quote:
Op maandag 24 november 2025 14:22 schreef Mr_Belvedere het volgende:[..]
Het is maar wat voor risico je wilt afdekken. Max 1 disk defect tegelijk? Dan RAID 5, maar RAID 5 is traag. RAID6 biedt max 2 disk defect en is iets sneller met rebuild, maar dan heb je minstens een 4bay
Synology met minstens 3 disken nodig. 4 is nog beter. Maar ja, dat kost weer meer geld. Kortom: Wat is het je waard, wat wil je er aan investeren en wat wil je afdekken?
[..]
Voor thuis een
Synology NAS. Voor cloud kijk eens naar
Hetzner of
Wasabi.
Uiteindelijk maakt het niet veel uit, RAID is geen back-up, het is alleen een "continuïteit garantie", ofwel: als er een disk defect raakt kan je doorwerken.
Uiteindelijk zal je de data op 2 fysieke plekken moeten hebben, dus bijvoorbeeld op je PC én op je NAS of een 2e NAS op een andere locatie (of een cloud back-up dienst).
Heb je ransomware op je computer die ook bij je NAS kan, dan is zelfs je NAS als back-up niet genoeg.
Ik heb daarom een 2e NAS waarheen ik onder een eigen "backup account" met sterk wachtwoord een back-up maak.
Die account heeft verder geen rechten en andere accounts hebben geen rechten op dat back-up doel.
Dus bij een ransomware aanval zal m'n PC en m'n NAS versleuteld zijn maar het back-up doel (de 2e NAS) niet.
Slaat de bliksem in dan is het wel spannend. Ik heb glasvezel liggen tussen woning en bijgebouw, dus dat is alvast galvanisch gescheiden. Beide NAS-servers zit ook achter een UPS dus ook die zal de ergste klappen opvangen.
Maar bij een directe inslag is het maar de vraag of dat veel helpt. Eigenlijk zou de NAS naar een andere locatie moeten maar het gaat om ~120TB aan data dus ook niet zo eenvoudig.
[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-11-2025 17:40:34 ]