abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 januari 2026 @ 15:25:38 #1
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219789262
quote:
Overlevenden spreken openlijk op nationale televisie, maar arrestaties, vervolging of afschrikking blijven uit

Lagos – Jarenlang bestonden christelijke overlevenden van geweld door Boko Haram en Fulani-militanten buiten het officiële verhaal van Nigeria. Hun getuigenissen circuleerden via kerken, hulporganisaties en buitenlandse rapporten, terwijl regeringsfunctionarissen volhielden dat de crisis slechts “crimineel” was, en niet religieus van aard.

In 2025 begonnen grote Nigeriaanse televisiezenders uitgebreide getuigenissen van overlevenden uit te zenden, waarin zij spraken over pogingen tot gedwongen bekering, religieuze bestraffing, slavernij en jarenlange gevangenschap. Wat op deze nieuwe openheid níét volgde, was handhaving. Er zijn geen grote arrestaties verricht, geen vervolgingen ingesteld en er is geen zichtbare afname van de aanvallen.

Het probleem van Nigeria is niet langer ontkenning en stilte. Het is staatsinactiviteit.

Overlevenden spreken op de Nigeriaanse televisie

In een veelbekeken interview op Arise News beschreef mevrouw Fayina Akilawus negen maanden gevangenschap onder Boko Haram, nadat zij had geweigerd haar christelijk geloof af te zweren.

“Ik ben christen en zij wilden dat wij ons tot de islam bekeerden,” zei Akilawus. “Als we weigerden, werden we hun slaven. Ze zeiden dat als we geen slaven wilden zijn, we moslims moesten worden.”

Ze beschreef dreigementen van permanente dienstbaarheid binnen huishoudens van militanten voor gevangenen die zich tegen bekering verzetten.

Haar relaas komt overeen met een getuigenis die werd uitgezonden op Channels Television van Yakubu Dauda, die in 2012 werd ontvoerd en expliciet vanwege zijn geloof werd geviseerd.

“Ik sliep met mijn Bijbel op mijn borst toen ze mijn huis binnendrongen,” zei Dauda. “Ze gooiden die weg en zeiden dat ik me moest bekeren tot de islam of me bij hen moest aansluiten. Ik weigerde, en mijn keel werd doorgesneden, maar door Gods genade heb ik het overleefd.”

Dit waren geen buitenlandse documentaires of westerse belangenbehartigingscampagnes. Het waren Nigeriaanse uitzendingen, voor een Nigeriaans publiek, die jaren van officiële volharding tegenspraken dat religie geen rol speelde in het geweld.

De toename van getuigenissen van overlevenden viel samen met groeiende internationale druk. Eind 2025 plaatsten de Verenigde Staten Nigeria opnieuw op de lijst van *Countries of Particular Concern* wegens schendingen van de godsdienstvrijheid en kondigden zij visumbeperkingen aan die in januari 2026 van kracht zouden worden.

De regering van president Bola Tinubu benadrukte dialoog, samenwerking met internationale partners en brede veiligheids­hervormingen. Er werden geen uitvoerende maatregelen aangekondigd die specifiek verband hielden met religieus gericht geweld. Functionarissen bleven het uitgangspunt verwerpen dat Nigeria te maken heeft met een geloofsgedreven crisis, en presenteerden het geweld in plaats daarvan als “economische criminaliteit en algemene banditisme”.

Joseph Hayab, voorzitter van de Northern Christian Association of Nigeria (CAN), verklaarde tegenover TruthNigeria:
De waarheid is dat er sprake is van een christelijke genocide in Nigeria. Anders suggereren is onrechtvaardig tegenover de slachtoffers en hun families. Veel christenen zijn begraven als gevolg van islamitische aanvallen in Noord-Nigeria; wij hebben de cijfers en de data.”

Geen enkele grote financier van terrorisme is vervolgd. Er zijn geen processen gevolgd. Geen enkele veroordeling heeft een afschrikkend signaal afgegeven.

Enkele weken geleden stelde de prominente mensenrechtenadvocaat Femi Falana publiekelijk vragen bij het falen van de overheid om op te treden tegen bekende terrorismefinancieringszaken.

“Wij eisen de onmiddellijke vervolging van meer dan 400 terrorismefinanciers die in 2021 zijn gearresteerd,” zei Falana. “Het niet bestraffen van daders is wat deze crisis aanwakkert.”

Vier jaar later zijn de meeste van die zaken nog steeds onopgelost.

Bescherming openlijk ingetrokken

Wat ter plaatse is veranderd, is niet bescherming, maar herhaling.

Onafhankelijke waarnemers en TruthNigeria blijven aanvallen documenteren op christelijke dorpen, kerken en scholen in de Middle Belt en de noordelijke regio’s van Nigeria.

Scholen openen kort, om vervolgens weer te sluiten.

Ontheemde gezinnen keren terug, om daarna opnieuw te vluchten.

Sommige gevangenen worden stilletjes vrijgelaten, anderen blijven vermist.

Zelfs na massale ontvoeringen, waaronder de kidnapping van honderden leerlingen en personeelsleden van de katholieke St. Mary’s-school in de staat Niger, volgde geen blijvende herpositionering van de veiligheidstroepen.

De aanvallen gingen door. Verklaringen werden afgelegd. De cyclus hervatte zich.

Nigeria is van stilte naar normalisering gegaan.

De staat staat nu toe dat gruweldaden worden benoemd, terwijl zij weigert ze te onderbreken.

Wanneer openheid handhaving vervangt

Veiligheidsanalisten waarschuwen dat publieke getuigenissen zonder gevolgen hun eigen risico’s met zich meebrengen.

“Wanneer overlevenden openlijk spreken en er niets gebeurt, wordt geweld genormaliseerd,” zei Polycarp Enedu, veiligheidsanalist, tegen TruthNigeria. “Het leert gewapende groepen dat blootstelling geen prijs heeft.”

In zo’n omgeving hebben militanten geen geheimhouding nodig. Ze hebben uithoudingsvermogen nodig.

Mensenrechtenactivist Kay Lionel wees op de tegenstrijdigheid die dit creëert.

“Het is diep ironisch dat Saoedi-Arabië, de bakermat van de islam, moderniseert,” zei Lionel, “terwijl islamitische extremisten in Nigeria christenen terroriseren in een poging de samenleving achteruit te slepen.”

Die tegenstrijdigheid is niet alleen moreel. Ze is ook operationeel.

De vraag waarvoor Nigeria nu staat

De Nigeriaanse media hebben een grens overschreden die zij ooit vreesden. Overlevenden spreken openlijk. Zenders zenden uit wat ooit taboe was. De taal van ontkenning is verzwakt.

Wat onbeantwoord blijft, is of de staat met dezelfde helderheid zal handelen.

Voor christenen die onder voortdurende dreiging leven, is de vraag niet langer of hun lijden wordt erkend, maar of zij eindelijk bescherming zullen krijgen.

Totdat dat verandert, blijven de heersende elites van Nigeria veroordeeld tot verlamming uit angst, in plaats van tot handelen.

https://truthnigeria.com/(...)-but-doesnt-stop-it/
Gelukkig hebben ze daar een heel andere Islam en krijgen wij daar nooit mee te maken :)

Hoever zitten jullie inmiddels trouwens in het ICE topic jongens?
pi_219789487
Geen protest, klagend over genocide daar... Geen vlaggen..

Geen boze Trump die eist dat mensen daar gered moet worden.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  vrijdag 9 januari 2026 @ 15:49:46 #3
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_219789512
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 15:47 schreef Captain_Ghost het volgende:
quote:
Trump Labels Nigeria's Christian Violence a 'Genocide ...
21 nov 2025 - President Trump escalated his attacks on Nigeria on Friday, accusing the West African nation of failing to protect the country's Christians, and using the term "genocide" for the first time...
New York Times
  vrijdag 9 januari 2026 @ 15:52:50 #4
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219789531
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 15:47 schreef Captain_Ghost het volgende:
Geen protest, klagend over genocide daar... Geen vlaggen..

January 9, 2026

Trump Warns Of Possible Further U.S. Strikes In Nigeria Over ‘Attacks On Christians’
  vrijdag 9 januari 2026 @ 15:53:13 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219789535
Hoe een protest hierover zal gaan

"DE GENOCIDE IN NIGERIA OP CHRISTENEN MOET STOPPEN!!!"

Dick Schoof en David van Weel: "Mee eens!"

Klaar
pi_219789537
Genocide is wellicht een groot woord, maar dat er al jaren grootschalige en georganiseerde slachtpartijen gaande zijn jegens Christenen in Nigeria is natuurlijk een feit.

Hier zou in de Westerse media dan ook veel meer aandacht voor moeten zijn, maar vanwege het ontbreken van de gewenste intersectionele verhoudingen bij dit aanhoudende geweld, wordt het in de berichtgeving regelmatig gemeden.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  vrijdag 9 januari 2026 @ 15:59:07 #7
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219789637
Over 50,000 Christians killed in Nigeria by Islamist extremists

Ja maar dat zijn toch geen Gazanen :')

Topic kan dicht :)
  vrijdag 9 januari 2026 @ 16:18:37 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219789777
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 15:59 schreef Tengano het volgende:
Over 50,000 Christians killed in Nigeria by Islamist extremists

Ja maar dat zijn toch geen Gazanen :')

Topic kan dicht :)
Maar wat wil je nou precies zeggen? Nu zijn die Gazanen ineens minder dood ofzo?
  vrijdag 9 januari 2026 @ 16:24:23 #9
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219789831
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 15:53 schreef Hexagon het volgende:
Hoe een protest hierover zal gaan

"DE GENOCIDE IN NIGERIA OP CHRISTENEN MOET STOPPEN!!!"

Dick Schoof en David van Weel: "Mee eens!"

Klaar
En verder doen we weer geen fuck.

Tijd dat ook Nederland haar aandeel gaat leveren in de strijd tegen islamitisch terrorisme. Stuur maar troepen naar Nigeria.
pi_219790126
quote:
4s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 16:24 schreef Cruzinats het volgende:

[..]

Tijd dat ook Nederland haar aandeel gaat leveren in de strijd tegen islamitisch terrorisme. Stuur maar troepen naar Nigeria.
Het lijstje van landen dat militair wel even een lesje moet worden geleerd wordt wel steeds langer, als het zo doorgaat moet straks elke man tussen de 18 en 48 het leger in in de VS.
pi_219790148
Met twee maten meten is overal sterk aanwezig.
Corporate translator
pi_219790207
In de doofpot ermee
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter vrijdag 9 januari 2026 @ 17:23:59 #13
485843 crew  Jippie
pi_219790358
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 15:25 schreef Tengano het volgende:

[..]
Gelukkig hebben ze daar een heel andere Islam en krijgen wij daar nooit mee te maken :)

Hoever zitten jullie inmiddels trouwens in het ICE topic jongens?
TT aangepast, grof en geregisseerd religieus geweld is niet automatisch een genocide.
  vrijdag 9 januari 2026 @ 17:34:36 #14
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_219790476
quote:
4s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 16:24 schreef Cruzinats het volgende:

[..]

En Nigeriaanse christenen asiel verlenen hier als ze uit Noord Nigeria komen.
enkelband
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')