Dat spreekt elkaar nogal tegenquote:Op maandag 17 november 2025 20:42 schreef Werkman het volgende:
Voor de duidelijkheid, de parkeerplek hoort bij de grond van mijn huis.
Ik heb het geplaatst:
- met toestemming van de woningbouw.
Geen idee hoe dat precies juridisch zit, maar de hoekwoningen in mijn rijtje (sociale) huurwoningen, hebben ieder een eigen oprit (met afgeschuinde/onderbroken stoeprand of hoe dat heet, iig een officiële en goedgekeurde oprit) direct naast de woning.quote:Op maandag 17 november 2025 20:51 schreef D. het volgende:
[..]
Dat spreekt elkaar nogal tegen
En als een plek vanaf de openbare weg toegankelijk is en ze daarmee niet bijvoorbeeld toegang tot een garage belemmeren mogen ze er gewoon parkeren
Eigen huurhuisquote:
De plek is toch niet toegankelijk door die paal?quote:En als een plek vanaf de openbare weg toegankelijk is en ze daarmee niet bijvoorbeeld toegang tot een garage belemmeren mogen ze er gewoon parkeren
Wettelijk is het zo dat als je een oprit hebt, en die is toegankelijk vanaf de openbare weg, dan mag iemand daar zijn auto neerzetten.quote:Op maandag 17 november 2025 21:00 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Geen idee hoe dat precies juridisch zit, maar de hoekwoningen in mijn rijtje (sociale) huurwoningen, hebben ieder een eigen oprit (met afgeschuinde/onderbroken stoeprand of hoe dat heet, iig een officiële en goedgekeurde oprit) direct naast de woning.
Zonder garage, maar die horen wel degelijk officeel bij die huurwoningen.
Ik ben niet de TSquote:Op maandag 17 november 2025 21:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wettelijk is het zo dat als je een oprit hebt, en die is toegankelijk vanaf de openbare weg, dan mag iemand daar zijn auto neerzetten.
Ondanks dat die auto dan op jouw erf staat.
De auto mag echter geen belemmeringen opleveren.
Er zijn wel uitzonderingen op die regel.
In jouw situatie neem ik aan dat door die paal de oprit niet meer toegankelijk is vanaf de openbare weg.
quote:Op maandag 17 november 2025 21:55 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik ben niet de TS
Ik heb geen paal.
In ieder geval niet nu![]()
Dat is wel een bijzondere stelling.quote:Op maandag 17 november 2025 21:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wettelijk is het zo dat als je een oprit hebt, en die is toegankelijk vanaf de openbare weg, dan mag iemand daar zijn auto neerzetten..
.
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=165&t=37356quote:Op maandag 17 november 2025 22:07 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Dat is wel een bijzondere stelling.
Als ik Google kom ik juist het tegenovergestelde tegen.
Kun je dit verduidelijken met bv een wetsartikel?
Paar stukjes gelezen (tl drquote:Op maandag 17 november 2025 22:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=165&t=37356
Er staat in het verhaal dat als jij er je auto kunt neerzetten, het openbare weg is, en dus de buurman daar ook zijn auto mag neer zetten.quote:Op maandag 17 november 2025 22:47 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Paar stukjes gelezen (tl dr) maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de genoemde conclusies wat voorbarig vind.
Daarentegen, als het zo is als je stelt, is een klein bordje met 'eigen terrein' dan voldoende om het tegen te gaan?
quote:Stel: je komt terug van een dag hard werken en alle parkeerplekken in de straat zijn bezet. Nadat je vier keer heen en weer bent gereden, ben je het zat. Je bent moe en wilt naar huis. In de straat zie je de lege parkeerplek van de buurman. Hij heeft een eigen oprit of een stukje privéterrein voor de deur, maar parkeert zijn auto daar nooit. Je besluit je eigen auto daar neer te zetten… maar mag dit eigenlijk wel?
Toegankelijkheid
Het is eigenlijk heel raar, maar wanneer er niet aangegeven wordt dat het privéterrein is, mag dit gewoon. Als het parkeerterrein vanaf de openbare weg te bereiken is, is dit terrein voor de Wegenverkeerswet een ‘voor het openbaar verkeer openstaande weg’. Het maakt hierbij niet uit of het om privé-eigendom gaat. Wil je niet dat iemand op je privéterrein parkeert, dan moet je er dus voor zorgen dat een ander er niet op kan rijden door middel van een hek, paal of andere obstructie.
dit.quote:Op dinsdag 18 november 2025 13:32 schreef Nizno het volgende:
schade aan de parkeerbeugel en de dader is weggereden?
denk eerder dat jij je verzekeraar aan het werk kan zetten.
Waarom zou je van de gemeente toestemming nodig hebben voor een paaltje op "eigen" grond?quote:Op woensdag 19 november 2025 07:37 schreef freak1 het volgende:
[..]
dit.
enigzins verwarrend door de OP van @:TS maar de conclusie blijft hetzelfde;
dat paaltje is er neergezet met toestemming van de eigenaar van de grond, evenals een duidelijk aangegeven eigen grond en de extra moeite voor reflectoren is ook nog genomen.
wat ik me wel afvraag, aangezien je niet zomaar paaltjes mag zetten, is er ook toestemming van de gemeente voor dat paaltje? als de parkeerplaats aan de openbare weg grenst kunnen daar eisen aan zitten..
als dat paaltje gewoon mag en er is toestemming van de eigenaar dan is er vooral wat aan de hand voor diegene die de paal heeft geraakt. die heeft geen melding gemaakt en is doorgereden na schade te veroorzaken., zelfs al meld die zich achteraf kan daar nog best een ding van gemaakt worden.
In veel gemeentes heb je op z'n minst een omgevingsvergunning nodig als je iets aanpast aan de voorkant van je huis.quote:Op woensdag 19 november 2025 08:00 schreef bleiblei het volgende:
Waarom zou je van de gemeente toestemming nodig hebben voor een paaltje op "eigen" grond?
Ik denk niet dat het een probleem is, maar we zijn wel het land van de regels en vergunningen. (Zit zelf in een discussie met de gemeente, ze willen van het gas af, ik wil verduurzamen, maar ik mag geen warmtepomp in de voortuin... (terwijl ik geen overburen heb en mijn naaste buren hier geen last van gaan hebben), terwijl in de achtertuin of zijkant van het huis de buren er juist wel last van gaan hebben..)quote:Vergunningsvereisten:
Op eigen terrein: Heb je een eigen oprit of privéparkeerplaats, dan zijn de regels vaak minder strikt. Hier kun je doorgaans zonder vergunning een parkeerbeugel plaatsen. Toch kan de gemeente of een Vereniging van Eigenaren (VvE) aanvullende voorwaarden stellen, bijvoorbeeld als de beugel zichtbaar is vanaf de openbare weg. Check altijd even bij je gemeente of VvE om problemen te voorkomen.
Lokale regelgeving en gemeentelijke verschillen
Niet elke gemeente heeft dezelfde regels voor het plaatsen van parkeerbeugels. Terwijl sommige gemeenten een vergunningenbeleid voeren, hanteren anderen een meldingsplicht of aanvullende eisen in gebieden met hoge parkeerdruk. Het is dus slim om je in de gemeentelijke regels te verdiepen. De afdeling Ruimtelijke Ordening of Vergunningen kan je vaak goed adviseren over de mogelijkheden in jouw buurt.
ik kan het niet beter verwoorden dan de reactie van @boegschroef.quote:Op woensdag 19 november 2025 08:00 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Waarom zou je van de gemeente toestemming nodig hebben voor een paaltje op "eigen" grond?
wacht maar tot je een zelf geplante boom in je eigen tuin een keer wil weghalen...quote:Op woensdag 19 november 2025 14:29 schreef bleiblei het volgende:
Hmm, bijzonder wel. Heb altijd gedacht dat het bij maximale hoogtes van erfafscheidingen, plek van bomen en vereisten rond verbouwingen wel bleef.
Bizar dat er gemeentes zijn die zelfs een mening hebben over een paaltje of beugel van max 80cm hoog.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |