abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219400158
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 11:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat heeft PFAS te maken met het sterk bewerken van levensmiddelen?
Ik zou wel willen weten of de combinatie nog schadelijker is.
pi_219400276
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 12:54 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Letten op acrylamide lijkt me wel aan te raden. Heel veel consumeren waar dat in zit schijnt kanker te triggeren.

Tot voor kort wist ik dat niet. Ik ben ongemak gaan voelen bij chips en zoutjes, dingen die al een leven lang een zwakte zijn. Idem voor standaard snackbarvoer.
quote:
Volgens de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) "geven tests uitgevoerd door de industrie en consumentenverenigingen aan dat heteluchtfriteuses 30 tot 40% meer acrylamide produceren dan conventionele frituurpannen op olie".
Ook wel een dingetje voor veel Nederlanders die om de haverklap de airfryer gebruiken.
blablablabla
pi_219400314
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 05:42 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Over vet en zout wordt je van alles verteld. Maar over andere mogelijk risicovolle bestanddelen blijft het, vanuit instanties als het Voedingscentrum, relatief stil.
Nee hoor. Ze zeggen ook dat je meer vezels en minder suiker moet eten. Chips is dus sowieso niet goed, of het nou ultrasupermega bewerkt is of niet.

Het idee dat het proces van het maken van voedsel an sich gevaarlijk is voor de gezondheid is onbewezen speculatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')