https://www.ad.nl/redactie/2025/bookingcommissie/quote:2750 euro gaf verslaggever Sander dit jaar uit aan tripjes via Booking.com. Om te ontdekken waar al dat geld terecht kwam, belde hij alle hotels nog eens op. Hun antwoord deed hem duizelen. Dit is het ware verhaal achter de ‘gratis’ upgrades: „Booking speelt voor Sinterklaas, wij betalen de cadeautjes.”
Tekst Sander van Mersbergen
Illustraties Mark Reijntjens
En ter plekke nog ff toeristenbelasting lappen, want dat zit er niet bij in.quote:Op zondag 14 december 2025 14:14 schreef LXIV het volgende:
Ik heb wel eens een hotel rechtstreeks gebeld, uit sympathie. Toen betaalde ik 170 euro per nacht. Later bleek dat het via Booking.com 90 euro per nacht kostte
Constructie is alleen wel anders, want als je rechtstreeks besteld bij de eettent is het vaak niet goedkoper.quote:Op zondag 14 december 2025 15:41 schreef ToT het volgende:
Thuisbezorgd is toch ook zo'n kutbedrijf wat veel van de winst opstrijkt?
Het is overigens vrijwel altijd andersom. En eigenlijk geloof ik dit niet zo... Alsof je later bent gaan bekijken wat het op B. kostte. Klinkt verzonnen met alle respect natuurlijk uiteraard.quote:Op zondag 14 december 2025 14:14 schreef LXIV het volgende:
Ik heb wel eens een hotel rechtstreeks gebeld, uit sympathie. Toen betaalde ik 170 euro per nacht. Later bleek dat het via Booking.com 90 euro per nacht kostte
Dat was toch echt zo. Waarom zou ik dit verzinnen? Was wel tijdje terugquote:Op zondag 14 december 2025 16:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is overigens vrijwel altijd andersom. En eigenlijk geloof ik dit niet zo... Alsof je later bent gaan bekijken wat het op B. kostte. Klinkt verzonnen met alle respect natuurlijk uiteraard.![]()
Het zijn allemaal middle man die op een gegeven moment bepalen en strikt voorschrijven wat de bedrijven allemaal wel maar vooral niet mogen. Smerige business wat mij betreft.quote:Op zondag 14 december 2025 15:41 schreef ToT het volgende:
Thuisbezorgd is toch ook zo'n kutbedrijf wat veel van de winst opstrijkt?
Omdat je anders bang bent voor je aandelen B.com? Dat kan ik niet raden. Maar het klinkt zo tsja fishy. En al die prijzen nog weten ondanks een hele tijd geleden.... Maar je wekt dus de indruk dat het altijd in die verhoudingen gaat terwijl het vrijwel altijd andersom is.quote:Op zondag 14 december 2025 16:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat was toch echt zo. Waarom zou ik dit verzinnen? Was wel tijdje terug
Genoeg schimmige hotels in grote steden die dit doen. Zeker als je op de dag zelf boekt, want dan maken ze misbruik van je "wanhoop"quote:Op zondag 14 december 2025 16:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Omdat je anders bang bent voor je aandelen B.com? Dat kan ik niet raden. Maar het klinkt zo tsja fishy. En al die prijzen nog weten ondanks een hele tijd geleden.... Maar je wekt dus de indruk dat het altijd in die verhoudingen gaat terwijl het vrijwel altijd andersom is.
Ik doe veel hotels maar vrijwel altijd rechtstreeks wegens sympathie inderdaad maar vrijwel altijd ook goedkoper als dan via B.com.
Het is ook dat ik die middle man praktijken niet echt fair vind. Dat zit daar een beetje in de neuzen peuterend en dikke sigaren rokend dikke percentages te vangen en de geldstromen af te romen. Gewoon geen sympathiek metier m.i.![]()
Droom verder. De consument is misschien vijf seconden verontwaardigd en stemt dan weer vrolijk op VVD/D66 en companen.quote:Op zondag 14 december 2025 14:12 schreef marcb1974 het volgende:
Is het tijd dat de reiziger dit soort bedrijven als booking gaat afstraffen voordat hotels etc er echt last van krijgen?
Ook mijn ervaring. Ik heb wel eens voordeliger geboekt door middel van mailcontact. Scheelde 30 - 50 euro ofzo op een waarde van 300.quote:Op zondag 14 december 2025 17:08 schreef sigme het volgende:
Ik kijk vaak ook of ik rechtstreeks kan boeken, maar dat is vrijwel altijd duurder dan via b.com
Als het niet teveel scheelt doe ik het dan wel rechtstreeks. Komende reservering die ik heb staan kon ik ook via airbnb boeken. Dat was meer dan honderd euro duurder voor een week.
De morele standaard bij ons heel hoog ligt?quote:Op maandag 15 december 2025 05:55 schreef core2duo het volgende:
Booking.com is een *** bedrijf omdat de morele standaard bij ons heel hoog ligt. Ik denk in Azië bijvoorbeeld dat men het eerder als slimme business beschouwt. Bedenk dat booking ook een promotieplatform is voor hoteleigenaren. Daar betalen ze een bepaald bedrag voor.
Hier wel, krijg je 15% tot 20% korting op een hoop afhaal zaakjesquote:Op zondag 14 december 2025 16:06 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Constructie is alleen wel anders, want als je rechtstreeks besteld bij de eettent is het vaak niet goedkoper.
Meeste ketens hebben zelfde prijs als Booking op hun site voor de kale kamerprijs. Maar als je eenmaal extra's als ontbijt gaat boeken of andere zaken zijn die eigen sites over het algemeen goedkoper. Op enkele uitzondering na boek ik al jaren via de sites van de hotels zelf, minimaal gelijke prijs maar meestal wat goedkoper ivm de geboekte extra's.quote:Op maandag 15 december 2025 06:48 schreef 111210 het volgende:
[..]
Hier wel, krijg je 15% tot 20% korting op een hoop afhaal zaakjes
Maar met hotels heb ik echt nog nooit een betere deal gevonden door rechtstreeks bij ze te boeken. Dus dan is de keuze voor booking snel gemaakt
Tja, mijn ervaring is ook zo, en zo te lezen genoeg andere users hier ook.quote:Op zondag 14 december 2025 16:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Omdat je anders bang bent voor je aandelen B.com? Dat kan ik niet raden. Maar het klinkt zo tsja fishy.
Bij hotels ook absoluut niet.quote:Op zondag 14 december 2025 16:06 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Constructie is alleen wel anders, want als je rechtstreeks besteld bij de eettent is het vaak niet goedkoper.
Als ik hotels boek dan kijk ik altijd op o.a. Booking en ook op de eigen website.quote:Op zondag 14 december 2025 16:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is overigens vrijwel altijd andersom. En eigenlijk geloof ik dit niet zo... Alsof je later bent gaan bekijken wat het op B. kostte. Klinkt verzonnen met alle respect natuurlijk uiteraard.![]()
Ligt misschien aan het land waar je heen gaat.quote:Op maandag 15 december 2025 07:43 schreef Ericr het volgende:
[..]
Meeste ketens hebben zelfde prijs als Booking op hun site voor de kale kamerprijs. Maar als je eenmaal extra's als ontbijt gaat boeken of andere zaken zijn die eigen sites over het algemeen goedkoper. Op enkele uitzondering na boek ik al jaren via de sites van de hotels zelf, minimaal gelijke prijs maar meestal wat goedkoper ivm de geboekte extra's.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |