quote:
Op woensdag 26 november 2025 04:39 schreef Invisibli het volgende:Die doorgestookt, daar iemand mishandeld. Wat een ellende joh!
Elk keer wanneer ik door de nieuwe topiclijst blader krijg ik spontaan buikkramp. Vooral als nws er tussen zit.
Ik kijk express al geen narigheid, ik bedoel: nieuws
Ik ga me weer richten op juigbaak ofzo zonder dan de nieuwste topics lijst te bekijken.
Brrrr
Helaas is de mens al heel lang geconditioneerd om sterker te reageren op negatieve berichtgeving en/of berichten die een 'dreiging' impliceren...
Evolutionair komt dat omdat een 'dreiging' vaak een direkte aktie impliceert en dus reageert een mens op zulke informatie met een (lichte) adrenaline-impuls.
Moderne Media en communicatie-devices maken daarvan graag gebruik om de aandacht van hun gebruikers extra op te wekken:
Zaken als clickbait headlines, Dark patterns als 'implied-Scarcity', 'Fear of Consequences/Confirm-shaming' zijn overal aanwezig in publieke communicatie en wekken bij gebruikers vaak een impuls te 'moeten' reageren...
User-generated content heeft het nog een stukje erger gemaakt, omdat veel informatie steeds meer op emoties en meningen gebaseerd lijkt te worden; Wat men 'ervan vind' en bijna voortdurend een 'call-to-action' die eran gekoppeld wordt.
Zelfs kleur-codes (rood en fel-geel or oranje als 'waarschuwings-kleuren) en geluids-impulsen (belletjes, ringeltonen) zijn erop gericht het idee te geven dat mensen 'urgent _moeten_ reageren' ergens op.
De meeste mensen zijn er ontzettend aan gewend geraakt voortdurend een draagbaar device met zich mee te dragen dat hen de hele tijd berichten van 'urgentie' geeft ...
Waarbij overigens zeker 90% helemaal niet zo 'urgent' of 'dreigend' zijn en een direkte reactie vergen.
Ik zou iedereen aanraden zeer bewust te zijn van hoe vaak en voortdurend ze beinvloed worden door zulke 'urgentie-impulsen' en ook bewust kiezen deze te minderen...
Het is niet enkel zo dat 'nieuwsberichten' zo verschrikkelijk zijn omdat ze negatief zijn, maar wel dat mensen bijna de hele dag onder een zekere stress komen te staan, doordat ze voortdurend meldingen binnenkrijgen die inspelen op hun "snel moeten reageren/handelen"-emoties.
Die overdaad en voortdurend blootstelling versterkt het stressgevoel (en maakt indirekt ook dat mensen over-vermoeid raken van nieuwsberichten die vaak evenzeer inspelen op die "
goh wat is het erg en we moeten er wat aan doen"-gevoelens)
[ Bericht 6% gewijzigd door RM-rf op 26-11-2025 17:39:15 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25