abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 november 2025 @ 14:16:36 #1
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_219184290
Waarom ga je op reis?

Is het om totaal te relaxen na het drukke stresvolle leven, om een actieve reis vol avontuur of een combinatie van alles?

Boek je een all-in-resort vakantie of doe je alles zelf?

Zelf boekte ik zoveel mogelijk zelf en wil wel een beetje avontuur omdat m'n leven wel een beetje saai was. Actieve oorlogsgebieden deed ik niet, maar een volgens het BUZA een geel gebied vond ik wel leuk.

Wat is je veiliheidsgrens?
reset
pi_219184331
Als ik in m'n eentje op vakantie ga, ga ik altijd hiken in berggebieden, niet heel spectaculair avontuurlijk verder, buiten wat nerveuze klimmetjes om. Het avontuur zit er dan ook vaak in dat ik de gevaarlijkste klimmen of dalingen graag onder invloed van grote hoeveelheden LSD doe, wat altijd een unieke ervaring oplevert.

Met het gezin, is het vaak een combinatie van excursies en hotels, afgewisseld met strandresorts, om er zeker van te zijn dat iedereen aan z'n rust en boeken toekomt en er ook gewoon middagdutjes gedaan kunnen worden.

Een vakantie van alleen maar 2 weken aan een zwembad liggen heb ik nooit gedaan na 3 dagen ben ik daar wel klaar mee.
-nee-
  Moderator maandag 3 november 2025 @ 14:53:49 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219184619
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 14:16 schreef Individual het volgende:
Waarom ga je op reis?

Is het om totaal te relaxen na het drukke stresvolle leven, om een actieve reis vol avontuur of een combinatie van alles?

Zelf boekte ik zoveel mogelijk zelf en wil wel een beetje avontuur omdat m'n leven wel een beetje saai was. Actieve oorlogsgebieden deed ik niet, maar een volgens het BUZA een geel gebied vond ik wel leuk.

Toen wij nog geen kind hadden was het vaak een actieve reis. Rondreizen door Amerika, tot aan het randje van waar je mag komen bij Area 51 bijvoorbeeld etc, maar af en toe ook een duik in een zwembad of de zee.

Maar sinds we een dochtertje hebben zijn het vooral resorts. Onze dochter is nog jong, en zij wil het liefste gewoon in het zwembad of de zee spelen, en niet dingen bezoeken of weet ik veel wat.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219184696
Toen ik voor het allereerst alleen op vakantie ging (17/18 zoiets), ging ik gewoon knetterhard zuipen met vrienden op de Spaanse Costa's. Daarna wat meer het reisvirus te pakken gekregen en toen ben ik met vrienden gaan interrailen door heel Europa heen. Vervolgens (inmiddels midden 20) ook een aantal keer alleen op vakantie gegaan en dan plakte ik meestal een paar stedentrips aan elkaar vast tot een 2-2,5 weken lange vakantie. Ik sliep dan in hostels, omdat ik het leuk vond om contact te maken met anderen en ook nog steeds leuk vond om het nachtleven te gaan verkennen.

Toen ben ik met mijn toenmalige vriendin een roadtrip gaan maken door het westen van de VS, langs alle national parks. Daar betrapte ik mezelf erop dat ik Las Vegas, San Francisco en Los Angeles de minst leuke delen van de reis vond en de natuur eigenlijk veel leuker. Sindsdien heb ik dat soort vakanties meer en meer gedaan, gewoon lekker roadtrippen en uiteraard ook niet meer in hostel maar lekker in mijn eigen hotelkamer of AirBNB. Zo ben ik met mijn huidige vrouw met de auto naar Istrië gereden, vrijwel helemaal binnendoor en daar lekker op ons eigen tempo stadjes bezocht, de natuur in gegaan en dat soort dingen. Maar dus wel op een vakantiemanier: geen wekker zetten, lekker rustig aan, tussendoor genoeg terrasjes pakken, ook een paar stranddagen tussendoor etc.

Toen kwam Covid en waren er niet zoveel opties, dus zijn we naar een aantal verschillende Landal-parken geweest in Nederland. Was ook best ok, we konden gebieden als de Posbank bezoeken waar we normaal niet zo snel heen zouden gaan en die ook gewoon mooi blijken te zijn. Na covid nog een rondreis gedaan door Mexico, Guatemala en Belize die heel mooi was.

Het afgelopen jaar hebben we best een behoorlijk druk, stressvol en ook lang ("grote" vakantie in oktober dit jaar waar dat vorig jaar juli was) jaar gehad, dus all-inclusive naar Turkije gegaan. Gewoon een week echt he-le-maal niks gedaan behalve eten, drinken en zwemmen en dat is stiekem toch ook wel top als je hoofd vol zit en je gewoon echt moe bent.
Overigens hebben we inmiddels ook een dochter van anderhalf. Vorig jaar zijn we naar Parijs geweest voor de Spelen, maar ik denk dat we de komende paar jaar niet veel verder zullen komen dan zo'n all-inclusive.

Lang verhaal kort: het ligt aan wat voor jaar we hebben gehad en het verandert ook met de tijd. Onder de streep was die roadtrip naar Istrië wel het schoolvoorbeeld van wat ik de perfecte vakantie vind.
pi_219184710
Een combinatie. Dus zowel avontuur op dagen maar ook dagen gewoon heerlijk ontspannen... voor mij is die combi ultiem!

Avontuur zit wel vast aan de omgeving waar ik mijn verblijf heb, dat dan wel weer, die regel ik meestal wel van te voren!
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_219185115
Ik wil zo veel mogelijk zien op vakantie, dagen op het strand liggen kan ik thuis ook. Daarom ben ik meer fan van plekken waar veel natuur is zoals Schotland of Wales. Strandvakanties naar Spanje of Turkije trekken me totaal niet.
pi_219185168
Wij gaan op 2 verschillende soorten vakanties.

In de zomer gaan we meestal voor een relax vakantie naar een warm land, kan all inclusive zijn. We doen dan wel een aantal uitstapjes. De focus ligt dan echt op uitrusten.

In de Winter gaan we op avontuur en boeken we meestal alleen vluchten en eerste paar dagen hotel. De laatste jaren bijvoorbeeld naar de USA, Canada, Japan, Ijsland en deze winter China. De focus ligt dan op nieuwe dingen ontdekken en rondreizen.

Ik vind die balans eigenlijk wel heel fijn. :)
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_219185431
Vroeger heb ik heel veel gebackpackt en verre reizen gemaakt, vaak door "moeilijke" landen, in oa Afrika, India, Midden-Oosten. Vond ik altijd supertof en heel spannend, om op al die gekke fascinerende plekken te komen en uitdagingen/risico's ging ik lang niet uit de weg, negatieve reisadviezen waren soms ook maar adviezen zeg maar. Was meer spannend dan ontspannend en daar deed ik het ook voor.

Toen ben ik ergens een keer begonnen met duiken en vanaf dat moment ging ik bijna elk jaar op duikvakantie. Met eigen duikspullen naar de mooiste plekken en dan zo vaak mogelijk duiken. Dat was wel beduidend ontspannender en de landen ook veiliger.

Ik ben zeker vanaf 2020 maar ook daarvoor al vaak op fietsvakantie geweest en dat is echt pure ontspanning (door inspanning). Dan kies ik een kant en klare route, eigenlijk altijd wel redelijk in de buurt, of zelfs in Nederland, die ik als gpx in mijn telefoon kan zetten en dan volg ik het lijntje. Gedachten op nul, geweldig. Je komt dan na een paar dagen in zo'n heerlijke groove waardoor je hoofd echt helemaal leeg wordt.

Sinds lange tijd ben ik nu weer eens "gewoon" ver op reis, in Vietnam. Met openbaar vervoer via omwegen van Ho Chi Minh naar Hanoi. Makkelijk land om te bereizen, zonder gedoe, en vermaak me prima, maar het is toch minder ontspannend dan alleen duiken of lekker het lijntje volgen op de fiets. En reizen door vreemde landen is niet meer zo spannend en nieuw als toen ik 20/30 was. In grote risico's of heel moeilijke landen heb ik helemaal niet meer zo veel zin in. Ik word oud.
  maandag 3 november 2025 @ 18:34:20 #9
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219186161
1x per jaar in de herfst een vakantie op een tropisch eiland om uit te rusten; waar we 2+ weken niks anders doen dan lezen, eten, drinken, zwemmen en duiken O+ De rest van het jaar meer actieve vakanties. En hier en daar een wellnessweekend in de bergen tussendoor.
  maandag 3 november 2025 @ 20:45:56 #10
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_219187767
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 16:27 schreef Farenji het volgende: "moeilijke landen"
Heb ik gelukkig gedaan voordat ik in de rolstoel kwam. Rennen en springen gaat nu wat moeilijker en dat moest soms.. berg of vulkaan beklimmen gaat nu ook wat moeilijker, maar ik heb de foto's en herinneringen nog.
reset
  dinsdag 4 november 2025 @ 11:57:06 #11
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219190694
quote:
14s.gif Op maandag 3 november 2025 14:21 schreef Marsenal het volgende:
Als ik in m'n eentje op vakantie ga, ga ik altijd hiken in berggebieden, niet heel spectaculair avontuurlijk verder, buiten wat nerveuze klimmetjes om. Het avontuur zit er dan ook vaak in dat ik de gevaarlijkste klimmen of dalingen graag onder invloed van grote hoeveelheden LSD doe, wat altijd een unieke ervaring oplevert.

Met het gezin, is het vaak een combinatie van excursies en hotels, afgewisseld met strandresorts, om er zeker van te zijn dat iedereen aan z'n rust en boeken toekomt en er ook gewoon middagdutjes gedaan kunnen worden.

Een vakantie van alleen maar 2 weken aan een zwembad liggen heb ik nooit gedaan na 3 dagen ben ik daar wel klaar mee.
Ik ga eigenlijk ook alleen maar de bergen in, heerlijk je hoofd leeg maken en fysiek bezig te zijn.
Uitdagingen aangaan van toch wel pittige hoogtemeters en/of paden.
Soms een Via ferrata of Klettersteig.

Wat dat betreft baal ik wel van Nederland, zo ver weg van enige bergen.
pi_219525174
Combinatie van.

Over het algemeen huur ik liever geen auto en wij rijden ook zelf niet heel Europa door (gaat onze auto ook niet overleven ben ik bang).
Ik kies dus over het algemeen wel bestemming uit die makkelijk met het OV te doen zijn. Je bent dan wel al gauw wat meer gebonden aan stedelijk gebied.
Met in de buurt strand of natuur is dat ideaal (Barcelona bv).

Het liefst maak ik dus een combinatie van reizen, architectuur en historie van een stad. Maar wel met de kans om actief te zijn met wandelingen, maar ook weer gewoon even een dagje op het strand te kunnen liggen.

Ik hou zelf niet zo van all inclusive, maar zeker nu met mijn vrouw is dat soms wel zo makkelijk.
Liever gewoon alles zelf in de hand en lokale restaurants opzoeken (goedkoper en vaak lekkerder).
pi_219525779
Voor mij is een vakantie doen waar ik zin in heb, en dat is meestal bijzonder weinig. Vooral niets sociaals aub. Steam deck of boek, oortjes in en relaxen. Dat houd ik makkelijk een week vol.

Vrouwlief niet. Die wil graag dingen zien. Soms lijkt het wel het liefst alles in een zo kort mogelijke tijd.

De kinderen doen graag ook hun eigen ding. En waarom ook niet?

Dus sluiten we compromissen of gaan we het anders gezellig maken om elkaar zo veel mogelijk te gunnen.

Verre autoreizen vindt het hele gezin geen enkel probleem. Zijn we gewend en we vinden het leuk. Of het nou autobahn is of een drukke stad.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_219525895
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 13:57 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Voor mij is een vakantie doen waar ik zin in heb, en dat is meestal bijzonder weinig. Vooral niets sociaals aub. Steam deck of boek, oortjes in en relaxen. Dat houd ik makkelijk een week vol.

Vrouwlief niet. Die wil graag dingen zien. Soms lijkt het wel het liefst alles in een zo kort mogelijke tijd.

Herkenbaar maar dan compleet andersom.

Ik strompel in een week vakantie zo elke dag 25 kilometer. Door de stad of waar dan ook.
Ik loop graag en je ziet zoveel meer van een omgeving. En ook nog gratis hehe (blijf toch een Nederlander he).
Een hele week stil liggen kan ik echt niet.

Mijn vrouw kan dat echt prima, heerlijk even bijkomen. Die kan gewoon de hele dag zitten en wat lezen of op de telefoon.
pi_219529350
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 14:16 schreef Individual het volgende:
Waarom ga je op reis?

Soms weet ik zelf niet waarom ik op reis ga. Om aan het burgerlijke leven in Nederland te ontsnappen, aan een samenleving waarin soms bijkans het recht van de asociaalste geldt, voor het betere weer, betere service, het lekkere eten... als soloreiziger, neurodivergent, vind ik reizen na een tijd ook vermoeiend en maak ik weleens foutjes. Het liefst regel ik alles zelf en beperk me tot één of twee plaatsen. Ook heb ik een beetje taxivrees (sociale angst?). Vandaag is de afsluiting van mijn reis Singapore en Dubai.

Mijn favoriete bestemming is trouwens Parijs. Die reisjes vind ik eigenlijk het allerleukst. Dan voel ik me ook het meest energiek. De Franse cultuur, de historie, elegantie, beleefdheidsvormen... in Parijs komt voor mij al het moois bij elkaar.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_219529640
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 14:14 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Herkenbaar maar dan compleet andersom.

Ik strompel in een week vakantie zo elke dag 25 kilometer. Door de stad of waar dan ook.
Ik loop graag en je ziet zoveel meer van een omgeving. En ook nog gratis hehe (blijf toch een Nederlander he).
Een hele week stil liggen kan ik echt niet.

Mijn vrouw kan dat echt prima, heerlijk even bijkomen. Die kan gewoon de hele dag zitten en wat lezen of op de telefoon.
Leuk dat mensen zo kunnen verschillen.

Het laatstgenoemde lijkt me stiekem helemaal de bom. De hele dag een beetje uitrusten en bijkomen. Voor deze vakantie had ik een puzzelboek bij me en die kwam goed van pas :-)
Maar zeker ook de nodige dingen gedaan, waaronder een halve marathon die om 4.30 uur van start ging...

Ik vind het oprecht knap als mensen in een vliegtuig kunnen slapen en ook even een layover kunnen meepakken.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_219532516
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 20:48 schreef core2duo het volgende:

[..]
Leuk dat mensen zo kunnen verschillen.

Het laatstgenoemde lijkt me stiekem helemaal de bom. De hele dag een beetje uitrusten en bijkomen. Voor deze vakantie had ik een puzzelboek bij me en die kwam goed van pas :-)
Maar zeker ook de nodige dingen gedaan, waaronder een halve marathon die om 4.30 uur van start ging...

Ik vind het oprecht knap als mensen in een vliegtuig kunnen slapen en ook even een layover kunnen meepakken.
Haha ja zeker leuk, het balanceert elkaar ook weer.

Tja, ik mocht willen dat ik iets van haar had haha. Altijd als ik van zo´n reis terug kom ben ik vooral fysiek helemaal gesloopt en heb ik eigenlijk vakantie nodig van de vakantie.
Dat lang slapen en de hele dag rusten is niets voor mij. (hoewel ik mij nog prima kan vermaken met wat uren gamen).

Owh een layover vind ik helemaal geweldig.
Vliegvelden zijn voor mij al het begin van de reis, al dat leven en al die bestemming. Gewoon lekker een biertje pakken bij een raam ^O^
En als het even kan de lokale stad in en een super snelle tour doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')