abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219284154
Aangezien ik een thuis accu systeem aan het overwegen ben (40 - 80 kwh) ben ik meteen aan het kijken voor de noodstroom opties.

Nu is het advies om niet alle groepen op de noodstroom aan te sluiten en ik twijfel een beetje of dat eigenlijk wel logisch is (voor mijn aansluiting/wensen)

Mijn gedachte is, als ik gewoon zelf een beetje oplet heb ik deze moeilijke installatie niet nodig, als de stroom uitvalt (hoe vaak komt dit nu voor) en ik heb 40+ kwh in de accu zitten, dan moet ik met name opletten dat ik geen zware stroomverbruikers aan heb staan en/of deze gewoon manueel uitzetten (auto opladen, zwembad verwarming en filter) Dit kan ik zelfs makkelijk automatiseren.

Waarom zou je de meterkast gaan verbouwen met noodstroom schakelaar(s), wat ook inhoud dat je waarschijnlijk groupen moet wijzigen, dubbele aardlek schakelaars (1 voor de noodstroom groep, 1 voor de normale groep) of hang je de noodstroom schakelaar na de aardlek. Voor mijn gevoel maak je zo de meterkast onnodig ingewikkeld.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_219284362
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 10:54 schreef boegschroef het volgende:

Mijn gedachte is, als ik gewoon zelf een beetje oplet heb ik deze moeilijke installatie niet nodig, als de stroom uitvalt (hoe vaak komt dit nu voor) en ik heb 40+ kwh in de accu zitten, dan moet ik met name opletten dat ik geen zware stroomverbruikers aan heb staan en/of deze gewoon manueel uitzetten (auto opladen, zwembad verwarming en filter) Dit kan ik zelfs makkelijk automatiseren.
Per jaar zitten Nederlanders gemiddeld 24 minuten zonder stroom.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219284372
Je plaatst (in mijn ogen een totaal overbodige*) accu's ter waarde van 20 tot 40k (geschat) en je gaat miepen over een extra aardlek die je nodig hebt in de meterkast met een paar extra draadjes er aan? _O-

* Je zegt het zelf al: "hoe vaak komt dit nu voor" dat hier de stroom er meerdere dagen uit ligt en kun je dan echt niet zonder stroom? of je neemt bv stroom uit een simpele generator op benzine.
pi_219294591
Je mag bij stroomuitval geen stroom aan het net gaan leveren, vind de monteur in de straat niet zo leuk.

Om dat te voorkomen schakelen veel omvormers uit als de netspanning wegvalt. Maar, je hebt ook omvormers die wel zelf een grid kunnen opzetten. Dit doen ze vaak op een aparte uitgang, wat een schuko stopcontact op een marstek kan zijn, of een volledige 3 fase aansluiting die zelfs boven je netaansluiting zou kunnen gaan. En alles wat er tussen zit.

Op alleen de netaansluiting van je omvormer kun je je huis niet laten draaien, daar is die niet voor. Die is voor het leveren of ontvangen van/aan het net, en wordt beïnvloed door alles wat er aan hangt. Als je een thuisaccu hebt dan zal die er mogelijk voor zorgen dat de metersom op 0 blijft gemiddeld, gebruik op de ene fase wordt gecompenseerd met levering op een andere fase.

Voor noodstroom, ervan uitgaande dat je bedoeld dat alles thuis blijft doordraaien, is het van belang dat je de hoofdschakelaar fysiek kan uitsluiten. Hiervoor kun je een aantal dingen doen, of je verbindt de hoofdschakelaar direct met je omvormer, en laat de omvormer alles voeden door de backup-load uitgang. Nadeel is wel dat als je omvormer stuk gaat of storing heeft je dan direct ook zonder stroom zit. Je kunt ook een beperkt aantal groepen aansluiten voor de backup-load, of je werkt met omschakelaars, al dan niet automatisch. Met een omschakelaar kun je schakelen tussen bronnen, zoals netstroom / backup-load.

Ik wil dit volgend jaar allemaal gaan opzetten, maar het is redelijk lastig om het goed en netjes te doen. Mocht er echt een stroomstoring van dagen zijn kun je ook voor nood een stuk grondkabel uitrollen en alles direct aansluiten op de meterkast.

Over dit soort installaties moet je goed nadenken en echt weten wat je doet, het overstijgt behoorlijk het niveau van een extra groepje bijprikken in een groepenkast. Hiervoor laat ik ook gewoon een professional komen. Kabeltje trekken en dergelijke kan ik zelf ook nog wel, maar dit soort gepruts ga ik geen risico mee nemen.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_219295105
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 00:08 schreef zalkc het volgende:
Je mag bij stroomuitval geen stroom aan het net gaan leveren, vind de monteur in de straat niet zo leuk.

Om dat te voorkomen schakelen veel omvormers uit als de netspanning wegvalt. Maar, je hebt ook omvormers die wel zelf een grid kunnen opzetten. Dit doen ze vaak op een aparte uitgang, wat een schuko stopcontact op een marstek kan zijn, of een volledige 3 fase aansluiting die zelfs boven je netaansluiting zou kunnen gaan. En alles wat er tussen zit.

Op alleen de netaansluiting van je omvormer kun je je huis niet laten draaien, daar is die niet voor. Die is voor het leveren of ontvangen van/aan het net, en wordt beïnvloed door alles wat er aan hangt. Als je een thuisaccu hebt dan zal die er mogelijk voor zorgen dat de metersom op 0 blijft gemiddeld, gebruik op de ene fase wordt gecompenseerd met levering op een andere fase.

Voor noodstroom, ervan uitgaande dat je bedoeld dat alles thuis blijft doordraaien, is het van belang dat je de hoofdschakelaar fysiek kan uitsluiten. Hiervoor kun je een aantal dingen doen, of je verbindt de hoofdschakelaar direct met je omvormer, en laat de omvormer alles voeden door de backup-load uitgang. Nadeel is wel dat als je omvormer stuk gaat of storing heeft je dan direct ook zonder stroom zit. Je kunt ook een beperkt aantal groepen aansluiten voor de backup-load, of je werkt met omschakelaars, al dan niet automatisch. Met een omschakelaar kun je schakelen tussen bronnen, zoals netstroom / backup-load.

Ik wil dit volgend jaar allemaal gaan opzetten, maar het is redelijk lastig om het goed en netjes te doen. Mocht er echt een stroomstoring van dagen zijn kun je ook voor nood een stuk grondkabel uitrollen en alles direct aansluiten op de meterkast.

Over dit soort installaties moet je goed nadenken en echt weten wat je doet, het overstijgt behoorlijk het niveau van een extra groepje bijprikken in een groepenkast. Hiervoor laat ik ook gewoon een professional komen. Kabeltje trekken en dergelijke kan ik zelf ook nog wel, maar dit soort gepruts ga ik geen risico mee nemen.
Het klinkt een stuk moeilijker dan het eigenlijk is als je het hele huis op de noodstroom zet. Dan zet je gewoon zo'n schakelaar (https://zonnigewinkel.nl/(...)m-schakelaar-3-fase/) direct na de hoofdschakelaar en een kabel van de backup kant van de omvormer en je bent klaar. Het wordt ingewikkelder als je alleen delen van het huis erop wil, dan moet je alles gaan verdelen, in een bestaand huis (uit 1980) is dat wat lastiger om te doen.
pi_219295768
De victron systemen zijn heel goed geschikt voor een off grid of uitgevallen grid bedrijf. Die omvormers/laders zijn de afgelopen vijftig jaar ontwikkeld vanuit de scheepvaart en andere mobiele oplossingen. Je sluit in dat geval het beste je hele huis aan op de victrons. Zoals je al schrijft kan je als je je huisgenoten daar ook deelgenoot in maakt prima alles laten lopen. Evt kan je bij uitval inderdaad bepaalde grote verbruikers automatisch uit laten schakelen.
Om een storing in de victrons te omzeilen kan je een omschakelaar gebruiken. Dit kan automatisch, maar voor de kleine kans op storing zou ik kiezen voor de handmatige oplossing.

Systeem komt er dan als volgt uit te zien:
Hoofdschakelaar van je huis
Victron set
Huis

Zonnepanelen kunnen direct via een MPPT de accu's laden of via je bestaande omvormers het net. Zitten de omvormers achter de victrons dan kunnen deze in veel gevallen aangestuurd worden door de victron set. Helaas heb ik enphase en ben aan de beurt. Die werken helaas niet samen.
  Moderator donderdag 20 november 2025 @ 22:03:47 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219306334
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 11:24 schreef blomke het volgende:

[..]
Per jaar zitten Nederlanders gemiddeld 24 minuten zonder stroom.
Ik zou niemand weten die zonder stroom heeft gezeten de afgelopen jaren. Dat betekent dat als je zonder zit het heel wat langer duurt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219310730
Ik zou echte noodstroom vooral zien in de geopolitieke situatie, en een algehele stroomstoring veroorzaakt door een statelijke actor die er bijzonder veel genoegen in schept onze volledige van haf-volwassen digitalisering samenhangende samenleving te ontwrichten.

We hebben inmiddels zoveel regeltjes en regeltjes op regeltjes en veiligheden gebaseerd op regeltjes op elkaar gestapeld, bewaakt door belangen orgranisatie op belangenorganisatie, dat 1 dominosteentje omtikken ons weken kan platleggen. Wannt ook zonder stroom is fijnstof verboden, gaan we de veiligheidsregeltjes rondom diesel handhaven enz enz enz

De afgelopen maanden hebben we verhuisplannen uitgewerkt, en een vorm van noodstroom voor voedselvoorziening en warm water zijn daar wel onderdeel van

[ Bericht 17% gewijzigd door fietsie op 21-11-2025 16:34:10 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_219311803
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:16 schreef fietsie het volgende:
Ik zou echte noodstroom vooral zien in de geopolitieke situatie, en een algehele stroomstoring veroorzaakt door een statelijke actor die er bijzonder veel genoegen in schept onze volledige van haf-volwassen digitalisering samenhangende samenleving te ontwrichten.

We hebben inmiddels zoveel regeltjes en regeltjes op regeltjes en veiligheden gebaseerd op regeltjes op elkaar gestapeld, bewaakt door belangen orgranisatie op belangenorganisatie, dat 1 dominosteentje omtikken ons weken kan platleggen. Wannt ook zonder stroom is fijnstof verboden, gaan we de veiligheidsregeltjes rondom diesel handhaven enz enz enz

De afgelopen maanden hebben we verhuisplannen uitgewerkt, en een vorm van noodstroom voor voedselvoorziening en warm water zijn daar wel onderdeel van
Stroom voor voedselvoorziening? De plantjes op zolder voor de spacecake? :?
  vrijdag 21 november 2025 @ 19:27:31 #10
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219312176
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 18:47 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Stroom voor voedselvoorziening? De plantjes op zolder voor de spacecake? :?
Vriezer, koelkast, oven, inductieplaat, warmhoudplaatje, close-in-boiler in keukenbiok. Allemaal elektrisch?
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_219317134
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:27 schreef fietsie het volgende:

[..]
Vriezer, koel kast, oven, inductieplaat, warmhoudplaatje, close-in-boiler in keukenbiok. Allemaal elektrisch?
Natuurlijk wel handig als je het allemaal draaiende kunt houden bij een stroomstoring, al was het maar om een lange neus te kunnen maken naar de buren, maar het lijkt me dat je in geval van nood ook wel zonder kan. Het enige uit jouw lijstje van elektrische voedselvoorzieningsapparatuur dat ik ook heb is een koel kast, verlichting en communicatie zijn bij mij grotere prioriteiten bij een langdurige stroomstoring. Vandaar mijn wat trollerige (excuus) opmerking.
Heb je zonnepanelen en een grote accu of een dikke dieselgenerator in de garage?

[ Bericht 13% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 22-11-2025 14:35:52 (fuck koudblauw) ]
pi_219317219
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:27 schreef fietsie het volgende:

[..]
Vriezer, koelkast, oven, inductieplaat, warmhoudplaatje, close-in-boiler in keukenbiok. Allemaal elektrisch?
Met een campingbrander en wat blikmaaltijden kan je een periode van een lange stroomstoring, makkelijk overbruggen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219387575
Ik wil hetzelfde maar dan aanzienlijk kleinschaliger.
Denk nu aan 3 groepen op een Victron systeem.
1. Koelkast en vriezer plus keuken algemeen
2. Woonkamer;
3. Overlopen, badkamer en TR met WTW.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_219391967
Ik heb uiteindelijk de boel maar aangesloten zoals ik in eerste instantie zei, gewoon het hele huis op de backup. Dus hoofdschakelaar, ATS (backupswitch), en dan alles van het huis. Met 1 toevoeging, een extra switch die het laden van de auto stopt op het moment dat de grid wegvalt.

Alles dit weekend aangesloten en ook maar een stroomuitval gesimuleerd (hoofschakelaar omgezet) Werkt allemaal zoals verwacht :)

Voor degene die het zich afvragen, ik heb nu zo'n 14k geinvesteerd voor 60kwh aan thuis batterijen op een 15kwh inverter met alle bedrading, warkschakelaars en meterkast aanpassingen met noodstroom, meters en aardlekautomaten. Ik heb de optie om het systeem uit te breiden tot 105kwh in stappen van 15kwh die me op dit moment 2500 euro per 15kwh zouden kosten.

Verdien ik het ooit terug, dat moet de toekomst uitwijzen. Is het een slimme investering, waarschijnlijk niet, geld beleggen geeft een beter rendement. Maar het was een leuk project om te doen. En niet alles draait om geld verdienen.

Waarom 60kwh: met name voor de zomer, ik wek op zomerse dagen >100kwh, ik verbruik 40kwh per dag aan electrisch rijden, het zwembad verbuikt (in de zomer) 20kwh per dag (waarvan een groot deel direct van de panelen af komt) en ik heb een gasloos huis (dus ook warm water via een warmtepomp ).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')