Man (22) met mes in hart gestoken bij tankstation: justitie eist twaalf jaar cel tegen verdachte
Als het aan justitie ligt, gaat Oguz T. twaalf jaar de cel in voor een dodelijke steekpartij eerder dit jaar in Oostrum. Het slachtoffer, een 22-jarige Syrische man, werd met een mes in het hart gestoken en overleed enkele weken later.
De 33-jarige Oguz T., een asielzoeker, wordt ervan verdacht dat hij op 20 februari bij een tankstation in Oostrum een andere asielzoeker neerstak. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) is er voldoende bewijs dat hij de man opzettelijk om het leven heeft gebracht.
Kan niet meer'"De verdachte heeft een einde gemaakt aan het leven van een jonge man. Een persoon die hier wilde werken en zijn familie wilde ondersteunen. Zijn moeder zal hem nooit meer kunnen omhelzen. Ook samen theedrinken, wat ze altijd deden, kan niet meer", zei de officier van justitie vrijdag in de rechtbank van Roermond.
WoordenwisselingBeide mannen verbleven in een noodopvang voor asielzoekers in een evenementenhal vlak bij het tankstation aan De Voorde. Binnen de opvang kregen ze ruzie, die buiten het terrein uit de hand liep. "Ik liep naar mijn kamer toe en stopte een mes in mijn zak, maar ik ging er niet vanuit dat ik het zou gaan gebruiken", vertelde T. De in Turkije geboren verdachte verklaarde eerder bij de politie dat hij zich ernstig bedreigd voelde door het slachtoffer. "Ik was bang voor de dood. Ik dacht dat hij ook een mes bij zich had."
TankstationOp 20 februari stak T. de Syriër in het hart. Daarna rende hij terug naar de opvang en vroeg de COA-medewerkers om hulp. Hij vroeg hen om 112 te bellen, omdat er 'iets ernstigs was gebeurd bij het tankstation'. Getuigen probeerden het slachtoffer te reanimeren, waarna de hulpdiensten dat overnamen. Het slachtoffer werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Een maand later overleed hij. T. werd op de dag van het incident meteen in de noodopvang aangehouden en zit sinds die dag vast. De steekpartij zorgde voor veel onrust in Oostrum en binnen de noodopvanglocatie.
Vluchten voor beter levenHet slachtoffer vluchtte door de oorlog in Syrië naar Turkije. Daar kwam hij in een aardbeving terecht. Daarna vertrok hij naar Nederland. "Hij kwam hier voor een veilig en beter leven. Het is extra pijnlijk dat hij door zinloos geweld is overleden", zei slachtofferadvocaat Lotna Kleczewski, die de moeder van het slachtoffer bijstaat. Zij vroeg om een schadevergoeding van 30.000 euro. De advocaat van Oguz T., Ahmet Kilinç, had al gezegd dat hij daar geen bezwaar tegen zou maken.
'Kogel door mijn hart'De moeder van het slachtoffer was vrijdag niet in de rechtbank. Kleczewski las haar verklaring voor. "Mijn zoon was sterk en dapper, maar hij is er niet meer. Zijn verlies voelt als een kogel door mijn hart. Hij heeft zijn jeugd niet kunnen leven. Ik wou dat ik de tijd kon terugdraaien. Niemand kan hem vervangen." De verdachte reageerde kort: "Ik heb er veel verdriet van."
Geen opzetRaadsman Kilinç stelde dat zijn cliënt niet de intentie had om het slachtoffer te doden. "Er is geen sprake van opzet. Het is nooit zijn bedoeling geweest dat het zo ver zou komen. Mijn cliënt wilde praten. Op camerabeelden is te zien dat ze samen naar het tankstation lopen. Daar is geen agressie op te zien. Mijn cliënt is zelfs teruggerend naar de opvang om hulp te vragen." Volgens de strafpleiter kan doodslag niet worden bewezen.
Veel verdrietT. kreeg het laatste woord. Hij zei nogmaals veel verdriet te hebben. "Ik heb last van mijn geweten. Dit hele gebeuren zal ik mijn hele leven meedragen. Mijn condoleances en veel sterkte aan de familie van het slachtoffer."
De rechtbank doet op vrijdag 5 december uitspraak
https://www.l1nieuws.nl/n(...)-cel-tegen-verdachte