abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219196540
quote:
Scholen gaan zelf boeken maken: 'Beter, goedkoper, en duurzamer

Scholen gaan zelf schoolboeken ontwikkelen met een nieuwe coöperatieve schoolboekenuitgever. Daardoor krijgen ze meer grip op de inhoud en moeten de boeken goedkoper en duurzamer worden.

Deze coöperatie, Neon, verwacht dat eind december vijftig scholengemeenschappen zich hebben aangesloten met bij elkaar een half miljoen leerlingen. Dat is ongeveer een vijfde van alle leerlingen op de basisschool en middelbare school.

Nu al doen twaalf scholengemeenschappen mee met ruim 70.000 leerlingen. Zij dragen 10 euro per leerling af voor de ontwikkeling van de boeken.

Doorbraak
Bij schoolbesturen is er veel enthousiasme over het initiatief van Neon-directeur Marten Blankesteijn, die eerder werkte aan de digitalisering bij kranten- en tijdschriftenuitgever DPG Media.

"Dit wordt een doorbraak", zegt Annet Kil van de Gooise Scholen Federatie (GSF). Die zich heeft aangesloten bij Neon. "Het wordt duurzamer, goedkoper en verbetert de onderwijskwaliteit."

"Er is veel enthousiasme voor bij schoolbestuurders", zegt Niek Bootsma van de Gelderse scholengemeenschap Quadraam. Ook hij wil zich aansluiten bij Neon. "Deze formule deugt. Dit kan echt gaan vliegen en een heleboel veranderen."

Zelf aan de slag
De afgelopen jaren is er in de onderwijswereld veel kritiek op de grote uitgevers van schoolboeken. Scholen hebben weinig te zeggen over de inhoud van de boeken, de kosten zijn hoog en jaarlijks verdwijnen miljoenen werkboeken in de afvalbak. Drie grote uitgevers hebben bijna driekwart van de markt in handen.

Neon-directeur Blankesteijn werkte zelf bijna twee jaar bij Noordhoff, de grootste schoolboekenuitgever. Daar zag hij veel verbeterpunten. Maar veranderingen doorvoeren bij zo'n groot bedrijf bleek moeizaam.

Hij hoorde de kritiek uit het onderwijs. "Toen dacht ik: waarom zou ik niet zelf aan de slag gaan samen met de scholen."

Vacatures
Vandaag plaatst de coöperatie vacatures om de boeken te gaan schrijven, in eerste instantie voor vakken die het meest worden gegeven, zoals Nederlands en wiskunde. Deze standaardboeken zijn vervolgens digitaal eenvoudig aan te passen. "Leraren kunnen bijvoorbeeld heel makkelijk eigen materiaal invoegen, en hoofdstukken in een andere volgorde zetten." De school heeft zelf de keuze om het boek te laten drukken, met harde, duurzame kaft. "We geven de regie terug aan het onderwijs."

Ook worden de kosten veel lager, belooft hij: van zo'n 340 euro jaarlijks per leerling nu naar 20 tot 30 euro. "Anders dan de traditionele uitgevers is ons doel niet om winst te maken."

Onmogelijk, reageert brancheorganisatie van schoolboekenuitgevers MEVW. "Het zou fantastisch zijn als het kon, maar ik zie werkelijk niet hoe je voor zo'n bedrag per leerling leermiddelen van een hoge kwaliteit kunt ontwikkelen en vervolgens steeds up-to-date kunt houden", reageert voorzitter Jorien Castelein.

Lerares Duits Vera Stijnman van het Goois Lyceum, onderdeel van koepel GSF, kan niet wachten tot ze de nieuwe methode kan gebruiken. "Nu sluit de lesmethode vaak niet aan bij wat wij willen, en zijn de opdrachten veel te moeilijk of te makkelijk. We zitten ons vaak in bochten te wringen met aanvullende kopietjes om ons eigen lesmateriaal te integreren in de lessen."

Daarom is ze blij dat ze over een paar jaar gebruik kan maken van Neon-materiaal. "Je kan eigen materiaal makkelijk invoegen. Het is veel vrijer, daar kijk ik erg naar uit."

Stikjaloers
Dat is precies de reden dat de GSF zich heeft aangesloten bij Neon, zegt bestuurder Annet Kil. "Dit doen wij vanuit goed werkgeverschap. Leraren krijgen hun professionele ruimte terug." Zij is "stikjaloers" dat dit systeem er nog niet was toen zij lerares Nederlands was.

De scholen die meedoen laten docenten zelf kiezen welke methode ze willen gebruiken. "Als je het oplegt, gaat het fout. Het moet echt door de leraren zelf worden gedragen", aldus Kil.

Daar ligt precies de uitdaging voor Neon, zegt Castelein van brancheorganisatie MEVW. "De vraag is of leraren binnen deze scholengemeenschappen ook met het ontwikkelde materiaal willen gaan werken." Wel noemt ze het een "mooi en ambitieus alternatief" dat mogelijk "een impuls geeft aan de markt".

Neon verwacht dat over ongeveer twee jaar de eerste boeken klaar zijn.
Zoveelste voorbeeld in Nederland van een probleem wat vroeger niet speelde en nu wel. In mijn tijd waren de methoden gewoon prima, niet fantastisch, maar goed genoeg. Wat is er in de loop van de tijd allemaal veranderd dat dit soort initiatieven nodig zijn?
  woensdag 5 november 2025 @ 08:49:31 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219196569
quote:
11s.gif Op woensdag 5 november 2025 08:46 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Zoveelste voorbeeld in Nederland van een probleem wat vroeger niet speelde en nu wel. In mijn tijd waren de methoden gewoon prima, niet fantastisch, maar goed genoeg. Wat is er in de loop van de tijd allemaal veranderd dat dit soort initiatieven nodig zijn?
Ongebreidelde winstmaximalisatie. En laat dat nu slecht samengaan met een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Huilen dan.
pi_219196582
quote:
7s.gif Op woensdag 5 november 2025 08:49 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ongebreidelde winstmaximalisatie. En laat dat nu slecht samengaan met een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
En vroeger was dat niet zo?
pi_219196996
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 08:50 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
En vroeger was dat niet zo?
Vroeger kreeg je oudere boeken, tegenwoordig is allemaal voor eenmalig gebruik :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_219197041
Er zullen misschien wel te veel winsten gemaakt worden bij deze uitgevers, maar boeken voor 30 EU per jaar per leerling lijkt mij echt heel erg laag. Als ze landelijk geproduceerd worden okay, maar hier lees je ook terug dat de leraren zelf de indeling mogen bepalen?

Rekenen we wel daadwerkelijke alle manuren door die er in gaan zitten? Docenten hebben toch al tijdsnood om de huidige taken af te krijgen en nu gaan ze zelf dus ook boeken indelen?

Daarnaast, is het de school die uitvoerend is of is de school ook degene die de inhoud van het lesmateriaal en de manier van geven moet bepalen?
afijn dat is een andere discussie.
Lachen joh.
pi_219197053
quote:
99s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:40 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Vroeger kreeg je oudere boeken, tegenwoordig is allemaal voor eenmalig gebruik :')
Omdat er ieder jaar een 'noodzakelijke' update is.
Het gaat hier puur om een zo hoog mogelijke winst en dat was vroeger veel minder
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219197153
Voor de prijs van studieboeken is een relatief groot gedeelte gereserveerd aan intellectuele kosten voor de auteurs.
Vraag me af hoe dat hier dan geregeld is.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219197157
quote:
Onmogelijk, reageert brancheorganisatie van schoolboekenuitgevers MEVW. "Het zou fantastisch zijn als het kon, maar ik zie werkelijk niet hoe je voor zo'n bedrag per leerling leermiddelen van een hoge kwaliteit kunt ontwikkelen en vervolgens steeds up-to-date kunt houden", reageert voorzitter Jorien Castelein.
Uiteraard is dat veel lastiger als je ook nog een leuke winst wilt en die winst ook periodiek wilt genereren met nieuwe uitgaves.

Ik ga niet ontkennen dat herzieningen en dergelijke soms nodig zijn, maar ik heb hier m'n oude schoolboeken op zolder nog liggen. Sommige vakken zullen meer beinvloed door maatschappelijke trends, ontwikkelingen en nieuwe lesmethodes dan anderen, maar wat maakt dat dat er tig veel nieuwe edities zijn verschenen sinds ik bijvoorbeeld ruim 20 jaar geleden Duits heb zitten leren? Welke ontwikkelingen zijn er geweest dat het leren van een taal in die periode zo vaak herzien heeft moeten worden? Is het erin stampen van Franse woordjes in 2025 heel anders dan in 2002?
pi_219197200
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Voor de prijs van studieboeken is een relatief groot gedeelte gereserveerd aan intellectuele kosten voor de auteurs.
Vervolgens lees je zo'n boek, krijg je er les uit, maak je de opdrachten, steek je er een jaar de tijd in en snap je er nog geen reet van.
Opeens zie je via het algoritme een 6 minuten durend filmpje op YT, die het hele jaar in die 6 minuten uitlegt op een manier waar opeens iedereen het wel door begrijpt.

Vaak zijn ze het niet eens waard.
1947-2016
pi_219197206
2025 kids zullen niet weten.

Bekijk deze YouTube-video
pi_219197239
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:06 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Uiteraard is dat veel lastiger als je ook nog een leuke winst wilt en die winst ook periodiek wilt genereren met nieuwe uitgaves.

Ik ga niet ontkennen dat herzieningen en dergelijke soms nodig zijn, maar ik heb hier m'n oude schoolboeken op zolder nog liggen. Sommige vakken zullen meer beinvloed door maatschappelijke trends, ontwikkelingen en nieuwe lesmethodes dan anderen, maar wat maakt dat dat er tig veel nieuwe edities zijn verschenen sinds ik bijvoorbeeld ruim 20 jaar geleden Duits heb zitten leren? Welke ontwikkelingen zijn er geweest dat het leren van een taal in die periode zo vaak herzien heeft moeten worden? Is het erin stampen van Franse woordjes in 2025 heel anders dan in 2002?
Wat had dat 'woordjes stampen' eigenlijk voor zin?

Wat de essentie is van taal is dat je elkaar verstaat en begrijpt. Zinsopbouw, grammatica en uitspraak zijn veel belangrijker, merk ik zo 25 jaar later in het echte leven in werk en prive omgeving.
1947-2016
  woensdag 5 november 2025 @ 10:33:09 #12
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_219197381
quote:
99s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:40 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Ik zat rond 2000 op de middelbare. Een deel was wel boeken die meerdere jaren meeging. Maar een deel was werkboeken. Dat was meestal naast het normale boek, stond ongeveer hetzelfde in maar dan met lege vakjes waar je antwoorden in kon schrijven. Werden bijna niet gebruikt en gingen natuurlijk maar 1 keer mee. Was toen al duidelijk een money grab. En dat al alleen maar erger geworden zijn.
pi_219197428
Hoezo moet daar apart personeel voor komen? Docenten kunnen dat zelf. Overdag lesgeven en 's avonds, 's nachts, in het weekend en in de vakanties boeken ontwikkelen.

Kunnen ze zich nog nuttig maken.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_219197452
quote:

[..]
Wat is er in de loop van de tijd allemaal veranderd dat dit soort initiatieven nodig zijn?
quote:
DPG Media
Beter de inhoud kunnen sturen naar het gewenste narratief.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 5 november 2025 @ 10:43:39 #15
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_219197463
Is het sowieso niet veel handiger om gewoon een ebook te gebruiken? Is ook veel minder gesleep.
  woensdag 5 november 2025 @ 10:45:40 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219197485
Prima dat er wat extra concurrentie hier komt.
  woensdag 5 november 2025 @ 10:46:32 #17
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_219197487
quote:
7s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:42 schreef Aether het volgende:

[..]
[..]
Beter de inhoud kunnen sturen naar het gewenste narratief.
Ik dacht dat die renaissancescholen allemaal al weer dicht waren?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_219197896
Weggooischoolboeken zijn mij een enorme doorn in het oog,maar of scholen ze dan maar zelf moeten gaan maken lijkt me ook niet de oplossing. Hier zou wat mij betreft een overheid of toezichthouder in moeten grijpen.

Maar als die niks doen, ja, dan moeten scholen ze maar zelf samen gaan stellen. Misschien dat er dan iets verandert.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 5 november 2025 @ 11:48:24 #19
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_219197910
Fucking boeven altijd met hun schoolboeken, moest je VERPLICHT bepaalde shit aanschaffen en dan had je die pil van 55¤ letterlijk 1 keer nodig tijdens de les.
pi_219197974
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:48 schreef Twiitch het volgende:
Fucking boeven altijd met hun schoolboeken, moest je VERPLICHT bepaalde shit aanschaffen en dan had je die pil van 55¤ letterlijk 1 keer nodig tijdens de les.
Dat was tijdens mijn studie helemaal aids. Je moest allerlei hele dure boeken hebben die je dan nog geen seconde gebruikte. Want, in plaats van de boeken hadden de docenten dictaten geschreven die je dan ook weer extra moest aanschaffen. :')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219198067
quote:

[..]
Er is zeer veel geld het onderwijs ingepomp na de decentralisatie. Scholen moeten nu alles zelf regelen en besteden alles nu uit. Hierdoor zijn er tienduizenden bedrijfjes (ik heb ooit rond de 40.000 gehoord) opgericht die allerlei methodes aan de man proberen te brengen, allerlei andere ondersteuningen, verschillende boeken etc. Op jacht naar deze pot met goud. Het aanbod is hierdoor onoverzichtelijk en enorm geworden. Vroeger was dit aanbod veel kleiner en gekozen door de overheid.

Daarom is nog meer geld in basissholen pompen niet effectief overigens. Het zal gewoon voor nog meer bedrijfjes zorgen zonder dat de kwaliteit van het onderwijs verbetert.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_219198070
Krijgen kinderen nog lessen uit boeken ? :o
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_219198079
quote:

[..]
Die laatste 10 procent slokt 80% van de kosten. Misschien gewoon een keer genoegen nemen met wat je hebt als dat al zo goed is.
  woensdag 5 november 2025 @ 12:17:46 #24
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219198107
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:48 schreef Twiitch het volgende:
Dit dus! En maar sjouwen.
pi_219199189
dat we anno 2025 nog massaal aan de dikke zware boeken zitten is natuurlijk ook 1 grote scam van de grote uitgevers. goede zaak dit
  woensdag 5 november 2025 @ 15:10:51 #26
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219199311
quote:

[..]
zoveelste voorbeeld van een nuttiig gebruik van AI
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 5 november 2025 @ 15:12:21 #27
323876 michaelmoore
pi_219199326
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dat wordt uitgegeven aan stroomkosten voor AI , Gemini of Chet GTP of Open AI
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 5 november 2025 @ 15:13:43 #28
323876 michaelmoore
pi_219199338
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:13 schreef TLC het volgende:
Krijgen kinderen nog lessen uit boeken ? :o
ja uit een geprinte versie van een pedia
pi_219199364
De jaren '90 belden? Eind jaren '90 hadden de docenten van mijn middelbare school al een volledige natuurkunde-methode geschreven.
  Moderator woensdag 5 november 2025 @ 15:33:57 #30
441859 crew  Lenny77
pi_219199470
En dan krijg je een school die het toch niet helemaal eens is met bv sommige stukken uit de geschiedenis of uit de maatschappij en laten ze stukken weg :X
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  woensdag 5 november 2025 @ 18:24:21 #31
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219200456
quote:

[..]
Mensen vonden dat schoolboeken gratis moesten zijn, de politiek zwichte en de staat ging betalen. Ieder jaar nieuwe boeken
In Nederland betalen ouders sinds 2008 niet meer direct voor schoolboeken voor hun kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs. De scholen ontvangen een budget van ongeveer ¤322 per leerling per jaar om lesmaterialen en schoolboeken aan te schaffen. Dit beleid is ingevoerd om kansengelijkheid te bevorderen. Wel moeten ouders zelf betalen voor andere schoolkosten, zoals rekenmachines, chromebooks of laptops die nodig zijn voor digitale lessen, en soms ook voor schriften, atlassen en woordenboeken. Voor mbo-studenten onder de 18 jaar is er een vergoeding van ongeveer ¤60 beschikbaar voor leermiddelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')