DNB-baas vindt schrappen hypotheekrenteaftrek geen wondermiddel: ’Er moet gewoon gebouwd worden’Gegroet vanuit Haarlem!
Op locatie Amsterdam-Zuid was na aanvang van het wekelijkse rooster vanmorgen vroeg een bespreking over de woningnood met DNB

, waarbij meest realistische opties voor het realiseren van woningen te berde kwam onder het team van hoge functionarissen waarvan
ik 
belangrijk deel uitmaak.

~
Wat kan
ik zeggen? Meest denkbaar ambieuze bouwplannen liggen sinds jaar en dag op tafel. Ware het niet dat deze plannen landelijk gezien reeds jaren gefrustreerd zijn door onder meer stikstofregels en andere zaken die vooralsnog het bijbouwen traineren.

Aan dat laatste lijkt op niet al te lange termijn een einde te gaan komen. Onder meer in
mijn zorgeloze gemeente Haarlem

dat zowel op het culinaire vlak, uitgaansleven (horeca & zulks) als culturele mogelijkheden en winkelassortiment landelijk het meest in het oog springt, komt ook steeds meer beweging op de huizenmarkt en gloort er licht

aan de horizon.
Welnu, geheel naar goeddunken van
ons professionele team op de Zuid-as

schieten de woningen langzamerhand als verse paddestoelen

uit de grond en de plaatselijke makelaar zit haast nooit meer stil. Hoogbouw wordt op veel plaatsen ook geambieerd!In de ochtend staat op menig plaatselijk kantoor binnen deze gelukkige en vrij rijke gemeente de koffie reeds vroeg te pruttelen

voor eventueel gelukkige kopers in spe.
Uiteraard betreft het degenen die een ruim inkomen genieten en dan ook een flinke zak geld te bieden hebben dan wel te overleggen.

Vervolgens kan onder genot van bv heerlijke latte macchiato, 'gewone' koffie of espresso

in goede orde een hypotheek overlegd worden.

~
En waar het bijbouwen van allerhande woningen niet allemaal goed voor is. Zelfs sociaal huurders kunnen op termijn beter aan hun trekken gaan komen, en mss middels het bijbouwen van wat kleinere woningen met lage huurprijzen. Oók besparing van ruimte in meest stedelijke agglomeraties heeft overheidshalve tamelijk hoge prioriteit,
mij dunkt.
Eveneens een groot goed om de toekomst voor deze groepen tegemoet te treden. Op deze manieren kunnen straks ook zoveel mogelijk wachtende sociaal huurders naar wens geholpen worden!
Maar het gaat nu hoofdzakelijk om makelaarsland en kopers/starters die gewoon de mogelijkheden hebben om eindelijk op waardige manier aan hun (droom)huis te komen.
Tot slot kan
ik u melden dat
men hiertoe op de hogere locaties best lichtpuntjes ziet, en niet in allerlaatste plaats gelet op 'n eventueel succesvolle nieuwe formatie!

~
Mooie dag!
Scjvbquote:
1 uur geleden
„Er moeten niet alleen meer huizen worden gebouwd, maar vooral ook huizen waar mensen behoefte aan hebben”, zegt DNB-president Olaf Sleijpen. © ANP / Peter HilzAMSTERDAM - De afschaffing van de hypotheekrenteaftrek is geen wondermiddel waarmee je de huidige wooncrisis oplost. Een nieuw kabinet zal vooral moeten inzetten op extra woningbouw en het schrappen van regels. „Er moeten niet alleen meer huizen worden gebouwd, maar vooral ook huizen waar mensen behoefte aan hebben.”
Martin Visser
Economisch commentatorDat zegt Olaf Sleijpen, president van De Nederlandsche Bank (DNB), bij de toelichting op het Overzicht Financiële Stabiliteit dat maandag is gepubliceerd. Volgens hem is de huizencrisis nu vooral ’een aanbodprobleem’.
„Er moeten niet alleen meer huizen worden gebouwd, maar vooral ook huizen waar mensen behoefte aan hebben. Dat is de sleutel voor de woningmarkt”, aldus de DNB-president. „Je moet vooral ook iets doen aan de regeldruk. En het stikstofslot moet eraf.” Ook meent hij dat er ’meer regie’ moet komen op de bouwplannen.
KabinetsformatieDe hypotheekrenteaftrek wordt een lastig onderwerp in de kabinetsformatie. De partijen D66 en GL/PvdA willen die aftrekpost al veel langer schrappen, CDA staat er inmiddels ook voor open. VVD en JA21 willen er niet aan tornen.
Sleijpen blijft voorstander van de afschaffing van de hypotheekrenteaftrek. „Dat moet wel heel geleidelijk gebeuren, zeg ik er nadrukkelijk en vergedrukt bij.” DNB pleit al langer voor de afbouw van de renteaftrek omdat die veel geld kost en de prijzen van huizen zou opdrijven.
Hij ziet het schrappen van de hypotheekrenteaftrek niet als oplossing voor de huidige problemen op de huizenmarkt: „Er zijn nog steeds goede redenen om de hypotheekrenteaftrek af te schaffen. Maar heb je daarmee alle problemen op de woningmarkt opgelost? Nee, natuurlijk niet.”
Enige oplossingEerder zei zijn voorganger Klaas Knot ook dat meer bouwen nu de hoogste prioriteit heeft: „Ik heb het vaak gehad over de achterstelling van huurders en het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek. Maar bij de huidige stand van zaken is dat allemaal in de marge, het lost op korte termijn weinig op. Er moet gewoon gebouwd worden. Dat is de enige oplossing.”
Sleijpen denkt niettemin dat een nieuw kabinet wel een begin kan maken met het afbouwen van de renteaftrek. „Je kunt het wel alvast aankondigen en het dan langzaam in de tijd doen.”
©
https://www.telegraaf.nl/(...)orden/105520514.html