abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219400731
quote:
Amerikaanse regering investeert in potentiële concurrent ASML
ABM Financial News | 2 december 2025

De Amerikaanse regering investeert 150 miljoen dollar in xLight, een startup die zich bezighoudt met geavanceerde halfgeleidertechnieken en in de toekomst een concurrent van ASML zou kunnen worden. Dit bleek maandagavond laat uit een persbericht van het Amerikaanse ministerie van Handel.

De subsidie, waarmee het ministerie voor 150 miljoen dollar aan aandelen in xLight krijgt, moet helpen om een prototype van een vrije-elektronenlaser te bouwen en te demonstreren.

Deze technologie moet een alternatieve lichtbron worden voor extreme ultraviolet of EUV-lithografie. ASML is momenteel de enige wereldwijde producent van EUV-machines.

xLight, waar voormalig Intel CEO Pat Gelsinger de bestuursvoorzitter is, wil het prototype vanaf 2028 gebruiken in het Albany Nanotech Complex.
https://www.beursgorilla.(...)concurrent-ASML.aspx

goed nieuws👍mag hopen dat projecten zoals deze en japan's Rapidus slagen, en concurrentie bieden aan bedrijven als ASML en TSMC, want dat hebben wij als consument toch echt nodig. moet je de prijzen zien van geheugen en opslag de afgelopen tijd...

ASML kan maar zoveel machines leveren per jaar...en TSMC heeft ook maar beperkte capaciteit...
  woensdag 3 december 2025 @ 13:55:40 #2
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_219400954
ik denk dat je in die sector wel iets meer nodig hebt dan 150 miljoen :')
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_219401050
quote:
15s.gif Op woensdag 3 december 2025 13:55 schreef junkiesietze het volgende:
ik denk dat je in die sector wel iets meer nodig hebt dan 150 miljoen :')
dat geld fungeert als startkapitaal ('seed money'), en nog belangrijker, als een officiële goedkeuring en bevestiging van de Amerikaanse overheid. het is een nationaal strategische investering, die krijgt de doorsnee startup niet zomaar.

de VS wil de afhankelijkheid van TSMC en ASML verminderen, en dat amerikaanse chipfabrikanten zoals intel en micron technologie van xLight kopen.
  woensdag 3 december 2025 @ 14:51:28 #4
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219401262
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 13:22 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
https://www.beursgorilla.(...)concurrent-ASML.aspx

goed nieuws👍mag hopen dat projecten zoals deze en japan's Rapidus slagen, en concurrentie bieden aan bedrijven als ASML en TSMC, want dat hebben wij als consument toch echt nodig. moet je de prijzen zien van geheugen en opslag de afgelopen tijd...

ASML kan maar zoveel machines leveren per jaar...en TSMC heeft ook maar beperkte capaciteit...
‘Goed nieuws’

Mag ik hieruit opmaken dat je anti eu of anti Nederland bent? :)

Europa is ontzettend afhankelijk van andere machtsblokken. Dat andere machtsblokken ook wat afhankelijk zijn van de eu lijkt mij juist goed om dat iets op te heffen. Al is het evenwicht alsnog hardstikke scheef in het voordeel van China (en in iets mindere maten van de USA).
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_219401354
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2025 14:51 schreef embedguy het volgende:

[..]
‘Goed nieuws’

Mag ik hieruit opmaken dat je anti eu of anti Nederland bent? :)

Europa is ontzettend afhankelijk van andere machtsblokken. Dat andere machtsblokken ook wat afhankelijk zijn van de eu lijkt mij juist goed om dat iets op te heffen. Al is het evenwicht alsnog hardstikke scheef in het voordeel van China (en in iets mindere maten van de USA).
dat zeg ik toch, goed nieuws voor de consument. hoe meer chips hoe beter. of beter gezegd: meer parallelle schakels in de halfgeleiderketen = minder dominantie van enkele schakels -> meer concurrentie en minder kwetsbaarheid voor prijsstijgingen en tekorten

ik ben juist meer pro-ASML dan de gemiddelde user hier, 99% wil ze graag het land uit hebben blijkbaar, omdat het bedrijf klaagt dat ze niet genoeg de ruimte hebben om voldoende te kunnen uitbreiden, en daar heeft ASML ook gelijk in

de vraag naar chips is extreem stijgende, en de wereld gaat sowieso niet wachten totdat ASML of TSMC genoeg opschalen om aan die vraag te voldoen. die bedrijven alleen zijn niet genoeg om te voldoen aan de technologische ambities van veel natiestaten

en ik zou zeggen dat juist het feit dat nederland zo afhankelijk is van ASML, een gevaar is voor ons. ASML is zo groot dat het de nederlandse economische cijfers (export, R&D, etc.) helemaal scheef trekt. we hebben een beetje een monocultuur in de economie en dat moet je niet willen

[ Bericht 4% gewijzigd door gwn_een_user op 03-12-2025 15:30:33 ]
  woensdag 3 december 2025 @ 15:41:40 #6
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219401459
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 15:20 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
dat zeg ik toch, goed nieuws voor de consument. hoe meer chips hoe beter. of beter gezegd: meer parallelle schakels in de halfgeleiderketen = minder dominantie van enkele schakels -> meer concurrentie en minder kwetsbaarheid voor prijsstijgingen en tekorten
Ja, wel een slechtere positie voor nl en de eu. Nóg slechter.
quote:
ik ben juist meer pro-ASML dan de gemiddelde user hier, 99% wil ze graag het land uit hebben blijkbaar, omdat het bedrijf klaagt dat ze niet genoeg de ruimte hebben om voldoende te kunnen uitbreiden, en daar heeft ASML ook gelijk in
Agreed
quote:
de vraag naar chips is extreem stijgende, en de wereld gaat sowieso niet wachten totdat ASML of TSMC genoeg opschalen om aan die vraag te voldoen. die bedrijven alleen zijn niet genoeg om te voldoen aan de technologische ambities van veel natiestaten
Lijkt me een goede reden om die natiestaten afhankelijk te laten zijn van de eu. Dan halen ze het iets minder snel in hun hoofd om ons te naaien zoals naziestaten dat graag zouden willen.
quote:
en ik zou zeggen dat juist het feit dat nederland zo afhankelijk is van ASML, een gevaar is voor ons. ASML is zo groot dat het de nederlandse economische cijfers (export, R&D, etc.) helemaal scheef trekt. we hebben een beetje een monocultuur in de economie en dat moet je niet willen
Agreed
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')