Mijn kapsules en soepzakken gaan al jaren bij het PMDquote:Koffiecapsules en lege spuitbussen vanaf 1 januari in pmd-afvalbak
Koffiecapsules, leeg of niet, mogen vanaf 1 januari in de pmd-afvalbak. Ook lege spuitbussen, bijvoorbeeld van deodorant of haarlak, zijn vanaf 2026 geen restafval meer. Dat heeft producentenorganisatie Verpact bekendgemaakt.
De nieuwe landelijke richtlijnen moeten het makkelijker maken afval te scheiden en te recyclen. Ook deels uit plastic of metaal gemaakte verpakkingen mogen huishoudens voortaan apart als pmd (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drinkpakken) inzamelen. Denk aan soepzakken, vleeswarenverpakkingen of broodzakken die deels van plastic zijn.
En nooit iemand heeft die pmd zakken dan laten staan bij je met koffiecapsules?quote:Op maandag 22 december 2025 22:55 schreef Moonversion het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)uari-in-pmd-afvalbak
[..]
Mijn kapsules en soepzakken gaan al jaren bij het PMD
Mijnes ook. De capsules leeg wel te verstaanquote:Op maandag 22 december 2025 22:55 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Ik heb een kliko, en die is wel een keer of 3 gecontroleerd bij een actie van de gemeente, altijd een groen label gehad dat mijn kliko gevuld was met de juiste inhoud (geel was een paar misstanden geconstateerd maar ze legen hem dan toch, rood werd de kliko niet geleegd)quote:Op maandag 22 december 2025 23:00 schreef Newone82 het volgende:
[..]
En nooit iemand heeft die pmd zakken dan laten staan bij je met koffiecapsules?
Bij onze supermarkt staan ook van die inleverpunten waar je al je PMD in kwijt kan, ik weet zeker dat daar veel troep in gaat wat er niet in thuis hoortquote:Op maandag 22 december 2025 23:01 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Geweldige richtlijn die iedereen die toegang heeft tot een ondergrondse container gaat negeren.
Ik dacht dat jij senseo koffie zettequote:Op maandag 22 december 2025 23:09 schreef Marsenal het volgende:
Die van mij gaan bij het gft, zo draag ik bij aan een beter milieu.
Vraag: Ik heb hier nu 8 van die gebruikte capsules liggen. Moet ik die nu nog bij het restafval gooien of mag ik ze ook tot 1 januari bewaren om ze dan bij het PMD te gooien?quote:Op maandag 22 december 2025 22:55 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Ga niet haten op Senseoquote:Op maandag 22 december 2025 23:31 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij senseo koffie zettedat hoort bij het KCA
Tenzij je moet betalen per klepopening van zo’n ondergrondse container. Hier ¤ 1,10 voor een kleine zak en ¤ 1,60 voor een grote zak.quote:Op maandag 22 december 2025 23:01 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Geweldige richtlijn die iedereen die toegang heeft tot een ondergrondse container gaat negeren.
Voor PMD?quote:Op dinsdag 23 december 2025 04:34 schreef Huisopdehoek het volgende:
[..]
Tenzij je moet betalen per klepopening van zo’n ondergrondse container. Hier ¤ 1,10 voor een kleine zak en ¤ 1,60 voor een grote zak.
Je snijdt al die capsules open?quote:Op maandag 22 december 2025 23:02 schreef maily het volgende:
[..]
Mijnes ook. De capsules leeg wel te verstaan
Hebben jullie ook geen zakken om aan de weg te zetten?quote:Op dinsdag 23 december 2025 08:07 schreef heywoodu het volgende:
Moet ik nog gaan googelen ook om te zien wat pmd-afvalbakken zijn. Aan de omschrijving te lezen is het niet grijs of groen en verder hebben we alleen een blauwe voor papier.
Nee, we zetten hier alleen groen, grijs en blauw/papier aan de weg, geen zakken ofzo. Zeg ik terwijl ik de grijze bakken geleegd hoor worden en me realiseer dat ik die vergeten ben aan de straat te zettenquote:Op dinsdag 23 december 2025 08:12 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Hebben jullie ook geen zakken om aan de weg te zetten?
In een aantal gemeenten sorteren ze gewoon het restafval.
Maar hier bijvoorbeeld betaal je bijna 20 euro per restafvalbak. Ik heb dan ook 4 containers. Alles is gewoon "gratis" , behalve de restafvalbak, daar betaal je bijna 20 euro voor per lediging.
Wel is de afvalheffing dan goedkoper als je hem niet maandelijks aan de weg zet.
Bij mij zetten ze als het grof vuil bij die restcontainer. Daar maak ik dan weer foto's van met mijn "buiten beter app" en dan komt de gemeente het halen.quote:Op maandag 22 december 2025 23:01 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Dat is hier ook jaquote:Op dinsdag 23 december 2025 11:11 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Bij mij zetten ze als het grof vuil bij die restcontainer. Daar maak ik dan weer foto's van met mijn "buiten beter app" en dan komt de gemeente het halen.
Maar die mensen brengen dus gewoon gratis hun huisvuil ( grof vuil) weg.
...en ook altijd op precies dezelfde plaats.
Ik moet daar hier bij de milieustraat een afspraak voor maken, dan moet die meneer nog checken wat ik allemaal heb, dan betalen en dan in de containers gooien.
Maar geeft niksIk irriteer me daar verder helemaal niet aan.
![]()
![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |