abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 januari 2026 @ 12:08:21 #251
545 dop
:copyright: dop
pi_219787617
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 20:37 schreef Debuteer het volgende:
Time in the market, en voor de rest extra kopen bij een flinke dip
Je hebt wel door dat dit 2 tegenstrijdige zaken zijn?
Klinkt echt als een analisten wijsheid.

Maar goed, er weinig tijd in steken en stomweg kopen is ook een strategie die op de langetermijn werkt.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_219787679
ATH voor ASML of is er intraday al ooit een hogere koers geweest?

[ Bericht 3% gewijzigd door Faraday01 op 09-01-2026 12:21:09 ]
pi_219800216
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 11:48 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Nee, maar juist daarom... een verkooporder bij een prijs bij zeg -10% of misschien wel -15% van de huidige koers kan geen kwaad. Baat het niet, dan schaadt het niet dunkt me.

Maar juist daarom stelde ik de vraag hier, misschien is er toch iemand die zegt: "hé maar heb je hier of daar aan gedacht?"
Wat ik me dan afvraag: wat doe je nadat zo'n stoploss is uitgevoerd?

Bijvoorbeeld toen Trump vorig jaar April gek deed met de tarieven gingen de beurzen ook 15 tot 20% naar beneden. Daarna is het weer hard gestegen. Als je niet snel opnieuw bijgekocht had, had je de kans om je verlies helemaal te compenseren snel gemist.

Ik koop maandelijks bij. Vast bedrag, één all world ETF. Ik heb ook weleens gedacht over stoploss, maar als ik april 2025 als voorbeeld neem, dan voelt het vooral ook een kans om je verliezen vast te leggen. Niemand garandeert dat die -10 of -15% daarna verder daalt.
pi_219801771
Precies. Ik gebruik juist die momenten om even net wat meer te kopen naast mijn vaste maandelijkse inleg in VWRL en S&P500 ETF
Maar ik kan 't mis hebben...
  zaterdag 10 januari 2026 @ 21:23:49 #255
545 dop
:copyright: dop
pi_219803272
Door dat de beurzen algeheel goed hebben gepresteerd voelt niemand hier pijn maar ik zou toch eens goed nadenken over wat je verloren hebt op Amerikaanse aandelen. Door de dollar.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_219805184
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 21:23 schreef dop het volgende:
Door dat de beurzen algeheel goed hebben gepresteerd voelt niemand hier pijn maar ik zou toch eens goed nadenken over wat je verloren hebt op Amerikaanse aandelen. Door de dollar.
12 procent inderdaad dat is een flinke hap. En erger, verwachting is dat de eur/usd nog wel eens naar 1.25 kan. Dus daar kan nog wel eens 5 procent vanaf
  zondag 11 januari 2026 @ 08:13:15 #257
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_219805443
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 21:23 schreef dop het volgende:
Ja, klopt volledig. Gelukkig heb ik dat deels gehedged door op vakantie naar de VS te gaan. :P
pi_219805759
quote:
7s.gif Op zondag 11 januari 2026 08:13 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ja, klopt volledig. Gelukkig heb ik dat deels gehedged door op vakantie naar de VS te gaan. :P
Zolang je geen eieren koopt moet dat een goede hedge zijn.
We have relearned one lesson we should have never forgotten: that only by rewarding personal initiative and insisting government live within its means can we save the spirit of enterprise and risk-taking so essential to economic progress, human fulfillment, and the preservation of freedom itself.
pi_219805769
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 09:46 schreef nostra het volgende:

[..]
Zolang je geen eieren koopt moet dat een goede hedge zijn.
En je überhaupt het land in komt _O-
pi_219805773
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 09:48 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Browserhistorie maar verwijderen ja.
We have relearned one lesson we should have never forgotten: that only by rewarding personal initiative and insisting government live within its means can we save the spirit of enterprise and risk-taking so essential to economic progress, human fulfillment, and the preservation of freedom itself.
pi_219805969
quote:
10s.gif Op zondag 11 januari 2026 09:49 schreef nostra het volgende:

[..]
Browserhistorie maar verwijderen ja.
Dat zou ik niet doen. Ik vermoed dat dit je eerder verdacht maakt in de ogen van de Amerikanen.
  zondag 11 januari 2026 @ 10:54:42 #262
68638 Zwansen
pi_219806128
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 09:48 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
We vliegen op Toronto. Gaan met huurauto de grens over. Weet niet hoe dat nu is, maar is meestal iets minder streng dan via een luchthaven. :P
pi_219823834
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 16:39 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Wat ik me dan afvraag: wat doe je nadat zo'n stoploss is uitgevoerd?

Bijvoorbeeld toen Trump vorig jaar April gek deed met de tarieven gingen de beurzen ook 15 tot 20% naar beneden. Daarna is het weer hard gestegen. Als je niet snel opnieuw bijgekocht had, had je de kans om je verlies helemaal te compenseren snel gemist.
Ja daar zat ik ook over na te denken. Mijn gedachte: door zo'n stop-loss beperk je je verlies (preciezer: je verlies op de ongerealiseerde winst die je tot crash gemaakt hebt). Ik neem aan dat men/je wel door de media op de hoogte raakt van zo'n crash. Dat betekent dat je in de dagen/weken erna alles goed in de gaten houdt en probeert zo goed mogelijk tijdens de dip in te kopen/stappen.

quote:
Ik koop maandelijks bij. Vast bedrag, één all world ETF. Ik heb ook weleens gedacht over stoploss, maar als ik april 2025 als voorbeeld neem, dan voelt het vooral ook een kans om je verliezen vast te leggen. Niemand garandeert dat die -10 of -15% daarna verder daalt.
Dat doe ik ook als veilige haven. Maar daarnaast heb ik nog wat "risicovollere" ETFs, zoals AI and defensie. Zeker bij AI denk ik persoonlijk dat dit wel een keer gaat klappen. En daar wil ik op "voorbereid" zijn d.m.v. een stop-limit.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_219824165
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 10:04 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ja daar zat ik ook over na te denken. Mijn gedachte: door zo'n stop-loss beperk je je verlies (preciezer: je verlies op de ongerealiseerde winst die je tot crash gemaakt hebt). Ik neem aan dat men/je wel door de media op de hoogte raakt van zo'n crash. Dat betekent dat je in de dagen/weken erna alles goed in de gaten houdt en probeert zo goed mogelijk tijdens de dip in te kopen/stappen.
Dan ga je de markt dus timen. Dat is zo ongelooflijk lastig. Daar komt bij, dat de dagen met het grootste verlies en de grootste winst vaak dicht bij elkaar zitten. Dus je pakt een deel verlies (want je stop-loss wordt geactiveerd) en vervolgens moet je maar gaan gokken wanneer het stijgt. 1 dag te laat, en je bent het bokje. Ik zou dit nooit doen.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_219824198
Is stoploss ook niet meer iets als je meer een trader bent dan belegger?
Aldus.
pi_219824207
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 11:14 schreef Z het volgende:
Is stoploss ook niet meer iets als je meer een trader bent dan belegger?
Mja daar kun je over discussieren. Voor sommige aandelen die erg volatiel zijn kan een stoploss wel eens handig zijn. Zelf doe ik er zelden aan.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_219824828
Bij een echte crash krijg je, vooral bij ETF's en al helemáál de minder courante, wel het probleem dat de liquidity provider extreme verschillen in bied en laat gaat geven, ook doordat hijzelf zijn posities niet meer liquide kan maken. Dat is sowieso een beetje latent gevaar van de populariteit van ETF's (iedereen en zijn moeder koopt tegenwoordig maandelijks bij wat de onderliggende koersen weer stuwt, totdat het een keer echt misgaat). Stond jaren terug nog wel een mooi achtergrondartikel in het FD over of en in hoeverre centrale banken op de etf-markt hebben moeten ingrijpen tijdens de eerste weken/maanden van corona.
pi_219825053
Ik dacht dat Etf's relatief heel stabiel waren? Ik zou bij een ETF niet snel een stoploss in stellen omdat het lange termijn beleggen is.
Aldus.
pi_219826201
Potverdomme kom op. Op naar de 1000. Al op 999,5 gestaan vandaag
Het beste adres voor al uw primeurs!
  dinsdag 13 januari 2026 @ 17:13:32 #270
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219826253
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 17:04 schreef Scorpion_17 het volgende:
Potverdomme kom op. Op naar de 1000. Al op 999,5 gestaan vandaag
pi_219828528
Net weer even een stukje van The Big Short gekeken. Blijft leuk :D
pi_219829292
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 21:29 schreef Black-Death het volgende:
Net weer even een stukje van The Big Short gekeken. Blijft leuk :D
Nog even en we hebben een nieuwe Big Short over private credit.
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_219831535
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 23:14 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Nog even en we hebben een nieuwe Big Short over private credit.
?
  woensdag 14 januari 2026 @ 17:34:27 #274
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_219833398
Het helpt best wel met beleggen als je korte termijn koersbewegingen als volkomen random gaat beschouwen, denk ik.
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 15 januari 2026 @ 09:11:43 #275
68638 Zwansen
pi_219837831
ASMI +10%, ASML +7% en Besi +7%. Gaat lekker. _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')