Om overshoot te voorkomen. Maar als je graag 20 wil zien kun je de thermostaat op 20,5 zetten?quote:Op zondag 23 november 2025 13:59 schreef Sometimes het volgende:
Waarom houdt het systeem op met verwarmen als de ingestelde temperatuur nog niet is bereikt?
Nee, bij elke ingestelde stand vanaf 20 naar boven is het eindresultaat 19,5.quote:Op zondag 23 november 2025 14:03 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Om overshoot te voorkomen. Maar als je graag 20 wil zien kun je de thermostaat op 20,5 zetten?
Blijven de panelen wel heet of stopt hij letterlijk met verwarmen?quote:Op zondag 23 november 2025 14:06 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Nee, bij elke ingestelde stand vanaf 20 naar boven is het eindresultaat 19,5.
De panelen blijven wel warm, maar het gasverbruik is dan erg laag of nul.quote:Op zondag 23 november 2025 14:30 schreef embedguy het volgende:
[..]
Blijven de panelen wel heet of stopt hij letterlijk met verwarmen?
Twee van die paneeltjes voor zo’n grote kamer lijkt me ook wel erg weinig.
Dat je oude convectoren amper warm werden klinkt mij meer alsof de boel niet goed waterzijdig was ingeregeld.
Die staat er, geeft dezelfde temperatuur aan.quote:
Bij de radiatoren zal ik de volgende keer uitproberen, bij de ketel is lastiger, daar staan de wasmachine en droger voor.quote:Op zondag 23 november 2025 16:08 schreef Piles het volgende:
Voel eens aan je retourleiding, bij de ketel en bij elke radiator. Hoe warm is die?
Ja ook gedaan (zat geen lucht in).quote:Op zondag 23 november 2025 17:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heb je de radiatoren al ontlucht?
Als er (te) heet retourwater naar de ketel terugkomt, dan is er niks te verwarmen voor de ketel.quote:
Dat lijkt passend voor de situatie hier, want alleen die 2 in de woonkamer staan open. De radiatoren in hal, badkamer en logeerkamer staan een heel klein stukje open en die in de slaapkamer staat dicht.quote:Op zondag 23 november 2025 18:09 schreef Piles het volgende:
[..]
Als er (te) heet retourwater naar de ketel terugkomt, dan is er niks te verwarmen voor de ketel.
Ergens loopt dan heet water te snel/kort door een radiator, met te weinig afgifte. Hierdoor heb je een ongewenste bypass terug naar je ketel. Die radiator zul je dan meer moeten knijpen.
Vermogen van de ketel verlagen (indien mogelijk) en de pompsnelheid verlagen kan ook iets helpen.quote:Op zondag 23 november 2025 18:13 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Dat lijkt passend voor de situatie hier, want alleen die 2 in de woonkamer staan open. De radiatoren in hal, badkamer en logeerkamer staan een heel klein stukje open en die in de slaapkamer staat dicht.
Nog eens uitproberen met alles open dus, als ik het goed begrijp.
Heb je thermostaatknoppen op de radiatoren?quote:Op zondag 23 november 2025 18:13 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Dat lijkt passend voor de situatie hier, want alleen die 2 in de woonkamer staan open. De radiatoren in hal, badkamer en logeerkamer staan een heel klein stukje open en die in de slaapkamer staat dicht.
Nog eens uitproberen met alles open dus, als ik het goed begrijp.
Niet voor het verwarmen van de kamer. Hoe lager het verschil tussen aanvoer en afvoer van de radiator, hoe meer warmte de radiator afgeeft, hoe beter de kamer opwarmt.quote:Op zondag 23 november 2025 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vermogen van de ketel verlagen (indien mogelijk) en de pompsnelheid verlagen kan ook iets helpen.
Je Delta T (verschil tussen aanvoer en retour) neemt dan toe en dat helpt.
Op zich niet gek met twee van die minuscule radiators. Ookal zijn die heet, dan komt er nog amper warmte vanaf dus dan hoeft de cv ook niets te doen.quote:Op zondag 23 november 2025 16:43 schreef Sometimes het volgende:
[..]
De panelen blijven wel warm, maar het gasverbruik is dan erg laag of nul.
Ik bedoel meer dat de ketel misschien "denk" dat er geen warmtevraag is als het water net zo warm weer retour komt, het is ook maar net waar hij op stuurt.quote:Op zondag 23 november 2025 18:55 schreef embedguy het volgende:
[..]
Niet voor het verwarmen van de kamer. Hoe lager het verschil tussen aanvoer en afvoer van de radiator, hoe meer warmte de radiator afgeeft, hoe beter de kamer opwarmt.
Voor de efficiëntie is het wel beter om een verschil te hebben, dus op zich heb je gelijk dat het dan een goede optie is om het vermogen terug te zetten. Maar dat helpt niet bij het probleem uit de op.
Maargoed, dat je zo’n ruimte opgewarmd krijgt met twee van die mini radiators lijkt me onmogelijk. 2 panelen van 95 x 55 cm Voor een kamer van 48m… tja.
Vermogen van de ketel en pompsnelheid liggen wat buiten mijn mogelijkheden denk ik. Spelen met de aanvoertemperatuur was het wel.quote:Op zondag 23 november 2025 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vermogen van de ketel verlagen (indien mogelijk) en de pompsnelheid verlagen kan ook iets helpen.
Je Delta T (verschil tussen aanvoer en retour) neemt dan toe en dat helpt.
Je moet bedenken dat zo'n CV-ketel een vermogen heeft tot 25 of 35kW (in de praktijk moduleert hij wel een stuk terug) en als hij dat niet kwijt kan, komt het water inderdaad te warm weer retour en daar kan hij niet lekker op sturen.
Fans onder de radiatoren verhoogt ook je afgifte en dus de Delta T tussen aanvoer en retour.
Nee gewone draaiknoppen.quote:Op zondag 23 november 2025 18:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heb je thermostaatknoppen op de radiatoren?
Ik zit er vrij dicht voor aan mijn bureau en voel er inderdaad weinig van ondanks dat ze heet zijn. Maar ik zou denken dat de basisaansturing vanuit de thermostaat komt.quote:Op zondag 23 november 2025 18:58 schreef embedguy het volgende:
[..]
Op zich niet gek met twee van die minuscule radiators. Ookal zijn die heet, dan komt er nog amper warmte vanaf dus dan hoeft de cv ook niets te doen.
Ts heeft nu 2x850w radiators hangen. Type 22 is 2x1452w.quote:Op zondag 23 november 2025 20:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Zet aanvoer eens op 90C dan gaan ze wel (voldoende) afgeven en zal het werken.
Wat je hebt is (veel) te weinig afgifte vermogen (radiatoren dus)
Je kunt ze beter vervangen door type 22 radiatoren.
Maat van me heeft een tijd terug een (gratis) energiecoach vanuit de Gemeente (Rotterdam maar andere gemeentes hebben dat ook) laten komen. Hij kreeg allemaal gratis items, waaronder van die ventilatoren. Misschien ook interessant voor jou om zoiemand langs te laten komen.quote:Op zondag 23 november 2025 19:53 schreef Sometimes het volgende:
[..]
De fans zijn me bekend, maar voor de paar keer per jaar dat dit aan gaat niet interessant.
[..]
Appartement is op zich goed geïsoleerd, maar ik heb alleen rechtstreekse buren boven en onder me. Het complex is zo gebouwd dat er gelijkvloers eigenlijk geen directe buren zijn. Dus dat helpt in dit opzicht ook niet echt.quote:Op zondag 23 november 2025 21:16 schreef embedguy het volgende:
[..]
Ts heeft nu 2x850w radiators hangen. Type 22 is 2x1452w.
Terwijl 8500w is aan te raden (als de ruimte goed is geïsoleerd, als hij tussen andere apartementen in zit dan is ‘uitstekent geïsoleerd’ wellicht van toepassing en dan wordt 7600w aangeraden (cvtotaal.nl).
Dusja, dan is type 22 eigenlijk nog te weinig, maar als hij de ruimte 19,5graden krijgt dan is type22 inderdaad vast genoeg om de ruimte naar 21 te krijgen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |