Onthulling in opgedoken e-mails Epstein: ‘Trump wist van de meisjes’De Amerikaanse president Donald Trump zou volgens opgedoken e-mails van Jeffrey Epstein meer hebben geweten over diens misbruik van jonge vrouwen dan hij tot nu toe heeft toegegeven. Dat blijkt uit documenten die woensdag door Democraten in het Huis van Afgevaardigden zijn vrijgegeven en die zijn gepubliceerd door The New York Times.
Uit e-mails van Epstein aan Ghislaine Maxwell en schrijver Michael Wolff blijkt dat hij meerdere keren over Trump sprak en hem noemde in verband met een vrouw die volgens onderzoekers slachtoffer was van zijn netwerk voor mensenhandel en seksueel misbruik. De berichten stammen uit de periode tussen 2011 en 2019. Zo schrijft Epstein onder meer dat Trump ‘uren bij mij thuis’ heeft doorgebracht met een van zijn slachtoffers. Ook stelt hij in een andere mail dat Trump ‘wist van de meisjes’.
Trump ontkende dit eerder al met klem. „Ik had niets te maken met Epstein of zijn activiteiten”, zei de president eerder. „Ik vond hem een creep (engerd).”
Wat houdt het Witte Huis verborgen?
De Democraten in de Toezichtscommissie van het Huis van Afgevaardigden stellen dat de e-mails nieuwe vragen oproepen over de werkelijke relatie tussen de twee mannen. „Deze correspondentie werpt een fel licht op wat het Witte Huis mogelijk verborgen houdt”, aldus commissievoorzitter Robert Garcia (Democraat, Californië). Trump heeft gezegd dat hij en Epstein ooit vrienden waren, maar ruzie kregen.
De nu spraakmakende e-mailwisselingen dateren van na 2008, toen Epstein een omstreden deal sloot met justitie in Florida. Daarbij werd hij schuldig bevonden aan het aanzetten tot prostitutie, maar werden federale aanklachten tegen de miljonair geschrapt. De e-mails werden aangetroffen in documenten die afkomstig zijn uit Epsteins nalatenschap. Epstein overleed in 2019 in de gevangenis, terwijl hij in afwachting was van het proces.
In een e-mail uit april 2011 schreef Epstein aan zijn vertrouwelinge Ghislaine Maxwell: ‘Ik wil dat je je realiseert dat die hond die niet blafte Trump is. [Een slachtoffer] bracht uren met hem door bij mij thuis, maar hij is nooit genoemd.’
‘Valse laster’
Maxwell, die inmiddels twintig jaar celstraf uitzit voor het faciliteren van Epsteins misdaden, antwoordde kort: ‘Ik heb daarover nagedacht.’ In een latere e-mail uit januari 2019 schreef Epstein aan de Amerikaanse onderzoeksjournalist en schrijver Michael Wolff: ‘Natuurlijk wist hij van de meisjes, want hij vroeg Ghislaine om te stoppen.’ Volgens Democraten zou Maxwell onlangs hebben overwogen om de president te vragen haar gevangenisstraf te verkorten.
Wolff heeft eerder publiekelijk verklaard dat hij Epstein heeft geïnterviewd, en het Amerikaanse nieuwsplatform The Daily Beast meldde dat het opnamen daarvan heeft verkregen. Daarin spreekt Epstein uitvoerig met de auteur sprak over Trump en beweerde dat de twee goede vrienden waren. Trumps team heeft die opnamen volgens The Daily Beast „valse laster” genoemd.
Laatste handtekening
De publicatie van de documenten komt uren voordat de aankomende afgevaardigde Adelita Grijalva, een Democraat uit Arizona, wordt beëdigd. Naar verwachting zal zij de laatste handtekening zetten onder een petitie om een stemming in het Huis van Afgevaardigden af te dwingen. Daarin wordt geëist dat de Trump-regering al het onderzoeksmateriaal met betrekking tot Epstein vrijgeeft. Het Witte Huis is hier fel op tegen.