abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 april 2026 @ 09:53:31 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220631366
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 12:25 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Bij 1 accu kun je voor de aansturing toe met je p1 van homewizard. Die van Marstek zelf heb je alleen nodig als je meerdere accu’s cq accumodules wilt aansluiten. Vanwege het type slimme meter dat bijv Leandra en ik heb ik daar dus een splitter bij nodig, het kan zijn dat jij die splitter dus helemaal niet nodig hebt.

Overigens heb ik uitgevogeld dat ik in mijn geval voor een accu van Marstek het beste uit ben bij https://stapnaarduurzaam.(...)e_pa_meter=p1-meter# waar dus ook die uitleg staat, helemaal onderaan
Grappig, daar hebben wij ook gekocht :D
Ik had destijds gewoon een excel gemaakt met linkjes naar een aantal officiële dealers en hun prijzen op dat moment.

Maar ik had ook contact gehad met de klantenservice van Stap naar Duurzaam, nou zegt het contact voor een aankoop niet zoveel, maar toch, dat was snel en prettig.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220631557
Ik moet nog even wachten met bestellen, want dat ding is natuurlijk loeizwaar. Symph gaat een paar weken op vakantie, en als dat ding dan geleverd wordt dan heb ik een uitdaging.
pi_220631664
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 09:50 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee idd, en gezien MeanWell de officiële importeur voor de BeNeLux is...
Hmm, grappig, dat had ik gemist.

MeanWell staat wel wel goed bekend om de kwaliteit van hun netadapters en LED-omvormers.
Een bedrijf als Jaga levert ook al vele jaren adapters mee van MeanWell en die zijn (hier) storingsvrij sinds 2018.
pi_220631985
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 13:56 schreef Doedezemaar het volgende:
Duidelijk, het wordt een Marstek Venus. Als ik minstens 600 kWh per jaar via de accu kan laten lopen (conservatief gerekend gemiddeld 150 dagen maal 4 kWh) dan is dat na het afschaffen van het salderen een prima business case.
600 x 0,25 euro = 150 euro op jaar basis
Aanschaf 1250 euro
Ruim 8 jaar terugverdientijd

Zijn betere business cases te maken ...
pi_220632152
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 11:17 schreef namliam het volgende:

[..]
600 x 0,25 euro = 150 euro op jaar basis
Aanschaf 1250 euro
Ruim 8 jaar terugverdientijd

Zijn betere business cases te maken ...
Als Hormuz nog even dicht blijft is die 0,25 euro stroom een droom ;)
  woensdag 22 april 2026 @ 11:43:29 #106
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220632168
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 11:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als Hormuz nog even dicht blijft is die 0,25 euro stroom een droom ;)
Ik rij lekker op de stekker
  woensdag 22 april 2026 @ 11:47:24 #107
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220632205
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 11:17 schreef namliam het volgende:

[..]
600 x 0,25 euro = 150 euro op jaar basis
Aanschaf 1250 euro
Ruim 8 jaar terugverdientijd

Zijn betere business cases te maken ...
In de winter, bij voldoende spread, laden tijdens de goedkope uurtjes om het inkopen op dure momenten te voorkomen en je terugverdientijd ziet er ineens een stuk beter uit.
Huilen dan.
pi_220632218
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 11:17 schreef namliam het volgende:

[..]
600 x 0,25 euro = 150 euro op jaar basis
Aanschaf 1250 euro
Ruim 8 jaar terugverdientijd

Zijn betere business cases te maken ...
Ja, hoe kan ik dat met de stroom van mijn zonnepanelen beter doen dan? Ik heb heel conservatief gerekend he? Naast dat ik ook minder terugleverboete aan de energieleverancier moet betalen. Break-even bij max 8 jaar, ik vind dat prima.
Mijn vader heeft tig extra panelen laten leggen en zich ook een dure batterij laten aansmeren, die gaat dat nooit terugverdienen. Dat had ik niet gedaan, maar goed, zijn huis, zijn geld.

[ Bericht 7% gewijzigd door Doedezemaar op 22-04-2026 11:55:23 ]
pi_220633722
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 11:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik rij lekker op de stekker
Als je in NL dynamisch hebt zal je zien dat de stroom nu goedkoop is als de zon schijnt en het n iet in de spits is. De spits is steevast duurder dan ¤ 0,25 en vaak rond de ¤ 0,40, soms hoger. De nachten zitten vaak rond de ¤ 0,25.

Het is nu zomer, warmtepompen staan meest uit dus. Ik hou mn hart vast wat er in de winter gaat gebeuren als de zon nauwelijks schijnt en alle warmtepompen voluit draaien, elektraprijs is dan meestal bepaald door de gasprijs en dat is dan ook niet betaalbaar wegens gebrek eraan.

Ja, ik rijd ook elektriek maar dat houd nu dus in dat ik vooral overdag wil laden en het vaak al afbreek voor de auto helemaal vol is.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  woensdag 22 april 2026 @ 16:22:03 #110
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220633921
Wij hebben een lokaal bedrijf over de vloer gehad die batterijen plaatsen icm met een dynamisch contract en apparaatje/tooltje dat elke 2 seconden afweegt wat het slimste is om te doen qua batterij laden, ontladen, inkopen, verkopen, auto laden (al heb ik die niet momenteel) etc
Die had het ook over de batterij laden als de stroomprijs negatief is bijvoorbeeld en dan schakelt ie dus automatisch je panelen uit.

Nu hebben wij een deel vanuit de bouw op een omvormer. Icm met die batterij zou die omvormer dan vervangen moeten worden.
De rest zit met optimizers op een solaredge omvormer en die kan je schijnbaar ook instellen dat bij een negatieve stroomprijs ze uit moeten schakelen maar dat tooltje stuurt dit hele deel dus niet aan sowieso.

Je krijgt de btw terug maar alsnog hebben we het over ¤5800 en ik vraag me af of het ‘t waard is.

We hebben veel overschot omdat we slecht advies hebben gekregen over hoeveel ons warmtepomp verbruik nodig zou hebben maar goed de 2027 contracten lijken zo te zijn dat ik er zo goed als niks voor terug krijg maar er ook niet voor hoef te betalen.

Ik betaal op dit moment nog geen terugleverkosten trouwens.

Met wat 215 noemt inderdaad, de prijzen in de winter heb ik het idee dat het niet zo gunstig is als ze doen voorkomen.

Niet dat airco’s installeren en een elektrische auto aanschaffen om het op te maken nou goedkoper zijn :P
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 22 april 2026 @ 16:50:02 #111
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220634127
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 15:42 schreef 215 het volgende:

[..]
Als je in NL dynamisch hebt zal je zien dat de stroom nu goedkoop is als de zon schijnt en het n iet in de spits is. De spits is steevast duurder dan ¤ 0,25 en vaak rond de ¤ 0,40, soms hoger. De nachten zitten vaak rond de ¤ 0,25.

Het is nu zomer, warmtepompen staan meest uit dus. Ik hou mn hart vast wat er in de winter gaat gebeuren als de zon nauwelijks schijnt en alle warmtepompen voluit draaien, elektraprijs is dan meestal bepaald door de gasprijs en dat is dan ook niet betaalbaar wegens gebrek eraan.

Ja, ik rijd ook elektriek maar dat houd nu dus in dat ik vooral overdag wil laden en het vaak al afbreek voor de auto helemaal vol is.
Ik woon niet in Nederland
  woensdag 22 april 2026 @ 17:38:41 #112
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220634288
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2026 10:11 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik moet nog even wachten met bestellen, want dat ding is natuurlijk loeizwaar. Symph gaat een paar weken op vakantie, en als dat ding dan geleverd wordt dan heb ik een uitdaging.
Yep, hij is intens zwaar...
Degene die in de keuken staat was nog wel te doen, die op zolder :X
En degene die in de garage hangt (en onder de pootjes een plank heeft), was helemaal feest :X :X
Ik had de plank opgehangen (met steunen die ieder 100 kg kunnen dragen), en ik heb het muuranker geplaatst, maar dat ding erop en aan hebben N en mijn oudste van 2 meter gedaan, daar heb ik me niet aan gewaagd :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220634348
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 17:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Yep, hij is intens zwaar...
Degene die in de keuken staat was nog wel te doen, die op zolder :X
En degene die in de garage hangt (en onder de pootjes een plank heeft), was helemaal feest :X :X
Ik had de plank opgehangen (met steunen die ieder 100 kg kunnen dragen), en ik heb het muuranker geplaatst, maar dat ding erop en aan hebben N en mijn oudste van 2 meter gedaan, daar heb ik me niet aan gewaagd :')
Ik kan nergens bij helpen, dus ik vraag me af hoe Symph dat ding van de voordeur naar de juiste plek in de schuur gaat krijgen.
  woensdag 22 april 2026 @ 17:53:27 #114
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220634350
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2026 16:22 schreef laziness het volgende:
Wij hebben een lokaal bedrijf over de vloer gehad die batterijen plaatsen icm met een dynamisch contract en apparaatje/tooltje dat elke 2 seconden afweegt wat het slimste is om te doen qua batterij laden, ontladen, inkopen, verkopen, auto laden (al heb ik die niet momenteel) etc
Die had het ook over de batterij laden als de stroomprijs negatief is bijvoorbeeld en dan schakelt ie dus automatisch je panelen uit.

Nu hebben wij een deel vanuit de bouw op een omvormer. Icm met die batterij zou die omvormer dan vervangen moeten worden.
De rest zit met optimizers op een solaredge omvormer en die kan je schijnbaar ook instellen dat bij een negatieve stroomprijs ze uit moeten schakelen maar dat tooltje stuurt dit hele deel dus niet aan sowieso.

Je krijgt de btw terug maar alsnog hebben we het over ¤5800 en ik vraag me af of het ‘t waard is.

We hebben veel overschot omdat we slecht advies hebben gekregen over hoeveel ons warmtepomp verbruik nodig zou hebben maar goed de 2027 contracten lijken zo te zijn dat ik er zo goed als niks voor terug krijg maar er ook niet voor hoef te betalen.

Ik betaal op dit moment nog geen terugleverkosten trouwens.

Met wat 215 noemt inderdaad, de prijzen in de winter heb ik het idee dat het niet zo gunstig is als ze doen voorkomen.

Niet dat airco’s installeren en een elektrische auto aanschaffen om het op te maken nou goedkoper zijn :P
¤5800 en dan krijg je wat precies?

Heb ook PV op basis van SolarEdge, en die omvormer (wel even modbus aanzetten) stuur ik aan met HomeAssistant.
Huilen dan.
  woensdag 22 april 2026 @ 18:35:52 #115
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220634603
quote:
7s.gif Op woensdag 22 april 2026 17:53 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
¤5800 en dan krijg je wat precies?

Heb ook PV op basis van SolarEdge, en die omvormer (wel even modbus aanzetten) stuur ik aan met HomeAssistant.
Zo wel ik als manlief zijn totaal niet thuis in zaken als HomeAssistant helaas. Geen idee hoe makkelijk dat wat je noemt is?



Ik weet er onvoldoende van om te beoordelen of die omvormer überhaupt klopt aangezien 10 kW is wat we totaal hebben liggen maar niet in de buurt komt van wat de omvormer die vervangen zou moeten worden nodig heeft. Daar ligt maar 3160wp namelijk.

[ Bericht 7% gewijzigd door laziness op 22-04-2026 18:41:03 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 22 april 2026 @ 18:39:59 #116
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220634640
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2026 18:35 schreef laziness het volgende:

[..]
Zo wel ik als manlief zijn totaal niet thuis in zaken als HomeAssistant helaas. Geen idee hoe makkelijk dat wat je noemt is?

[ link | afbeelding ]
Home Assistant heeft wel een leercurve. Ik gebruik het ook, en er kan heel, héél veel mee, maar als je niet in zulke dingen thuis bent dan wordt het lastig.

Ik vind het veel geld voor wat in feite dus een 7,68 kWh batterij is. Ik zou het niet doen, maar, dat ben ik.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 22 april 2026 @ 18:46:34 #117
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220634684
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 18:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Home Assistant heeft wel een leercurve. Ik gebruik het ook, en er kan heel, héél veel mee, maar als je niet in zulke dingen thuis bent dan wordt het lastig.

Ik vind het veel geld voor wat in feite dus een 7,68 kWh batterij is. Ik zou het niet doen, maar, dat ben ik.
Plus nieuwe omvormer maar ik kreeg eerst een offerte van 11,52 kWh batterij en dat was ¤6600 dus dat is maar een klein verschil. Vraag me daarom af of het wel klopt wat ze me voorschotelen aan omvormer, die verandert niet in beide offertes.

Ik heb ook niet het idee dat het uit kan maar mijn kennis gaat niet zo heel ver dus dacht ik mik het hier maar eens neer.

Ik heb vooral het idee dat er minder winst te behalen valt met het handelen dan dat zij doen voorkomen. En dat ik in de winter wel overdag mijn batterij met goedkoper tarief kan laden maar dat mijn warmtepomp daar zo doorheen blaast en ik als nog dure stroom ook moet inkopen op de piek momenten. Dan ben ik beter af met een vast tarief contract denk ik.
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 22 april 2026 @ 21:01:50 #118
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220635748
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2026 18:46 schreef laziness het volgende:

[..]
Plus nieuwe omvormer maar ik kreeg eerst een offerte van 11,52 kWh batterij en dat was ¤6600 dus dat is maar een klein verschil. Vraag me daarom af of het wel klopt wat ze me voorschotelen aan omvormer, die verandert niet in beide offertes.

Ik heb ook niet het idee dat het uit kan maar mijn kennis gaat niet zo heel ver dus dacht ik mik het hier maar eens neer.

Ik heb vooral het idee dat er minder winst te behalen valt met het handelen dan dat zij doen voorkomen. En dat ik in de winter wel overdag mijn batterij met goedkoper tarief kan laden maar dat mijn warmtepomp daar zo doorheen blaast en ik als nog dure stroom ook moet inkopen op de piek momenten. Dan ben ik beter af met een vast tarief contract denk ik.
Nou, als je een batterij wil met als idee 'de winter door te komen', dat gaat 'm niet worden. Op een winterdag trek je zomaar misschien wel 1 kWh per uur, als het niet meer is, dus die 7,68 gaat dat niet opvangen. Een 11,5 kWh batterij ook niet.

Als je dan een batterij wil, dan zou ik kijken naar wat jij op een niet-winter-nacht (lees: zonsondergang tot zonsopgang) aan verbruik hebt, en daar je batterij op afstemmen.

Bijvoorbeeld, ik heb in Home Assistant (istie weer) een simulatie gedraaid. Ik heb dus een integratie geinstalleerd die een batterij simuleert, maar dus met mijn werkelijke verbruiken, om te kijken wat een batterij doet. Daar kwam uit dat ik prima toe kan met een batterij van 5 kWh. Sterker nog, een 2e batterij van 5 kWh toevoegen kan, maar de TVT van die 2e batterij is veeeeeeeeeeel langer dan van die 1e batterij, maw, niet doen.

Wat jij daar wil doen is ook wat anders dan een stekkerbatterij he. Maar een stekkerbatterij kun je ook 'echt' aansluiten, maw, dat die batterij met 2500 watt ontlaadt, ipv met 800 watt via een stekker. Maar een batterij met een grote capaciteit moet je ook wel leeg kunnen krijgen he, want als ie niet leeg is kun je 'm de volgende dag niet opladen.

Dus dan is het leuk dat jij een batterij hebt met 10 kWh opslag, maar als jij in de nacht daar maar 3 kWh uit verbruikt, en de dag erna schijnt de zon, dan kun je dus maar 3 kWh in die batterij laden, in plaats van 10. Wat heb je dan aan die extra 7?

Natuurlijk, er zullen op de overgang van winter naar lente en van hefst naar winter een paar dagen zijn dat je die 10 kWh wél leeg trekt, maar dan zit je ook weer op de momenten in het jaar dat je je moet afvragen of je die batterij wel volgeladen krijgt. Wederom, dan heb je dus capaciteit die je niet kunt benutten, omdat je 'm niet volgeladen krijgt.

Natuurlijk kun je dan via het net laden, maar dan wordt het wel allemaal bewerkelijk. Het 'voordeel' van zo'n stekkerbatterij is dat naast dat je hem dus ook 'echt' kunt aansluiten, een stuk goedkoper is, én je moet denken, verbruik = verbruik he.

Dus stel jij verbruikt in een nacht 5 kWh (lees; donkere uren). Of je nou een batterij hebt die 2500 watt levert, en hij dus in 2 uur leeg is, óf dat je met 800 watt ontlaadt, en hij dus dan gedurende 6,25 uur je verbruik uit het net dempt, aan het eind is 5 kWh = 5 kWh.

Sure, met 800 watt kun je niet je wasmachine in de avond opvangen die op z'n piek 2300 watt trekt ofzo, dat klopt, maar als je 'm zo aansluit dat je dat wél zou kunnen heb je er minder uren plezier van. Het voordeel is ook dat het op die manier aansluiten dat je 2500 watt kunt ontladen wel wat geld kost, maar zo'n batterij + eventueel aansluiten in de meterkast zal een stuk minder kosten dan die 5800 euro.

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Ik geef het je alleen maar mee zodat je ook dit kunt overwegen. Ik kan de keuze niet voor je maken. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_220635930
Veel geld uitgeven om te besparen is wel een risico.

Heb zelf de accu's als hobby dus dan maakt het wat minder uit of het zich terugverdient.

Als je het rendabel wil maken zou ik kijken naar wat je buiten de wintermaanden (ofwel, maanden dat je verwarmt) ongeveer aan stroom verbruikt tussen zonsondergang en zonsopkomst.

Daar je accu op afstemmen.

Als je een dynamisch contract hebt kan je er in de winter ook nog wat mee inkopen en gebruiken maar voor alleen die periode een grotere accu kopen kan niet uit.

Zie de accu als een investering op zich, hij hoeft niet al je gebruik af te dekken, hij moet zichzelf (als het geen hobby is) terugverdienen en dat kan het snelst als hij iedere dag 1x (of bij dynamisch contract misschien zelfs 2x) helemaal volgeladen en ontladen wordt.

Extra overweging: je hebt ook systemen die "off grid" kunnen, dus bij een (langdurige) storing blijft je koelkast gewoon werken. In lente / zomer kan je er (als je wat zuinig bent) zelfs de hele dag en nacht mee doorkomen. Dit vereist wel wat grotere aanpassingen in de meterkast en een omvormer die dat kan.
  woensdag 22 april 2026 @ 21:41:07 #120
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220635993
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 21:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, als je een batterij wil met als idee 'de winter door te komen', dat gaat 'm niet worden. Op een winterdag trek je zomaar misschien wel 1 kWh per uur, als het niet meer is, dus die 7,68 gaat dat niet opvangen. Een 11,5 kWh batterij ook niet.

Als je dan een batterij wil, dan zou ik kijken naar wat jij op een niet-winter-nacht (lees: zonsondergang tot zonsopgang) aan verbruik hebt, en daar je batterij op afstemmen.

Bijvoorbeeld, ik heb in Home Assistant (istie weer) een simulatie gedraaid. Ik heb dus een integratie geinstalleerd die een batterij simuleert, maar dus met mijn werkelijke verbruiken, om te kijken wat een batterij doet. Daar kwam uit dat ik prima toe kan met een batterij van 5 kWh. Sterker nog, een 2e batterij van 5 kWh toevoegen kan, maar de TVT van die 2e batterij is veeeeeeeeeeel langer dan van die 1e batterij, maw, niet doen.

Wat jij daar wil doen is ook wat anders dan een stekkerbatterij he. Maar een stekkerbatterij kun je ook 'echt' aansluiten, maw, dat die batterij met 2500 watt ontlaadt, ipv met 800 watt via een stekker. Maar een batterij met een grote capaciteit moet je ook wel leeg kunnen krijgen he, want als ie niet leeg is kun je 'm de volgende dag niet opladen.

Dus dan is het leuk dat jij een batterij hebt met 10 kWh opslag, maar als jij in de nacht daar maar 3 kWh uit verbruikt, en de dag erna schijnt de zon, dan kun je dus maar 3 kWh in die batterij laden, in plaats van 10. Wat heb je dan aan die extra 7?

Natuurlijk, er zullen op de overgang van winter naar lente en van hefst naar winter een paar dagen zijn dat je die 10 kWh wél leeg trekt, maar dan zit je ook weer op de momenten in het jaar dat je je moet afvragen of je die batterij wel volgeladen krijgt. Wederom, dan heb je dus capaciteit die je niet kunt benutten, omdat je 'm niet volgeladen krijgt.

Natuurlijk kun je dan via het net laden, maar dan wordt het wel allemaal bewerkelijk. Het 'voordeel' van zo'n stekkerbatterij is dat naast dat je hem dus ook 'echt' kunt aansluiten, een stuk goedkoper is, én je moet denken, verbruik = verbruik he.

Dus stel jij verbruikt in een nacht 5 kWh (lees; donkere uren). Of je nou een batterij hebt die 2500 watt levert, en hij dus in 2 uur leeg is, óf dat je met 800 watt ontlaadt, en hij dus dan gedurende 6,25 uur je verbruik uit het net dempt, aan het eind is 5 kWh = 5 kWh.

Sure, met 800 watt kun je niet je wasmachine in de avond opvangen die op z'n piek 2300 watt trekt ofzo, dat klopt, maar als je 'm zo aansluit dat je dat wél zou kunnen heb je er minder uren plezier van. Het voordeel is ook dat het op die manier aansluiten dat je 2500 watt kunt ontladen wel wat geld kost, maar zo'n batterij + eventueel aansluiten in de meterkast zal een stuk minder kosten dan die 5800 euro.

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Ik geef het je alleen maar mee zodat je ook dit kunt overwegen. Ik kan de keuze niet voor je maken. :P
Ik weet ook wel dat ik niks heb aan een batterij die ik niet leeg trek met puur mijn eigen verbruik en ik weet ook wel dat ik er niet de winter mee door kom.
Het idee van dit systeem is dan ook wat anders dan een stekker batterij.

Zoals ik eerder aangaf handelt dit systeem voor je op de dynamische markt en vult zich dus rustig met stroom uit het net voor een negatieve prijs en schakelt je panelen opwek uit als dat onderaan de streep het beste uit de bus komt op dat moment.
In de winter vult ie zich dus op het goedkope moment, om te gebruiken op het dure moment. Vol komt ie dus altijd wel. Of van mijn dak of via het goedkoopste 24uurs tarief van het net. En dat wat ik er niet uit haal verkoopt ie op het moment dat het wel iets oplevert.

Maar ik vind het een verdraaid ingewikkeld plaatje om helder te krijgen hoeveel het me echt oplevert. Juist omdat ik denk in de dure wintermaanden als nog hoge piekprijzen te moeten betalen om mijn pomp draaiende te houden.
En kan ik inderdaad straks een contract krijgen zonder terugleverkosten in 2027? Zowel de overheid als de energiebedrijven als de markt zijn niet echt om op te bouwen momenteel qua toekomst.
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 22 april 2026 @ 21:45:19 #121
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220636030
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2026 21:41 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik weet ook wel dat ik niks heb aan een batterij die ik niet leeg trek met puur mijn eigen verbruik en ik weet ook wel dat ik er niet de winter mee door kom.
Het idee van dit systeem is dan ook wat anders dan een stekker batterij.

Zoals ik eerder aangaf handelt dit systeem voor je op de dynamische markt en vult zich dus rustig met stroom uit het net voor een negatieve prijs en schakelt je panelen opwek uit als dat onderaan de streep het beste uit de bus komt op dat moment.
In de winter vult ie zich dus op het goedkope moment, om te gebruiken op het dure moment. Vol komt ie dus altijd wel. Of van mijn dak of via het goedkoopste 24uurs tarief van het net. En dat wat ik er niet uit haal verkoopt ie op het moment dat het wel iets oplevert.

Maar ik vind het een verdraaid ingewikkeld plaatje om helder te krijgen hoeveel het me echt oplevert. Juist omdat ik denk in de dure wintermaanden als nog hoge piekprijzen te moeten betalen om mijn pomp draaiende te houden.
En kan ik inderdaad straks een contract krijgen zonder terugleverkosten in 2027? Zowel de overheid als de energiebedrijven als de markt zijn niet echt om op te bouwen momenteel qua toekomst.
Maar dat kan ook allemaal met een goedkopere oplossing + Home Assistant. Daar zou ik geen 5800 euro aan uitgeven.

Dat laatste kan ik ongeveer een antwoord op geven; maar dat is is garantie tot de deur; mijn contract loopt tot ergens in 2027. Dat betekent dus voorbij 1 jan '27, en dús staan in mijn contract ook de tarieven vanaf die datum.

NU krijg ik iets van 12ct per kWh, en de kosten zijn 9ct per kWh ofzo, iets in die richting. Maar straks, vanaf 2027, dan is de opbrengst iets van 4ct, maar de kosten iets van 3,8ct. Dus dan kóst terugleveren me alsnog geen geld, maar het levert me ook niks meer op.

Maar ik weet niet of ze dat zo blijven doen of dat er nog dingen veranderen, of of of.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 22 april 2026 @ 21:54:23 #122
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220636105
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 21:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Veel geld uitgeven om te besparen is wel een risico.

Heb zelf de accu's als hobby dus dan maakt het wat minder uit of het zich terugverdient.

Als je het rendabel wil maken zou ik kijken naar wat je buiten de wintermaanden (ofwel, maanden dat je verwarmt) ongeveer aan stroom verbruikt tussen zonsondergang en zonsopkomst.

Daar je accu op afstemmen.

Als je een dynamisch contract hebt kan je er in de winter ook nog wat mee inkopen en gebruiken maar voor alleen die periode een grotere accu kopen kan niet uit.

Zie de accu als een investering op zich, hij hoeft niet al je gebruik af te dekken, hij moet zichzelf (als het geen hobby is) terugverdienen en dat kan het snelst als hij iedere dag 1x (of bij dynamisch contract misschien zelfs 2x) helemaal volgeladen en ontladen wordt.

Extra overweging: je hebt ook systemen die "off grid" kunnen, dus bij een (langdurige) storing blijft je koelkast gewoon werken. In lente / zomer kan je er (als je wat zuinig bent) zelfs de hele dag en nacht mee doorkomen. Dit vereist wel wat grotere aanpassingen in de meterkast en een omvormer die dat kan.
Ik wil met name niet voor mijn grote overschot hoeven te betalen in ieder geval.
Dit bedrijf stond vorig jaar al in de krant en heb ik toen opgeslagen om eens langs te laten komen tegen de tijd dat mijn contract zonder terugleverkosten ten einde zou lopen.
Zij blijken dus een heel systeem inclusief handelen op de markt aan te bieden.

Daar was ik niet op uit, het wordt me voorgeschoteld en ik probeer uit te vinden of het me echt wat biedt. Ons gevoel zegt van niet maar er is vrij weinig kennis en veel variabelen om dat echt goed in te kunnen schatten dus daarom hier maar eens vragen. Het feit dat iedereen vooral bezig is met een stekkerbatterij en niet met het hele handelen zegt misschien al genoeg ;)

Het topic op tweakers is 500 pagina’s en dat gaat technisch best ver dus dat bracht me ook niet veel verder so far. Dat heb ik weer dicht geklikt.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220636219
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2026 21:54 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik wil met name niet voor mijn grote overschot hoeven te betalen in ieder geval.
Dan is een dynamisch contract misschien wel een optie, dat is wel hoe ik het ga doen. Ook (juist) als salderen stopt.

Bij negatief tarief je omvormer uit (even uitzoeken of je omvormer dat automatisch kan doen).
Bij positief tarief krijg je geld voor je kWh.
En voor de rest in de accu stoppen wat je er in kwijt kan.

Energiebelasting kunnen we vanaf volgend jaar niet meer verrekenen dus daar is weinig aan te doen.

quote:
Dit bedrijf stond vorig jaar al in de krant en heb ik toen opgeslagen om eens langs te laten komen tegen de tijd dat mijn contract zonder terugleverkosten ten einde zou lopen.
Zij blijken dus een heel systeem inclusief handelen op de markt aan te bieden.

Daar was ik niet op uit, het wordt me voorgeschoteld en ik probeer uit te vinden of het me echt wat biedt. Ons gevoel zegt van niet maar er is vrij weinig kennis en veel variabelen om dat echt goed in te kunnen schatten dus daarom hier maar eens vragen. Het feit dat iedereen vooral bezig is met een stekkerbatterij en niet met het hele handelen zegt misschien al genoeg ;)

Het topic op tweakers is 500 pagina’s en dat gaat technisch best ver dus dat bracht me ook niet veel verder so far. Dat heb ik weer dicht geklikt.
Je kan globaal 3 kanten op.

- klein houden met een stekkerbatterij (Marstek / Homewizard of alternatief), is economisch misschien wel het slimst, handelen geen optie, energetisch rendement (Round Trip Efficiency ofwel RTE) is in verhouding laag, vaak maar 70-80%.
- vaste oplossing die aansluit bij je gebruik, wat duurder en terugverdientijd onzekerder, RTE vaak wel rond de 90%.
- vaste oplossing met veel te grote accu en eventueel ook "off grid" functie, als hobby en als verzekering tegen stroomuitval, terugverdientijd is niet echt een ding maar het geeft wel voldoening
pi_220636258
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2026 21:54 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik wil met name niet voor mijn grote overschot hoeven te betalen in ieder geval.
Dit bedrijf stond vorig jaar al in de krant en heb ik toen opgeslagen om eens langs te laten komen tegen de tijd dat mijn contract zonder terugleverkosten ten einde zou lopen.
Zij blijken dus een heel systeem inclusief handelen op de markt aan te bieden.

Daar was ik niet op uit, het wordt me voorgeschoteld en ik probeer uit te vinden of het me echt wat biedt. Ons gevoel zegt van niet maar er is vrij weinig kennis en veel variabelen om dat echt goed in te kunnen schatten dus daarom hier maar eens vragen. Het feit dat iedereen vooral bezig is met een stekkerbatterij en niet met het hele handelen zegt misschien al genoeg ;)

Het topic op tweakers is 500 pagina’s en dat gaat technisch best ver dus dat bracht me ook niet veel verder so far. Dat heb ik weer dicht geklikt.
Het blijft ook een beetje koffiedik kijken omdat je ook niet weet wat de tarieven de komende jaren gaan doen. Wat je wel zeker weet is dat 5800 euro een pak geld is voor onder aan de streep een 7,8kw accu met daarbij de afhankelijkheid van het bedrijf voor de werking van de aansturing voor het eventuele handelen.
  woensdag 22 april 2026 @ 22:27:26 #125
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220636341
quote:
14s.gif Op woensdag 22 april 2026 22:17 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Het blijft ook een beetje koffiedik kijken omdat je ook niet weet wat de tarieven de komende jaren gaan doen. Wat je wel zeker weet is dat 5800 euro een pak geld is voor onder aan de streep een 7,8kw accu met daarbij de afhankelijkheid van het bedrijf voor de werking van de aansturing voor het eventuele handelen.
Dit inderdaad.

Daarnaast blijken die "slimme" platformen vaak helemaal niet zo slim, en kan je beter zelf een logica bouwen (maar dat kan inderdaad een flinke leercurve zijn).

Al met al blijft het een bak geld voor weinig kWh-tjes opslag. Als je een beetje handig bent zet je voor de helft van het geld een dubbele capaciteit neer.

Als je dat niet bent kan je ook een elektricien inschakelen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Isdatzo op 22-04-2026 22:32:46 ]
Huilen dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')