA. Of zouden ze daar ook niet voor openstaan? Of zou Yesilgoz daar weer te hard tegenin zijn gegaan?
Niet direct mee eens. Je moet rare extremisten nooit normaliseren wat mij betreft.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mensen niet willen uitsluiten is nooit een kansloos verhaal, net zo min als elk voorstel in de politiek volledig op inhoud bekijken.
Het CDA was vanaf het begin, dus ook nog zonder VVD, al best koel richting Glpvda. Niet enthousiast in elk geval.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je snapt totaal niet wat ik zeg, wil het niet snappen of je bent fan van polariseren.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:33 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar dat is precies wat je bereikt met jouw verhaal. Dat er mensen uitgesloten worden. Dat krijg je namelijk als je meer en meer gaat luisteren naar partijen als FvD die dat willen. Het interesseert je gewoon niet dat mensen worden uitgesloten, jij wil gewoon graag jezelf goed voelen dat je niemand uitsluit.
Elk voorstel volledig op inhoud bekijken is ook weer totale onzin, dat gebeurt werkelijk nooit. Maargoed jij gelooft in sprookjes dus wat dat betreft snap ik wel dat je dit soort dingen zegt.
Yesilgoz zei bij WNL dat ze niet direct had verwacht dat D66 en CDA niet mee zouden gaan in het JA21-verhaal. Ze had kennelijk echt gedacht dat ze wel zouden buigen voor haar en haar wensen. Ik ben erg blij dat ze dat niet gedaan hebben, ook al betekent het dat we nu met die experiment zitten. Een experiment hoeft niet fout af te lopen.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De VVD heeft zich wat dat betreft natuurlijk heel hard opgesteld en blijkbaar zijn CDA en D66 voor die druk bezweken.
Dat zal gelijk ook de reden zijn dat ze in die wens voor JA21 niet mee zijn gegaan.
Je moet rare extremistische voorstellen nooit normaliseren, maar je moet verbeteringen niet tegen houden omdat ze van 'de verkeerde partij' komen.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Niet direct mee eens. Je moet rare extremisten nooit normaliseren wat mij betreft.
Tja, met dat laatste heb ik niet zoveel moeite. Je moet extremisten geen bestaandsrecht willen geven. Doe mij maar een fatsoenlijk cordon of brandmuur.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je moet rare extremistische voorstellen nooit normaliseren, maar je moet verbeteringen niet tegen houden omdat ze van 'de verkeerde partij' komen.
Ze moet er dus nog even aan wennen dat de VVD niet meer de machtspartij is die ze was onder Ruttequote:Op zondag 11 januari 2026 16:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Yesilgoz zei bij WNL dat ze niet direct had verwacht dat D66 en CDA niet mee zouden gaan in het JA21-verhaal. Ze had kennelijk echt gedacht dat ze wel zouden buigen voor haar en haar wensen. Ik ben erg blij dat ze dat niet gedaan hebben, ook al betekent het dat we nu met die experiment zitten. Een experiment hoeft niet fout af te lopen.
Alles rechts van de VVD als raar en extremistisch neerzetten doet m.i. geen recht aan bijna eenderde van alle zetels.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Niet direct mee eens. Je moet rare extremisten nooit normaliseren wat mij betreft.
Dan zijn we het daar fundamenteel oneens. Sterker, toen mij laatst in een kranteninterview naar de problemen in de politiek werd gevraagd, noemde ik juist dat partijen niet meer naar elkaar luisteren en zo polarisatie in de hand werken.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:41 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, met dat laatste heb ik niet zoveel moeite. Je moet extremisten geen bestaandsrecht willen geven. Doe mij maar een fatsoenlijk cordon of brandmuur.
Hoeveelheid stemmen zegt niets over de extremiteit van een bepaalde partij of groep kiezers.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Alles rechts van de VVD als raar en extremistisch neerzetten doet m.i. geen recht aan bijna eenderde van alle zetels.
Dat kan ook constructief. Zodra je voorstellen of moties..of wat dan ook gaat blokkeren puur en vanwege het feit dat ze van een "foute" partij komen komen we als land helemaal nergens meer.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:41 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, met dat laatste heb ik niet zoveel moeite. Je moet extremisten geen bestaandsrecht willen geven. Doe mij maar een fatsoenlijk cordon of brandmuur.
Dat we het jaren uit de klauwen hebben laten lopen klopt helaas. Ook nu nog doet de VVD alsof een JA21 een doodnormale club is en wordt de PVV alleen even uitgesloten omdat ze wegliepen en niet op de inhoud (bij WNL was Dilan vanochtend daar weer enthousiast over). Als je dat doet, dan groeien de extremisten wel gezellig door…quote:Op zondag 11 januari 2026 16:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Alles rechts van de VVD als raar en extremistisch neerzetten doet m.i. geen recht aan bijna eenderde van alle zetels.
Begrijp dat je het niet leuk vind, maar het is wel een realiteit waarmee men toch zal moeten proberen te werken.
Hoe meer je uitsluit, hoe lastiger het wordt om überhaupt ergens een meerderheid voor te vinden.
Wat mij betreft beoordeel je het gewoon per voorstel.
Maar zowel ja21a als pvv als FvD zijn niet betrokken bij deze formatie. Dan is dat toch al aan de orde?quote:Op zondag 11 januari 2026 16:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat we het jaren uit de klauwen hebben laten lopen klopt helaas. Ook nu nog doet de VVD alsof een JA21 een doodnormale club is en wordt de PVV alleen even uitgesloten omdat ze wegliepen en niet op de inhoud (bij WNL was Dilan vanochtend daar weer enthousiast over). Als je dat doet, dan groeien de extremisten wel gezellig door…
Als je dat probleem wilt doorbreken, dan moet je stoppen met dat soort idioten te normaliseren.
Waarom zou je nergens komen? Het is momenteel inderdaad ongeveer een derde van de Kamer. Maar dat betekent ook gewoon dat tweederde van de Kamer niet zo is en dat zijn toch de mensen waar je structureel zaken mee moet en kan doen.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat kan ook constructief. Zodra je voorstellen of moties..of wat dan ook gaat blokkeren puur en vanwege het feit dat ze van een "foute" partij komen komen we als land helemaal nergens meer.
Een defecte klok geeft ook tweemaal per 24 uur de juiste tijd aan
Niet echt. Ze worden steeds meer als doodnormale partijen beschouwd en dat zijn het echt niet.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Maar zowel ja21a als pvv als FvD zijn niet betrokken bij deze formatie. Dan is dat toch al aan de orde?
Dat is wensdenken van je. In werkelijkheid zal men wel moeten samenwerken.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat we het jaren uit de klauwen hebben laten lopen klopt helaas. Ook nu nog doet de VVD alsof een JA21 een doodnormale club is en wordt de PVV alleen even uitgesloten omdat ze wegliepen en niet op de inhoud (bij WNL was Dilan vanochtend daar weer enthousiast over). Als je dat doet, dan groeien de extremisten wel gezellig door…
Als je dat probleem wilt doorbreken, dan moet je stoppen met dat soort idioten te normaliseren.
Dat zeg ik, dat is het mooie aan onze democratie (en zeker met een minderheidskabinet) waarbij er steun vanuit de kamer gezocht zal moeten worden.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waarom zou je nergens komen? Het is momenteel inderdaad ongeveer een derde van de Kamer. Maar dat betekent ook gewoon dat tweederde van de Kamer niet zo is en dat zijn toch de mensen waar je structureel zaken mee moet en kan doen.
We hebben die gekkies echt niet nodig om het land te besturen.
Zijn ze ook niet en het lijkt er op dat de gevestigde partijen daar ook zo over denken. Anders waren ze wel in het formatieproces betrokken.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Niet echt. Ze worden steeds meer als doodnormale partijen beschouwd en dat zijn het echt niet.
Dat is inderdaad een groot nadeel aan deze constructie. En ik ben nog steeds van mening dat CDA en D66 niet in deze chantage van de VVD mee hadden moeten gaan…quote:Op zondag 11 januari 2026 16:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is wensdenken van je. In werkelijkheid zal men wel moeten samenwerken.
Doordat de formatie onder Rob Jetten geen meerderheidsregering op gaat leveren, zal hij ook bij partijen rechts van de VVD steun moeten zoeken. Waarmee D66 zelf dus ook die partijen normaliseert. Net als het CDA en de VVD.
We wensen ze veel succes.
Niet eens met dat laatste. Dat is juist een voorbeeld van een voorheen relatief redelijke club (de Republikeinen) die zich door extremisten hebben laten gijzelen en daardoor steeds radicaler worden.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat zeg ik, dat is het mooie aan onze democratie (en zeker met een minderheidskabinet) waarbij er steun vanuit de kamer gezocht zal moeten worden.
Zodra we een goed voorstel gaan blokkeren omdat het van de foute partij af komt zijn we vooral hard op weg Amerikaanse politiek te voeren.
wat zijn deze politiek partijen dan ?quote:Op zondag 11 januari 2026 16:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Niet echt. Ze worden steeds meer als doodnormale partijen beschouwd en dat zijn het echt niet.
CDA en D66 wel inderdaad. De VVD verkiest echter de extremisten consequent boven normale partijen.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:59 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zijn ze ook niet en het lijkt er op dat de gevestigde partijen daar ook zo over denken. Anders waren ze wel in het formatieproces betrokken.
Formeren met ze is natuurlijk totaal wat anders dan een ingediende motie, een amendement of zelfs een initiatiefwetsvoorstel van zo'n partij zonder te bekijken weg te stemmen.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:59 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zijn ze ook niet en het lijkt er op dat de gevestigde partijen daar ook zo over denken. Anders waren ze wel in het formatieproces betrokken.
Even over de AFD, dat ligt allemaal net wat genuanceerder.quote:Op zondag 11 januari 2026 17:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een groot nadeel aan deze constructie. En ik ben nog steeds van mening dat CDA en D66 niet in deze chantage van de VVD mee hadden moeten gaan…
[..]
Niet eens met dat laatste. Dat is juist een voorbeeld van een voorheen relatief redelijke club (de Republikeinen) die zich door extremisten hebben laten gijzelen en daardoor steeds radicaler worden.
Ik zou liever naar België of Duitsland kijken waar VB en AfD gewoon nog vieze woorden zijn. Daar zie je ook dat je gewoon zonder samen te werken met extreemrechts kan regeren.
En AfD heeft dan ook gewoon regelmatig echt het neonazisme omarmd, dat is echt nog wel een stap erger dan alles wat wij hier hebben.quote:Op zondag 11 januari 2026 17:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Even over de AFD, dat ligt allemaal net wat genuanceerder.
De officiële lijn van de Duitse CDU is inderdaad dat zij niet samenwerkt of stemt met de radicaal-rechtse AfD.
Maar het is in het verleden ook voorgekomen dat men op specifieke onderwerpen wel hetzelfde stemden. Bijvoorbeeld op migratie en asielbeleid.
En dat de AFD steun heeft gegeven aan een CDU-motie, waardoor die het haalde.
Ook daar hebben ze elkaar soms nodig en werkt men soms wel degelijk samen en is het niet altijd zo zwart-wit. Ook al gaf dat onrust bij het CDU.
Onrust over samenwerking CDU/CSU met AfD houdt aan: 'Schandaal' - https://nos.nl/l/2553946
Het heeft lang genoeg geduurd, dus het mag onderhand weleens doordringen.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:42 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ze moet er dus nog even aan wennen dat de VVD niet meer de machtspartij is die ze was onder Rutte.
En groeit gestaag door..quote:Op zondag 11 januari 2026 17:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
En AfD heeft dan ook gewoon regelmatig echt het neonazisme omarmd, dat is echt nog wel een stap erger dan alles wat wij hier hebben.
Zo goed werkt die Brandmauer dus ook niet. Kennelijk is dat geen oplossing.quote:
Ik weet niet of dat werkelijk zo is. Ik ben wel eens bang dat we te voorzichtig zijn, of te pragmatisch willen zijn, en daardoor niet zien hoe gevaarlijk dichtbij echt anti-democratische en zelfs neonazistische trekjes we beginnen te komen. Wij Nederlanders zijn zo niet, ofzo.quote:Op zondag 11 januari 2026 17:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
En AfD heeft dan ook gewoon regelmatig echt het neonazisme omarmd, dat is echt nog wel een stap erger dan alles wat wij hier hebben.
Dat is mijn horrorscenario, dat al die Europese varianten van MAGA hier ook gaan huishouden. Dit keer is er geen VS meer die ons komt redden. De toekomst ziet er dan langdurig gitzwart uit. Voor mij en mijn nageslacht.quote:
Dit is jouw mening en geen feit.quote:Op zondag 11 januari 2026 16:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tot nu toe zijn alle regeringen, landelijk en regionaal, gewoon zonder AfD. Dat is toch echt wel fundamenteel anders dan in Nederland…quote:Op zondag 11 januari 2026 17:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Zo goed werkt die Brandmauer dus ook niet. Kennelijk is dat geen oplossing.
Terwijl we wel een voortrekkersrol innemen in het normaliseren van extreemrechts…quote:Op zondag 11 januari 2026 17:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat werkelijk zo is. Ik ben wel eens bang dat we te voorzichtig zijn, of te pragmatisch willen zijn, en daardoor niet zien hoe gevaarlijk dichtbij echt anti-democratische en zelfs neonazistische trekjes we beginnen te komen. Wij Nederlanders zijn zo niet, ofzo.
Allicht. Ik houd hoop op beschaving.quote:Op zondag 11 januari 2026 17:51 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dit is jouw mening en geen feit.
Wij Nederlanders zijn exact hetzelfde. Vrijheid wordt zo ingeleverd of afgepakt als het maar in het narratief past. Tijdens corona was dit allemaal goed zichtbaar.quote:Op zondag 11 januari 2026 17:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat werkelijk zo is. Ik ben wel eens bang dat we te voorzichtig zijn, of te pragmatisch willen zijn, en daardoor niet zien hoe gevaarlijk dichtbij echt anti-democratische en zelfs neonazistische trekjes we beginnen te komen. Wij Nederlanders zijn zo niet, ofzo.
Oh, boehoehoe. Nog steeds boos dat er geen burgeroorlog uitbrak.quote:Op zondag 11 januari 2026 18:06 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Wij Nederlanders zijn exact hetzelfde. Vrijheid wordt zo ingeleverd of afgepakt als het maar in het narratief past. Tijdens corona was dit allemaal goed zichtbaar.
Goede illustratie van waarom we de extremistische gekkies echt niet moeten willen normaliseren…quote:Op zondag 11 januari 2026 18:06 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Wij Nederlanders zijn exact hetzelfde. Vrijheid wordt zo ingeleverd of afgepakt als het maar in het narratief past. Tijdens corona was dit allemaal goed zichtbaar.
De geschiedenis herhaalt zich is niet enkel een spreekwoord. Dat het weer richting gitzwarte tijden en een schandvlek in retrospectief wordt ben ik ook bang voor. Men leert werkelijk niets. Ook dat is een herhalend patroon. Er zijn altijd weer nieuwe generaties met dezelfde akelige motieven.quote:Op zondag 11 januari 2026 17:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat is mijn horrorscenario, dat al die Europese varianten van MAGA hier ook gaan huishouden. Dit keer is er geen VS meer die ons komt redden. De toekomst ziet er dan langdurig gitzwart uit. Voor mij en mijn nageslacht.
Het slappe, halfslachtige aangekloot van de huidige politieke en maatschappelijke elite maakt dit scenario steeds waarschijnlijker.
We geven al onze waarden, vrijheden en rechten blijkbaar heel makkelijk en geruisloos weg.
Hannah Arendt waarschuwde zo elegant dat het grootste gevaar niet het fanatisme zelf is, maar de gedachteloosheid en het conformisme van de massa. De vele mensen die bewust en onbewust hun verantwoordelijkheid uitbesteden.quote:Op zondag 11 januari 2026 18:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De geschiedenis herhaalt zich is niet enkel een spreekwoord. Dat het weer richting gitzwarte tijden en een schandvlek in retrospectief wordt ben ik ook bang voor. Men leert werkelijk niets. Ook dat is een herhalend patroon. Er zijn altijd weer nieuwe generaties met dezelfde akelige motieven.
wie bedoel je , de Linkse gekkies of rechtsen gekkies, of allebei de extreme gekkies ?quote:Op zondag 11 januari 2026 18:20 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Goede illustratie van waarom we de extremistische gekkies echt niet moeten willen normaliseren…
https://www.telegraaf.nl/(...)?recommender=Proteusquote:Video: 'Dreiging Israël en Amerika kan Iraanse regime laatste zetje geven'
quote:Bij eerdere protesten, in 2019 en 2022, sneden de autoriteiten ook het internet af.
Die bewegingen werden uiteindelijk keihard neergeslagen, met vele honderden doden als gevolg.
Oppositie-media melden nu al 'conservatieve schattingen' van tweeduizend doden in slechts 48 uur tijd, al is het onmogelijk om dat te controleren.
Wij zijn natuurlijk oeroude lullen om dit te zien. Elke generatie heeft het recht om de eigen fouten te maken. Maar dat men nooit iets leert van het verleden is wel het ergste. Collectief geheugenverlies zeg jij. Maar misschien bestaat een collectief geheugen wel helemaal niet. Dat lijkt waarschijnlijk. En dan krijg je weer precies dezelfde fouten die zo makkelijk te vermijden waren.quote:Op zondag 11 januari 2026 18:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hannah Arendt waarschuwde zo elegant dat het grootste gevaar niet het fanatisme zelf is, maar de gedachteloosheid en het conformisme van de massa. De vele mensen die bewust en onbewust hun verantwoordelijkheid uitbesteden.
Telkens opnieuw zien we hoe vrijheden niet bruut worden afgenomen, maar geruisloos worden prijsgegeven. Dat nieuwe generaties in dezelfde val trappen, is geen toeval, maar een gevolg van collectief geheugenverlies en helaas, de vaak betreurenswaardige menselijke aard.
Waar kritisch denken plaatsmaakt voor gemak en conformisme, zoals in dit tijdsgewricht zo overduidelijk weer het geval is, openen zich opnieuw de deuren naar gitzwarte tijden.
Die paar weken waarin je vrijwel alles nog mocht, alleen even niet als je ziek wat en een korte tijd ook niet op elk moment (omdat er idioten thuiskroegen hielden)... wat een vrijheid inleveren. Als dat je voorbeeld is, heb je geen voorbeeld. Met name omdat het exact deed waar Nederland voor moet staan: opkomen voor de zwakkeren. Dat is wat ons onderscheid van Trump, Poetin en Xi, wij vinden de zwakkeren beschermen wel essentieel. Op elk gebied.quote:Op zondag 11 januari 2026 18:06 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik heb al die covid jaren dat subforum gedraaid, met meer mensen hier, waaronder @miss_slyquote:Op zondag 11 januari 2026 18:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die paar weken waarin je vrijwel alles nog mocht, alleen even niet als je ziek wat en een korte tijd ook niet op elk moment (omdat er idioten thuiskroegen hielden)... wat een vrijheid inleveren. Als dat je voorbeeld is, heb je geen voorbeeld. Met name omdat het exact deed waar Nederland voor moet staan: opkomen voor de zwakkeren. Dat is wat ons onderscheid van Trump, Poetin en Xi, wij vinden de zwakkeren beschermen wel essentieel. Op elk gebied.
De avondklok, ongevaccineerden die maar thuis moesten blijven, coronapas/QR code, verplichte vaccinaties die maar moesten worden opgedrongen volgens sommigen, niet meer dan 3 man in je eigen huis etc etc.quote:Op zondag 11 januari 2026 18:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die paar weken waarin je vrijwel alles nog mocht, alleen even niet als je ziek wat en een korte tijd ook niet op elk moment (omdat er idioten thuiskroegen hielden)... wat een vrijheid inleveren. Als dat je voorbeeld is, heb je geen voorbeeld. Met name omdat het exact deed waar Nederland voor moet staan: opkomen voor de zwakkeren. Dat is wat ons onderscheid van Trump, Poetin en Xi, wij vinden de zwakkeren beschermen wel essentieel. Op elk gebied.
Nou, inderdaad. Vergeleken met onze buren hadden we een heel laf coronabeleid. Dat zullen de boze typetjes natuurlijk nooit durven te erkennen maar revisionisme is toch al vrij gebruikelijk in die hoek.quote:Op zondag 11 januari 2026 19:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb al die covid jaren dat subforum gedraaid, met meer mensen hier, waaronder @:miss_sly
Ik kan je vertellen dat er serieus mensen zijn die dit een gitzwarte periode uit onze geschiedenis vinden.
Met de avondklok en die QR code als triest dieptepunt. En we zijn heel veel medemensen kwijt geraakt aan wappie-achtige clubs zoals FvD toen was. We plukken daar nu nog de vruchten van.
Maar als ik het vergelijk met sommige Duitse deelstaten en hoe Italië en Oostenrijk ermee om gingen, of Frankrijk, dan was het hier een verademing.
kloptquote:Op zondag 11 januari 2026 19:14 schreef Perrin het volgende:
"We willen een sterke overheid maar dan zonder maatregelen die mij beperken"
Minder vrijheid inleveren tov iemand anders die nog meer moet inleveren is nog steeds vrijheid inleveren.quote:Op zondag 11 januari 2026 19:11 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nou, inderdaad. Vergeleken met onze buren hadden we een heel laf coronabeleid. Dat zullen de boze typetjes natuurlijk nooit durven te erkennen maar revisionisme is toch al vrij gebruikelijk in die hoek.
Daar ben ik achteraf ook debet aan geweest. Ik ging ook heel makkelijk mee in alles wat de overheid zei.quote:Op zondag 11 januari 2026 19:08 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De avondklok, ongevaccineerden die maar thuis moesten blijven, coronapas/QR code, verplichte vaccinaties die maar moesten worden opgedrongen volgens sommigen, niet meer dan 3 man in je eigen huis etc etc.
Allemaal vrijheden die werden ingeleverd omdat het mom van "dit moet/dit is beter". Demonstraties tegen het beleid werden verboden.
Als er straks een narratief komt a la MAGA of wat dan ook dan gaan ook wij als Nederlanders er zo in mee.
vrijheid inleveren is nooit goedquote:Op zondag 11 januari 2026 19:18 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Minder vrijheid inleveren tov iemand anders die nog meer moet inleveren is nog steeds vrijheid inleveren.
In België, Frankrijk, Italië en Spanje, landen waar de huizen gemiddeld ook nog eens veel kleiner zijn, waren er maanden dat je helemaal niet naar buiten mocht zonder verklaring dat dat noodzakelijk was. Dat gezeik over die paar uurtjes avondklok hier (waar je ook nog soepeler een ontheffing van kon krijgen dan in al die andere landen), ik zal er nooit iets van begrijpen.quote:Op zondag 11 januari 2026 19:11 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nou, inderdaad. Vergeleken met onze buren hadden we een heel laf coronabeleid. Dat zullen de boze typetjes natuurlijk nooit durven te erkennen maar revisionisme is toch al vrij gebruikelijk in die hoek.
Het was vrijheid geven aan de zwakken in de samenleving. Zo kijk ik er naar. Ik moest niet iets inleveren, ik mocht iets geven.quote:Op zondag 11 januari 2026 19:18 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Minder vrijheid inleveren tov iemand anders die nog meer moet inleveren is nog steeds vrijheid inleveren.
Precies. Je kunt geen competente, slagvaardige overheid verwachten en dan als een peuter gaan stampvoeten als je ineens zelf je gedrag noodgedwongen moet aanpassen naar aanleiding van crisismaatregelen.quote:Op zondag 11 januari 2026 19:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het was vrijheid geven aan de zwakken in de samenleving. Zo kijk ik er naar. Ik moest niet iets inleveren, ik mocht iets geven.
Ik denk nog steeds dat we het in NL nog niet eens zo slecht hebben gedaan.quote:Op zondag 11 januari 2026 19:08 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De avondklok, ongevaccineerden die maar thuis moesten blijven, coronapas/QR code, verplichte vaccinaties die maar moesten worden opgedrongen volgens sommigen, niet meer dan 3 man in je eigen huis etc etc.
Allemaal vrijheden die werden ingeleverd omdat het mom van "dit moet/dit is beter". Demonstraties tegen het beleid werden verboden.
Niet ‘wij als Nederlanders’. Wel sommige Nederlanders. En er is al aardig te zien welke dat zullen zijn.quote:Als er straks een narratief komt a la MAGA of wat dan ook dan gaan ook wij als Nederlanders er zo in mee.
De MAGA hoek en de anti-vaccin hoek is net als in de VS vrijwel overlappend.quote:Op zondag 11 januari 2026 19:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk nog steeds dat we het in NL nog niet eens zo slecht hebben gedaan.
Het had vast anders en beter gekund, maar het was een situatie die niemand nog had meegemaakt met zoveel onbekende factoren met mogelijk enorme gevolgen. En ik denk dat veel mensen het zich anders herinneren dan dingen zijn gegaan.
[..]
Niet ‘wij als Nederlanders’. Wel sommige Nederlanders. En er is al aardig te zien welke dat zullen zijn.
Dat vind jij een stap erger. Maar jij was dan ook niet diegene die onder de minder minder minder doelgroep viel. Denk dat je wel anders zou piepen als dat wel het geval was geweest.quote:Op zondag 11 januari 2026 17:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je vergeet nog de bij deze clubs altijd aanwzige slachtoffergedachtequote:Op zondag 11 januari 2026 19:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
De MAGA hoek en de anti-vaccin hoek is net als in de VS vrijwel overlappend.
En dat is ook logisch: bij beide staat totaal egocentrisch denken centraal, in plaats van denken aan het belang van de samenleving.
Ik doel onder andere hier op:quote:Op zondag 11 januari 2026 19:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat vind jij een stap erger. Maar jij was dan ook niet diegene die onder de minder minder minder doelgroep viel. Denk dat je wel anders zou piepen als dat wel het geval was geweest.
De PVV is minstens zo erg, en dan ook nog eens zonder democratische partijstructuur.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)nkomst-met-neo-nazisquote:De Duitse extreemrechtse partij Alternative für Deutschland heeft vorig jaar een geheime bijeenkomst gehouden waar een plan besproken werd om Duitsland te zuiveren van mensen die niet Duits genoeg zijn.
Nee dat is het niet, als je de grens hebt overschreden dan heb je de grens overschreden. Dat wat jij doet lijkt op het verschuiven van grenzen, het oprekken, zoals wat nu ook in de VS aan de hand is. Tot je eigenlijk niet meer terug kan. De minder minder minder uitspraak, het partijprogramma, de speeches van Wilders, actief aanhangen van de omvolkingstheorie, het knuffelen met Orban en co, is kennelijk allemaal onvoldoende concreet voor je.quote:Op zondag 11 januari 2026 20:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik doel onder andere hier op:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)nkomst-met-neo-nazis
En zo komt AfD steeds weer in het nieuws. En ja, minder minder minder was verschrikkelijk en terecht strafbaar, maar concreet een plan bespreken om een land te zuiveren is echt nog wel een stap, of zelfs een paar stappen, erger.
Nee, ik trek daar zeer zeker wel een grens. Ik zal ook nooit een plan in die richting steunen of een partij steunen die dat doet. Maar moet je dan ook een plan dat het leven van dieren verbetert van Dion Graus en waar je het heel erg mee eens bent weg stemmen? Wat mij betreft ben je dan extreem fout bezig, je weigert wetgeving te verbeteren. Je verzaakt in je rol als volksvertegenwoordiger.quote:Op zondag 11 januari 2026 20:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee dat is het niet, als je de grens hebt overschreden dan heb je de grens overschreden. Dat wat jij doet lijkt op het verschuiven van grenzen, het oprekken, zoals wat nu ook in de VS aan de hand is. Tot je eigenlijk niet meer terug kan. De minder minder minder uitspraak, het partijprogramma, de speeches van Wilders, actief aanhangen van de omvolkingstheorie, het knuffelen met Orban en co, is kennelijk allemaal onvoldoende concreet voor je.
Maar die slachtoffergedachte is overal, daar komt heel dat intersectionele DEI gezeik uit voort.quote:Op zondag 11 januari 2026 20:03 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je vergeet nog de bij deze clubs altijd aanwzige slachtoffergedachte
Die 2 posten achter elkaar zijn wel chef's kiss trouwens.quote:Op zondag 11 januari 2026 20:03 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je vergeet nog de bij deze clubs altijd aanwzige slachtoffergedachte
Ik hou van die dappere Iraanse mensen.quote:Op zondag 11 januari 2026 23:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik ben tegen fascisme.
Zijn jullie ook zo tegen fascisme?
tegen dictatorsquote:Op zondag 11 januari 2026 23:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik ben tegen fascisme.
Zijn jullie ook zo tegen fascisme?
Waarom zouden die zo belangrijk zijn?quote:Op maandag 12 januari 2026 01:03 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Mooi. Benieuwd naar het statement van Jesse Klaver en vooral Kati Piri.
[ x ]
Want die zijn voor Iraans staatsterreurquote:Op maandag 12 januari 2026 01:03 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Mooi. Benieuwd naar het statement van Jesse Klaver en vooral Kati Piri.
[ x ]
Dat is een ander onderdeel van de discussie wat mij betreft. Ik had het meer over de positionering van de PVV t.o.v. de AFD. Het is prima om goede voorstellen te steunen, maar dat doet verder niets af aan de aard van de partij. Hetzelfde geldt voor voorstellen vanuit de SGP bijvoorbeeld.quote:Op zondag 11 januari 2026 20:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, ik trek daar zeer zeker wel een grens. Ik zal ook nooit een plan in die richting steunen of een partij steunen die dat doet. Maar moet je dan ook een plan dat het leven van dieren verbetert van Dion Graus en waar je het heel erg mee eens bent weg stemmen? Wat mij betreft ben je dan extreem fout bezig, je weigert wetgeving te verbeteren. Je verzaakt in je rol als volksvertegenwoordiger.
Zijn blijkbaar meer mensen zo vreemd gefocust op Piri:quote:Op maandag 12 januari 2026 07:54 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Want die zijn voor Iraans staatsterreurBehoorlijk zieke post.
Veel mensen zijn wat betreft geestelijke vermogens op politiek gebied gewoon tot niks anders in staat dan van elk issue een links-rechts moddergooi-gevechtje te maken.quote:Op maandag 12 januari 2026 07:54 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Want die zijn voor Iraans staatsterreurBehoorlijk zieke post.
Als EU 4,5 miljard per jaar, dat is meer dan ik had verwacht:quote:Op maandag 12 januari 2026 08:17 schreef Black_Baron het volgende:
Ik lees dat we ook gewoon nog zaken met Iran doen.
Wat Iran aangaat ben ik volledig voor een revolutie die het volk brengt, los van wat Netanyahu, Musk en Graham vinden.quote:Op maandag 12 januari 2026 08:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Veel mensen zijn wat betreft geestelijke vermogens op politiek gebied gewoon tot niks anders in staat dan van elk issue een links-rechts moddergooi-gevechtje te maken.
[ afbeelding ]
juistquote:Op maandag 12 januari 2026 08:46 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat Iran aangaat ben ik volledig voor een revolutie die het volk brengt,
staat in het Iran topicquote:Op maandag 12 januari 2026 09:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Goed dat je je post verwijderd hebt.
Het is ook extreem dom om niet te snappen waarom het Israël-Palestina conflict totaal anders is dan deze opstand in Iran, in heel veel opzichten. Dat maakt het niet minder erg of minder belangrijk overigens.quote:Op maandag 12 januari 2026 08:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Veel mensen zijn wat betreft geestelijke vermogens op politiek gebied gewoon tot niks anders in staat dan van elk issue een links-rechts moddergooi-gevechtje te maken.
[ afbeelding ]
Ach ja, bepaalde figuren hebben nogal een obsessie blijkbaar.quote:Op maandag 12 januari 2026 09:40 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Het is ook extreem dom om niet te snappen waarom het Israël-Palestina conflict totaal anders is dan deze opstand in Iran, in heel veel opzichten. Dat maakt het niet minder erg of minder belangrijk overigens.
Integendeel, als men stelt voor 'mensenrechten' te staan (wat een terugkerend argument was mbt de totale massahysterie omtrent de oorlog tussen Israël en de Palestijnen) dan zou je verwachten dat zulke mensen nu ook in actie komen.quote:Op maandag 12 januari 2026 09:40 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Het is ook extreem dom om niet te snappen waarom het Israël-Palestina conflict totaal anders is dan deze opstand in Iran, in heel veel opzichten. Dat maakt het niet minder erg of minder belangrijk overigens.
Waar zit het populistische element hier volgens jou precies? En de labels 'naar' en 'dom' komen natuurlijk voort uit een subjectief waardeoordeel aangezien deze vrouw totaal andere politiek gedachtegoed omarmd dan jijzelf doet.quote:Op maandag 12 januari 2026 10:11 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]
Het is gewoon een links kabinet, want GL/PvdA regeert in de schaduw mee.
Klopt, net als alle andere partijen buiten D66, CDA en VVD die in de kamer zitten en samen 84 zetels hebben. Waaronder de gelukkig zeer gekrompen BBB, maar ook de groter-dan-GL/PvdA PVV.
Wat is het toch een naar, dom, populistisch mens.
Als de partijen van Carolien en Geert niet zulke incompetente clusterfucks waren, dan hadden we niet in deze positie gezeten.quote:Op maandag 12 januari 2026 10:11 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]
Klopt, net als alle andere partijen buiten D66, CDA en VVD die in de kamer zitten en samen 84 zetels hebben. Waaronder de gelukkig zeer gekrompen BBB, maar ook de groter-dan-GL/PvdA PVV.
Je zou onderhand toch wel moeten weten dat alles aan links ligt bij dergelijke types.quote:Op maandag 12 januari 2026 11:33 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]
Als Wilders zegt 'zoek het lekker uit' dan ligt het aan hem en rechts zelf dus als er geen plannen doorgaan waar ze wel in mee zouden kunnen gaan. Dat is dan helemaal aan hen en niet de schuld van links.
Er komt een minderheidskabinet met 66 zetels tweede kamer en 21 zetels eerste kamer, mevrouw van der Plas stelt dat deze drie partijen defacto al met PvdA/GL reageren, waar helemaal geen sprake van is. PvdA/GL kan samen met bijvoorbeeld de CU deze coalitie naar een meerderheid helpen, maar dit geld evengoed voor een samenwerking JA21, BBB en CU. Maar in plaats van constructief proberen dingen voor elkaar te krijgen speelt van der Plas liever in op de angst voor links (emotie boven feiten), een duidelijke wij tegen zij tegenstelling en eigenlijk maakt ze zich ook wat een slachtoffer terwijl ze met haar 12 zetels eerste kamer een enorme invloed kan hebben.quote:Op maandag 12 januari 2026 10:37 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waar zit het populistische element hier volgens jou precies? En de labels 'naar' en 'dom' komen natuurlijk voort uit een subjectief waardeoordeel aangezien deze vrouw totaal andere politiek gedachtegoed omarmd dan jijzelf doet.
iedere partij doet wat hen het beste lijkt , dat niet iedereen het met iedere partij een is dat blijft altijdquote:Op maandag 12 januari 2026 11:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als de partijen van Carolien en Geert niet zulke incompetente clusterfucks waren, dan hadden we niet in deze positie gezeten.
Het lijkt er sterk op dat je niet goed begrijpt wat populisme wil zeggen. Dit duidt op een manier van politiek bedrijven waarbij een tweedeling wordt gemaakt tussen 'het volk' en 'de elite'.quote:Op maandag 12 januari 2026 11:40 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Er komt een minderheidskabinet met 66 zetels tweede kamer en 21 zetels eerste kamer, mevrouw van der Plas stelt dat deze drie partijen defacto al met PvdA/GL reageren, waar helemaal geen sprake van is. PvdA/GL kan samen met bijvoorbeeld de CU deze coalitie naar een meerderheid helpen, maar dit geld evengoed voor een samenwerking JA21, BBB en CU. Maar in plaats van constructief proberen dingen voor elkaar te krijgen speelt van der Plas liever in op de angst voor links (emotie boven feiten), een duidelijke wij tegen zij tegenstelling en eigenlijk maakt ze zich ook wat een slachtoffer terwijl ze met haar 12 zetels eerste kamer een enorme invloed kan hebben.
Dit zijn alle drie populistische elementen.
Wat ben je toch voorspelbaar en vermoeiend. Het Israël-Palestina conflict is een al jarenlang sluimerend conflict, oplaaiend in totale destructie van een land afgelopen jaar, waar de rechten van mensen van één bevolkingsgroep stelselmatig worden overteden door een regime van een ander land die we (Nederland, het 'Westen') steunen. Het is dus heel logisch daarvoor op te komen aangezien die mensenrechten in Nederland nogal niet serieus worden genomen.quote:Op maandag 12 januari 2026 10:37 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Integendeel, als men stelt voor 'mensenrechten' te staan (wat een terugkerend argument was mbt de totale massahysterie omtrent de oorlog tussen Israël en de Palestijnen) dan zou je verwachten dat zulke mensen nu ook in actie komen.
quote:Op maandag 12 januari 2026 11:45 schreef Frozen-assassin het volgende:
Als je CDA D66 VVD al links vindt dan ja houdt het wel een beetje op verder. Alles links van jou is links hahaatjes.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
Je gaat al meteen de mist in bij de eerste claim. Het conflict tussen Israël en de groep Arabieren die zichzelf 'de Palestijnen' noemen is een conflict waar in directe zin maar één land bij betrokken is: Israël.quote:Op maandag 12 januari 2026 11:51 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Wat ben je toch voorspelbaar en vermoeiend. Het Israël-Palestina conflict is een al jarenlang sluimerend conflict, oplaaiend in totale destructie van een land afgelopen jaar, waar de rechten van mensen van één bevolkingsgroep stelselmatig worden overteden door een regime van een ander land die we (Nederland, het 'Westen') steunen. Het is dus heel logisch daarvoor op te komen aangezien die mensenrechten in Nederland nogal niet serieus worden genomen.
Als mensen zeggen dat het hen om mensenrechten gaat (waarvan we allemaal natuurlijk stiekem wel weten dat dit gewoon niet zo is, maar dat een diepgewortelde blinde haat, wrok en afgunst jegens Israël in combinatie met een soms pathologische empathie voor niet-Westerse mensen en de Islam, een doorslaggevende rol speelt) dan zou je verwachten dat dit consistent wordt toegepast. Dat wil dus zeggen dat mensen staan voor mensenrechten overal en niet slechts in sommige gevallen.quote:Op maandag 12 januari 2026 11:51 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Aan de andere kant massale demonstraties van betogers in Iran, tegen een regime in een land die we als Nederland of het 'Westen' totaal niet steunen. Waarom zou je als politicus dan opkomen voor mensenrechten, waarvan niemand die mensenrechten ter discussie stelt? Alsnog zouden ze er een tweetje aan kunnen wijden, maar zou het wat uitmaken?
quote:Op maandag 12 januari 2026 11:52 schreef Perrin het volgende:
[..]Deze illustratie slaat de plank natuurlijk mis. Juist hoogopgeleiden (die ook vaak een hoger inkomen hebben) stemmen meer links en progressief georiënteerd, waar lageropgeleiden (die ook vaak een lager inkomen hebben) juist vaker conservatief en rechts stemmen. Zie ook:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Kiezers uit de onderklasse zijn dus relatief vaak voor het verminderen van ongelijkheid. Je zou daarom verwachten dat deze kiezers massaal op linkse partijen zouden stemmen. Linkse partijen pleiten immers voor een sterke verzorgingsstaat die betaald moet worden middels een progressief belastingstelsel waarbij hogere inkomens meer bijdragen.
Maar, het tegendeel is waar. Kiezers uit de onderklasse prefereren rechts-conservatieve partijen (46%) en hebben slechts in een kwart (24%) van de gevallen een links-progressieve voorkeur. Andersom heeft juist de helft van de bovenklasse (54%) een voorkeur voor links-progressieve partijen. Rechts-conservatief is juist zeer impopulair bij deze groep (11%).
Bron'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Je gaat niet in op m'n belangrijkste punt. Nederland steunt Israël waarvan de mensen die daartegen betogen vinden dat de mensenrechten van Palestijnen geschonden worden. Nederland steunt Iran niet, dus waarom zouden ze nu massaal de straat op gaan?quote:Op maandag 12 januari 2026 12:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je gaat al meteen de mist in bij de eerste claim. Het conflict tussen Israël en de groep Arabieren die zichzelf 'de Palestijnen' noemen is een conflict waar in directe zin maar één land bij betrokken is: Israël.
De Palestijnen hebben namelijk geen land, ook al wordt er in internationale kringen helaas krampachtig geprobeerd het beeld te wekken dat de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever een 'Palestijnse' staat zou moeten vormen.
Daarnaast komt het geweld en terreur juist van de Palestijnen, niet vanuit Israël. Dat zagen we ook bij de recente oorlog. Wie waren er begonnen? De Palestijnen. De anti-Israël demonstraties waren er al voordat Israël had teruggeslagen.
[..]
Als mensen zeggen dat het hen om mensenrechten gaat (waarvan we allemaal natuurlijk stiekem wel weten dat dit gewoon niet zo is, maar dat een diepgewortelde blinde haat, wrok en afgunst jegens Israël in combinatie met een soms pathologische empathie voor niet-Westerse mensen en de Islam, een doorslaggevende rol speelt) dan zou je verwachten dat dit consistent wordt toegepast. Dat wil dus zeggen dat mensen staan voor mensenrechten overal en niet slechts in sommige gevallen.
We zien echter het tegenovergestelde: in sommige gevallen trekken mensen de straat op, in andere weer niet ondanks dat er talloze mensen om het leven komen en mensenrechten systematisch worden geschonden. Dat geeft dus blijk van een dubbele standaard en hypocrisie.
Ze is dus vooraf boos dat rechts niet constructief gaat zijn (waarbij zij zelf een hele belangrijke factor is het komende jaar) en links misschien wel.quote:Op maandag 12 januari 2026 11:33 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]
Als Wilders zegt 'zoek het lekker uit' dan ligt het aan hem en rechts zelf dus als er geen plannen doorgaan waar ze wel in mee zouden kunnen gaan. Dat is dan helemaal aan hen en niet de schuld van links.
Voor mijn gevoel sla je het populisme hiermee te plat naar slechts één definitie van het volk vs de elite. De door mij aangehaalde gekozen vorm van communicatie door vd Plas komt gewoon uit wat politicologen the populist playbook noemen.quote:Op maandag 12 januari 2026 11:49 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het lijkt er sterk op dat je niet goed begrijpt wat populisme wil zeggen. Dit duidt op een manier van politiek bedrijven waarbij een tweedeling wordt gemaakt tussen 'het volk' en 'de elite'.
Wat we hier vooral zien is dat Van der Plas haar visie geeft, die op zijn minst opmerkelijk is te noemen want je kunt moeilijk zeggen dat dit minderheidskabinet 'links' is. Alleen dit heeft dus verder niets met populisme te maken, het is simpelweg een onjuiste observatie. En van een slachtofferschap is al helemaal geen sprake, want BBB heeft zelf geen rol in dit kabinet.
Dat infantiele slachtofferschap sluit uitstekend aan bij hun electoraat. Weigeren zelf verantwoordelijkheid te nemen. Wijzen naar anderen. Modieus tot in de hoogste echelons.quote:Op maandag 12 januari 2026 12:23 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel sla je het populisme hiermee te plat naar slechts één definitie van het volk vs de elite. De door mij aangehaalde gekozen vorm van communicatie door vd Plas komt gewoon uit wat politicologen the populist playbook noemen.
Waarom ik met slachtofferschap aan kom zetten is omdat PvdA/GL een evengrote rol uitmaakt van dit kabinet, terwijl v/d Plas hen wel en zichzelf geen rol toedicht.
Hoogopgeleid != vermogend. Maar dat wist je zelf ook wel.quote:Op maandag 12 januari 2026 12:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Deze illustratie slaat de plank natuurlijk mis. Juist hoogopgeleiden (die ook vaak een hoger inkomen hebben) stemmen meer links en progressief georiënteerd, waar lageropgeleiden (die ook vaak een lager inkomen hebben) juist vaker conservatief en rechts stemmen. Zie ook:
[..]
We handelen gewoon met Iran. En hebben hun ambassadeurs hier gewoon.quote:Op maandag 12 januari 2026 12:11 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Je gaat niet in op m'n belangrijkste punt. Nederland steunt Israël waarvan de mensen die daartegen betogen vinden dat de mensenrechten van Palestijnen geschonden worden. Nederland steunt Iran niet, dus waarom zouden ze nu massaal de straat op gaan?
Dat heeft niets met een slachtofferschap te maken. PvdA/GL heeft ook simpelweg veel meer stemmen behaald dan BBB.quote:Op maandag 12 januari 2026 12:23 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel sla je het populisme hiermee te plat naar slechts één definitie van het volk vs de elite. De door mij aangehaalde gekozen vorm van communicatie door vd Plas komt gewoon uit wat politicologen the populist playbook noemen.
Waarom ik met slachtofferschap aan kom zetten is omdat PvdA/GL een evengrote rol uitmaakt van dit kabinet, terwijl v/d Plas hen wel en zichzelf geen rol toedicht.
Omdat er grote schaal mensenrechten worden geschonden? Welke relatie Nederland met een land heeft is dan irrelevant zou je zeggen als mensen zich écht drukmaken over mensenrechten, wat zoals al aangegeven simpelweg niet het geval is. Het argument 'mensenrechten' dient slechts als een facade om een diepgewortelde haat achter te kunnen verdoezelen.quote:Op maandag 12 januari 2026 12:11 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Je gaat niet in op m'n belangrijkste punt. Nederland steunt Israël waarvan de mensen die daartegen betogen vinden dat de mensenrechten van Palestijnen geschonden worden. Nederland steunt Iran niet, dus waarom zouden ze nu massaal de straat op gaan?
Ik stel voor dat Caroline zich vooral druk gaat maken over haar eigen interne machtstrijd met Monaquote:Op maandag 12 januari 2026 10:11 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]
Het minderheidskabinet komt 9 zetels tekort in de tweede kamer en 17 in de eerste kamer, BBB kan in die eerste ker maar liefst 12 van die 17 zetels (evenveel als CDA en D66 samen) leveren, dat maakt BBB onmisbaar voor een meerderheid over rechts.quote:Op maandag 12 januari 2026 12:37 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat heeft niets met een slachtofferschap te maken. PvdA/GL heeft ook simpelweg veel meer stemmen behaald dan
Precies ditquote:Op maandag 12 januari 2026 12:46 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Caroline vergeet dat zij met JA21 ook prima het kabinet aan een meerderheid over rechts kunnen helpen, iets wat meer voor de hand op thema's als migratie dan dat men naar PvdA/GL kijkt
Caroline vergeet dat zij met JA21 ook prima het kabinet aan een meerderheid over rechts kunnen helpen, iets wat meer voor de hand ligt op thema's als migratie dan dat men naar PvdA/GL kijktquote:Op maandag 12 januari 2026 11:33 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]
Misschien kan ze weer met de vuist op tafel gaan slaan, dat was in Brussel ook al zo'n succes.quote:Op maandag 12 januari 2026 12:46 schreef Frozen-assassin het volgende:
Eigenlijk geeft Caroline hiermee toe dat er niet met haar te onderhandelen valt. Her way or the highway
Wanneer er al 75 jaar sprake is van een conflict, dan is de vraag: “wie waren er begonnen?” toch gewoon een paradox?quote:Op maandag 12 januari 2026 12:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Daarnaast komt het geweld en terreur juist van de Palestijnen, niet vanuit Israël. Dat zagen we ook bij de recente oorlog. Wie waren er begonnen? De Palestijnen. De anti-Israël demonstraties waren er al voordat Israël had teruggeslagen.
Dan zit PvdA/GL tot 15 maart 2027 defacto in de regering.quote:Op maandag 12 januari 2026 13:00 schreef Hanca het volgende:
D66 moet de minister van landbouw te pakken krijgen, dan heel snel een stikstofplan door beide kamers loodsen. Dan is BBB hopelijk zo boos dat er niet meer met ze te praten valt, op geen enkel onderwerp.
Wanneer gaat hij zelf remigreren?quote:Op maandag 12 januari 2026 13:10 schreef Beathoven het volgende:
Aansluitend op het zogenaamde 'nieuw rechts' hier dat in de minderheidsformatie aan de zijlijn komt.
Musk retweette de post 'remigration is the answer, remigration till I die'
Dus mocht je zelf gekleurd zijn of ergens verbonden zijn aan iemand met een kleurtje en ICE-achtige burgerwachten toejuichen die Geert Wilders actief steunde, blijf vooral snoeirechts stemmen en supporten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |