abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219342094
Ik merk dat ik als universitair opgeleide vrouw vaak in situaties terechtkom waarin mijn diploma’s als iets negatiefs worden gezien. Ook al benoem ik het zelf niet, op het moment dat mensen ontdekken dat ik academisch hoger opgeleid ben, merk ik dat ze op een vervelende manier op mij neer proberen te kijken. Ze gaan kleineren. Alsof mijn prestaties automatisch een bedreiging zijn.

In mijn werk heb ik al heel vaak meegemaakt dat er opmerkingen werden gemaakt over “WO’ers die zichzelf zo goed zouden voelen” of zouden denken dat ze beter zijn. Maar die opmerkingen kwamen vrijwel altijd van collega’s met een hbo-achtergrond — nooit van de WO’ers zelf. Het was puur projectie: ik voel me onzeker naast jou, dus ik ga míj groter maken door jou kleiner te maken.

Hetzelfde gebeurt met daten. Mannen die een lagere opleiding hebben proberen mij ineens omlaag te halen zodra ze doorhebben dat ik academisch verder ben dan zij. Terwijl ik zelf toch ook niet overal goed in ben? Ik ben niet sportief, ik heb twee linkerhanden. Ik ga toch ook niet iemand die creatief is en een kast in elkaar zet met een paar planken afkraken en zeggen dat het “niets voorstelt”? Ik ga toch ook niet iemand die geweldig kan voetballen belachelijk maken omdat het “maar tegen een balletje trappen is”?

Maar zodra je als vrouw intelligentie hebt, lijkt het ineens sociaal acceptabel om je te kleineren. Het is oké om je neer te zetten als arrogant, betweterig of elitair — zelfs als je zelf helemaal níets zegt over je opleiding. Je hoeft alleen maar te bestaan.

En het rare is: andere talenten mogen wél openlijk bestaan. Een kennis van mij zingt opera. Zij wordt continu gevraagd om “even wat te zingen” voor publiek. Irritant, maar niemand doet alsof zij zich moet schamen voor haar talent. Mijn buurman heeft jarenlang gevoetbald en laat in de buurt nog steeds trots zien wat hij kan. Niemand zegt tegen hém: “doe niet zo opschepperig”.

Waarom geldt dat dan wél zodra het om vrouwelijke intelligentie gaat? Waarom is het voor iedereen normaal dat je mag uitblinken in sport, muziek, creativiteit, maar moet je jezelf als vrouw klein houden zodra het gaat om je brein?

Ik snap die dynamiek niet. Ik snap het echt niet.
pi_219342105
Ansatopics beste topics _O_
  dinsdag 25 november 2025 @ 17:27:50 #3
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219342109
Het heeft helemaal niets te maken met jouw academische achtergrond of intelligentie, maar wel met jouw houding, uitstraling en verwachtingspatroon.

Opgelost, slotje.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  dinsdag 25 november 2025 @ 17:30:48 #4
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_219342129
Dat geldt ook voor mannen. Als een man met een zeer hoog IQ heb ik altijd het gevoel dat ik mijzelf moet bewijzen, terwijl ik een geldige IQ-test heb gehad. Daarnaast heb ik het gevoel dat mijn intelligentie vaak niet serieus wordt genomen, terwijl iedereen zijn of haar eigen talenten heeft. Een linguïst vraag ik ook niet of die met mij vloeiend Chinees kan spreken om zichzelf te bewijzen. Ik heb dan wel geen universitaire opleiding gevolgd, aangezien ik een autodidact ben, maar heb wel met dezelfde oordelen te maken. Mijn brede kennis met betrekking tot de politiek en de maatschappij wordt inderdaad vaak belachelijk gemaakt.
Love Israël, Israël zal winnen tegen Hamas. De MRNA-crisis is de echte pandemie.
- Een volk dat voor tirannen zwicht,
- zal meer dan lijf en goed verliezen,
- dan dooft het licht. #stoplinks!!
pi_219342137
Wat een vermoeiend persoon ben jij.
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_219342265
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 17:27 schreef SebbeSwensje het volgende:
Het heeft helemaal niets te maken met jouw academische achtergrond of intelligentie, maar wel met jouw houding, uitstraling en verwachtingspatroon.

Opgelost, slotje.
Deze mensen kennen mij vaak niet. Ze praten zo onderling.
  dinsdag 25 november 2025 @ 17:48:55 #7
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219342266
Deze hoort in Klaagbaak.
pi_219342268
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 17:31 schreef Solotovski het volgende:
Wat een vermoeiend persoon ben jij.
Klopt. En?
  dinsdag 25 november 2025 @ 17:50:17 #9
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219342274
weer een verzonnen topic genot
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_219342355
graag op anoniem
pi_219342372
mensen met wo neem ik niet serieus. die zijn over een paar jaar toch ingehaald door chatgpt losers

gewoon klinkers in de grond trappen voor je centen
pi_219342393
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 18:10 schreef Jahr00n het volgende:
mensen met wo neem ik niet serieus. die zijn over een paar jaar toch ingehaald door chatgpt losers

gewoon klinkers in de grond trappen voor je centen
Typisch.
pi_219342396
Ansa <3 Dr8gonOfLife

Match made in heaven _O_
  dinsdag 25 november 2025 @ 18:15:26 #14
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219342404
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 17:48 schreef Ansa het volgende:

[..]
Deze mensen kennen mij vaak niet. Ze praten zo onderling.
Waar maak jij je dan druk om? Laat ze ouwehoeren tot ze een ons wegen.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')