abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 16 maart 2026 @ 13:06:54 #26
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220356526
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 12:34 schreef Watuntrik het volgende:
Daarbij kun je afvragen, door wie heeft de overheid dit laten (goed)keuren?
Het is een EU gedrocht...

Houd regels simpel. Motor aanwezig? Is snorfiets dus rijbewijs, verzekering, kenteken, helm en minimumleeftijd 16 jaar.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220357292
Het is vastgelegd in de definitie van de electrische fiets, EN 15194, ookwel EPAC-norm.
Als een fiets een kettingaandrijving heeft, of tandriem dan zijn er veiligheidseisen waar aan moet worden voldaan. Als een e-bike een kettingaandrijving heeft en de ketting ontbreekt, of deze ligt er af, dan voldoet de fiets niet meer.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_220370669
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 14:22 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het is vastgelegd in de definitie van de electrische fiets, EN 15194, ookwel EPAC-norm.
Als een fiets een kettingaandrijving heeft, of tandriem dan zijn er veiligheidseisen waar aan moet worden voldaan. Als een e-bike een kettingaandrijving heeft en de ketting ontbreekt, of deze ligt er af, dan voldoet de fiets niet meer.
Het ging me meer om het feit dat de gashendel op het stuur sneller dan 6kmh een overtreding is. Maar gashendel op de trapas is goedgekeurd, want ook al is er een ketting je hoeft die niet te gebruiken om vooruit te komen. Je hoef alleen maar de trapas rond laten gaan zonder enige spanning op de ketting.

Er zitten +/- 6 magneetjes naast de cadanssensor, en kun je instellen dat bij 3 magneetpulsen de motor zal beginnen te lopen. Dat is een halve omwenteling en heb je eenmaal draaiende wielen, hoef niets ander meer te doen dan rond te gaan met de trapas zonder werkelijk echt te fietsen het is dan alleen maar sturen en de motor in het wiel drijft aan. En alle E-bikes fatbike of niet, met een motor in de naaf zijn met dezelfde techniek met cadanssensor (gashendel) op de trapas uitgevoerd en goedgekeurd. :D

En zo zie je jonge kinderen met iemand achterop en oude van dagen op zondag als een wereldkampioen met 25kmh de berg omhoog knallen alsof het niets is. :D En dat met een trapfrequentie waarmee je zonder motor zo omvallen. _O-

8)7 Regelgeving?
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:37:44 #29
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_220370706
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 15:47 schreef spectrumanalyser het volgende:
De definitie van een fiets met trapondersteuning (EPAC / e‑bike) vereist:

De pedalen moeten daadwerkelijk bijdragen aan de voortbeweging.

De motor mag niet zelfstandig aandrijven, maar alleen ondersteunen wanneer er getrapt wordt.
Dan vraag ik mij nog af of mechanische krachtoverbrenging vereist is. Ik zou zeggen als je een dynamo op de trappers hebt en die levert aan de motor zou het in principe wel mogen.
pi_220370770
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:37 schreef borbit het volgende:
Dan vraag ik mij nog af of mechanische krachtoverbrenging vereist is.
Nee natuurlijk niet en dat is ook logisch...

Hier heb je 'm, de magneetschijf en sensor voor op de trapas. Deze heeft 8 magneten

Elke keer wanneer 1 magneet de sensor passeert dan krijgt de controller het signaal dat je rondgaat met de trappers. Je kunt in de display het aantal magneetpulsen naar believen instellen. Stel je die op 4 pulsen in (meestal per x seconde) dan gaat de motor lopen met een halve omwenteling van de trapas. Heb je inmiddels zoveel snelheid dat je met die 4 pulsen per tijdseenheid het achterwiel niet zelf aandrijft blijft de motor lopen zolang je maar 4 magneet pulsen genereert.

Hoe sterk de motor dan zal lopen stel je in op de display, stand 1 of 5 bv. Staat ie op 5 ga je vol gas met 4 pulsen per seconde á 25kmh. Dan produceer jezelf als fietser 0 mechanische krachtoverbrenging. :D

Logisch dat het zo werkt... Indien krachtoverbrenging wettelijk niet vereist is, zou niet logisch zijn, want gashendel is overtreding.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 18-03-2026 10:59:20 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')