Toen ik voor het allereerst alleen op vakantie ging (17/18 zoiets), ging ik gewoon knetterhard zuipen met vrienden op de Spaanse Costa's. Daarna wat meer het reisvirus te pakken gekregen en toen ben ik met vrienden gaan interrailen door heel Europa heen. Vervolgens (inmiddels midden 20) ook een aantal keer alleen op vakantie gegaan en dan plakte ik meestal een paar stedentrips aan elkaar vast tot een 2-2,5 weken lange vakantie. Ik sliep dan in hostels, omdat ik het leuk vond om contact te maken met anderen en ook nog steeds leuk vond om het nachtleven te gaan verkennen.
Toen ben ik met mijn toenmalige vriendin een roadtrip gaan maken door het westen van de VS, langs alle national parks. Daar betrapte ik mezelf erop dat ik Las Vegas, San Francisco en Los Angeles de minst leuke delen van de reis vond en de natuur eigenlijk veel leuker. Sindsdien heb ik dat soort vakanties meer en meer gedaan, gewoon lekker roadtrippen en uiteraard ook niet meer in hostel maar lekker in mijn eigen hotelkamer of AirBNB. Zo ben ik met mijn huidige vrouw met de auto naar Istrië gereden, vrijwel helemaal binnendoor en daar lekker op ons eigen tempo stadjes bezocht, de natuur in gegaan en dat soort dingen. Maar dus wel op een vakantiemanier: geen wekker zetten, lekker rustig aan, tussendoor genoeg terrasjes pakken, ook een paar stranddagen tussendoor etc.
Toen kwam Covid en waren er niet zoveel opties, dus zijn we naar een aantal verschillende
Landal-parken geweest in Nederland. Was ook best ok, we konden gebieden als de Posbank bezoeken waar we normaal niet zo snel heen zouden gaan en die ook gewoon mooi blijken te zijn. Na covid nog een rondreis gedaan door Mexico, Guatemala en Belize die heel mooi was.
Het afgelopen jaar hebben we best een behoorlijk druk, stressvol en ook lang ("grote" vakantie in oktober dit jaar waar dat vorig jaar juli was) jaar gehad, dus all-inclusive naar Turkije gegaan. Gewoon een week echt he-le-maal niks gedaan behalve eten, drinken en zwemmen en dat is stiekem toch ook wel top als je hoofd vol zit en je gewoon echt moe bent.
Overigens hebben we inmiddels ook een dochter van anderhalf. Vorig jaar zijn we naar Parijs geweest voor de Spelen, maar ik denk dat we de komende paar jaar niet veel verder zullen komen dan zo'n all-inclusive.
Lang verhaal kort: het ligt aan wat voor jaar we hebben gehad en het verandert ook met de tijd. Onder de streep was die roadtrip naar Istrië wel het schoolvoorbeeld van wat ik de perfecte vakantie vind.