Vandaag voor het eerst een pepernootdeegje gezet. Ik wilde dat al heel lang een keer doen. Had al eens gegoegelt, recepten opgespeurd en youtube filmpjes gekeken en vandaag dus eindelijk aan de slag
Was niet zo ingewikkeld eigenlijk als ik dacht. Ik had eerst 250 gram roggebloem en daar wat zout, anijs, kruidnagel, kaneel, noodmuskaat in gedaan en dan een beetje husselen.
En vervolgens een kom met 125 gram honing en stroop en dan mengen. Het wordt een beetje plakkerig deeg wat daarna vooral moet rusten en qua smaak dus nog wat dagen moet rijpen.
Hier de hoeveelheden die ik gebruikt heb:
Roggebloem - 250 g
Honing - 120 g
Stroop - 20 g
Kristalsuiker - 50 g - Donkere basterdsuiker is beter maar die was keihard, vandaar kristalsuiker met wat stroop
Steranijs (gemalen) - 2,5 g
Kaneel - 1,0 g
Gemberpoeder - 0,5 g
Noodmuskaat - 0,5 g
Kruidnagelpoeder - 0,25 g
Zout - 0,25 g
Water - 20 g, vond ik te weinig dus ik heb er nog een scheutje bier in gedaan.
Ik heb nu dus een deegje van bijna 500 gram en dat laat ik dan een tijd in de
koelkast liggen; hoe langer hoe beter. Daarna wil ik een paar balletjes maken, moet je met geoliede handen doen, en dan in de airfryer affikken op iets van 160 graden a circa15 minuten.
Daarna kun je ze niet gelijk eten, maar moeten ze eigenlijk eerst nog in een trommel om lekker zacht te worden. Ik ben dus eigenlijk veel te laat als ik 5 december mijn eigen pepernoten wil eten, maar goed het begin is er eindelijk.
Nou vraagt
* Tengano zich eigenlijk af: Heeft u wel eens pepernoten gemaakt?
[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 04-12-2025 10:21:34 ]