abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220617498
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 09:27 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
De schuur is inpandig, daar vriest het gelukkig niet en toevallig is het plekje bij die wcd ook het meest uit de directe zon
Zolang je er 1 stuks aanschaft is dat voldoende. Mocht je er meer willen moet je je er eerst even verder in verdiepen (wel/niet een eigen groep en wel/niet ontgrendelen e.d.)
pi_220617532
quote:
14s.gif Op maandag 20 april 2026 09:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Zolang je er 1 stuks aanschaft is dat voldoende. Mocht je er meer willen moet je je er eerst even verder in verdiepen (wel/niet een eigen groep en wel/niet ontgrendelen e.d.)
Homewizard zelf geeft aan dat hun batterijen vooral zijn bedoeld om het avond/nachtverbruik uit je zonnepanelen halen. Twee of meer batterijen lijken me dan overdreven, die zul je de meeste nachten niet leeg krijgen. Zo wel, dan heb je wel een heel hoog nachtverbruik (of misschien kan dat met een terrarium oid?).

Als je wil gaan handelen, zou ik een ander type batterij overwegen.
pi_220617670
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 09:06 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh zo’n Homewizard klinkt goed. Eens kijken of ik die in de schuur kwijt kan, ik heb daar helaas maar 1 wcd. Of zou Marstek slimmer zijn in mijn geval? Ik hoef niks ingewikkelds, ik wil ook niks bijhouden of overzicht hebben. Hij moet gewoon laden als er overschot is en ontladen als er geen zon is. Die van Homewizard daar hoef je in principe weinig tot niks in te stellen toch? Gewoon ‘nul op de meter’ aanvinken en that’s it?
We hebben maar 6 panelen en ik wil dit diagram afvlakken
[ link | afbeelding ]
De Homewizard is bijna 2x duurder dan de Marstek Venus, ook iets om te overwegen.
pi_220617861
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 10:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De Homewizard is bijna 2x duurder dan de Marstek Venus, ook iets om te overwegen.
Dank.
Ik zie dat we een Landis+Gyr E360 slimme meter hebben, levert dat nog extra gedoe op? Ik las op Thuisbatterij.nl iets over dat er dan nog een p1 splitter nodig is en iets over een apart wifi netwerk. Dat soort dingen gaat mijn pet te boven, al heb ik geen idee of mijn echtgenoot dat soort dingen wel snapt. Is dat allemaal specifiek alleen voor die p1-meter van Marstek?
  maandag 20 april 2026 @ 11:07:57 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220618188
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 10:44 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Dank.
Ik zie dat we een Landis+Gyr E360 slimme meter hebben, levert dat nog extra gedoe op? Ik las op Thuisbatterij.nl iets over dat er dan nog een p1 splitter nodig is en iets over een apart wifi netwerk. Dat soort dingen gaat mijn pet te boven, al heb ik geen idee of mijn echtgenoot dat soort dingen wel snapt. Is dat allemaal specifiek alleen voor die p1-meter van Marstek?
Wij hebben dezelfde meter en ik heb er sowieso een splitter tussen, want ook een HomeWizard P1 meter.
Maar omdat ik 3 Marsteks heb staan moet ik ook een Marstek P1 meter hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220618252
Hier hebben we een victron setup met batterijen. nu zo'n 20kwh, maar uit te breiden. Aangestuurd vanuit homeassistent. Nu nog met een regulier energiecontract, maar we moeten in juni gaan nadenken over wat we daarna gaan doen..

En daarmee hebben we ons zonnepaneel-netvoltage probleem ook opgelost. In plaats van de panelen op een fase te dumpen, die hier vaak boven de 250 uitkomt en dus bij de omvormer afknijpt, gaan de panelen nu de batterij/huis in via de 48v-dc busbar. Nu komt er opeens weer veel meer van het dak. Ben nieuwsgierig hoe de dagen later deze week zal gaan, als de verwachting wat hoger is.
pi_220618348
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 11:07 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wij hebben dezelfde meter en ik heb er sowieso een splitter tussen, want ook een HomeWizard P1 meter.
Maar omdat ik 3 Marsteks heb staan moet ik ook een Marstek P1 meter hebben.
Ah kijk, dat maakt het duidelijker.
pi_220618464
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 11:07 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wij hebben dezelfde meter en ik heb er sowieso een splitter tussen, want ook een HomeWizard P1 meter.
Maar omdat ik 3 Marsteks heb staan moet ik ook een Marstek P1 meter hebben.
Ja, heb hier ook een splitter er tussen, sowieso omdat ik ook uitlees met Domoticz en een Homey Pro.
De HomeWizard splitter werkt hier heel goed, zelfs over 56 meter kabellengte, zonder versterking (splitter zit aan het eind van die 56 meter in het bijgebouw).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220619872
Duidelijk, het wordt een Marstek Venus. Als ik minstens 600 kWh per jaar via de accu kan laten lopen (conservatief gerekend gemiddeld 150 dagen maal 4 kWh) dan is dat na het afschaffen van het salderen een prima business case.
pi_220620259
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 13:56 schreef Doedezemaar het volgende:
Duidelijk, het wordt een Marstek Venus. Als ik minstens 600 kWh per jaar via de accu kan laten lopen (conservatief gerekend gemiddeld 150 dagen maal 4 kWh) dan is dat na het afschaffen van het salderen een prima business case.
Vergeet niet dat de round trip efficientie iets van 80% is. Dus van de vijf KWh die je er in stopt krijg je maar ongeveer vier weer terug. Daarnaast gebruikt het ding zelf ook stroom, dag en nacht. In hartje winter bij mij zelfs meer dan mn panelen opleveren.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220620348
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 14:43 schreef 215 het volgende:

[..]
Vergeet niet dat de round trip efficientie iets van 80% is. Dus van de vijf KWh die je er in stopt krijg je maar ongeveer vier weer terug. Daarnaast gebruikt het ding zelf ook stroom, dag en nacht. In hartje winter bij mij zelfs meer dan mn panelen opleveren.
Ja, daarom reken ik ook met 4 kWh. Voor de donkere winter moet ik maar even kijken of hij dan in de verhuismodus ofzo moet staan.
  maandag 20 april 2026 @ 17:39:35 #87
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220621208
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 11:07 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wij hebben dezelfde meter en ik heb er sowieso een splitter tussen, want ook een HomeWizard P1 meter.
Maar omdat ik 3 Marsteks heb staan moet ik ook een Marstek P1 meter hebben.
Mag ik vragen welke P1 splitter je gebruikt?
  Moderator dinsdag 21 april 2026 @ 06:13:55 #88
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_220624153
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 17:39 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Mag ik vragen welke P1 splitter je gebruikt?
Hier gebruik ik er één van homewizard.
pi_220624612
Let even op waar je die splitter HWE Amp23 koopt, er zitten forse prijsverschillen in, volgens mij kun je bij Homewizard zelf het beste terecht
  dinsdag 21 april 2026 @ 09:23:27 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220624623
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 17:39 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Mag ik vragen welke P1 splitter je gebruikt?
De HomeWizard volgens mij.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 21 april 2026 @ 09:29:05 #91
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220624720
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 09:21 schreef Doedezemaar het volgende:
Let even op waar je die splitter HWE Amp23 koopt, er zitten forse prijsverschillen in, volgens mij kun je bij Homewizard zelf het beste terecht
Ik heb het HomeWizard spul allemaal gewoon bij Homewizard gekocht.
Bij de Marsteks vooral opletten dat je bij een officiële dealer koopt.

Vind Marstek Dealers – Officiële Verkooppunten in Jouw Regio https://share.google/vwnZ3kDIujTBHEyRE
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 21 april 2026 @ 10:47:45 #92
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220625163
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 09:23 schreef Leandra het volgende:

[..]
De HomeWizard volgens mij.
OK, dank.
Die kan dus ook in combinatie met de Marstek accu's gebruikt worden, die ik ook overweeg om aan te schaffen.
  dinsdag 21 april 2026 @ 10:54:36 #93
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220625188
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 april 2026 10:47 schreef MadMaster het volgende:

[..]
OK, dank.
Die kan dus ook in combinatie met de Marstek accu's gebruikt worden, die ik ook overweeg om aan te schaffen.
De splitter? Ja.
Maar je hebt bij meer dan 1 Marstek accu sowieso een Marstek P1 meter nodig.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220625441
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 09:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb het HomeWizard spul allemaal gewoon bij Homewizard gekocht.
Bij de Marsteks vooral opletten dat je bij een officiële dealer koopt.

Vind Marstek Dealers – Officiële Verkooppunten in Jouw Regio https://share.google/vwnZ3kDIujTBHEyRE
Dank.
Hier staat Marstek.nl dan weer niet tussen. Die beweren wel officiele dealer te zijn, maar zijn dan waarschijnlijk niet bij Mean Well aangesloten ofzo.
  dinsdag 21 april 2026 @ 12:11:10 #95
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220625617
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 10:54 schreef Leandra het volgende:

[..]
De splitter? Ja.
Maar je hebt bij meer dan 1 Marstek accu sowieso een Marstek P1 meter nodig.
Hmmm, ik begreep uit de info van Marstek dat je sowieso een P1 meter van hen nodig hebt, ook bij 1 accu, en die wordt ook meegeleverd bij een Venus E3.0.
Zie de website van marstek.nl.

Aangezien ik nu al een P1 meter van Homewizard in de meter heb zitten voor de zonnepanelen/stroom/gas en er straks mogelijk 2 nodig heb (1 van Homewizard x voor de zonnepanelen/stroom en gas én 1 x van Marstek voor de accu) heb ik dan dus een splitter nodig en daarom ook mijn eerdere vraag...

694cda28b5c03835056cd55b511518f2e338de0c.jpg?1776766244

Bekijk deze YouTube-video
pi_220625696
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 april 2026 12:11 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Hmmm, ik begreep uit de info van Marstek dat je sowieso een P1 meter van hen nodig hebt, ook bij 1 accu, en die wordt ook meegeleverd bij een Venus E3.0.
Zie de website van marstek.nl.

Aangezien ik nu al een P1 meter van Homewizard in de meter heb zitten voor de zonnepanelen/stroom/gas en er straks mogelijk 2 nodig heb (1 van Homewizard x voor de zonnepanelen/stroom en gas én 1 x van Marstek voor de accu) heb ik dan dus een splitter nodig en daarom ook mijn eerdere vraag...

[ afbeelding ]

Bekijk deze YouTube-video
Bij 1 accu kun je voor de aansturing toe met je p1 van homewizard. Die van Marstek zelf heb je alleen nodig als je meerdere accu’s cq accumodules wilt aansluiten. Vanwege het type slimme meter dat bijv Leandra en ik heb ik daar dus een splitter bij nodig, het kan zijn dat jij die splitter dus helemaal niet nodig hebt.

Overigens heb ik uitgevogeld dat ik in mijn geval voor een accu van Marstek het beste uit ben bij https://stapnaarduurzaam.(...)e_pa_meter=p1-meter# waar dus ook die uitleg staat, helemaal onderaan
pi_220626246
Die Marstek is niet duur om eerlijk te zijn.

Ik heb afgelopen winter gekozen voor Indevolt, vanwege erg modulair, volkomen stil en open API, dat wil zeggen dat ie met b.v. Home Assistant erg goed aan te sturen is. Deze zomer de test of ik het nog gaat uitbreiden. Omdat ik ook een EV heb wil ik eerst eens zien hoeveel in nu nog naar het net 'feed'. Daarnaast moet ik nog ervaren of ik voldoende capaciteit heb om in de winter met een dynamisch contract een dure dag min of meer kan overslaan.

Een P1 meter kan merk gebonden zijn maar voor zover ik weet is een splitter een splitter al zou ik dan nog niet 'action' kwaliteit willen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  dinsdag 21 april 2026 @ 15:46:33 #98
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220627176
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 12:25 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Bij 1 accu kun je voor de aansturing toe met je p1 van homewizard. Die van Marstek zelf heb je alleen nodig als je meerdere accu’s cq accumodules wilt aansluiten. Vanwege het type slimme meter dat bijv Leandra en ik heb ik daar dus een splitter bij nodig, het kan zijn dat jij die splitter dus helemaal niet nodig hebt.

Overigens heb ik uitgevogeld dat ik in mijn geval voor een accu van Marstek het beste uit ben bij https://stapnaarduurzaam.(...)e_pa_meter=p1-meter# waar dus ook die uitleg staat, helemaal onderaan
OK, had dit gelezen via https://thuisbatterij.nl/(...)1-splitter-hwe-amp23, waardoor het leek dat je beide P1 meters en dus een splitter moet gebruiken:
quote:
Herken je dat? Je wilt je Marstek P1 Meter aansluiten, maar je laadpaal, HomeWizard of Eneco Toon heeft diezelfde P1-poort nodig. De strijd om die ene poort is nu verleden tijd! Met de Active P1 Splitter transformeer je moeiteloos één P1-poort naar drie, waardoor al je P1-apparaten naadloos kunnen samenwerken.
  woensdag 22 april 2026 @ 09:48:34 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220631286
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 april 2026 12:11 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Hmmm, ik begreep uit de info van Marstek dat je sowieso een P1 meter van hen nodig hebt, ook bij 1 accu, en die wordt ook meegeleverd bij een Venus E3.0.
Zie de website van marstek.nl.

Aangezien ik nu al een P1 meter van Homewizard in de meter heb zitten voor de zonnepanelen/stroom/gas en er straks mogelijk 2 nodig heb (1 van Homewizard x voor de zonnepanelen/stroom en gas én 1 x van Marstek voor de accu) heb ik dan dus een splitter nodig en daarom ook mijn eerdere vraag...

[ afbeelding ]

Bekijk deze YouTube-video
Marstek.nl is gewoon een verkoper, die niet eens op de officiele dealerlijst staat.

Maar bij 1 accu kan hij ook op de HomeWizard P1 draaien, of dat net zo goed werkt weet ik niet, daarvoor moet je echt in het Tweakerstopic zijn.
Wat sowieso een aanbeveling is voor je gaat kopen.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2262054
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 22 april 2026 @ 09:50:14 #100
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220631312
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 11:43 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Dank.
Hier staat Marstek.nl dan weer niet tussen. Die beweren wel officiele dealer te zijn, maar zijn dan waarschijnlijk niet bij Mean Well aangesloten ofzo.
Nee idd, en gezien MeanWell de officiële importeur voor de BeNeLux is...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')