abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219456146
quote:
Ondermaatse Nederlandse supercomputers jagen wetenschappers de grens over
Nienke Schipper | 9 december 2025

Wetenschappelijk onderzoek raakt achterop door gebrek aan rekenkracht op de Nederlandse supercomputers. ‘Vooral promovendi zijn de dupe.’

Nederlandse wetenschappers wijken regelmatig uit naar bijvoorbeeld Finland als ze grote berekeningen op computers moeten doen. Door verouderde digitale infrastructuur dreigt Nederland zijn Europese koppositie voor wetenschappelijk onderzoek te verliezen, waarschuwen de Nederlandse ICT-coöperatie van onderwijs- en onderzoeksinstellingen Surf en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) in een woensdag gepubliceerd onderzoek.

De afgelopen tien jaar zakte Nederland van de zevende naar de twintigste plek op de ranglijst van rekenkracht in supercomputers. Snellius, de bekendste Nederlandse wetenschappelijke supercomputer, staat mondiaal gezien op de 78ste plek. Met een rekenkracht van bijna 25 petaflops – wat staat voor het aantal biljarden berekeningen per seconde – is Snellius een kleintje vergeleken met de Duitse Jupiter, die met maar liefst 1000 petaflops de vierde snelste computer ter wereld is.

Extreem veel rekenkracht Wetenschappers gebruiken dit soort computers voor onderzoek, zoals naar de efficiëntie van windparken op zee. Zulke onderzoeken vereisen extreem veel rekenkracht en wetenschappers kunnen daarvoor niet hun eigen laptops gebruiken. Ze zijn aangewezen op supercomputers zoals Snellius, maar die is overbelast. Voor grote aanvragen moeten ze soms wel drie maanden wachten en voor de relatief simpele verzoeken ging de wachttijd van een paar minuten naar enkele dagen, en soms zelfs weken.

Vooral promovendi zijn de dupe, zegt Luuk Visscher. Volgens de theoretisch chemicus bij de Vrije Universiteit in Amsterdam lopen zij achterstand op ten opzichte van onderzoekers in landen met meer computerrekenkracht. “In Frankrijk of Finland krijgen ze de resultaten al binnen vijf minuten, maar hier moet je soms vijf dagen wachten. Daardoor kun je niet grensverleggend bezig zijn.”

Meer druk door AI Mede door de komst van kunstmatige intelligentie (AI) nam het aantal aanvragen en daarmee de druk op de digitale infrastructuur toe, zegt Tom Hoven, woordvoerder van Surf. “Het Nederlandse AI-taalmodel GPT-NL, dat we met TNO bouwen, wordt ook getraind op Snellius.”

Wetenschappers kunnen uitwijken naar andere landen, zoals Finland waar wel voldoende capaciteit beschikbaar is, maar daar hebben Nederlandse wetenschappers minder in de melk te brokkelen, zegt Hoven. “Het is belangrijk dat we eigen systemen hebben waar we zelf kunnen bepalen welke projecten en berekeningen prioriteit krijgen.”

Visscher draaide weleens een project in het buitenland. “We kregen een veelvoud van de rekentijd die je in Nederland krijgt. Maar toen het project was afgelopen, stopte de toegang tot die computer ook.”

AI-fabriek in Groningen Als Nederland niet achterop wil raken, moet er structureel 165 miljoen euro per jaar extra worden geïnvesteerd, is de boodschap van de onderzoeksorganisaties aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het komende kabinet. Om te voorkomen dat bepaalde componenten van de infrastructuur – zoals supercomputers, netwerkhubs en datafaciliteiten – uit Nederland verdwijnen. Sinds 2019 staan de investeringen zo goed als stil, terwijl andere landen juist wel fors investeren. ‘Nederland is achteropgeraakt’, schrijven de onderzoekers.

De investeringen die wel worden gedaan zijn onvoldoende om aan de gestegen vraag te voldoen, zegt Hoven. “De supercomputer die in de AI-fabriek in Groningen komt is bijvoorbeeld ook voor bedrijven en overheden en dus niet volledig voor de wetenschap. En die computer is gemaakt voor AI-toepassingen en de vraag vanuit de wetenschap groeit ook voor niet-AI-gerelateerd rekenwerk.”
https://www.trouw.nl/binn(...)rens-over~b178dd50b/

rekenkracht is alles in de wereld van vandaag. kijk dus goed naar japan's fugakunext supercomputer die in 2030 operationeel moet zijn. meer rekenkracht dan alle supercomputers van heel de VS bij elkaar.

het verbaast me wel me elke dag weer hoe weinig nederland investeert in wetenschap en technologie en energie-infra. het is nog altijd niet genoeg en als er ineens wel geld vrijkomt is het altijd te laat.
  woensdag 10 december 2025 @ 13:23:09 #2
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_219456211
Je hoeft toch niet in hetzelfde land te wonen als waar dat ding staat om er gebruik van kunnen te maken?
pi_219456242
Ik heb nog wel een pentium 4 bak staan, misschien kan ik die doneren
pi_219456247
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 13:16 schreef gwn_een_user het volgende:

het verbaast me wel me elke dag weer hoe weinig nederland investeert in wetenschap en technologie en energie-infra. het is nog altijd niet genoeg en als er ineens wel geld vrijkomt is het altijd te laat.
Welkom in het Nederland waar vele miljarden naar defensie moeten gaan ipv naar gezondheidszorg, onderwijs, cultuur en wetenschap.

Met de huidige ontwikkelingen qua budget gaat het dus alleen maar slechter worden.
pi_219456303
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 13:28 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Welkom in het Nederland waar vele miljarden naar defensie moeten gaan ipv naar gezondheidszorg, onderwijs, cultuur en wetenschap.

Met de huidige ontwikkelingen qua budget gaat het dus alleen maar slechter worden.
maar er moet ook geld naar defensie gaan. al 30 jaar is daar in ondergeïnvesteerd
de grootste kostenposten zijn doorgaans zorg en sociale zekerheid. en onderwijs, maar om de een of andere reden holt de kwaliteit daar ook al achteruit
pi_219456333
Gewoon de gerichte kennis die de wetenschappers hebben als prompt laten opereren in een AI omgeving en je kunt ze vervangen
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 10 december 2025 @ 15:11:22 #7
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219457677
quote:

[..]
Niet zo raar met een PVV in de regering toch?
pi_219457848
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 15:11 schreef Momo het volgende:

[..]
Niet zo raar met een PVV in de regering toch?
Die hebben onderschat hoe moeilijk het is om de gender pay gap and de reparations te berekenen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_219459086
quote:

[..]

rekenkracht is alles in de wereld van vandaag. kijk dus goed naar japan's fugakunext supercomputer die in 2030 operationeel moet zijn. meer rekenkracht dan alle supercomputers van heel de VS bij elkaar.

Dat is nog Rutteriaans beleid, alles wat minder kon werd minder.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_219459816
Snellius, hebben ze de naam van die supercomputer uit de donald duck gehaald?

Hoe dan ook, als ai de supercomputers overneemt en de mensheid wil aanvallen duurt dat bij deze supercomputer nog een tijdje.
QUE 132: attack mankind - waiting estimation 6435 minutes
pi_219460694
Geen problemen met mijn Commodore 64.
pi_219461177
Vroeger, lang geleden, net na de tijd van de mainframes, had de Rabobank een supercomputer die ergens bovenin de top-10 stond. Maar, wat moet je er mee, zeker tegenwoordig? Je telefoon is waarschijnlijk al krachtiger dan zo'n oude supercomputer. Clusters PS3 spelcomputers zijn een hele tijd populair geweest.

Maar voor een AI heb je er niets aan. Proteïnen vouwen is ook uitbesteed. De belangrijkste toepassingen zijn het uitrekenen van het weer, klimaatmodellen (vooral wolken zijn spannend) en andere eindige elementenmethodes, waar je dus het probleem reduceert tot een aantal uniforme elementen. Ook wel de "bolvormige koeien" methode genoemd.

Voor de rijke bedrijven dus handig om bijvoorbeeld de stress en luchtstroming om nieuwe vliegtuigontwerpen uit te rekenen. Maar dat is waarschijnlijk al overkill.

Verder is het voornamelijk prestige. "Wij hebben de grootste!"
pi_219461199
quote:

[..]

Jij geilt wel enorm op heftige, hoogtechnologische dingen waar je verder niets aan hebt, nietwaar? Ik kan me niet herinneren dat je ooit dat geld aan iets nuttigs uit wilde geven.
pi_219461318
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 20:37 schreef Cockwhale het volgende:
Geen problemen met mijn Commodore 64.
Dat inderdaad. Ik denk ook wel te weten dat de software orders of magnitude minder snel is dan vroeger. Vandaar dat ze tegenwoordig minstens 4096 cores nodig hebben en 256 TB geheugen voor wat voorheen gewoon op 1 core op 1 MHz ging met 38911 basic bytes free geheugen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_219461450
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 21:44 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat inderdaad. Ik denk ook wel te weten dat de software orders of magnitude minder snel is dan vroeger. Vandaar dat ze tegenwoordig minstens 4096 cores nodig hebben en 256 TB geheugen voor wat voorheen gewoon op 1 core op 1 MHz ging met 38911 basic bytes free geheugen.
Als we Amerikaanse tech langzamerhand dumpen en het internet niet meer vertrouwen, dan kunnen we altijd nog bootjes met floppydisks en cassettebandjes laten varen.
pi_219461457
Wat vooral kansloos is in deze zijn de moderne programmeertalen die van iedere byte die voorbij komt een "object" maken met een aanhangende array met "eigenschappen" van die byte. Wat dat betreft hebben we ontzettend de greep en regie verloren.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_219461515
quote:

[..]

Ja want dit gebeurt alleen in nederland, niet in de rest van Europa.
pi_219461641
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 21:33 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Jij geilt wel enorm op heftige, hoogtechnologische dingen
:Y
pi_219461653
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 21:57 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Als we Amerikaanse tech langzamerhand dumpen en het internet niet meer vertrouwen, dan kunnen we altijd nog bootjes met floppydisks en cassettebandjes laten varen.
Software bestaat uit heel veel lagen die vaak allemaal ongeveer hetzelfde doen en waarvan bijna niemand meer weet hoe het nu eigenlijk werkt. Er zijn duizenden dingen waarvan het wonderbaarlijk is dat het toch werkt in plaats van de hele tijd om te vallen. En minimaal 95% van al die software heeft geen toegevoegde waarde.

Het is meer, dat je tegenwoordig als programmeur niet weet hoe dat allemaal werkt behalve het hele kleine stukje dat je op school hebt geleerd. Ik vraag zelf altijd aan webdevelopers of ze weten hoe het HTTP protocol werkt. Dat is waar al hun software gebruik van maakt. En dat is echt heel eenvoudig, dat heb je in een paar minuten uitgelegd. Maar het aantal website ontwikkelaars die dat ook weten is hoogstens een paar procent.

Als ik iets met "web" moet doen, maak ik meestal mijn eigen server software. Dat is heel eenvoudig, als je weet hoe dat moet. Bijna alle andere programmeurs gebruiken daar een enorme hoeveelheid software voor, geschreven door vele duizenden mensen. Gewoon omdat ze geen idee hebben hoe dat moet ...
pi_219461664
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 22:18 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
:Y
Vroeger, lang geleden, toen ik nog een klein jongetje was, las ik continu science fiction boeken. Maar hoe ouder ik werd, hoe meer ik er achter kwam, dat al die dingen nooit gaan werken.
pi_219461788
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 22:20 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Vroeger, lang geleden, toen ik nog een klein jongetje was, las ik continu science fiction boeken. Maar hoe ouder ik werd, hoe meer ik er achter kwam, dat al die dingen nooit gaan werken.
de cray-1 uit '76 had de rekenkracht van een digitale thermometer van vandaag. maar we bouwen geen supercomputers om sneller te zijn dan computers van vroeger. we bouwen ze om problemen op te lossen die de computers van nu niet aankunnen.

je zei "voor een AI heb je er niets aan". maar AI wordt getraind op supercomputers...moderne deep learning vereist brute rekenkracht en gigantische geheugenbandbreedte. je telefoon kan een AI draaien maar niet trainen.

je zegt, proteïnen vouwen is uitbesteed. aan wie? aan alphafold, getraind op google tpu pods (dus, supercomputers)

en ik zou het simuleren van vliegtuigontwerpen geen overkill noemen. vliegtuigbouwers willen naar 100% virtuele certificering, dat bespaart miljarden want doen hoeven ze minder (het liefst geen) fysieke tests uit te voeren. maar daar heb je extreme precisie voor nodig, geen bolvormige koe.

jij noemt het een prestige-kwestie, maar waarom hebben we dit verhaal dan? omdat wetenschappers in nederland niet genoeg rekenkracht ter beschikking hebben om fatsoenlijk onderzoek te kunnen verrichten, blijkbaar. het is minder "mijn FLOPS zijn groter dan de jouwe" en meer het feit dat als jij de snelste computer hebt, dan ontdek jij het nieuwe batterij-materiaal als eerste, maak jij het beste AI-model, en zijn jouw dijken het best bestand tegen de zeespiegelstijging, etc

krachtigere supercomputers moeten de onzekerheid uit simulaties halen en de overstap naar puur digitaal bewijs mogelijk maken

vroeger gebruikte de rabobank hun supercomputer om, weet ik veel, databases sneller te sorteren?
nu willen we supercomputers gebruiken om een volledig menselijk brein te simuleren of een nieuw materiaal te verzinnen dat CO2 uit de lucht zuigt
pi_219461837
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 22:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Software bestaat uit heel veel lagen die vaak allemaal ongeveer hetzelfde doen en waarvan bijna niemand meer weet hoe het nu eigenlijk werkt. Er zijn duizenden dingen waarvan het wonderbaarlijk is dat het toch werkt in plaats van de hele tijd om te vallen. En minimaal 95% van al die software heeft geen toegevoegde waarde.

Het is meer, dat je tegenwoordig als programmeur niet weet hoe dat allemaal werkt behalve het hele kleine stukje dat je op school hebt geleerd. Ik vraag zelf altijd aan webdevelopers of ze weten hoe het HTTP protocol werkt. Dat is waar al hun software gebruik van maakt. En dat is echt heel eenvoudig, dat heb je in een paar minuten uitgelegd. Maar het aantal website ontwikkelaars die dat ook weten is hoogstens een paar procent.

Als ik iets met "web" moet doen, maak ik meestal mijn eigen server software. Dat is heel eenvoudig, als je weet hoe dat moet. Bijna alle andere programmeurs gebruiken daar een enorme hoeveelheid software voor, geschreven door vele duizenden mensen. Gewoon omdat ze geen idee hebben hoe dat moet ...
Ik ben verre van een programmeur, maar heb weleens wat met basic, html , sql en php gedaan.

Vanaf het moment dat de eerste webdesigners aanklopten bij marketingbureaus met geschoolde grafische ontwerpers is het eigenlijk langzamerhand richting meer focus op de voorgrond en minder op de achtergrond gegaan.

De grafische ontwerpers zagen geen grenzen en de traditionele webdesigners wel degelijk. Dus was er met de jaren mee bergen aan extra code nodig om vooral die laatste groep steeds meer vrijheid te geven.
pi_219461895
NWS / Pendelbus tussen AZC en station Emmen wordt gratis
NWS / 78% eensgezinswoningen voor starters naar statushouders

In NL vinden we het belangrijker dat buitenlanders het hier naar hun zin hebben dan dit soort rariteiten.

Snap dat nu een keer.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219461963
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 22:41 schreef gwn_een_user het volgende:
vroeger gebruikte de rabobank hun supercomputer om, weet ik veel, databases sneller te sorteren?
Nee, om het betalingsverkeer te doen en wat economische simulaties te draaien. Vind je het niet opvallend, dat als er een stukje verschijnt van een Nederlandse econoom, het bijna altijd iemand van de Rabobank of de ING is? Die vinden dat spannend.

quote:
nu willen we supercomputers gebruiken om een volledig menselijk brein te simuleren of een nieuw materiaal te verzinnen dat CO2 uit de lucht zuigt
Het eerste idee is, dat als we nu je brein vervangen door een computer, dan maak jij geen domme fouten meer en kunnen we het in de Cloud stoppen als je doodgaat. Maar wat heb jij daaraan? We vervangen je hersenen door chips, waardoor je een geprogrammeerde robot wordt, en je bent nog steeds dood.

Het tweede is, dat we bergen kerncentrales en grote fabrieken moeten bouwen om iets te doen dat planten beter kunnen. We zouden ook wat minder bossen om kunnen hakken en wat meer de natuur haar gang kunnen laten gaan. Maar de hedendaagse mensen hebben blijkbaar een hekel aan planten.

Verder begrijp je niet wat ik bedoel. Ja, computers zijn tot een paar jaar geleden steeds sneller geworden, maar het plateau is bereikt. Daarom zijn we ook enkele decennia geleden overgestapt op multiprocessing, in plaats van gewoon alles sneller blijven maken. Wat eigenlijk heel ingewikkeld en inefficiënt is, vooral omdat verreweg de meeste programmeurs niet weten wat ze daar mee aan moeten.

Toen Intel de Pentium 6 wilde maken, en Microsoft de X-Box, kwamen ze er achter dat ze geen processor konden maken die op 10 GHz draait. Wat wel in de specificaties stond. Dus moesten ze wat anders bedenken.

Tel daar die ontelbare lagen software bij, waar alles gebruik van moet maken, en het is de laatste decennia alleen langzamer geworden. Ja, je kunt dingen tegenwoordig beter en sneller, maar alleen als je iemand hebt die ook weet hoe dat moet en die zijn heel zeldzaam geworden.

Maar aan de andere kant was het maken van chips steeds goedkoper geworden. Dus wat maakt het uit? Stop er gewoon tien keer zoveel chipjes in!

Maar ook dat is omgevallen. Hoogwaardige chips worden in een snel tempo steeds duurder en we proberen tegenwoordig Megawatts aan stroom te verstoken in een serverrek. Dingen zoals Bitcoin komen daar nog eens bovenop, die echt puur en alleen die chips gebruiken om die bakken elektriciteit te verstoken.

En nee, kwantumcomputers of kernfusie gaan hierin geen oplossing bieden. Allebei dingen die leuk klinken, maar die wij niet meer mee gaan maken. Of wel de dingen die zo genoemd worden, maar niet de dingen die dan ook doen wat die naam belooft.

Kortom, voor grote innovaties moet je een eeuw terug in de tijd gaan. Toen hebben ze al die dingen bedacht waar we nu nog steeds gebruik van maken. De enige uitzondering die ik ken is genetica. Je kunt nu gewoon machines kopen die je vertellen hoe een streng DNA in elkaar zit, of er 1 voor je printen. Dat is wel heel revolutionair.

Maar dan moet je ook denken aan het uitbannen van genetische ziektes, of op zijn best een betere regeneratie van je lijf. En natuurlijk een heel scala aan genetisch gemodificeerde dieren en planten, ook weer met de bijbehorende voordelen en problemen. Denk bijvoorbeeld aan de GM gewassen die gemaakt worden om Roundup te kunnen verkopen. Maar niet vandaag of morgen!
pi_219461980
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 22:58 schreef Red_85 het volgende:
NWS / Pendelbus tussen AZC en station Emmen wordt gratis
NWS / 78% eensgezinswoningen voor starters naar statushouders

In NL vinden we het belangrijker dat buitenlanders het hier naar hun zin hebben dan dit soort rariteiten.

Snap dat nu een keer.
Daar hebben we die topics voor, om de lezers daarvan te overtuigen? Naast alle andere redenen waarom dat zou kunnen gebeuren? Want laten we wel wezen: er is hier in Nederland maar 1 probleem: die buitenlanders, die alles kapot maken.

Want zo hoef je je nooit af te vragen of het misschien je eigen schuld is.
pi_219462004
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 23:15 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Daar hebben we die topics voor, om de lezers daarvan te overtuigen? Naast alle andere redenen waarom dat zou kunnen gebeuren? Want laten we wel wezen: er is hier in Nederland maar 1 probleem: die buitenlanders, die alles kapot maken.

Want zo hoef je je nooit af te vragen of het misschien je eigen schuld is.
Mijn schuld? Leg uit, trolletje.
Als het aan mij ligt, heeft niemand last van die idioten hoor.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219462019
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 23:22 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Mijn schuld? Leg uit, trolletje.
Als het aan mij ligt, heeft niemand last van die idioten hoor.
De zelfredzame burger moet het allemaal zelf doen. Armoede en ellende zijn een keuze. Dan had je zelf maar wat beter je best moeten doen. Behalve als je iemand anders daar de schuld van kunt geven, misschien?

Maar ik begrijp, dat ik nu een troll ben omdat ik niet egoïstisch en nationalistisch genoeg ben? Sociale mensen zijn niet meer toegestaan?
pi_219462062
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 23:12 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nee, om het betalingsverkeer te doen en wat economische simulaties te draaien. Vind je het niet opvallend, dat als er een stukje verschijnt van een Nederlandse econoom, het bijna altijd iemand van de Rabobank of de ING is? Die vinden dat spannend.
[..]
Het eerste idee is, dat als we nu je brein vervangen door een computer, dan maak jij geen domme fouten meer en kunnen we het in de Cloud stoppen als je doodgaat. Maar wat heb jij daaraan? We vervangen je hersenen door chips, waardoor je een geprogrammeerde robot wordt, en je bent nog steeds dood.

Het tweede is, dat we bergen kerncentrales en grote fabrieken moeten bouwen om iets te doen dat planten beter kunnen. We zouden ook wat minder bossen om kunnen hakken en wat meer de natuur haar gang kunnen laten gaan. Maar de hedendaagse mensen hebben blijkbaar een hekel aan planten.

Verder begrijp je niet wat ik bedoel. Ja, computers zijn tot een paar jaar geleden steeds sneller geworden, maar het plateau is bereikt. Daarom zijn we ook enkele decennia geleden overgestapt op multiprocessing, in plaats van gewoon alles sneller blijven maken. Wat eigenlijk heel ingewikkeld en inefficiënt is, vooral omdat verreweg de meeste programmeurs niet weten wat ze daar mee aan moeten.

Toen Intel de Pentium 6 wilde maken, en Microsoft de X-Box, kwamen ze er achter dat ze geen processor konden maken die op 10 GHz draait. Wat wel in de specificaties stond. Dus moesten ze wat anders bedenken.

Tel daar die ontelbare lagen software bij, waar alles gebruik van moet maken, en het is de laatste decennia alleen langzamer geworden. Ja, je kunt dingen tegenwoordig beter en sneller, maar alleen als je iemand hebt die ook weet hoe dat moet en die zijn heel zeldzaam geworden.

Maar aan de andere kant was het maken van chips steeds goedkoper geworden. Dus wat maakt het uit? Stop er gewoon tien keer zoveel chipjes in!

Maar ook dat is omgevallen. Hoogwaardige chips worden in een snel tempo steeds duurder en we proberen tegenwoordig Megawatts aan stroom te verstoken in een serverrek. Dingen zoals Bitcoin komen daar nog eens bovenop, die echt puur en alleen die chips gebruiken om die bakken elektriciteit te verstoken.

En nee, kwantumcomputers of kernfusie gaan hierin geen oplossing bieden. Allebei dingen die leuk klinken, maar die wij niet meer mee gaan maken. Of wel de dingen die zo genoemd worden, maar niet de dingen die dan ook doen wat die naam belooft.

Kortom, voor grote innovaties moet je een eeuw terug in de tijd gaan. Toen hebben ze al die dingen bedacht waar we nu nog steeds gebruik van maken. De enige uitzondering die ik ken is genetica. Je kunt nu gewoon machines kopen die je vertellen hoe een streng DNA in elkaar zit, of er 1 voor je printen. Dat is wel heel revolutionair.

Maar dan moet je ook denken aan het uitbannen van genetische ziektes, of op zijn best een betere regeneratie van je lijf. En natuurlijk een heel scala aan genetisch gemodificeerde dieren en planten, ook weer met de bijbehorende voordelen en problemen. Denk bijvoorbeeld aan de GM gewassen die gemaakt worden om Roundup te kunnen verkopen. Maar niet vandaag of morgen!
ik begrijp je punt denk ik wel, je doelt op de inefficiënte software van vandaag? ik ben een beetje fan van casey muratori, een programmeur die daar al jarenlang over dat probleem praat. heeft bij microsoft gewerkt en tools gemaakt voor gebruik in de gamesindustrie en meer. en klaagt veel dat software steeds trager en veeleisender wordt qua geheugengebruik. ik vind het ook prachtig wat programmeurs in de ps1, ps2 dagen deden met de rekenkracht en geheugen die ze tot beschikking hadden. laatst nog een hele japanstalige making of shadow of the colossus gelezen, mega artikel en super interessant wat voor technische trucjes ze bedachten.

ik merk de laatste paar jaren een verschuiving in de gedachtegang bij het programmeren, dat software vooral lichtjes en snel moet draaien. dus het klagen van mensen als muratori hebben wel degelijk effect gehad.

maar ja de economische realiteit is nu eenmaal dat mensen duurder zijn dan chips. het kost een programmeur (die ¤100/uur kost?) misschien 100 uur om code perfect efficiënt te maken.
het kost hem 1 uur om een kant-en-klare library te gebruiken.

zolang de hardware goedkoop genoeg is om die inefficiënte op te vangen, wint de snelle bouwtijd. big tech bedrijven kiezen voor time-to-market boven perfecte code. later wordt die code herschreven voor efficiëntie

maar voor supercomputers geldt dit niet. als je code inefficiënt is op je laptop, wordt je batterij warmt.
inefficiënte code op el capitan of snellius, verspilt miljoenen aan stroom. software voor supercomputers is dus wél extreem geoptimaliseerd, tot op de cyclus, in talen als C/C++ of Fortran. misschien zelfs assembly?

die draaien geen MS Teams LOL

in het kort, ja veel consumentensoftware is idd lui en traag geworden. maar high performance computing is wat anders
  donderdag 11 december 2025 @ 05:45:41 #29
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219462293
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 22:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Een aanzienlijk deel van de nieuwe generatie software engineers, heeft überhaupt geen idee hoe zo'n computer/server/container werkt.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_219462348
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 23:42 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
ik begrijp je punt denk ik wel, je doelt op de inefficiënte software van vandaag? ik ben een beetje fan van casey muratori, een programmeur die daar al jarenlang over dat probleem praat. heeft bij microsoft gewerkt en tools gemaakt voor gebruik in de gamesindustrie en meer. en klaagt veel dat software steeds trager en veeleisender wordt qua geheugengebruik. ik vind het ook prachtig wat programmeurs in de ps1, ps2 dagen deden met de rekenkracht en geheugen die ze tot beschikking hadden. laatst nog een hele japanstalige making of shadow of the colossus gelezen, mega artikel en super interessant wat voor technische trucjes ze bedachten.

ik merk de laatste paar jaren een verschuiving in de gedachtegang bij het programmeren, dat software vooral lichtjes en snel moet draaien. dus het klagen van mensen als muratori hebben wel degelijk effect gehad.

maar ja de economische realiteit is nu eenmaal dat mensen duurder zijn dan chips. het kost een programmeur (die ¤100/uur kost?) misschien 100 uur om code perfect efficiënt te maken.

zolang de hardware goedkoop genoeg is om die inefficiënte op te vangen, wint de snelle bouwtijd. big tech bedrijven kiezen voor time-to-market boven perfecte code. later wordt die code herschreven voor efficiëntie

maar voor supercomputers geldt dit niet. als je code inefficiënt is op je laptop, wordt je batterij warmt.
inefficiënte code op el capitan of snellius, verspilt miljoenen aan stroom. software voor supercomputers is dus wél extreem geoptimaliseerd, tot op de cyclus, in talen als C/C++ of Fortran. misschien zelfs assembly?

in het kort, ja veel consumentensoftware is idd lui en traag geworden. maar high performance computing is wat anders
Maar dit is appels en peren verrgelijken, je verwacht ook niet van een auto waarmee je naar je werk gaat het zelfde warmte management als in een F1 wagen, het gaat om de use cases. Als ik dagelijks programmeer converteer ik vrijwel altijd gewoon mijn Arrays direct naar een list omdat operaties daar veel handiger op zijn. En ja ik heb ook in Assembly geprogrammeerd, dus ik weet dat onderwater enorm veel overhead word gemaakt, maar aangezien mijn applicaties doorgaans slechts 2% CPU usage hebben zal het me echt een worst wezen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219464485
Dat de wetenschappers wegrennen van Nederland is niet goed, maar volstrekt begrijpelijk. Straks werkt er geen enkele Nederlander meer bij ASML en Phillips.

Ze analyseren van alles en nog wat voor onze regering. Ze zijn niet alleen bezig met nieuwe dingen uitzoeken, maar ook met kijken naar hoe dingen uitpakken.

Blijkbaar vond Rutte dat niet leuk en heeft hij dus flink zijn best gedaan om dat te ondermijnen (we hebben die rat bijna 15 jaar als minister-president gehad).

Het wordt tijd voor een linkse regering, maar gezien wat ze voortbrengen denk ik dat we voorlopig vrolijk de afgrond in blijven marcheren.

En maar rechts blijven stemmen...
pi_219464517
We kunnen niet overal vooraan staan. Veel meer factoren van belang in de samenleving los van wetenschap.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 11 december 2025 @ 13:24:51 #33
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219464532
quote:

[..]

Gezondheidszorg, onderwijs, cultuur en wetenschap zijn allemaal linkse hobby's natuurlijk :') Dus wat verwacht je anders van rechtse regeringen :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_219465043
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2025 23:42 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]

Wat maakt supercomputers zo onmisbaar en waarom moet Nederland voorop lopen in alle high-tech gebieden? Omdat jij dat cool vind?
pi_219465243
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wat maakt supercomputers zo onmisbaar en waarom moet Nederland voorop lopen in alle high-tech gebieden? Omdat jij dat cool vind?
ik heb een lang antwoord uitgetypt, iets met kenniseconomie, concurrentie, behoud van welvaart e.d., maar toen dacht, waarom niet gwn zeggen:

"ja, waarom niet?" high tech IS gwn cool

als men zich zo drukt maakt over (in mijn ogen) iets doms als voetbal waarom mag ik mij dan niet druk maken over iets cools en economisch relevant als high tech? als half nederland dronken in een oranje polonaise rondloopt voor een spelletje voetbal, waarom mag ik dan niet enthousiast zijn over technologie die onze toekomst veiligstelt. ieder zijn hobby, toch?

behalve dat voetbal ook echt klauwen met geld kost, ook voor de belastingbetaler.

als men zich zo druk maakt over het winnen van het EK of F1 (max verstappen) of weet ik veel, waarom mag ik mij dan niet druk maken over supercomputerrekenkracht voor onze wetenschappers?\

sorry, met alle respect, maar het klinkt allemaal een beetje als boomerpraat. "ik heb mijn welvaart altijd al gehad, dus ik snap niet wat er nodig is om het te behouden"
pi_219465711
Nederland moet voorop gaan lopen in duurzaam bouwen, schone energie, watermanagement en dat alles.

Exporteren we dat, zitten we safe. Dat is onze "keuken" waar we bekend om staan. Net als dat Duitsland voor "degelijkheid" staat. Maar Duitsland moet dat wiel even weer opnieuw zien uit te vinden, want degelijk zijn ze allerminst qua automobielindustrie. Daar wint Toyota het nu op.

Aangezien we een goede Duitse buur zijn is samen een degelijk watermanagement en wonen met het water e.d. ontwikkelen nu best wel kansrijk met al die klimaatverandering en overstromingen.
  donderdag 11 december 2025 @ 18:01:40 #37
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219466305
quote:
10s.gif Op donderdag 11 december 2025 13:24 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Gezondheidszorg, onderwijs, cultuur en wetenschap zijn allemaal linkse hobby's natuurlijk :') Dus wat verwacht je anders van rechtse regeringen :')
Waarschijnlijk ben je niet oud genoeg om o.a. de wachtlijst ellende van voor de privatisering meegemaakt te hebben.

Problemen van de zorg los je niet op door er maar geld naar te blijven gooien.

Maar dat weten al die linkse partijen stiekem ook wel. De PVV met hun sociale agenda faalde ook niet voor niks.

Laten we iig beginnen met het gros van alle alternatieve behandelingen te vergoeden.
  donderdag 11 december 2025 @ 18:05:01 #38
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219466330
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Innovatie kan idd gewoon plaats vinden zonder mega superduper computers.

Sterker nog, zonder die krengen kan je mogelijk veel duurzamer innoveren.
pi_219468049
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 15:20 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
ik heb een lang antwoord uitgetypt, iets met kenniseconomie, concurrentie, behoud van welvaart e.d., maar toen dacht, waarom niet gwn zeggen:

"ja, waarom niet?" high tech IS gwn cool

als men zich zo drukt maakt over (in mijn ogen) iets doms als voetbal waarom mag ik mij dan niet druk maken over iets cools en economisch relevant als high tech? als half nederland dronken in een oranje polonaise rondloopt voor een spelletje voetbal, waarom mag ik dan niet enthousiast zijn over technologie die onze toekomst veiligstelt. ieder zijn hobby, toch?

behalve dat voetbal ook echt klauwen met geld kost, ook voor de belastingbetaler.

als men zich zo druk maakt over het winnen van het EK of F1 (max verstappen) of weet ik veel, waarom mag ik mij dan niet druk maken over supercomputerrekenkracht voor onze wetenschappers?\

sorry, met alle respect, maar het klinkt allemaal een beetje als boomerpraat. "ik heb mijn welvaart altijd al gehad, dus ik snap niet wat er nodig is om het te behouden"
De PS3 spelcomputer was revolutionair en veel krachtiger dan de competitie. Hij werkte op een heel andere manier dan gewone computers. Maar helaas was hij daardoor te ingewikkeld om te programmeren voor 95% van alle spelprogrammeurs. De meeste spelletjes gebruikten dus maar zo'n 10% van de beschikbare capaciteit. Daarom was de PS4 qua rekenkracht een grote stap terug, maar hij was wel veel makkelijker te programmeren (het is eigenlijk gewoon een PC).

Ze zijn als clusters van tientallen tot duizenden nog even populair geweest bij een paar speciale toepassingen waar je eigenlijk een supercomputer voor nodig had, maar waarbij dat veel te duur was. De meest interessante is passieve radarsystemen, waarbij je een heleboel ontvangers laat luisteren naar allerlei vrij willekeurige zenders, zoals voor radio en tv, om uit te vogelen of er misschien iets rondvliegt dat die signalen beïnvloed. Dat is een prima manier om stealth vliegtuigen al van ver op je scherm te toveren.

Kortom, innovatie is leuk en voor de paar mensen die weten waar ze mee bezig zijn altijd wel uit te voeren. Het is de middenmoot die daar speciale apparatuur, zoals supercomputers, voor nodig heeft. En zelfs dan zijn de resultaten zelden spectaculair.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 11-12-2025 21:06:09 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')