abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219629028
De titel zegt eigenlijk alles al :P Ik speel sinds +/- 10 jaar akoestisch gitaar en het lijkt me leuk om eens wat verder te gaan kijken.

Nu kom ik op het punt dat ik de selectie heb gemaakt en tot 2 modellen ben gekomen: de Stratocaster en de telecaster. Modellen proberen is wat lastiger, aangezien ik linkshandig ben en de keuze daardoor wat beperkter is.

Nou is het voor mij geen probleem is online te bestellen, maar ik twijfel een beetje tussen de beide modellen. Ik ben van plan om voor de Squire te gaan (strato- danwel telecaster).

Uiteindelijk zal ik misschien ergens moeten gaan testen, maar welke van de 2 heeft jullie voorkeur en vooral: waarom?
pi_219646559
De Stratocaster is wat veelzijdiger met zijn drie pickups, 5-weg schakelaar en tremolobrug. Ook zijn de afgeronde hoeken wat comfortabeler.
De Stratocaster leent zich prima voor genres als pop, blues en rock.

De telecaster is het oudere ontwerp en is ook wat eenvoudiger: twee pickups, 3-weg schakelaar en een vaste brug. De pickups hebben een wat smallere respons, wat hem weinig vergevingsgezind maakt (reageert feller op de aanslag). De telecaster zie je wat meer in genres als country en jazz.

Wat is de redenatie om juist op deze twee modellen uit te komen?

Ze zijn iconisch, maar het ontwerp is ook zeventig jaar oud.

Je zou ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld iets als de Yamaha Pacifica. Die is er in vele smaken, zoals een met twee single coils bij de nek en en humbucker op de brugpickup (met coil split) en de voordelen van een moderne gitaar, zoals een veel uitgebreider afgewerkte body, zonder dat het gelijk de hoofdprijs kost.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_219646787
Als je een gitaar zoekt en je hebt eigenlijk geen idee wat het verschil tussen deze twee is zou ik echt aanraden om ze te gaan uitproberen. Ze moeten lekker spelen en goed klinken en dat is natuurlijk heel erg persoonlijk.
pi_219648682
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 08:11 schreef Farenji het volgende:
Als je een gitaar zoekt en je hebt eigenlijk geen idee wat het verschil tussen deze twee is zou ik echt aanraden om ze te gaan uitproberen. Ze moeten lekker spelen en goed klinken en dat is natuurlijk heel erg persoonlijk.
Die intentie heb ik ook, maar alle middelgrote tot grote zaken in een straal van 30 km hebben deze modellen niet.. sowieso relatief weinig aanbod in die prijsklasse voor linkshandige mensen lijkt het.

quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 07:32 schreef Jordy-B het volgende:
De Stratocaster is wat veelzijdiger met zijn drie pickups, 5-weg schakelaar en tremolobrug. Ook zijn de afgeronde hoeken wat comfortabeler.
De Stratocaster leent zich prima voor genres als pop, blues en rock.

De telecaster is het oudere ontwerp en is ook wat eenvoudiger: twee pickups, 3-weg schakelaar en een vaste brug. De pickups hebben een wat smallere respons, wat hem weinig vergevingsgezind maakt (reageert feller op de aanslag). De telecaster zie je wat meer in genres als country en jazz.

Wat is de redenatie om juist op deze twee modellen uit te komen?

Ze zijn iconisch, maar het ontwerp is ook zeventig jaar oud.

Je zou ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld iets als de Yamaha Pacifica. Die is er in vele smaken, zoals een met twee single coils bij de nek en en humbucker op de brugpickup (met coil split) en de voordelen van een moderne gitaar, zoals een veel uitgebreider afgewerkte body, zonder dat het gelijk de hoofdprijs kost.
Thanks! Ga ook even kijken naar de Pacifica.
pi_219649237
Die pacifica's zijn wel prima, yamaha is sowieso een topmerk, en qua kwaliteit misschien consistenter dan fender. Ik heb ook vele jaren op een pacifica gespeeld (heb hem nog steeds). De humbucker bij de brug is wel fijn voor het betere scheurwerk, die heeft een strat niet.

Een telecaster is vergeleken met de andere toch wat beperkter qua verschillende sounds die je eruit kan halen. Maar als je van het typische telecaster geluid houdt (met veel "twang"), is ie top natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')