abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219530829
Kan iemand uitleggen wat het verschil is?
Een rondje Google levert de volgende antwoorden op.
Deurbelcamera: filmen van de straat mag niet, mensen moeten onherkenbaar worden gemaakt, beelden mogen niet oneindig worden bewaard.
Dashcam: filmen mag, opslaan mag, publicatie is beperkt.
Straatfilm: privacy van iedereen in beeld moet worden gewaarborgd, toestemming is vereist.

In essentie gaat het om gelijke omstandigheden, namelijk het filmen van openbare ruimten en de opslag ervan.
Maar waarom wordt het zo verschillend uitgelegd?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_219530925
Dashcam filmt doorgaans de openbare weg óp de openbare weg. Dat mag sowieso. Publiceren niet zomaar (al hebben veel dashcam sites/kanalen daar schijt aan of ze blurren kentekens).
Straatfilm kan prima als je niet publiceert, als je wel publiceert heb je met privacy te maken.
Deurbelcamera / bewakingscamera filmt vanaf privé terrein in principe alleen je eigen terrein. Film je de openbare weg of terrein van buren, dan heb je met privacy te maken.

Vind het wel logisch.
  Moderator donderdag 18 december 2025 @ 22:59:37 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219531424
Wat betekent 'niet oneindig worden bewaard'? Want 100 jaar is ook eindig, dus zou dat theoretisch dan mogen, maar het lijkt me evident dat dat dus niet mag. Maar hoe lang dan wel?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219531747
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 22:59 schreef CoolGuy het volgende:
Wat betekent 'niet oneindig worden bewaard'? Want 100 jaar is ook eindig, dus zou dat theoretisch dan mogen, maar het lijkt me evident dat dat dus niet mag. Maar hoe lang dan wel?
Richtlijn is iets van maximaal 4 weken of zelfs maar 24 uren als het niet nodig om langer te bewaren.
Als er niet is ingebroken en niets is vernield, heeft bewaren weinig nut.

Maar ja, wat "mag". Er komt vast niemand controleren of je per ongeluk 5 weken ingesteld hebt.
pi_219532653
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 22:59 schreef CoolGuy het volgende:
Waarom zou je 100 jaar iets bewaren? Een maand lijkt me meer dan voldoende.
  Moderator vrijdag 19 december 2025 @ 08:34:04 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219532668
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 08:29 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Waarom zou je 100 jaar iets bewaren? Een maand lijkt me meer dan voldoende.
Niet, dat zei ik puur om 'oneindig' te duiden. 100 jaar is langer dan een mensenleven maar nog steeds niet oneindig, dus wat is dan de grens.

Ik sla beelden (van de oprit) inderdaad een maand op. Nou ja, 28 dagen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219533361
Zelf zie ik het verschil vooral in hoe makkelijk je de verschillende cameras als surveillance kan gebruiken. Een Dashcam staat niet op een vast locatie. Een deurbel kan vrij snel patronen herkennen en voorspellen wanneer je dus ook thuis bent.

Daarnaast waar ik vooral problemen mee heb is dat bij de Nest (google) of Ring (Amazon) de data naar hun servers versturen en dus kan het bekeken worden door Google en Amazon die lekker kunnen bij houden wie er langs de camera's lopen.

Mocht je denken om de verbinding van een Ring naar "buiten" te blokkeren daar heeft Amazon goed overnagedacht. De ring kan verbinding maken met de buren hun Ring zodat deze nog steeds de data kan versturen naar de servers van Amazon:
https://tweakers.net/nieu(...)erde-verbinding.html
pi_219534443
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2025 22:18 schreef Ridocar het volgende:
Kan iemand uitleggen wat het verschil is?
Een rondje Google levert de volgende antwoorden op.
Deurbelcamera: filmen van de straat mag niet, mensen moeten onherkenbaar worden gemaakt, beelden mogen niet oneindig worden bewaard.
Dashcam: filmen mag, opslaan mag, publicatie is beperkt.
Straatfilm: privacy van iedereen in beeld moet worden gewaarborgd, toestemming is vereist.

In essentie gaat het om gelijke omstandigheden, namelijk het filmen van openbare ruimten en de opslag ervan.
Maar waarom wordt het zo verschillend uitgelegd?
veel verder als richtlijnen ga je niet komen en hier en daar een (matige) gerechterlijke uitspraak.

je antwoorden gaan vooral op als je dingen wilt publiceren.

mbt de deurbel camera (en cameras op je eigen terrein) is het vooralsnog redelijk grijs. je mag filmen voor eigen gebruik van je eigen terrein,. een gedeelte openbare weg meenemen mag als "bijvangst" terrein van de buren mag dan weer niet tenzij er geen illusie van privacy is op dat stuk (voorbeeld, een duidelijk aanwezige camera bij de voordeur die een klein stukje voortuin meepakt van de buren en een stuk van de straat is geen probleem. een camera die jouw achtertuin filmt maar dermate hoog hangt dat deze ook de tuin van de buren meepakt mag dan weer niet. over bewaartermijnen. tja. beperkt. tja. daar is geen wet voor die dat aan banden legt.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_219646370
Op straat heb je überhaupt geen enkele privacy. Snap niet zo goed het idee van privacy bij filmen op de openbare weg. Overigens met camera's die je op je huis ophangt, gewoon goed verbergen en gewoon doen. De Nederlandse wet op dit vlak is totaal krankzinnig.

Is stukken beter geregeld in VS en UK. Op straat heb je geen privacy, Simpel. Iedereen mag filmen wat ze willen.
  maandag 29 december 2025 @ 07:29:59 #10
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_219646542
Dit zijn alleen maar van die richtlijnen die puur in theorie zo zijn. In de praktijk boeit het niemand dat je deurbelcamera of je dashcam de straat filmt. Of zijn er ook situaties waar mensen rechtszaken starten omdat iemand's gezicht te zien was op een dashcamfilmpje?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')