abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 november 2025 @ 21:02:58 #1
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219209538
Bekijk deze YouTube-video

quote:
Pauline Collins, ster uit Shirley Valentine, overlijdt op 85-jarige leeftijd
Pauline Collins, de ster uit de film Shirley Valentine, waarvoor ze in 1990 een Oscarnominatie kreeg, is op 85-jarige leeftijd overleden.
Ze stierf “vreedzaam” op 85-jarige leeftijd in haar verzorgingstehuis in Londen, omringd door haar familie, nadat ze enkele jaren aan de ziekte van Parkinson had geleden, aldus haar familie.
Collins zal vooral herinnerd worden voor haar vertolking van de ontevreden huisvrouw Shirley in de bekroonde film van Lewis Gilbert, gebaseerd op het veelgeprezen toneelstuk van Willy Russell.
Haar door critici geprezen vertolking leverde haar ook de Golden Globe Award voor beste actrice op, samen met een Bafta.
'Geestige aanwezigheid'
De familie van Collins zei in een verklaring: "Pauline betekende zoveel voor zoveel mensen en speelde verschillende rollen in haar leven. Ze was een stralende, sprankelende en geestige aanwezigheid op het podium en op het scherm. Tijdens haar illustere carrière speelde ze politici, moeders en koninginnen.
Ze zal altijd herinnerd worden als de iconische, wilskrachtige, levendige en wijze Shirley Valentine - een rol die ze helemaal haar eigen maakte. We waren bekend met al die kanten van haar, omdat haar magie in elk van die rollen aanwezig was."
Ze voegden eraan toe dat ze hun “liefhebbende moeder, onze geweldige oma en overgrootmoeder” was, en de “levenslange liefde” van acteur John Alderton.
“Warm, grappig, gul, attent, wijs, ze was er altijd voor ons”, zeiden ze, terwijl ze haar verzorgers bedankten, die voor haar zorgden met “waardigheid, medeleven en vooral liefde”.
“Ze had geen vrediger afscheid kunnen hebben. We hopen dat u haar zult herinneren op het hoogtepunt van haar kunnen, zo vrolijk en vol energie, en ons de ruimte en privacy geeft om na te denken over een leven zonder haar.”
Haar echtgenoot Alderton bracht ook een afzonderlijke verklaring uit, waarin hij zijn vrouw omschreef als “een opmerkelijke ster”, omdat hij meer met haar had samengewerkt dan met welke andere acteur ook.
“Wat ik zag, was niet alleen haar briljante scala aan diverse personages, maar ook haar magie om het beste in alle mensen met wie ze werkte naar boven te halen”, zei hij.
"Ze wilde dat iedereen zich speciaal voelde en dat deed ze door nooit te zeggen ‘Kijk naar mij’. Het is geen wonder dat ze in de jaren zeventig werd verkozen tot de lieveling van het land."
Hij voegde eraan toe dat ze altijd herinnerd zal worden voor Shirley Valentine, “niet alleen vanwege haar Oscarnominatie of de film zelf, maar ook omdat ze alle zeven prijzen in de wacht sleepte toen ze haar vertolkte in het toneelstuk op Broadway, waarin ze alle personages zelf speelde”.
Shirley Valentine is een huisvrouw van middelbare leeftijd uit Liverpool, die genoeg heeft van haar ongevoelige echtgenoot, gespeeld door Bernard Hill, en haar leven in de buitenwijken.
Maar haar leven verandert wanneer haar beste vriendin een vakantie voor twee naar Griekenland wint. Shirley gaat mee en wordt verliefd op een lokale taverne-eigenaar, gespeeld door Tom Conti, met wie ze een passionele vakantieliefde beleeft, waardoor haar levenslust weer helemaal terugkomt.
Russell T Davies, die in 2006 met de actrice werkte aan een aflevering van Doctor Who, Tooth and Claw, plaatste op Instagram: "Het was een grote eer om haar op de set te hebben, ik was onder de indruk... Oh, ze was pittig en geweldig, en een van de beste acteurs.
Wat Shirley Valentine betreft, zoals schrijver Matthew Todd vandaag zegt: “Het zegt meer over het leven in het Verenigd Koninkrijk in die tijd dan welk geschiedenisboek dan ook.” Een echte ster. En daar zou ze om lachen."
Collins speelde de titelrol van Shirley Valentine voor het eerst in 1988 in het Vaudeville Theatre in Londen. Ze won dat jaar de Olivier Award voor beste actrice.
Het jaar daarop vertolkte ze de rol opnieuw op Broadway, New York, waar ze talrijke prijzen in de wacht sleepte, waaronder een prestigieuze Tony Award.
De gelijknamige film kwam later dat jaar uit.
Een van haar andere films was City of Joy uit 1991 met Patrick Swayze, opgenomen in Calcutta, die haar wereldwijd meer bekendheid bezorgde.
Collins werd in 1940 geboren in Exmouth, groeide op in de buurt van Liverpool en begon haar carrière als lerares.
Haar liefde voor het toneel bracht haar ertoe om parttime te gaan acteren en in 1957 had ze een cameo als verpleegster in de tv-serie Emergency Ward 10.
Haar filmdebuut maakte ze in 1966 in Secrets of a Windmill Girl, waarin ze een fictieve danseres speelde in een Londense striptease-nachtclub, het Windmill Theatre.
Na een aantal theaterrollen gebruikte ze haar Liverpoolse accent om in 1969 een hoofdrol te krijgen in The Liver Birds.
Ze speelde Dawn in vijf afleveringen, voordat ze werd vervangen door Nerys Hughes, die de rol van Sandra speelde.
Ze speelde ook in vijf afleveringen van Doctor Who, maar vertelde The Guardian in 2012 dat ze na haar optreden in de serie als Samantha Briggs in 1967 nog 39 afleveringen aangeboden kreeg, maar die afsloeg.
“Ik vond het net een gevangenisstraf. Misschien had het me in het begin van mijn carrière bekendheid opgeleverd, maar dan had ik zoveel dingen gemist”, zei ze.
Door het acteren ontmoette ze haar man John Alderton. Ze trouwden in 1969 en kregen drie kinderen, Nicholas, Kate en Richard.
Door haar acteerwerk ontmoette ze haar man John Alderton. Ze trouwden in 1969 en kregen drie kinderen: Nicholas, Kate en Richard.
Alderton en Collins speelden samen in een aantal televisie- en filmrollen, zoals Upstairs, Downstairs, waarin ze een dienstmeisje speelde in de populaire serie van ITV.
Haar latere rollen omvatten veelgeprezen rollen in historische drama's, waaronder een tv-bewerking van Bleak House uit 2005 en Dickensian uit 2015.
Ze speelde ook Cissy Robson in de film Quartet uit 2012, naast Dame Maggie Smith, Michael Gambon, Tom Courtenay, Billy Connolly en Sheridan Smith.
Klik
  donderdag 6 november 2025 @ 21:05:54 #2
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219209574
Wanneer je de film Shirley Valentine nooit gezien hebt, kijk hem, is een van de grappigste, origineelste Britse komedies uit de jaren 80
pi_219209910
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 21:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
SHO / RIP Shirley Valentine

Pinkte een traantje weg, was een heerlijke film, en een geweldige rol van Pauline Collins
Heel lang geleden zou ik met mijn vriendje, mijn moeder en mijn oma een weekje naar Londen. Met de bus, een euroliner ofzo. Toen wij op de bus stonden te wachten toen kwam ie niet. Ze waren vergeten dat ze die dag passagiers moesten oppikken in Groningen. Toen zijn we maar met z'n allen naar de bioscoop gegaan.

Wat een geweldige film. Geweldig. Die vrouw, die muur, die Griek, haar striae en wat die Griek erover zegt (allerliefst met enorm accept 'I just want to fuck you' of woorden van gelijke strekking. En dan later, als ze blijft en ze haar Griek weer ontmoet met de volgende lading toeristen. Komt haar man niet ook nog naar Griekenland? Ik meen het wel. Ik zou 'm nog een keer moeten zien, na 35 jaar is de herinnering toch wat roestig.

Rust in vree, Pauline Collins.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 6 november 2025 @ 21:35:13 #4
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219209939
quote:
17s.gif Op donderdag 6 november 2025 21:32 schreef sigme het volgende:

[..]
Heel lang geleden zou ik met mijn vriendje, mijn moeder en mijn oma een weekje naar Londen. Met de bus, een euroliner ofzo. Toen wij op de bus stonden te wachten toen kwam ie niet. Ze waren vergeten dat ze die dag passagiers moesten oppikken in Groningen. Toen zijn we maar met z'n allen naar de bioscoop gegaan.

Wat een geweldige film. Geweldig. Die vrouw, die muur, die Griek, haar striae en wat die Griek erover zegt (allerliefst met enorm accept 'I just want to fuck you' of woorden van gelijke strekking. En dan later, als ze blijft en ze haar Griek weer ontmoet met de volgende lading toeristen. Komt haar man niet ook nog naar Griekenland? Ik meen het wel. Ik zou 'm nog een keer moeten zien, na 35 jaar is de herinnering toch wat roestig.

Rust in vree, Pauline Collins.
Ja, haar man komt ook naar Griekenland. Die Griek vond ik een van de beste rollen van Tom Conti, een zeer onderschat acteur btw.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')