abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219226775
quote:
Leden Utrechts studentencorps na 75 jaar niet meer welkom als strandwacht op Texel

Studenten van het Utrechtsch Studenten Corps (USC) mogen na 75 jaar niet meer tijdens de zomermaanden de wacht houden op de stranden van Texel. Een meerderheid van de Texelse gemeenteraad stemde vanavond voor het beëindigen van de samenwerking met de studentenvereniging.

Aanleiding voor het voorstel waren berichten over seksueel grensoverschrijdend gedrag van Utrechtse strandwachten in het verleden.

"Voor ons staat de veiligheid op de stranden, maar ook het gevoel van veiligheid in de samenleving voorop", zei Ferry Zegel van GroenLinks. Zijn partij had de motie ingediend met de PvdA, CDA en D66. Negen raadsleden stemden voor, zes tegen.

Pijnlijk en oneerlijk
VVD-raadslid Albert Huisman waarschuwde voor de gevolgen van het beëindigen van de samenwerking. "Wie nu alles overhoop haalt, neemt het risico dat delen van onze stranden komend seizoen onbewaakt blijven."

Zegel noemde het "bangmakerij" dat de stranden zonder de strandwachten van het studentencorps volgend jaar onbewaakt zouden blijven. Als alternatieven worden de Texelse Reddingsbrigade en de KNRM voorgesteld. In de motie staat dat het nu aan het college is om de beste optie te kiezen.

Fractievoorzitter Veronne Koot van GroenZwart toonde zich een tegenstander van de motie en zei dat het seksueel grensoverschrijdend gedrag zich niet recent heeft afgespeeld. Het is niet bekend uit welke jaren de incidenten stammen.

"Wij vinden het pijnlijk en oneerlijk om mensen af te rekenen op zaken waar ze geen schuld aan hebben", zei ze tijdens de raadsvergadering. Afgelopen zomer mochten de Utrechtse studenten nog wel op Texel werken, maar gold er strenger toezicht. Zo was er extra begeleiding en gaf een zedenrechercheur een presentatie.

Seksueel grensoverschrijdend gedrag
Het AD schreef begin dit jaar dat GroenLinks-fractievoorzitter Jacquelien Dros was benaderd door vier Texelse vrouwen die zeiden slachtoffer te zijn geworden. Dros sprak over "afschuwelijke verhalen".

De politie bevestigde aan de krant dat zij twee meldingen van seksueel misbruik of grensoverschrijdend gedrag hebben ontvangen.

De decenniaoude traditie om de stranden van Texel te bewaken stamt uit 1950. Studenten van het Utrechtse Studenten Werkkamp (USW) werkten in de zomer wekenlang als strandwacht, ook wel Bademeister genoemd, om hun schulden aan het studentencorps af te betalen.
Gerucht gaat dat ze aan sex deden. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door Jippie op 10-11-2025 20:31:13 ]
pi_219226806
Het Utrechtsch Studenten Corps is aangesloten bij de Algemene Senaten Vergadering, een overkoepelende organisatie van een aantal studentencorpora, waar ook het Groninger Studenten Corps Vindicat atque Polit bij is aangesloten.
  zondag 9 november 2025 @ 01:49:40 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219226921
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_219226940
Ik krijg toch altijd het pestventje idee bij zo’n studentenclubje. Een stuk of 5 kleine beta mannetjes die samenspannen tegen iemand die ze niet mogen.
pi_219227983
Alsof je zwanger kan worden in zout water :')
U MAD?
pi_219228622
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 01:55 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Ik krijg toch altijd het pestventje idee bij zo’n studentenclubje. Een stuk of 5 kleine beta mannetjes die samenspannen tegen iemand die ze niet mogen.
De meest verderfelijke en constant in opspraak zijnde corpsen zitten juist niet in de technische universiteits steden. :D
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 9 november 2025 @ 11:07:39 #7
485843 crew  Jippie
pi_219228842
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 00:23 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Gerucht gaat dat ze aan sex met schapen deden. :')
Kun je geen zinniger mening formuleren?
pi_219230077
quote:
2s.gif Op zondag 9 november 2025 11:07 schreef Jippie het volgende:

[..]
Kun je geen zinniger mening formuleren?
Het is helaas waar. NRC had hier een jaar geleden een uitgebreide rapportage over. Het werd niet expliciet zo gezegd maar viel uit te concluderen dat ze aan sex met schapen deden. :') Je wilt niet weten hoe banaal dat volk is bij al die corpora.

Zal tzt kijken of ik het in het archief kan achterhalen.

1 van deze artikelen is dit maar heb momentele geen login voor hn website.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 9 november 2025 @ 13:25:29 #9
485843 crew  Jippie
pi_219230093
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 13:22 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Het is helaas waar. NRC had hier een jaar geleden een uitgebreide rapportage over. Het werd niet expliciet zo gezegd maar viel uit te concluderen dat ze aan sex met schapen deden. :') Je wilt niet weten hoe banaal dat volk is bij al die corpora.

De reactie die je nu aan mij geeft is een uitgebreidere reactie dan die je in de OP geeft, misschien kun je het aanvullen?
pi_219230111
quote:
2s.gif Op zondag 9 november 2025 13:25 schreef Jippie het volgende:

[..]
De reactie die je nu aan mij geeft is een uitgebreidere reactie dan die je in de OP geeft, misschien kun je het aanvullen?
In dat geval kan ik beter even het artikel er echt bij zoeken, zie ook screenshot hierboven. Echter heb geen toegang tot site momenteel, alleen voor abonees.
pi_219230133
Ik geloof dat ik een interessant artikel uit het AD gevonden heb. Ik zal even een stukje citeren.
quote:
Ooggetuigenverslag:
,,Ik hoorde de schapen in de wei van de buren. Zou er een hond loslopen, vroeg ik mijn vrouw. We zijn naar boven gerend en hebben onze verrekijkers gepakt. Wat ik toen zag, dat vergeet een mens nooit meer. Het waren de studenten. Eentje hield de kop van het schaap tussen zijn benen vast, een ander stond daar achter met zijn broek naar beneden. De rest van strandwachten stond er omheen. Sinds die dag heeft de schapenboer zijn beesten nooit meer bij de schuur laten grazen.”
https://www.ad.nl/utrecht(...)c-afspeelt~a7e104a0/
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 9 november 2025 @ 13:31:20 #12
485843 crew  Jippie
pi_219230146
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 13:27 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
In dat geval kan ik beter even het artikel er echt bij zoeken, zie ook screenshot hierboven. Echter heb geen toegang tot site momenteel, alleen voor abonees.
Als ik het zo lees wordt met 'schapen' iets anders bedoeld.
  zondag 9 november 2025 @ 13:32:24 #13
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219230163
quote:
5 kleine beta mannetjes
Vaker alfamannetjes, behalve in Delft, dan zijn het WTB'ers.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zondag 9 november 2025 @ 13:34:21 #14
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219230187
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 13:30 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik geloof dat ik een interessant artikel uit het AD gevonden heb. Ik zal even een stukje citeren.
[..]
You fucked the dairy goat?
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 9 november 2025 @ 13:35:23 #15
485843 crew  Jippie
pi_219230200
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 13:27 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
https://dub.uu.nl/nl/nieu(...)-texelse-badmeesters

Hier van de Universiteit zelf en zonder betaalmuur(is wel van januari 2025):

De Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht hebben geschrokken gereageerd op een artikel in het Algemeen Dagblad over corpsleden die op Texel als strandwacht werken en zich daar zouden misdragen. Het Utrechtsch Studenten Corps is om opheldering gevraagd over de aantijgingen van grensoverschrijdend gedrag.

Op basis van diverse bronnen beschrijft het AD verschillende voorbeelden van vrouwonvriendelijk gedrag van leden van het Utrechtsch Studenten Corps op het eiland. Eén vrouw zegt zelfs verkracht te zijn door vier studenten.

De zedenpolitie in Noord-Holland laat aan het AD weten in de afgelopen maand twee meldingen te hebben gekregen van vrouwen die zeggen slachtoffer te zijn van de studenten.

De aanleiding voor de reportage is de oproep van een gemeenteraadslid van GroenLinks om te stoppen met de samenwerking met de ‘bademeisters’, zoals de studenten zich zelf noemen. Het raadslid, tevens huisarts, was benaderd door vier Texelse vrouwen die slachtoffer zeggen te zijn van seksuele misdragingen van de corpsleden.

Puntensysteem
Al 75 jaar zijn elke zomer zo’n 25 studenten werkzaam als strandwacht op Texel. Dit doen ze via het Utrechtsch Studenten Werkkamp, een onderdeel van het Utrechtse Studenten Corps. De studenten kunnen volgens het AD op waardering rekenen van veel eilandbewoners, maar hun gedrag zou ook op steeds meer weerzin stuiten.

Zo zouden de strandwachten voor andere aanwezigen zichtbaar seks hebben met vrouwen die op bezoek komen in de open ruimte waar ze ’s zomers wonen en slapen. De studenten zouden daarnaast met een puntensysteem worden aangemoedigd om met zoveel mogelijk vrouwen gemeenschap te hebben. Seks met een schaap levert de meeste punten op, aldus een bron van het AD.

Normen en waarden
In een reactie laat het bestuur van het Utrechtsch Studenten Werkkamp aan de krant weten niet op de hoogte te zijn van de meldingen van grensoverschrijdend gedrag of verkrachting. “Als een individu zich daar schuldig aan heeft gemaakt, dan vinden wij dat vreselijk en onacceptabel, want dat strookt niet met onze normen en waarden, en zal op geen enkele manier door ons worden getolereerd.”

De beschuldiging van seks met dieren verwerpt het bestuur. “Wij vinden dit een walgelijke aantijging.”

Opheldering
De hogeschool en de universiteit willen desalniettemin tekst en uitleg van het Utrechtsch Studenten Corps. Na de ophef rondom de verspreiding van een ‘bangalijst’ vorig jaar, zijn de instellingen in gesprek met de vereniging over een cultuurverandering. Eerder deze maand werden sancties opgeheven omdat het USC hiermee "goede stappen" zou zetten.

“De cultuurverandering die wij beogen, heeft betrekking op alle onderdelen van de vereniging, en dus uiteraard ook op het USW”, zo staat in een statement van de twee instellingen. “Wij verwachten dan ook dat USC alle benodigde stappen onderneemt om te zorgen voor een veilig klimaat tussen USC-leden en vanuit (individuen van) de vereniging in hun contacten met de bewoners van Texel.”

Update* DUB heeft de burgemeester van Texel Mark Pol benaderd voor een reactie. Deze laat weten zorgen te hebben over de signalen die hij krijgt. Die zorgen heeft hij ook gedeeld met het bestuur van het werkkamp. Pol wil in februari de kwestie met de gemeenteraad bespreken en wil niet vooruitlopen op eventuele maatregelen.
pi_219230211
En hier inderdaad een bericht uit de NRC. Ik zal een stukje citeren.
quote:
NRC sprak Texelaars die de krant vertelden over onder meer dronken strandwachten die elkaar met poep bekogeld zouden hebben. Ook vertelde een buurman van de studenten iemand dat hij, inmiddels een jaar of vijftien geleden, gezien had hoe dronken studenten een schaap leken te verkrachten. De schapenhouder, vertelde de buurman, had sindsdien zijn dieren niet meer laten grazen bij de schuur waar de studenten verblijven. NRC ging bij ‘De Skuur’ kijken en constateerde daar dat die in de winter dienst doet als caravanopslag: „Enkele ramen zijn kapot, er zijn geen toiletten of douches, binnen staat een verrijdbare biertap. Op een van de muren staat in grote letters ‘zaad’ gespoten”.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)pen-precies-a4891950
pi_219230228
Maar tot iets concreets hebben die ‘meldingen en signalen’ nog niet geleid dus?
pi_219230245
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 13:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Op een van de muren staat in grote letters ‘zaad’ gespoten”
Ongelooflijk heftig zeg :{ Goed dat NRC dit aan de kaak stelt
pi_219230513
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 13:30 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ja dit was hem. Blijkbaar vergist, niet NRC maar AD.
pi_219230529
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 13:22 schreef Alpha0 het volgende:

[..]

1 van deze artikelen is dit maar heb momentele geen login voor hn website.
[ afbeelding ]

Gadverdamme- en dat worden dan onze toekomstige doktoren en rechters. Geheel terechte beslissing.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 10 november 2025 @ 20:32:17 #21
485843 crew  Jippie
pi_219241063
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 14:18 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Ja dit was hem. Blijkbaar vergist, niet NRC maar AD.
Heb je OP iets aangepast.
pi_219241184
quote:
2s.gif Op maandag 10 november 2025 20:32 schreef Jippie het volgende:

[..]
Heb je OP iets aangepast.
........... met schapen!!!!!! Waarom haal je dat weg? <Knip>

[ Bericht 4% gewijzigd door Jippie op 10-11-2025 21:55:04 ]
pi_219241350
quote:
2s.gif Op zondag 9 november 2025 13:31 schreef Jippie het volgende:
Als ik het zo lees wordt met 'schapen' iets anders bedoeld.
Wat wordt er volgens jou dan met schapen bedoeld ?
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 10 november 2025 @ 21:57:59 #24
485843 crew  Jippie
pi_219241570
quote:
2s.gif Op maandag 10 november 2025 20:53 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
........... met schapen!!!!!! Waarom haal je dat weg? <Knip>
Omdat je de OP niet verder hebt aangevuld. Je post een nieuwsbericht en plaatst een opmerking die slaat op een beschuldiging uit een veel ouder nieuwsbericht.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 10 november 2025 @ 21:58:50 #25
485843 crew  Jippie
pi_219241576
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 21:20 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Wat wordt er volgens jou dan met schapen bedoeld ?
Ik denk onwetende meisjes.
pi_219241609
quote:
2s.gif Op maandag 10 november 2025 21:57 schreef Jippie het volgende:
Omdat je de OP niet verder hebt aangevuld. Je post een nieuwsbericht en plaatst een opmerking die slaat op een beschuldiging uit een veel ouder nieuwsbericht.
Die berichten waarin over sex met schapen wordt gesproken zijn nog van dit jaar. Zo oud zijn die berichten dus ook weer niet.
pi_219241620
quote:
2s.gif Op maandag 10 november 2025 21:58 schreef Jippie het volgende:
Ik denk onwetende meisjes.
En waarom denk je dat daar onwetende meisjes mee bedoeld worden?
  maandag 10 november 2025 @ 22:11:25 #28
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_219241654
Hier een docu van 10 jaar geleden over de USC bademeisters

https://npo.nl/start/seri(...)ademeisters/afspelen
Blaf me vol
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 10 november 2025 @ 22:14:47 #29
485843 crew  Jippie
pi_219241678
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 22:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
En waarom denk je dat daar onwetende meisjes mee bedoeld worden?
Dat hoef ik hier niet nader uit te leggen. Hou het maar op mijn tiende zintuig.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 10 november 2025 @ 22:19:59 #30
485843 crew  Jippie
pi_219241721
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 22:04 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Die berichten waarin over sex met schapen wordt gesproken zijn nog van dit jaar. Zo oud zijn die berichten dus ook weer niet.
Mei 2025, de verklaring van Universiteit Utrecht is van januari 2025. Normaliter plaats ik oud nieuws in de VERgaarbak. Dus ik verwacht een fatsoenlijke aanvulling van de OP, als die uitblijft pas ik hem aan naar de actualiteit.
pi_219241837
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 22:11 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Hier een docu van 10 jaar geleden over de USC bademeisters

https://npo.nl/start/seri(...)ademeisters/afspelen
Jammer, geen wilde nightlife scenes.
pi_219241851
quote:
2s.gif Op maandag 10 november 2025 22:14 schreef Jippie het volgende:

[..]
Dat hoef ik hier niet nader uit te leggen. Hou het maar op mijn tiende zintuig.
Het ging toch echt over schapen van een boer. Jij denkt dat dat meisjes zijn?
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 10 november 2025 @ 22:39:44 #33
485843 crew  Jippie
pi_219241861
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 22:38 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Het ging toch echt over schapen van een boer. Jij denkt dat dat meisjes zijn?
Haal niet alles door elkaar.
pi_219241932
quote:
2s.gif Op maandag 10 november 2025 21:57 schreef Jippie het volgende:
Het nieuwsbericht in de OP ging inderdaad niet over sex met schapen.
Maar je had die opmerking daaronder ook kunnen veranderen in "gerucht gaat dat ze aan sexueel grensoverschrijdend gedrag deden". Daar ging het nieuwsbericht in de OP wel over.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 10 november 2025 @ 23:15:10 #35
485843 crew  Jippie
pi_219242058
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 22:50 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het nieuwsbericht in de OP ging inderdaad niet over sex met schapen.
Maar je had die opmerking daaronder ook kunnen veranderen in "gerucht gaat dat ze aan sexueel grensoverschrijdend gedrag deden". Daar ging het nieuwsbericht in de OP wel over.
In principe is dat hetgeen ik had verwacht van TS. Wil niet zijn hele mening herformuleren, dat vind ik ook niet kunnen. Maar wel een kleine aanpassing gedaan zodat het passend bij het actuele nieuwsbericht is. TS had ook de aanvulling kunnen doen in een eerder NWS-bericht, wat er vast wel is geweest. De aantijgingen van sexuele wangedrag zijn er immers al jaren.
pi_219242065
Haha VVD vadertje van Roderick moet zich met de kwestie bemoeien. Zo voorspelbaar dit soort volk.
pi_219242071
En hou op met seX schrijven. Het is seks verdomme :')
pi_219242083
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 23:18 schreef Cockwhale het volgende:
En hou op met seX schrijven. Het is seks verdomme :')
op Teksel :') ;)
  dinsdag 11 november 2025 @ 07:40:45 #39
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219242585
quote:
Eerder een soort van eliteclub ("ons soort mensen"), waar toetreding zo moeilijk mogelijk gehouden wordt voor gespuis van buitenaf.
Top 2000-suggesties: Vanaf hier ----- 2025-jaarlijst
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')