abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219243563
Aan mijn huis grenst een gesloten (via schuiframen) overkapping.
In de hoek zit een buitenkraan, aan de andere kant is de keuken.
De leiding loopt binnen, alleen de kraan zelf zit buiten.

Ieder jaar sluit ik de buitenkraan af, maar ik vraag me af of het in mijn situatie echt nodig is om ieder jaar een keukenkastje te "verbouwen" om de hendel om te zetten.
Zelf denk ik dat een goed isolerende hoes of zelf isolatie erom heen ervoor zorgt dat de kraan niet te koud wordt, en dus ook niet het water wat in de leiding zit kan bevriezen. Mede ook door de gesloten overkapping en de plaatsing van de kraan.

Wat is jullie advies als jullie kijken naar bovenstaande: sluiten of inpakken?
En wat doe jij zelf met jouw buitenkraan?
pi_219243571
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 11:03 schreef cnoska het volgende:
Ik heb een vorstvrije buitenkraan: daar doe ik niks mee. Het binnenwerk zit in de muur/spouw, en alleen de uitloop zit buiten. En die loopt leeg als je de kraan dichtdraait ;)

Andere niet-vorstvrije buitenkraan: die sluit ik uiteraard af en laat de leiding leeglopen.
  Moderator dinsdag 11 november 2025 @ 11:06:18 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219243573
quote:

Ieder jaar sluit ik de buitenkraan af, maar ik vraag me af of het in mijn situatie echt nodig is om ieder jaar een keukenkastje te "verbouwen" om de hendel om te zetten.
Zelf denk ik dat een goed isolerende hoes of zelf isolatie erom heen ervoor zorgt dat de kraan niet te koud wordt, en dus ook niet het water wat in de leiding zit kan bevriezen. Mede ook door de gesloten overkapping en de plaatsing van de kraan.

Ik heb een vorstvrije buitenkraan, de leiding zit binnen, maar wat ik elk jaar doe is de buitenkraan openen, en dan binnen de kraan afsluiten zodat er ook geen water meer in de leiding zit, gewoon voor 100% zekerheid, en dan in het voorjaar / als het niet meer vriest draai ik 'm weer open.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219243579
-verwijderd-

[ Bericht 96% gewijzigd door Moonversion op 11-11-2025 12:01:52 ]
pi_219243586
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 11:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb een vorstvrije buitenkraan, de leiding zit binnen, maar wat ik elk jaar doe is de buitenkraan openen, en dan binnen de kraan afsluiten zodat er ook geen water meer in de leiding zit, gewoon voor 100% zekerheid, en dan in het voorjaar / als het niet meer vriest draai ik 'm weer open.
Je pakt die extra zekerheid omdat de kraan niet op een open plek tegen de muur zit?
Bv muur van garage, niet bedekt door overkapping etc.
  Moderator dinsdag 11 november 2025 @ 11:12:17 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219243603
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 11:09 schreef cnoska het volgende:

[..]
Je pakt die extra zekerheid omdat de kraan niet op een open plek tegen de muur zit?
Bv muur van garage, niet bedekt door overkapping etc.
Hij zit wél op een open plek tegen de muur. Dus niet bedekt, etc. Dus gewoon een hele muur, just a plain ol' wall, met daar in een buitenkraan. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219243607
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2025 11:08 schreef Moonversion het volgende:
Vriest het onder je onder kapping of niet?
Nee: niets nodig
Ja: --->

---> vriest het bij goede vorst langer dan een paar uur onder je overkapping?
Nee: afdekken voldoende
Ja: afsluiten in de keuken en aftappen

zelf zou ik altijd voor afsluiten en aftappen gaan, klusje van een paar minuten iets wat je gegarandeerd gaat vergeten als het toch weer een keer -12 is in ons landje
Dat is juist inderdaad de hamvraag. Vriest het onder de overkapping of niet ... in principe zou ik zeggen dat het er een stukje warmer is dan buiten gezien de gesloten constructie. Maar voor de zekerheid wil ik hem sowieso goed inpakken.

Maar ik weet niet precies hoe het bevriezingsproces in zijn gang gaat.
Is dat kraan wordt koud, leiding wordt koud en water gaat bevriezen?
Dan zou ik met boerenverstand denken: kraan inpakken en kou treedt niet binnen, en daarnaast zit de leiding in de keukenmuur en in huis staat altijd de verwarming aan.

Die paar minuten is het niet hier :)
Ik heb ooit van twee keukenkastjes een kastje gemaakt met een houten constructie voor opslag van spulletjes.
Dat kan ik uiteraard uitruimen en los halen, maar ik vroeg me vooral af of het nodig is.
Is het nodig is het nodig en geen probleem. Is meer dat ik niet goed weet hoe het bevriezen precies in zijn gang gaat.
  dinsdag 11 november 2025 @ 11:13:10 #8
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_219243608
Als het een cadeau is inpakken, anders niet :7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_219243626
-verwijderd-

[ Bericht 99% gewijzigd door Moonversion op 11-11-2025 12:02:13 ]
pi_219243748
quote:

Je hebt buitenkranen die tegen vorst kunnen.
Als de leiding volledig in de muur zit, met de kraan daar opgeschroefd is dat wellicht een optie.

Isoleren in de winter is ook een optie, maar zoals aangegeven: op een gegeven moment wordt de kraan even koud als de omgeving.

In het huidige klimaat zie ik in een afgesloten overkapping de temperatuur niet dusdanig dalen dat je een groot risico loopt.

Je kunt natuurlijk monitoren hoe koud de overkapping wordt tov de buitenlucht in de winter.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219243781
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2025 11:18 schreef Moonversion het volgende:
Iets inpakken beschermt het niet tegen bevriezen, het vertraagt het alleen, Dat je binnen stookt helpt een beetje, maar uiteindelijk zit de kogelkraan buiten, daar zit water in, dat bevriest, water zet uit en je kraan scheurt open.

de vraag is: is de vertraging lang genoeg voor een goede vorst periode.
Precies, goeie. Ik denk zelf dat de locatie een grote rol speelt qua vertragen en warm houden. Staat er vol de wind op of is het beschut etc. Maar het is wat jij en jullie zeggen natuurlijk: zonder af te sluiten loop je altijd een risicootje

quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2025 11:38 schreef Wantie het volgende:
Isoleren in de winter is ook een optie, maar zoals aangegeven: op een gegeven moment wordt de kraan even koud als de omgeving.
Geldt dat ook als hij in zo'n thermo buitenkraanhoes zit?
Die zijn overal op internet te koop zie ik.
pi_219243835
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 11:44 schreef cnoska het volgende:

Ik kan niet wachten tot je weer een topic maakt over je dakraam wat je wil isoleren maar niet op een krukje kan/durft te staan, je automatisch inklappende buitenspiegel en weet ik veel wat voor extra onzin vragen je nu weer gaat stellen met je nieuwe account.

Zoek het maar uit
pi_219243997
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 11:44 schreef cnoska het volgende:

[..]
Precies, goeie. Ik denk zelf dat de locatie een grote rol speelt qua vertragen en warm houden. Staat er vol de wind op of is het beschut etc. Maar het is wat jij en jullie zeggen natuurlijk: zonder af te sluiten loop je altijd een risicootje
[..]
Geldt dat ook als hij in zo'n thermo buitenkraanhoes zit?
Die zijn overal op internet te koop zie ik.
In feite is dat gewoon isolatie om je kraan heen.

In jouw geval denk ik dat dat wel voldoende moet zijn.

Wil je het zeker weten en meteen definitief ermee klaar zijn, neem dan een antivorst kraan.

Zoals deze:

https://www.tegeldepot.nl(...)5W4syRoCbNwQAvD_BwE#
pi_219244283
Ik heb dezelfde situatie en doe niks met de buitenkraan.
Protège moi de mes désirs.
pi_219244553
Ik heb een buitenkraan aan de achterkant/kopse kant van de garage zitten. Geen idee of dat een speciale kraan is. Ik doe er nooit wat mee in de winter. Nooit problemen mee gehad.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_219244906
Ik laat ze alle 3 leeglopen, na afsluiten.

In TS geval zou ik het ook doen, overigens een kraan in een kastje hoort gewoon bereikbaar te zijn, zit er niet voor niks.

Iets anders: zo'n vorstvrije kraan is toch gewoon een kraan die je binnen aftapt en laat leeglopen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219245027
De afgelopen jaren heeft het natuurlijk niet heel erg gevroren, maar dat is geen garantie. Ik denk dat het opruimen van de schade en vervangen van de buitenkraan meer werk is dan twee keer per jaar het kastje even leegmaken.

Hoe verzin je het trouwens om de afsluiter onbereikbaar te maken met een constructie? Die afsluiter zit er niet voor de sier.

En even uit ervaring: die afsluiter is ook erg handig als één van je kinderen in de peutertijd het openzetten van de buitenkraan erg leuk vindt.

De buitenkraan vervangen door een vorstvrije kraan kan natuurlijk ook.
pi_219245195
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:03 schreef blomke het volgende:
Ik laat ze alle 3 leeglopen, na afsluiten.

In TS geval zou ik het ook doen, overigens een kraan in een kastje hoort gewoon bereikbaar te zijn, zit er niet voor niks.

Iets anders: zo'n vorstvrije kraan is toch gewoon een kraan die je binnen aftapt en laat leeglopen?
Nee, een vorstvrije kraan tapt zichzelf af telkens als je hem dicht draait.
  dinsdag 11 november 2025 @ 19:51:48 #19
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_219246655
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 11:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Je weet hoe een vorstvrije kraan werkt? ;)

Een vorstvrije kraan heeft een lange spindel en sluit de kraan dus aan binnen in je huis. Dus met een dubbele kraan introduceer je uiteindelijk een grotere kans op lekkage ipv. een kleinere kans ;) .

[ Bericht 0% gewijzigd door bleiblei op 11-11-2025 22:17:18 ]
pi_219247728
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:27 schreef Geborenin1971 het volgende:
Hoe verzin je het trouwens om de afsluiter onbereikbaar te maken met een constructie? Die afsluiter zit er niet voor de sier.
De hoofdafsluiting voor wasbak en vaatwasser en buitenkraan kan ik makkelijk bij, voor geval van nood. De afsluiting voor de buitenkraan zit iets weg gewerkt.

Maar ik denk dat ik de buitenkraan toch ga afsluiten een dezer dagen.
Dank voor jullie inbreng
pi_219248459
Bij mijn ouders heb ik er een lichtslang omheen gewikkeld. Werkte als een tierelier. Wel het licht aandoen, want anders werkt het niet :P
pi_219249705
quote:
Weerberichten in de gaten houden en wanneer lange periode (meerdere dagen) vorst wordt gemeld dan is afsluiten en kraan open zetten de veiligste optie. Alleen maar beetje nachtvorst en overdag weer boven 0 kan zo'n kraan en de aansluiting wel hebben. Bij langere vorst periodes dag en nacht onder 0 dan kan de leiding achter de kraan bevriezen en scheuren. Zolang het bevroren blijft niets aan de hand. Gaat het dan weer dooien dan zal het gaan lekken. Meestal scheurt de (koper) leiding i.p.v. de kraan.

Bevriest en scheurt de leiding moet je meer dan de achterwand van het kastje slopen maar ook nieuwe doorvoer en nieuwe kraan plaatsen. Afhankelijk van waar het scheurt en waar het lekt en of je meteen erbij bent is allemaal koffiedik kijken en op eigen risico. Scheurt de leiding in de spouw en spuit en ben je hele dag niet thuis of lig je lekker et slapen wanneer de lek begint te spuiten dan heb je misschien een doorlekkend waterballet met de nodige schade. Zo kent luiheid en nalatigheid soms zijn prijs.

Ik heb het zelf eens mee mogen maken, niet met een kraan maar verscholen leiding langs de buitenmuur onder oud plafond die niet meer in gebruik was maar wel op druk richting oude niet meer bestaande situatie. Ik had nieuw gipsplafond gemaakt 5cm onder de oude en langs de randen afgekit, ik wist niets van die waterleiding. Oud plafond was van schrootjes en open verbinding met de ruimte, daar lag ongeïsoleerde leiding. Die werd in oude situatie mee verwarmd met de ruimte. Na nieuwe plafond was deze dus afgesloten van de verwarmde ruimte en dus bevroren tijdens lange vorst. Ik was gelukkig thuis om 21.30 uur toen het begon te spuiten boven het nieuwe plafond en binnen langs de muur naar beneden kwam zeiken en meteen hoofdkraan kunnen sluiten. Uurtje later had ik in bedje liggen dromen en wakker geworden in een nachtmerrie met doorweekt nieuw plafond en de nodige kuub water op de vloer... Wel weer deel van nieuwe plafond kunnen slopen om die ouwe leiding te vinden en af te doppen.
pi_219272408
Afgesloten én kraan ingepakt.
Dankjewel voor jullie reacties.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')