Bronquote:D66, CDA en VVD kiezen voor minderheidskabinet, uitzonderlijk in Nederland
D66, CDA en VVD willen samen een minderheidskabinet vormen. Dat is de belangrijkste conclusie die de onderhandelaars met informateur Letschert hebben getrokken bij hun gesprekken in De Zwaluwenberg, zo is zojuist bekendgemaakt.
Het minderheidskabinet van D66, VVD en CDA heeft zowel in de Tweede als Eerste Kamer bij lange na geen meerderheid. Bewindslieden kunnen vooraf niet rekenen op steun voor hun plannen en moeten bij elk wetsvoorstel steun zoeken bij een of meer oppositiepartijen.
De drie partijen hebben samen 66 zetels in de Tweede Kamer en dat zijn 10 zetels te weinig. In de Eerste Kamer komen ze zelfs 16 zetels te kort.
Uitzonderlijk
Het is zeer uitzonderlijk dat politieke partijen ervoor kiezen om het vanaf de start van hun coalitie zonder meerderheidssteun te doen. De VVD was er ook zeker geen voorstander van en wilde tot het laatst proberen JA21 erbij te krijgen. Maar dat stuitte om politiek inhoudelijke redenen op verzet van D66.
In tegenstelling tot Denemarken en Zweden kent Nederland geen traditie van minderheidskabinetten. Er zijn wel zulke kabinetten geweest, bijvoorbeeld Rutte I, maar dat kabinet kreeg vanaf het begin gedoogsteun van de PVV.
Gewoon tegen de VVD zeggen dat ze met zo'n houding ook meteen op mogen flikkeren. Dan maar 6 partijen.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:19 schreef miss_sly het volgende:
Er is toch geen andere oplossing?
VVD bij monde van Yesilgoz blokkeert GL/PvdA en D66 zou wel gek zijn om met JA21 in zee te gaan.
Dan kunnen ze zich beter meteen opheffen.
quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:19 schreef miss_sly het volgende:
Er is toch geen andere oplossing?
VVD bij monde van Yesilgoz blokkeert GL/PvdA en D66 zou wel gek zijn om met JA21 in zee te gaan.
Dan kunnen ze zich beter meteen opheffen.
Het is godsgeklaagd dat de VVD naast haar schoenen blijft lopen en ze die ruimte nog krijgen ook.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gewoon tegen de VVD zeggen dat ze met zo'n houding ook meteen op mogen flikkeren. Dan maar 6 partijen.
Waarom kansloos? En hoe had jij het graag gezien?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:00 schreef Straatcommando. het volgende:
Kansloos. Ik kan er niets anders van maken.
Hoezo? VVD wil geen antifa in de regering, D'66 vindt JA21 niet aanvaardbaar. Dan kom je hier op uit. Ben zelf niet zo’n voorstander van een minderheidskabinet, maar met het huidige versplinterde politieke landschap is het wellicht de enige haalbare constructie. Er zitten in ieder geval geen onervaren of dubieuze partijen bij.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gewoon tegen de VVD zeggen dat ze met zo'n houding ook meteen op mogen flikkeren. Dan maar 6 partijen.
Oh het ligt weer aan de VVD hoorquote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:23 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Het is godsgeklaagd dat de VVD naast haar schoenen blijft lopen en ze die ruimte nog krijgen ook.
Het klinkt misschien gek, maar het hoeft niet per se keirechts te zijn. Linksig kan ook.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:26 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Hoezo? VVD wil geen antifa in de regering, D'66 vindt JA21 niet aanvaardbaar. Dan kom je hier op uit. Ben zelf niet zo’n voorstander van een minderheidskabinet, maar met het huidige versplinterde politieke landschap is het wellicht de enige haalbare constructie. Er zitten in ieder geval geen onervaren of dubieuze partijen bij.
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar hoe los je het anders op?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:23 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Het is godsgeklaagd dat de VVD naast haar schoenen blijft lopen en ze die ruimte nog krijgen ook.
De VVD had op zijn minst de blokkade van gl/PvdA moeten opheffen, daar ze, als we de verkiezingsuitslag recht aan doen, helemaal de kaarten niet voor hebben.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:25 schreef HowardRoark het volgende:
Prima besluit. Mooi voor elkaar gekregen ook door de VVD, blij ook met mijn keuze om daar toch weer voor te stemmen.
[..]
Waarom kansloos? En hoe had jij het graag gezien?
Niet alleen, maar we hebben nu wel genoeg vvd beleid en stempels gehad.quote:
Ben er ook geen fan van, maar dat mag je toch een groot aantal kiezers aanrekenen. Ik snap wel dat ze dit proberen, want nieuwe verkiezingen gaat het ook niet oplossen.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
Toch weer die $%^&* VVD!
Ik hoop eerlijk gezegd, dat de oppositie voor de harde lijn gaat.
D66 had ook water bij de wijn kunnen doen natuurlijk. Dus om maar met het vingertje naar alleen de VVD te wijzen is een beetje flauw.quote:
Mja, dat gaat de VVD natuurlijk niet doen. Die hadden echt gezworen richting hun achterban niet met GL/PvdA in zee te gaan.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De VVD had op zijn minst de blokkade van gl/PvdA moeten opheffen, daar ze, als we de verkiezingsuitslag recht aan doen, helemaal de kaarten voor hebben.
[..]
Niet alleen, maar we hebben nu wel genoeg vvd beleid en stempels gehad.
Ah, ze hadden Yesligoz allemaal op hun blote knietjes moeten danken dat ze toch mee wil doen?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:39 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
D66 had ook water bij de wijn kunnen doen natuurlijk. Dus om maar met het vingertje naar alleen de VVD te wijzen is een beetje flauw.
Maar hoezo dan niet tegen D66 dat ze JA21 niet moeten blokkeren?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat klopt niet, Ja21 heeft niet de voorkeur bij D66 maar ze worden niet gebloktquote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:43 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Maar hoezo dan niet tegen D66 dat ze JA21 niet moeten blokkeren?
VVD heeft ook maar een schamele 22 zetels over van de 36 die ze twee verkiezingen geleden nog hadden. Dus zo ontzettend zit ‘men’ ook niet op de VVD te wachten.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Mja, dat gaat de VVD natuurlijk niet doen. Die hadden echt gezworen richting hun achterban niet met GL/PvdA in zee te gaan.
En nu weten we allemaal ook wel dat men bij de VVD nog wel eens een gemaakte belofte richting hun eigen achterban heeft gebroken, vandaar dat men ook op een gegeven moment op 14 zetels stond in de peilingen. Die snappen ook wel dat als men nu weer een belofte had gebroken het gewoon klaar was geweest.
Bovendien is het ook niet zo dat GL/PvdA een fantastische uitslag heeft behaald, die hebben met 20 zetels eigenlijk (ver) onder de verwachting gepresenteerd, wat ook heeft geleid tot het opstappen van Timmermans. Waarbij ongeveer alles dat echt links en progressief georiënteerd is naar de GL/PvdA trok en dan nog levert het maar een schamele 20 zetels op.
Het gedachtegoed van GL/PvdA is in Nederland alles behalve populair en doet het eigenlijk alleen goed bij hoogopgeleide mensen in en rond de grote steden. Ik zie geen reden waarom zo een partij dat meteen moet deelnemen aan een kabinet.
Ja21 is een veel kleinere partij, al zijn ze natuurlijk wel flink gegroeid.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:43 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Maar hoezo dan niet tegen D66 dat ze JA21 niet moeten blokkeren?
quote:Kunnen we niet gewoon beter gelijk nieuwe verkiezingen houden?
quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:54 schreef Watmoetjenou het volgende:
Dat gaat denk ik niet lang stand houden.
Bij het zien van de TT mijn eerste gedachten al in de 1e 3 postst ( waarvoor dank trouwensquote:
Nope. En hoop het ook niet.quote:
Als JA21 niet geblocked wordt waarom dan een minderheidsregering?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:45 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat klopt niet, Ja21 heeft niet de voorkeur bij D66 maar ze worden niet geblokt
Dit wordt erg instabiel, bij het begin al. Niet wat het land nodig heeft. Dan kun je nog beter weer gaan stemmen.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja21 is een veel kleinere partij, al zijn ze natuurlijk wel flink gegroeid.
En daarnaast is en was er altijd al samenwerking tussen vvd en gl/PvdA. Op sommige dossiers liggen ze niet zo ver uit elkaar, of kunnen ze tot elkaar komen.
D66 en ja21 liggen echt bizar ver uit elkaar. Desondanks vind ik die blokkades en "ik wil niet met jou spelen" houdingen strontvervelend. Ga het land besturen joh
Dan met ja21 een plan halen, dan met pvda/gl.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:48 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Als JA21 niet geblocked wordt waarom dan een minderheidsregering?
Dit gaat helemaal niks worden, nee.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:49 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dit wordt erg instabiel, bij het begin al. Niet wat het land nodig heeft. Dan kun je nog beter weer gaan stemmen.
D66 blijkbaar wel. En 22 is uiteraard nog altijd meer dan 20, waarbij andere (centrum)rechtse partijen ook de nodige zetels hebben behaald. Wat is een andere echt linkse partij die het goed heeft gedaan? Die zijn er niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
VVD heeft ook maar een schamele 22 zetels over van de 36 die ze twee verkiezingen geleden nog hadden. Dus zo ontzettend zit ‘men’ ook niet op de VVD te wachten.
Waar zeg ik dat?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, ze hadden Yesligoz allemaal op hun blote knietjes moeten danken dat ze toch mee wil doen?
Dat weet ik niet, waarschijnlijk besloten na gesprekken en dat de combi met Ja21 toch te lastig zou wordenquote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:48 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Tja, dat is met de PVV jarenlang genormaliseerd. Dat krijg je er ook niet meer uit.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja21 is een veel kleinere partij, al zijn ze natuurlijk wel flink gegroeid.
En daarnaast is en was er altijd al samenwerking tussen vvd en gl/PvdA. Op sommige dossiers liggen ze niet zo ver uit elkaar, of kunnen ze tot elkaar komen.
D66 en ja21 liggen echt bizar ver uit elkaar. Desondanks vind ik die blokkades en "ik wil niet met jou spelen" houdingen strontvervelend. Ga het land besturen joh
Ja, en dan moeten de PVV en GL/PvdA er natuurlijk ook in?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:48 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal regeltjes die je zelf bedacht hebt. Het enige wat er toe doet is of ze straks bij de regeringsverklaring het vertrouwen van een meerderheid van de Kamer hebben.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:43 schreef Weltschmerz het volgende:
De antidemocraten van D66, CDA en VVD (ook RenewEurope) in de bocht. We hebben verkiezingen gehad, we hebben een verkiezingsuitslag en dus een nieuwe kamer, en Jetten moet daaronder een nieuwe meerderheid zoeken.
Lukt hem dat niet dan moet hij de formatie laten aan de volgende grootste partij.
D'66 - CDA - VVD is keirechts? Geen idee uit welk boek jij je politieke kennis haalt, maar ik zou je geld terugvragen.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het klinkt misschien gek, maar het hoeft niet per se keirechts te zijn. Linksig kan ook.
Boek van Karl Marxquote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:03 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
D'66 - CDA - VVD is keirechts? Geen idee uit welk boek jij je politieke kennis haalt, maar ik zou je geld terugvragen.
Het is inderdaad niet ideaal. Het enige voordeel dat ze hebben na jaren van wanbeleid, dat er een hoop laaghangend fruit is.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:10 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Klinkt inefficient. Bij alles wat je wilt doen steun moeten zoeken bij de oppositie, jezelf daarmee bloot geven aan het moeten sluiten van compromissen met niet-regerende partijen en "voor wat hoort wat"-overeenkomsten. Volgens mij gaan we wederom een jaar of wat weggooien aan een kabinet dat helemaal niets gaat kunnen oplossen of aanpakken.
Het ging er over waarom JA21 er niet ook bij zit, voor een meerderheid.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:03 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
D'66 - CDA - VVD is keirechts? Geen idee uit welk boek jij je politieke kennis haalt, maar ik zou je geld terugvragen.
Nou, dankbaar dat ze GL2.0 uit de regering hebben gehouden.quote:
JA21 erbij geeft alleen geen meerderheidquote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het ging er over waarom JA21 er niet ook bij zit, voor een meerderheid.
Ik stemde D66.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:01 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Net zolang tot jouw favoriete partij wint zeker. Zo werkt het niet.
Daar komen we nooit meer vanaf.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
Toch weer die $%^&* VVD!
Ik hoop eerlijk gezegd, dat de oppositie voor de harde lijn gaat.
Maar ook geen minderheid.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:09 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
JA21 erbij geeft alleen geen meerderheid
Denemarken heeft geen Eerste Kamer die ook dingen kan blokkeren waardoor het daar makkelijker werkt.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:15 schreef RotatoR het volgende:
Minderheidskabinetten werken in Denemarken best goed dus wellicht kan het hier ook werken. Zal je zien dat dit een hoger democratisch gehalte heeft dan wat Omtzigt voor ogen had met zijn extraparlementaire experiment.
Dan zullen er eerst meer mensen links moeten stemmen. Daar ontbreekt het verkiezing na verkiezing aan.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het klinkt misschien gek, maar het hoeft niet per se keirechts te zijn. Linksig kan ook.
Dan maar zo snel als mogelijk weer nieuwe verkiezingen, net zolang tot het strenge regime weg is.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:17 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dan zullen er eerst meer mensen links moeten stemmen. Daar ontbreekt het verkiezing na verkiezing aan.
Het zijn regels die zich hebben gevormd over decennia van politieke partijen, door het feit dat uiteindelijk bij stemming en meerderheid wordt beslist. Ze zijn niet door de wetgever verzonnen maar ook niet door mij.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:54 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal regeltjes die je zelf bedacht hebt. Het enige wat er toe doet is of ze straks bij de regeringsverklaring het vertrouwen van een meerderheid van de Kamer hebben.
Ja, want Yesligoz is de integriteit zelve en zou nooit zoiets doen? Geen enkel VVD lid heeft een sappig commisariaat bij het 1 of andere bedrijf?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:00 schreef Kottnauer het volgende:
Op de radio hoorde ik dat ze van plan zijn via “maatschappelijke organisaties” druk te gaan zetten op de oppositie. Met andere woorden, de eerste democratische premier, althans van D’66, wil meteen de democratie omzeilen. Klinkt een beetje als de Timmermans-affaire in Brussel die lobbyisten omkocht om zijn mening er door heen te drukken in het parlement.
Niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:39 schreef Mubassie het volgende:
Wanneer gaan ze met die 10 steden beginnen trouwens?
Ik denk dat we elke 2 jaar nieuwe gaan verkiezingen gaan houden en er zal weinig tot niks veranderen in Nederland, behalve verhogingen van de lasten.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:53 schreef KvanG het volgende:
[..]
Bron
Kunnen we niet gewoon beter gelijk nieuwe verkiezingen houden?
Waar heb je zelf op gestemd dan?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:15 schreef Nebelwerfer het volgende:
Jullie kunnen allemaal wel blèren, maar dit is nu eenmaal de keuze van de kiezer.
Stapels mensen die hun stem weggooiden aan wilders, partijen die het er naar maakten niet afstraften, of men riep op tot verzuiling.
Vanaf dag 1 wist je dat Dilan de pvdagl buitensloot en ja21 gaat ook niet samen met d66.
Dus hebben we dit. Roepen heeft geen zin, andere opties zijn er toch niet.
Dank aan zij die meegaan in de waan vd dag !
En welke partij?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:18 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Op verbinding en ben voor een middenkabinet met degelijk beleid.
Doet er in dezen niet toe, omdat er meerdere partijen zijn die over die schaduwen heen kunnen stappen en met fatsoenlijke plannen kunnen komen.quote:
Kom, als je zo’n grote mond hebt over de keuze van anderen mag je best even zeggen wat dan wél een goede keuze zou zijn geweest volgens jouquote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:22 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Doet er in dezen niet toe, omdat er meerdere partijen zijn die over die schaduwen heen kunnen stappen en met fatsoenlijke plannen kunnen komen.
Ja de Eerste Kamer is vooral een bron van instabiliteit en dient als een politieke stempelfabriek. We zouden de Eerste Kamer beter kunnen fuseren met de Tweede Kamer.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:16 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Denemarken heeft geen Eerste Kamer die ook dingen kan blokkeren waardoor het daar makkelijker werkt.
Kun je ook over de pvv blokkade zeggen.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De VVD had op zijn minst de blokkade van gl/PvdA moeten opheffen, daar ze, als we de verkiezingsuitslag recht aan doen, helemaal de kaarten niet voor hebben.
[..]
Niet alleen, maar we hebben nu wel genoeg vvd beleid en stempels gehad.
quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:18 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Op verbinding en ben voor een middenkabinet met degelijk beleid.
Maar er is maar 1 partij die het vwb holle, loze uitspraken het bonst maaktquote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:22 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Doet er in dezen niet toe, omdat er meerdere partijen zijn die over die schaduwen heen kunnen stappen en met fatsoenlijke plannen kunnen komen.
quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De VVD had op zijn minst de blokkade van gl/PvdA moeten opheffen, daar ze, als we de verkiezingsuitslag recht aan doen, helemaal de kaarten niet voor hebben.
Daarin hebben ze wel gelijk. Al is het ook een zwaktebod, met de optie van een regulier middenkabinet in de achterzak…quote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:14 schreef capricia het volgende:
Het is het CDA die de knoop doorgehakt heeft.
Het CDA vindt een minderheidskabinet stabieler dan een kabinet met JA21.
[ x ]
Eens.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 21:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Daarin hebben ze wel gelijk. Al is het ook een zwaktebod, met de optie van een regulier middenkabinet in de achterzak…
Fuseren? Schaf het dan maar af.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:34 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ja de Eerste Kamer is vooral een bron van instabiliteit en dient als een politieke stempelfabriek. We zouden de Eerste Kamer beter kunnen fuseren met de Tweede Kamer.
Pas ergens na 2035 .quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:39 schreef Mubassie het volgende:
Ik geef ze de kans, maar ben er bang voor.
Wanneer gaan ze met die 10 steden beginnen trouwens?
Wat is de oppositie nog?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 22:21 schreef cinderloom het volgende:
Ik geef premier Jetten max een jaar. De oppositie gaat tegenwerken denk ik
Dus, je gaat er van uit, dat de kiezers dat allemaal uitpluizen en uitstekend op de hoogte zijn?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:15 schreef Nebelwerfer het volgende:
Jullie kunnen allemaal wel blèren, maar dit is nu eenmaal de keuze van de kiezer.
Stapels mensen die hun stem weggooiden aan wilders, partijen die het er naar maakten niet afstraften, of men riep op tot verzuiling.
Vanaf dag 1 wist je dat Dilan de pvdagl buitensloot en ja21 gaat ook niet samen met d66.
Dus hebben we dit. Roepen heeft geen zin, andere opties zijn er toch niet.
Dank aan zij die meegaan in de waan vd dag !
Iedere partij probeert het maximale uit zijn programma te realiseren.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 23:21 schreef Lurf het volgende:
Ik weet het niet, maar heeft de Tweede Kamer niet het laatste woord over het kabinet dat er komt? Of hebben ze zich al val voldoende steun verzekerd?
We hebben al jaren een veel te streng regime, veel zoet en meer warmte zou dus een verademing zijn voor het land.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 23:26 schreef capricia het volgende:
Mijn vrees is dat dit vooral veel zoet uitdelen gaat worden en er nergens zuur komt.
En dus een gigantische oplopende staatsschuld.
Dat ligt er maar net aan waaraan je het geleende geld uit gaat geven.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 23:39 schreef torentje het volgende:
[..]
We hebben al jaren een veel te streng regime, veel zoet en meer warmte zou dus een verademing zijn voor het land.
Nope, ik ken er een hoop die er de ballen verstand van hebben, maar dat weerhoudt men niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 23:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus, je gaat er van uit, dat de kiezers dat allemaal uitpluizen en uitstekend op de hoogte zijn?
![]()
![]()
![]()
Belangrijkste is toch het zoet en de warmte, daardoor groeien de mensen toch ook het hardst?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 23:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan waaraan je het geleende geld uit gaat geven.
Laat je de staatsschuld oplopen voor een euro korting aan de pomp, of Investeer je juist in onderwijs etc?
Of misschien gaan die extra euros wel naar meer ambtenaren die controleren of iemand zijn uitkering wel terecht ontvangt.
Er zijn zoveel wensen.
Emoties rouleren. Daarom de populisten.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:03 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Nope, ik ken er een hoop die er de ballen verstand van hebben, maar dat weerhoudt men niet.
Dat was wel heel onbegrijpelijk cryptisch.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:04 schreef torentje het volgende:
[..]
Belangrijkste is toch het zoet en de warmte, daardoor groeien de mensen toch ook het hardst?
Daar zijn er meerdere van. Daar heeft mijn persoonlijke voorkeur niet zoveel mee te maken.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:32 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Kom, als je zo’n grote mond hebt over de keuze van anderen mag je best even zeggen wat dan wél een goede keuze zou zijn geweest volgens jou
Ik kan het wellicht niet goed inschatten. Maar ik heb vaak de indruk dat veel FvD stemmers en ook de leden, juist wel geïnteresseerd in politiek zijn. En juist helemaal niet dommer dan kiezers van andere partijen zijn.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Emoties rouleren. Daarom de populisten.
De arme mensen zijn vaak minder slim en/of minder opgeleid en/of minder geïnteresseerd in politiek en die stemmen voornamelijk PVV, FvD en een enkeling SP.
En wie zou je wel die rol op zich zien nemen in de Nederlandse politiek?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:13 schreef DrDentz het volgende:
Jetten en Bontenbal vind ik helemaal geen autoriteit uitstralen, en dat is juist iets dat we nu nodig hebben in de huidige gezagscrisis, niemand heeft nog respect voor politie etc. We hebben meer een type Pete Hegseth nodig om even goed orde op zaken te stellen.
Misschien Wierd Duk op den duur? Ik las dat hij een politieke beweging wil beginnenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:15 schreef capricia het volgende:
[..]
En wie zou je wel die rol op zich zien nemen in de Nederlandse politiek?
Ik eigenlijk niemand.
Die heeft dan nog wel een weg te gaan. Man heeft geen partij en dus geen stemmen. Kan nog komen, natuurlijk.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:19 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Misschien Wierd Duk op den duur? Ik las dat hij een politieke beweging wil beginnen
Iedere actie heeft reacties. Het gaat er een beetje om, of je gewoon voor dingen bent die goed voelen, of dat je er ook over na hebt gedacht wat dat aan consequenties heeft. En dat stopt niet bij de eerste reactie, het is een hele trein van dingen die weer andere dingen in beweging zetten.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik kan het wellicht niet goed inschatten. Maar ik heb vaak de indruk dat veel FvD stemmers en ook de leden, juist wel geïnteresseerd in politiek zijn. En juist helemaal niet dommer dan kiezers van andere partijen zijn.
Ze hebben alleen een totaal ander wereldbeeld dan jij en ik.
Dan zou D66 de blokkade van de PVV moeten opheffen, als we de verkiezingsuitslag recht aan doen.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:31 schreef Straatcommando. het volgende:
Goed gezegd. Een kleine aanvulling: FvD stemmers hebben, denk ik, vooral een ander Nederlandbeeld. FvDers zien zichzelf als Nederlandse politici gekozen voor en door het Nederlandse volk. Wat er in allerlei buitenlanden gebeurt, vinden ze gewoon niet zo heel interessant. Land A voert oorlog met land B - soit. Niet onze schuld en wij kunnen het ook niet oplossen. EU-bemoeienis? Vooral vervelend en ongunstig voor Nederland.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik kan het wellicht niet goed inschatten. Maar ik heb vaak de indruk dat veel FvD stemmers en ook de leden, juist wel geïnteresseerd in politiek zijn. En juist helemaal niet dommer dan kiezers van andere partijen zijn.
Ze hebben alleen een totaal ander wereldbeeld dan jij en ik.
Op welk niveau moet ik dan schrijven? Ik gebruik meestal toch slechts Jip en Janneke taal voor beginners.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat was wel heel onbegrijpelijk cryptisc
Waar jij over praat, daar hebben we de term EQ voor; emotionele intelligentie.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Iedere actie heeft reacties. Het gaat er een beetje om, of je gewoon voor dingen bent die goed voelen, of dat je er ook over na hebt gedacht wat dat aan consequenties heeft. En dat stopt niet bij de eerste reactie, het is een hele trein van dingen die weer andere dingen in beweging zetten.
Afhankelijk van je intelligentie kun de die dingen beter of slechter extrapoleren en voorspellen. Dus, dat loopt van "ik wil en roep maar wat", tot mensen die gaan bedenken hoe het bijbehorende wereldbeeld daardoor gaat veranderen.
Op de IQ schaal, denkt de gemiddelde mens (100) hoogstens 1 reactie vooruit. Dus de helft van de bevolking doet dat helemaal niet. Zo rond de 105 gaan mensen bedenken hoe de mensen om hun heen gaan reageren. Bij de 110 gaan ze dat bespelen. Maar zo rond de 115, gaan ze zich ook afvragen wat voor effect dat op die mensen heeft. En omstreeks de 120 gaan ze daar ook rekening mee houden.
Ze doen dan niet meer gewoon alles waar ze beter van lijken te worden, maar vragen zich ook steeds vaker af wat voor effect dat gaat hebben op die mensen om hun heen en of hun leven daar beter of slechter van wordt.
Bij 125+ gaan ze zich inleven in al die andere mensen en gaan ze dus steeds vaker proberen om de dingen te doen waar die andere mensen profijt van hebben. En dus steeds minder vaak waar zij zelf beter van denken te worden. Maar dat is maar ongeveer een procent van de bevolking.
Nou zijn al die techbros helemaal niet zo slim. Ze zijn vooral vasthoudend. Ze zijn allemaal opgegroeid met science fiction en proberen dat in de praktijk te brengen. En veel van die ideeën zijn tegenwoordig heel haalbaar geworden. Maar daarom doen ze ook hele stomme dingen. Het hangt er maar vanaf of die paar hele goede keuzes die nu ook mogelijk zijn opwegen tegen alle andere domme en slechte keuzes. Geluk, noemen we dat.
De gemiddelde kiezer heeft een IQ van 100. En dus ook de meerderheid van de mensen die geïnteresseerd zijn in politiek. Meestal is dat ook, omdat ze zelf de baas willen zijn en daar over nadenken.
Ook CDA en VVD hebben een blokkade op de PVV. Daar valt immers niet mee samen te werken.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:50 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dan zou D66 de blokkade van de PVV moeten opheffen, als we de verkiezingsuitslag recht aan doen.
Behalve als ze een flinke zak geld van Poetin krijgen natuurlijk.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 01:03 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Goed gezegd. Een kleine aanvulling: FvD stemmers hebben, denk ik, vooral een ander Nederlandbeeld. FvDers zien zichzelf als Nederlandse politici gekozen voor en door het Nederlandse volk. Wat er in allerlei buitenlanden gebeurt, vinden ze gewoon niet zo heel interessant. Land A voert oorlog met land B - soit. Niet onze schuld en wij kunnen het ook niet oplossen. EU-bemoeienis? Vooral vervelend en ongunstig voor Nederland.
Het hele idee achter die fusie was gewoon fout. Het was eigenlijk alleen het idee dat ze zo machtiger zouden zijn en niks anders.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:00 schreef The-BFG het volgende:
Probleem is toch vooral de GL/PVDA-combinatie. GL is gewoon de evenknie van de PVV maar dan aan de linkerkant. Daarnaast populist Timmermans, die meer kwaad dan goeds heeft gedaan.
Dit keer heb ik D66 gestemd, normaal VVD, maar D66 had nu voor mij een beter verhaal, plus een Dilan die niet helemaal stabiel is.
Maar ik snap de keuze van de VVD om niet samen te willen gaan met GL/PVDA.. Mss als het alleen PVDA was geweest; het een beter kans had.
Eng wijfquote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:53 schreef KareldeStoute het volgende:
Toch knap hoe Dilan dat onnozele frame over GL/PvdA neer heeft weten te zetten![]()
Zou dat haar grootste prestatie als politicus zijn?
Neuh, dat frame klopt gewoon, alleen zijn ze vooral bij de GL te kortzichtig om hun eigen manco in te zien.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 09:53 schreef KareldeStoute het volgende:
Toch knap hoe Dilan dat onnozele frame over GL/PvdA neer heeft weten te zetten![]()
Zou dat haar grootste prestatie als politicus zijn?
GLheeft in de Rutte kabinetten regelmatig constructief met de VVD samen gewerkt en nu zou de partij niet meer deugen, Yesilgoz is gewoon een rechtse populistquote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:02 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Neuh, dat frame klopt gewoon, alleen zijn ze vooral bij de GL te kortzichtig om hun eigen manco in te zien.
Dat zeg ik, ze weet die onzin goed te verkopen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:02 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Neuh, dat frame klopt gewoon, alleen zijn ze vooral bij de GL te kortzichtig om hun eigen manco in te zien.
Over welke manco heb jij het dan?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:02 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Dat is een hele rare complottheoriequote:Op zaterdag 10 januari 2026 07:33 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Behalve als ze een flinke zak geld van Poetin krijgen natuurlijk.
Net zoals de hardwerkende Nederlander, als er een partij schijt heeft aan de hardwerkende Nederlander dan is het de VVD wel, tenzij je in driedelig pak looptquote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat zeg ik, ze weet die onzin goed te verkopen.
https://investigativedesk(...)-poetins-pr-machine/quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:42 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Dat is een hele rare complottheorie
De meeste arbeiders worden door de rechtse politieke partijen misbruikt om onderbetaald de tijdrovende vuile karweitjes op te knappen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:42 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Net zoals de hardwerkende Nederlander, als er een partij schijt heeft aan de hardwerkende Nederlander dan is het de VVD wel, tenzij je in driedelig pak loopt
Daar zit wel MKB tussen he, die twee dingen die jij noemt.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:42 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Net zoals de hardwerkende Nederlander, als er een partij schijt heeft aan de hardwerkende Nederlander dan is het de VVD wel, tenzij je in driedelig pak loopt
Mooi stukje inderdaad. Maar dus geen “zak geld van Poetin” zoals jij schreef. Dat was gewoon onzin.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:45 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
https://investigativedesk(...)-poetins-pr-machine/
Definieer groot verdiener?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 20:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
Jottum, wederom rechts...
Maak je borst maar nat als je geen rijke ouders hebt of grootverdiener bent.
Succes, aldus, 90 procent van dit land
Tuurlijk.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 07:32 schreef Jaeger85 het volgende:
Ook CDA en VVD hebben een blokkade op de PVV. Daar valt immers niet mee samen te werken.
Harder werken en je uitkering inkorten zou het land vooruit helpen.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 23:39 schreef torentje het volgende:
[..]
We hebben al jaren een veel te streng regime, veel zoet en meer warmte zou dus een verademing zijn voor het land.
Hier idem. Ben er de afgelopen jaren niet slechter op geworden.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 11:51 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Definieer groot verdiener?
Onder jaren vvd is mijn salaris gegroeid, gegroeid en gegroeid maar ben toch geen grootverdiener.
Wel huis kunnen kopen, nieuwe auto jaarlijks minimaal een vakantie en met regelmatig verre reizen USA etc.
Waar ik woon ook pvda en gl ondere andere steeds meer betalen minder terug krijgen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 13:23 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Hier idem. Ben er de afgelopen jaren niet slechter op geworden.
Als ik dan kijk wat een zooitje GL en PvdA er van maken in mijn woonplaats, was de belofte van Yesilgoz om die partij te blokkeren een heel grote reden om op de VVD te stemmen.
De automobilisten ontmoedigen toch gezamenlijk een vrij, speels en leefbaar land?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:07 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Waar ik woon ook pvda en gl ondere andere steeds meer betalen minder terug krijgen.
Auto rijden ont ontmoedigen etc.
Hier ook. GLPvda betaald-parkeren en parkeervergunning in de hele gemeente. Ook in de omliggende lullige kleine dorpjes waar niemand daarop zit te wachten.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:07 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Waar ik woon ook pvda en gl ondere andere steeds meer betalen minder terug krijgen.
Ook rokers zonder eigen vervoer werden op hoge kosten gejaagd, en zij voelen de gevolgen van dat te strenge regime nog altijd.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Hier ook. GLPvda betaald-parkeren en parkeervergunning in de hele gemeente. Ook in de omliggende lullige kleine dorpjes waar niemand daarop zit te wachten.
Mensen extra op kosten jagen.
Klopt. En ondertussen overlast gevend tuig niet aanpakken. Nee, ‘die vertonen een onbegrepen hulpvraag’.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 14:07 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Gelukkig heeft de VVD er de afgelopen jaren zoveel aan gedaanquote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:21 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Klopt. En ondertussen overlast gevend tuig niet aanpakken. Nee, ‘die vertonen een onbegrepen hulpvraag’.
De incompetentie ten top. Die luchtfietsers zouden nooit in het landsbestuur mogen wat mij betreft.
De VVD heeft in mijn woonplaats helaas niet zoveel te vertellen. Het zijn toch echt linkse partijen die er hier al jaren een zooitje van maken.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:29 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Gelukkig heeft de VVD er de afgelopen jaren zoveel aan gedaan
Niks dus
Het gaat hier over landelijke politiekquote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:32 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
De VVD heeft in mijn woonplaats helaas niet zoveel te vertellen. Het zijn toch echt linkse partijen die er hier al jaren een zooitje van maken.
Het zijn dezelfde partijen met hetzelfde gedachtengoed. Als je Amsterdams of Utrechts beleid in het hele land wil, weet je waar je op moet stemmen. Ik sla liever even over. Daarom ben ik blij met de VVD, die snappen dat ook.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:33 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Het gaat hier over landelijke politiek
Hier in Nijmegen is het links, al best lang en ik ben daar zeer tevreden overquote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:37 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Het zijn dezelfde partijen met hetzelfde gedachtengoed. Als je Amsterdams of Utrechts beleid in het hele land wil, weet je waar je op moet stemmen. Ik sla liever even over. Daarom ben ik blij met de VVD, die snappen dat ook.
Dat er op bepaalde zaken samengewerkt is, betekent niet dat deze twee partijen ook samen kunnen regeren. GL hang een ideologie aan die vooral gebaseerd is op sprookjes, m.a.w. niet haalbaar. En een ieder die ze tegenspreekt is meteen bruinhemd of een klimaatontkenner. GL kan net zoals een Wilders niet tegen opbouwende kritiek.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 10:14 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
GLheeft in de Rutte kabinetten regelmatig constructief met de VVD samen gewerkt en nu zou de partij niet meer deugen, Yesilgoz is gewoon een rechtse populist
Ook met die bolle Bruls aan het roer?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:43 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Hier in Nijmegen is het links, al best lang en ik ben daar zeer tevreden over
Ja prima burgermeesterquote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:46 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Ook met die bolle Bruls aan het roer?
Dat is fijn voor je. Hier in Utrecht is het ook erg links en ik vind het verschrikkelijk. De incompetentie druipt er van af.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:43 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Hier in Nijmegen is het links, al best lang en ik ben daar zeer tevreden over
Heb je concrete voorbeelden hiervan?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 18:23 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Dat is fijn voor je. Hier in Utrecht is het ook erg links en ik vind het verschrikkelijk. De incompetentie druipt er van af.
Linkse partijen zijn toch niet zo streng?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:32 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
De VVD heeft in mijn woonplaats helaas niet zoveel te vertellen. Het zijn toch echt linkse partijen die er hier al jaren een zooitje van maken.
Ja hoor.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 18:42 schreef Nexum het volgende:
[..]
Heb je concrete voorbeelden hiervan?
Vergeleken met die ongein hier in Amsterdam, valt dat nog best mee.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 19:54 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Ja hoor.
Het tramijndebacle, dat miljoenen over budget ging. De ovotonde op Hoograven waar om de haverklap aanrijdingen zijn.
De Amsterdamsestraatweg die zolang open ligt dat ondernemers zwaar in de problemen komen en de gemeente laat ze in de kou staan.
Houders van stalletjes wegpesten zodat anderen zich daar kunnen vestigen, die vervolgens niet op komen dagen. En tot overmaat van ramp, het weigeren om de overlastgevers in het stationsgebied aan te pakken, want dat is geen tuig maar “ze hebben een onbegrepen hulpvraag” volgens de linkse coalitiepartijen.
En zo is er nog wel meer. Helaas haalt geen enkele motie van oppositiepartijen die orde op zaken wil stellen het, want de coalitiepartijen houden elkaar de hand boven het hoofd.
Heb ik de verkeersellende en het gedoe met het warmtenet nog niet eens benoemd. Maar Amsterdam is helemaal erg inderdaad. Moest er een paar jaar dagelijks zijn voor mijn werk. Gelukkig dat nooit meer.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 20:16 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Vergeleken met die ongein hier in Amsterdam, valt dat nog best mee.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |