abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219285286
Hoi, stel > stroomuitval, wat doen mijn zonnepanelen dan? Kunnen die überhaupt terugleveren aan het net of hoe gaat dat?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  maandag 17 november 2025 @ 13:53:25 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219285293
quote:
1s.gif Op maandag 17 november 2025 13:51 schreef vogeltjesdans het volgende:
Hoi, stel > stroomuitval, wat doen mijn zonnepanelen dan?
Niks.
quote:
Kunnen die überhaupt terugleveren aan het net of hoe gaat dat?
Als de netspanning wegvalt schakelt de omvormer van je zonnepanelen uit.
Huilen dan.
  maandag 17 november 2025 @ 13:53:59 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219285297
The love you take is equal to the love you make.
pi_219285310
quote:
7s.gif Op maandag 17 november 2025 13:53 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Niks.
[..]
Als de netspanning wegvalt schakelt de omvormer van je zonnepanelen uit.
Hoe zit met thuisbatterij? Blijf deze werken wanneer netspanning wegvalt.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  maandag 17 november 2025 @ 13:57:21 #5
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_219285315
Ik heb een 5,9kWh accupakketje er aan hangen, daarmee kan ik me in geval van nood prima mee uit de voeten.
  maandag 17 november 2025 @ 14:03:25 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219285340
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 13:56 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Hoe zit met thuisbatterij? Blijf deze werken wanneer netspanning wegvalt.
Dat hangt van je omvormer en elektrische installatie af. Sommigen omvormers hebben een off-grid stopcontact/uitgang, maar als je je huis (of enkele groepen) al dan niet automatisch van stroom wil voorzien in het geval van een storing dan zal je daarvoor toch het e.e.a. moeten aanleggen in de meterkast.
Huilen dan.
pi_219285415
quote:
7s.gif Op maandag 17 november 2025 14:03 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat hangt van je omvormer en elektrische installatie af. Sommigen omvormers hebben een off-grid stopcontact/uitgang, maar als je je huis (of enkele groepen) al dan niet automatisch van stroom wil voorzien in het geval van een storing dan zal je daarvoor toch het e.e.a. moeten aanleggen in de meterkast.
Geldt dat ook voor deze dan?
https://www.homewizard.com/nl/shop/plug-in-battery/

Ik dacht eraan mijn eigen energie te zuigen want die zit immers in den accu.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  maandag 17 november 2025 @ 14:31:07 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219285463
quote:
1s.gif Op maandag 17 november 2025 14:20 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]
Geldt dat ook voor deze dan?
https://www.homewizard.com/nl/shop/plug-in-battery/

Ik dacht eraan mijn eigen energie te zuigen want die zit immers in den accu.
En die energie blijft daar ook lekker zitten, want de omvormer van dat ding schakelt uit bij stroomuitval.
Huilen dan.
pi_219285520
quote:
7s.gif Op maandag 17 november 2025 14:31 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En die energie blijft daar ook lekker zitten, want de omvormer van dat ding schakelt uit bij stroomuitval.
Dus mijn totale meterkast en derhalve hele huis? Dus deze is alleen geschikt voor in de avond / zonloze tralala?
  maandag 17 november 2025 @ 15:25:28 #10
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219285920
quote:
1s.gif Op maandag 17 november 2025 14:42 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]
Dus mijn totale meterkast en derhalve hele huis? Dus deze is alleen geschikt voor in de avond / zonloze tralala?
Yep.

Je huis van stroom voorzien tijdens een storing heeft aanzienlijk meer voeten in de aarde dan een stekker in een stopcontact prikken. Er zijn ook omvormers die een off-grid stopcontact hebben dat je in het geval van stroomuitval kan gebruiken om een verlengsnoer aan te hangen.
Huilen dan.
pi_219291401
De meeste zonnepaneleninverters en thuisbatterijen zijn uitgerust met een zogenaamde grid-following inverter. Die hebben een referentiefrequentie nodig om hun spanning aan aan te passen. Die leveren geen stroom meer als de netspanning weg valt.

Als je off-grid stroom wil hebben, dan heb je een grid-forming inverter nodig. Die maakt zijn eigen frequentie. De makkelijke versie is een apparaat zoals de EET solmate, of Marstek Venus. Dat is normaal een ongrid-accu, maar als de netspanning wegvalt, dan heb je aan de voorkant van je apparaat een stopcontact waar je je koelkast oid in kan steken. Dat is waarschijnlijk ook bij de beperkte accugrootte en vermogen de meest logische oplossing, want daar wil je niet je hele huis op laten draaien.
Theoretisch kan je ook een offgrid systeem maken om je hele huis op te laten draaien, maar dan heb je zo veel vermogen en capaciteit nodig, dat het voor enkel noodgevallen zeer waarschijnlijk niet zinvol is.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_219295783
quote:
1s.gif Op maandag 17 november 2025 13:51 schreef vogeltjesdans het volgende:
Hoi, stel > stroomuitval, wat doen mijn zonnepanelen dan? Kunnen die überhaupt terugleveren aan het net of hoe gaat dat?
Ik heb alleen verstand van de systemen van victron met losse accu's van verschillende merken. De victron systemen kunnen geheel zelfstandig het hele huis en nog wel meer ook van stroom blijven voorzien. Ook kunnen deze systemen veel omvormers van zonnepanelen aansturen zodat deze de accu vol blijven houden. De meeste thuisaccu's zijn niet bedacht en gemaakt voor een off grid situatie en kunnen dit dus niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')