abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219165816

Bekijk deze YouTube-video

Lidewij de Vos pikte al stemmen weg bij de PVV. Mijn verwachting dat bij de volgende verkiezingen FVD 13 zetels PVV 19 zetels.

Door deze splitsing wordt extreem rechts definitief uitgeschakeld de komende jaren is mijn verwachting.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 1 november 2025 @ 10:31:39 #2
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_219165827
Dat zou een hele gevaarlijke ontwikkeling zijn op de lange termijn, dus laten we dat even niet doen. FvD mag niet de partij zijn die de grote massa trekt, die zijn veel erger dan Wilders.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_219165853
Al die mensen die de PVV/Wilders weg wensten, be carefully what you wish for.

Er kunnen veel engere en geraffineerdere partijen voor in de plaats komen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 1 november 2025 @ 10:34:39 #4
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219165861
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2025 10:33 schreef capricia het volgende:

Zoals de VVD.
pi_219165862
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 10:31 schreef Nattekat het volgende:
Dat zou een hele gevaarlijke ontwikkeling zijn op de lange termijn, dus laten we dat even niet doen. FvD mag niet de partij zijn die de grote massa trekt, die zijn veel erger dan Wilders.
Dat is zeker een gevaarlijke ontwikkeling. Je ziet duidelijk dat Liedewij de Vos gewoon wat meer Intelligentie uitstraalt dan Wilders. Dat zou een hele groep kiezers kunnen trekken de komende jaren. Is ze gevaarlijker dan Wilders? Ik denk het ook. .
  zaterdag 1 november 2025 @ 10:35:26 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219165871
Ik weet het niet. Aan de ene kant is haar VWO scholiere uitstraling verfrissend tov de vermoeid ogende Wilders.

Aan de andere kant is die partij nog altijd een pro Russisch wappie bolwerk en dat trekt toch vooral kiezers bij mensen die niet alleen boos zijn, maar ook gewoon mentale problemen hebben.

En de kans dat Lidewij en Thierry ruzie krijgen is ook niet ondenkbaar.
  zaterdag 1 november 2025 @ 10:36:52 #7
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219165892
Zou wel raar zijn voor sommige personen om van PVV die super pro Israël is naar FvD te gaan vol met antisemitisme.
  zaterdag 1 november 2025 @ 10:37:47 #8
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_219165902
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2025 10:33 schreef capricia het volgende:

Als links a.g.v. de opkomst van extreemrechts verder marginaliseert, vind ik alles best. Ik juich het zelfs toe. Pas wanneer links eindelijk eens pragmatische en meer logische oplossingen voor de problemen voorstelt, dan verandert mijn kijk op deze nu hopeloze beweging.
Geld maakt niet gelukkig tenzij versleten schoenen wanhopig naar je staren
pi_219165905
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 10:36 schreef Momo het volgende:
Zou wel raar zijn voor sommige personen om van PVV die super pro Israël is naar FvD te gaan vol met antisemitische.
Israël is zeker in die hoek dan ook helemaal een non-issue.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_219165906
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2025 10:35 schreef Hexagon het volgende:
Ik weet het niet. Aan de ene kant is haar VWO scholiere uitstraling verfrissend tov de vermoeid ogende Wilders.

Aan de andere kant is die partij nog altijd een pro Russisch wappie bolwerk en dat trekt toch vooral kiezers bij mensen die niet alleen boos zijn, maar ook gewoon mentale problemen hebben.

pi_219165921
quote:
Zou wel raar zijn voor sommige personen om van PVV die super pro Israël is naar FvD te gaan vol met antisemitische.
Alsof de gemiddelde PVV stemmer Israel iets interesseert
Ik moet niks, ik wil jou, ik moet gaan
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 1 november 2025 @ 10:38:54 #12
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_219165925
quote:
Het is bijna alsof het de gemiddelde Nederlander niets kan schelen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 1 november 2025 @ 10:39:41 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219165936
quote:
Dat filmpje zegt helemaal niks. Ik denk dat Baudet daar nog de baas is. Maar het kan wel eens dat Lidewij met haar succes meer wil.zijn dan het handpopje.
pi_219166033
De PVV sloopt zichzelf. Geert begint zo langzamerhand richting de 65 te gaan, opvolging wordt nog een dingetje...
Honey ! Take me drunk, i am home !
  zaterdag 1 november 2025 @ 10:45:53 #15
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219166045
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 10:43 schreef LangeTabbetje het volgende:
De PVV sloopt zichzelf. Geert begint zo langzamerhand richting de 65 te gaan, opvolging wordt nog een dingetje...
Hij zei meteen na de uitslag dat hij door zou gaan tot hij 80 jaar is. Hoe zit het eigenlijk met de beveiliging als hij zou stoppen?
pi_219166056
Sowieso is de houdbaarheid van de PVV beperkt. Die hele partij bestaat uit één man. En die ene man is inmiddels 62 jaar oud (en als verstokte roker ziet ie eruit als 70).

Verder staat er helemaal niets. Er is geen partij, er is geen natuurlijke opvolger, er is geen ideologie die uniek is voor deze ene partij. Alles staat en valt met de retorische kwaliteit van een steeds ouder wordende Geert Wilders.
  zaterdag 1 november 2025 @ 10:47:31 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219166059
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 10:43 schreef LangeTabbetje het volgende:
Hij wilde tot zijn 80e doorgaan zei die.
pi_219166067
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 10:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Hij wilde tot zijn 80e doorgaan zei die.
Ook sneu, dat je nog zo lang wilt roeptoeteren met 0,00 effect...
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_219166074
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 10:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat filmpje zegt helemaal niks. Ik denk dat Baudet daar nog de baas is. Maar het kan wel eens dat Lidewij met haar succes meer wil.zijn dan het handpopje.
Thierry, Freek en Pepijn zitten nog gewoon achter het stuur hoor.

Ze weten deksels goed dat je voor winst in de volgende verkiezingen niet in de Tweede Kamer moet zijn, maar op de obscure youtubekanalen. Dus daar gewoon blijven aanschuiven en opduiken en je positie is gewaarborgd voor de als maar groeiende achterban. De 'rotte appels' zijn weg en de basis die is uitgerold is steviger dan eenmanspartij PVV, en grabbelton JA21.
pi_219166084
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 10:48 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Ook sneu, dat je nog zo lang wilt roeptoeteren met 0,00 effect...
Ik denk meer dat hij zo lang doorgaat vanwege het gevaar dat hij loopt en dat er voor de rest voor hem niets meer mogelijk is buiten de politiek.

Hij heeft geen andere keus dan doorgaan.
  zaterdag 1 november 2025 @ 10:53:32 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219166096
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 10:49 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Thierry, Freek en Pepijn zitten nog gewoon achter het stuur hoor.

Ze weten deksels goed dat je voor winst in de volgende verkiezingen niet in de Tweede Kamer moet zijn, maar op de obscure youtubekanalen. Dus daar gewoon blijven aanschuiven en opduiken en je positie is gewaarborgd voor de als maar groeiende achterban. De 'rotte appels' zijn weg en de basis die is uitgerold is steviger dan eenmanspartij PVV, en grabbelton JA21.
Ja echter succes kan een bepaald effect hebben op Lidewij waarbij ze een rol als handpopje niet pikt en er machtsstrijd ontstaat.

En de FvD is wel gemakkelijker aan te pakken dan de PVV gezien hun Rusland connecties.
  zaterdag 1 november 2025 @ 10:54:48 #22
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219166109
Nog liever Geert dan Lidewij.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219166136
Mijn visie is duidelijk. JA21 gaat momenteel niet regeren, omdat JA21 het top-down vangnet is van de PVV, en de PVV was dat respectievelijk van LPF.
Als JA21 nu gaat regeren, zullen ze vanwege hun bestuurs-onervarenheid in populariteit afnemen. Dus als ze niet gaan meeregeren, zullen ze een kans krijgen bij de volgende verkiezingen en dus in zetelaantal stijgen.
Dit alles op basis van het verdwijnen van de partij PVV. Het kan vrijwel niet anders dat de zetels van de PVV verdeeld worden onder de partijen: BBB, JA21, VVD en FvD.
Maar.. wat vervolgens ook zal gebeuren is het volgende: Mocht het zo zijn dat de VVD besluit om in de enige denkbare coalitie te stappen (VVD/D66/PvdA/CDA), dan zal dat ernstig veel consequenties hebben voor de VVD-aanhang in de toekomst. Exact om die reden is er dus het JA21 vangnet. Deze partij zal teleurgestelde VVD'ers opnemen, een voormalige PVVers.
Dit soort gedachtenpatronen worden steeds logischer, naarmate je er zelf langer over nadenkt.

De FvD is by far een bottom-up partij. Een partij welke in mijn optiek echt opkomt voor de belangen van het Nederlands volk en de belangen van Nederland als zodanig.
FvD heeft wat meer ervaring dan JA21 en zal in mijn optiek een stabielere partij worden met een uniek eigen geluid.
We zien namelijk dat een BBB, een NSC en een LPF maar ook een FvD is bezweken omdat de partij nog teveel kinderziektes had.

Dus ja, de FvD zal alleen maar in zetelaantal stijgen. Minimaal verdubbelen is mijn prognose.
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_219166143
Niet gelezen.
Ik moet niks, ik wil jou, ik moet gaan
pi_219166167
quote:
Angst is een slechte raadgever
  zaterdag 1 november 2025 @ 11:13:56 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219166254
Het zou wel goed zijn als het volgende kabinet de AIVD deze Kremlin collaborateurs partij eens flink laat uitkloppen.
pi_219166336
De Vos is een een wolf in schaapskleren. Ik vind haar een bloedmooie vrouw met extreem gevaarlijke denkbeelden. Het wordt dan ook tijd dat die Poetinpijpers worden aangepakt.
  zaterdag 1 november 2025 @ 11:23:08 #28
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219166357
quote:
wat een eng mens is dat die lidewij, ze lijkt op dat wijf uit Noord Korea ,met die kille blik
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219166358
Er zal gewoon een deel van het pvv kiezers naar de fvd gaan de komende jaren. De jongere groep gaat voor Lidewij de Vos kiezen.

Het gevolg kan zijn dat er niet 1 groot extreem rechtse partij meer zal zijn. Althans dat hoop ik, die de macht kan pakken in Den Haag.
  zaterdag 1 november 2025 @ 11:23:38 #30
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219166364
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 11:21 schreef Opnaarutrecht het volgende:
De Vos is een een wolf in schaapskleren. Ik vind haar een bloedmooie vrouw met extreem gevaarlijke denkbeelden. Het wordt dan ook tijd dat die Poetinpijpers worden aangepakt.
Bloedmooi? Ik vind haar eigenlijk heel gemiddeld. Niet buitengewoon knap maar ook niet lelijk.

Ik denk dat dat ook een deel van haar succes is. Meer herkenbaarheid dan een Eva Vlaardingerbroek.
  zaterdag 1 november 2025 @ 11:24:07 #31
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219166367
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2025 10:34 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Zoals de VVD.
VVD is voor de 5 keer modaal jongens en DGA ende BV eigenaren
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219166381
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2025 10:35 schreef Hexagon het volgende:

Mensen moeten eens afstand nemen van hun gepolariseerde en geïndoctrineerde kijk op zaken. FvD is per definitie ontstaan uit de waarschuwing voor een oorlog met Rusland als we onze bemoeizucht in het meest corrupte land van Europa zouden voorzetten. Via een landelijk referendum heeft Nederland duidelijk aangegeven tegen het associatieverdrag met Oekraïne te zijn.
Je kan een partij of een voorman van een partij geen pro-Rusland stigma in de schoenen schuiven als de partij heel Nederland gewaarschuwd heeft wat de consequenties zouden zijn als dit verdrag toch ondertekend zou worden. Dus dat wij nu indirect in oorlog zijn met Rusland, komt niet door die hersenaftakelingsretoriek "Bidetje is een poetinpieper" -huil huil-. Mensen moeten zelf de consequenties accepteren van hun stem op notoire beroepsleugenaars en de oorlogszuchtigheid van de gekozen volksvertegenwoordigers die net zoveel belangen hebben in een door NAVO geannexeerd Oekraïne als een door Rusland doorgevoerde belangenbescherming.
Lekker je putin boosheid uiten op Baudet, lekker zelf weten. Je moet toch ergens je frustraties uit onmacht kunnen uiten toch?
  zaterdag 1 november 2025 @ 11:27:03 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219166401
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 11:24 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Mensen moeten eens afstand nemen van hun gepolariseerde en geïndoctrineerde kijk op zaken. FvD is per definitie ontstaan uit de waarschuwing voor een oorlog met Rusland als we onze bemoeizucht in het meest corrupte land van Europa zouden voorzetten. Via een landelijk referendum heeft Nederland duidelijk aangegeven tegen het associatieverdrag met Oekraïne te zijn.
Je kan een partij of een voorman van een partij geen pro-Rusland stigma in de schoenen schuiven als de partij heel Nederland gewaarschuwd heeft wat de consequenties zouden zijn als dit verdrag toch ondertekend zou worden. Dus dat wij nu indirect in oorlog zijn met Rusland, komt niet door die hersenaftakelingsretoriek "Bidetje is een poetinpieper" -huil huil-. Mensen moeten zelf de consequenties accepteren van hun stem op notoire beroepsleugenaars en de oorlogszuchtigheid van de gekozen volksvertegenwoordigers die net zoveel belangen hebben in een door NAVO geannexeerd Oekraïne dan een door Rusland doorgevoerde belangenbescherming.
Lekker je putin boosheid uiten op Baudet, lekker zelf weten. Je moet toch ergens je frustraties uit onmacht kunnen uiten toch?
Mensen die ons land verraden ten voordele van Rusland dienen gewoon met knetterharde repressie te worden gemarginaliseerd.
pi_219166412
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 11:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Mensen die ons land verraden ten voordele van Rusland dienen gewoon met knetterharde repressie te worden gemarginaliseerd.
Het verraad ligt elders.
  zaterdag 1 november 2025 @ 11:29:38 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219166440
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 11:27 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Het verraad ligt elders.
Nee dat ligt bij iedereen die bewust Poetin helpt. Daar moet eens flink de stofzuiger doorheen.
pi_219166447
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 11:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Toch wel typerend hoeveel opgekropte haat er in mensen kan zitten.
Onmacht en gebrek aan controle resulteert als snel in opgekropte haat.
Het sentiment wat je immers moet hebben om sneuvelbereid te zijn.
pi_219166464
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 11:29 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee dat ligt bij iedereen die bewust Poetin helpt. Daar moet eens flink de stofzuiger doorheen.
Dat bepalen de kiezers wel.
  zaterdag 1 november 2025 @ 11:31:33 #38
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219166466
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 11:30 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Toch wel typerend hoeveel opgekropte haat er in mensen kan zitten.
Onmacht en gebrek aan controle resulteert als snel in opgekropte haat.
Het sentiment wat je immers moet hebben om sneuvelbereid te zijn.
Ja wat vreemd dat we Poetin haten als je ziet wat die aanricht.

Daarom zou iedereen die hem helpt het flink moeten bezuren.
  zaterdag 1 november 2025 @ 11:35:14 #39
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219166506
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 10:47 schreef Lichtloper het volgende:
en als verstokte roker ziet ie eruit als 70).
Die is gestopt met roken toch?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_219166518
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 11:31 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja wat vreemd dat we Poetin haten als je ziet wat die aanricht.

Daarom zou iedereen die hem helpt het flink moeten bezuren.
Waar twee vechten hebben twee schuld.
Heb ook eens het lef om kritisch te zijn op onze eigen leiders.
Oekraïne voert geen oorlog voor Oekraïne, maar voor het Westen.
Je kan ook redeneren dat beide partijen gewoon slecht zijn.
Ik ben totaal geen fan van Poetin, maar ook totaal geen fan van onze leiders.
pi_219166536
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 10:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja echter succes kan een bepaald effect hebben op Lidewij waarbij ze een rol als handpopje niet pikt en er machtsstrijd ontstaat.

En de FvD is wel gemakkelijker aan te pakken dan de PVV gezien hun Rusland connecties.
Je kan aan alles zien dat het nu een geoliede, sektarische machine is. Dit ettert net zo lang door tot het juiste moment daar is. Mocht zij op een gegeven moment toch een bevlieging krijgen, en denken dat ze meer is dan een handpop zal dit weinig veranderen. Het systeem en de beweging staat als een huis, en kan gewoon door.

Dit is totaal anders dan bevliegingen waarop de huidige partijen zich organiseren en stemmen ronselen per verkiezing (zoals boeren op de snelweg : BBB, toeslagenouders in de knel : NSC, vrolijke Nederlandse vlaggen tegen extreemrechts op het Malieveld : D66).

Zijn het wappies? Ja. Zijn het compleet achterlijke lui die niks voor elkaar krijgen? ...

Laten we niet vergeten dat Thierry Nederland zo gek kreeg om tegen Oekraïne en de EU te stemmen toen Rusland een vliegtuig met landgenoten uit de lucht geschoten had. Toen was liberaal Nederland nog voor referenda, en lag FVD een jaar of wat later in de weegschaal met VVD en D66.

Zo'n Pepijn heeft het gewoon voor elkaar gekregen een eigen kanaal op de NPO te krijgen, en ze hebben daarbij ook nog eens de PVV vakkundig weggepest. Dat is van een ander kaliber dan een Kaag-docu, of de finale van De Slimste Mens halen.

Daarnaast is het ook maar de vraag of Rusland (of corona) zo'n groot punt blijft voor de kiezer. Het kan zijn dat Trump morgen per ongeluk een Arubaanse vissersboot raakt, Rutte drie keer heen en weer vliegt, de gemoederen even tot bedaren brengt, en MAGA over een jaar Bonaire en Curaçao heeft geannexeerd om strategische kruisraketten te plaatsen. Voor verdere speculatie stop ik hier even, voordat mijn post naar BNW verdwijnt.

Gekke gedachtekronkels? In 2018 een grieppandemie voorspellen die het hele land op slot zou gooien, was stukken onwaarschijnlijker. Daar is toen wel in the-heat-of-the-moment wel een verkeerde afslag genomen. Een ander moment kan het zomaar raak zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door De_Verschoppeling op 01-11-2025 11:48:57 ]
pi_219166569
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 11:24 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Je kan een partij of een voorman van een partij geen pro-Rusland stigma in de schoenen schuiven als de partij heel Nederland gewaarschuwd heeft wat de consequenties zouden zijn als dit verdrag toch ondertekend zou worden. Dus dat wij nu indirect in oorlog zijn met Rusland, komt niet door die hersenaftakelingsretoriek "Bidetje is een poetinpieper" -huil huil-. Mensen moeten zelf de consequenties accepteren van hun stem op notoire beroepsleugenaars en de oorlogszuchtigheid van de gekozen volksvertegenwoordigers die net zoveel belangen hebben in een door NAVO geannexeerd Oekraïne als een door Rusland doorgevoerde belangenbescherming.
quote:
De AIVD heeft FvD-leider Baudet in 2020 benaderd vanwege serieuze aanwijzingen dat Russische agenten iets met zijn partij zouden willen, schreef de Volkskrant gisteren. Vandaag bevestigde minister Bruins Slot, die over de veiligheidsdienst gaat, dat dat gesprek heeft plaatsgevonden omdat er sprake kon zijn van "inmenging".

Een woordvoerder van de AIVD licht toe dat een van de kerntaken van de dienst is het informeren van organisaties of personen waarvoor de AIVD interesse ziet van een "buitenlandse actor".

Baudet had op zijn werkkamer een gesprek met AIVD-directeur Erik Akerboom. Tegenover de krant noemde Baudet dat een "vaag en onwerkelijk" gesprek.

Besluiten tot zo'n gesprek worden door Akerboom zelf genomen op basis van serieuze informatie, zegt de woordvoerder van de AIVD. "Wij wegen dat heel goed af vanuit onze expertise, wie het ook betreft." Het maakt daarbij geen verschil of het om een politieke partij gaat of bijvoorbeeld een bedrijf. Meer wil de veiligheidsdienst er niet over kwijt.

Sympathie voor Rusland
Er zijn veel berichten over de verbanden tussen Baudet en de politiek van het Rusland van president Poetin. Maar tot nu toe zijn er geen bewijzen dat hij inhoudelijk wordt gestuurd of betaald. Toch steekt Baudet zijn sympathie voor Rusland niet onder stoelen of banken.

Oorsprong: Oekraïne-referendum

Forum voor Democratie is vanaf de oorsprong verbonden met Rusland en Oekraïne. De in 2015 als denktank opgerichte organisatie sloot zich aan bij de initiatiefnemers van het referendum over het associatieverdrag tussen de EU en Oekraïne. Baudet betoogde dat dit verdrag stiekem tot doel heeft Oekraïne EU-lid te maken. Dat bezwaar uitte de Russische regering toen ook.

Bij het referendum, in 2016, kwam 32 procent van de kiezers stemmen. Van hen stemde 60 procent tegen het verdrag. Baudet spande daarna verschillende rechtszaken aan tegen het kabinet, die hij verloor. De Tweede en Eerste Kamer gaven uiteindelijk goedkeuring aan het associatieverdrag.

Vlak na het referendum kondigde Baudet aan mee te doen aan de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart 2017. FvD kwam de Kamer in met twee zetels.

Regelmatig laat Baudet zich pro-Russisch uit over het onderzoek naar het neerhalen van de MH17, waarbij 298 mensen om het leven kwamen. In mei 2019 zette hij in een Europees verkiezingsdebat, tot grote schok van de nabestaanden, vraagtekens bij de onafhankelijkheid van het internationale onderzoeksteam JIT. Premier Rutte noemde hem toen een "Ruslandknuffelaar".

Deze maand concludeerden de JIT-onderzoekers dat Poetin hoogstwaarschijnlijk persoonlijk toestemming heeft gegeven voor de inzet van luchtafweergeschut, waarmee vlucht MH17 is neergeschoten.

Navalny
Bij een verkiezingsdebat in 2021 zei Baudet niet te geloven dat het Kremlin Poetins politieke tegenstander Aleksej Navalny had vergiftigd. Navalny zit inmiddels in een Russische gevangenis. Zijn gevangenisstraf is onlangs weer met negen jaar verlengd.

Baudet is gezien met bekenden van de Russische regering, zoals de politicoloog Alexandr Doegin en Vladimir Kornilov, die door Baudet in app-verkeer werd omschreven als "een Rus die werkt voor Poetin". Maar of hij door hen politiek wordt beïnvloed, is niet duidelijk.

Poetin toont zich steeds duidelijker de leider van conservatief Europa. Prachtige vent. Dus hup, Markie Mark, naar Moskou en een deal maken met die man.

FvD-leider Baudet
Vlak voor de inval van Rusland in Oekraïne, op 11 februari vorig jaar, noemde Baudet Poetin "de leider van conservatief Europa. Prachtige vent." De FvD-leider wil naar eigen zeggen een einde aan "de NAVO-agressie". Premier Rutte, die hij Markie Mark noemt, moet van Baudet naar Moskou en "een deal maken met die man".

Als Rusland twee weken later Oekraïne binnenvalt, geeft Baudet in een filmpje op Twitter "het Westen" de schuld. Hij refereert aan het Oekraïne-referendum van zes jaar eerder en zegt dat hij de Russische inval al had voorspeld.

Bij het bezoek van de Oekraïense ambassadeur aan de Tweede Kamer, een paar dagen na de inval, begroeten de FvD-Kamerleden hem niet en blijven ze zitten. Bij de videotoespraak van de Oekraïense president Zelensky in maart blijft de fractie helemaal weg.

'Extremisme bedreiging voor de nationale veiligheid'

Veiligheidsdiensten AIVD en MIVD presenteerden deze week het rapport De Russische aanval op Oekraïne: een keerpunt in de geschiedenis. Daarin staat onder meer dat de oorlog een voedingsbodem is voor "anti-institutioneel extremisme" dat een bedreiging is voor de nationale veiligheid. "Dit extremisme uit zich in een narratief over een zogenaamde kwaadaardige elite."

Verderop staat dat het opvallend is "dat de extremistische anti-institutionele beweging overwegend pro-Russisch is, waarbij president Poetin wordt afgeschilderd als 'verlosser'". De pro-Russische opstelling "maakt deze extremistische beweging waarschijnlijk wel vatbaarder voor Russische heimelijke beïnvloeding".

Ondanks de opgelaaide oorlog en de vele doden en gewonden matigt Baudet zijn toon niet. "Putin is right", twittert hij in maart 2022. In juli is de Russische ambassadeur Alexander Sjoelgin te gast op een FvD-symposium over Oekraïne. Weer een paar weken later twittert Baudet: "Poetin is een held."

In een Kamerdebat in oktober 2022 over de Russische inval zegt Baudet: "Dat is het meest hoopvolle dat ik ooit heb meegemaakt." In een YouTube-filmpje zeggen FvD-Kamerleden dat zij de filmpjes over gebombardeerde Oekraïense steden niet geloven.

En nog afgelopen donderdag zei Baudet in een interview: "Poetin heeft een visie, Nederland is ook gewoon een target geworden", doelend op de tanks die via de Rotterdamse haven naar Oekraïne gaan. "Als Poetin zegt: we gaan de aanvoerlijnen bombarderen, dan heeft hij het oorlogsrecht nog aan zijn zijde ook."

https://nos.nl/artikel/24(...)m-meer-toch-een-zorg

quote:
Het Forum voor Democratie (FvD) probeert zich met nieuwe lijsttrekker Lidewij de Vos te herprofileren voor de verkiezingen, maar de partij blijft door verbanden met Rusland in de schijnwerpers staan. Centraal in het verhaal staat John Laughland, Brits politicoloog en hoofd internationaal van FvD en adviseur van Thierry Baudet. Laughland sprak in 2024 en 2025 meerdere keren op door de Russische staat gesteunde fora, waaronder het St. Petersburg International Legal Forum, het Baltic Platform en een BRICS-evenement in Sotsji. Zijn reizen en verblijf werden herhaaldelijk betaald door Russische organisatoren zoals het ministerie van Justitie, Gazprombank en de Russische Academie van Wetenschappen, zo bevestigt FvD zelf.

Op die podia bracht Laughland consistent een pro-Russisch narratief: hij ontkracht het Westen als morele autoriteit, bestempelde Oekraïne eerder als ‘fictie’ en noemde westerse voorstellen voor een tribunaal tegen Russische oorlogsmisdaden een juridische aanval op Moskou. Zijn optredens vielen op omdat sinds de invasie van Oekraïne veel buitenlandse wetenschappers en journalisten geen toegang meer krijgen tot Rusland. Experts zien het herhaaldelijk uitnodigen en vergoeden als een teken dat Moskou zijn boodschap waardeert en inzet voor internationale legitimering.

De band met Rusland contrasteert met het schone-lei-imago dat De Vos wil uitstralen. Het FvD-verkiezingsprogramma bevat harde voorstellen (geen opvang van asielzoekers, terugdraaien Klimaatakkoord, heropening kolencentrales, hervatting gaswinning in Groningen), terwijl de partij tegelijk blijft twijfelen aan de vastgestelde toedracht van MH17 en in het verleden complottheorieën rond Amerikaanse biolabclaims en NAVO-agressie ventileerde. De Vos heeft tot nu toe de scherpste complottheorieën niet herhaald, maar vertrouwt volgens de partijwoordvoerder nog altijd op Laughland.

De AIVD zegt onderzoek te doen naar ‘heimelijke beïnvloeding vanuit Russische actoren’. Veiligheidsexperts wijzen erop dat betaald worden voor dergelijke reizen de grens kruist tussen zelfstandig meningsuiting en kwetsbaarheid voor buitenlandse beïnvloeding: het maakt iemand aantrekkelijker voor Kremlin-instrumentalisering en bemoeilijkt het aantonen van directe beïnvloeding achteraf. Voor Nederlandse kiezers en de binnenlandse politiek zijn de zaak en de herhaalde Russische contacten relevant omdat ze vragen oproepen over onafhankelijkheid van partijadviseurs en buitenlandse beïnvloeding in aanloop naar de verkiezingen.

https://www.headliner.nl/(...)naar-rusland-ftm-420

Geen idee hoe een partij nog openlijker pro-kremlin kan worden. Volgens mij is dat niet mogelijk.
  zaterdag 1 november 2025 @ 11:48:17 #43
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219166648
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 11:36 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Waar twee vechten hebben twee schuld.

Als een volwassen vent uit het niets een 3-jarig meisje in elkaar slaat dan is volgens jou zowel die vent als dat meisje schuldig?

Natuurlijk niet. Waar twee vechten heeft over het algemeen één partij overwegend meer schuld. In het geval van de oorlog in Oekraïne hoef ik hopelijk niet te vertellen wie dat is.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zaterdag 1 november 2025 @ 11:57:16 #44
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219166764
Pvv verneukt het en fvd profiteert daarvan door wat stemmers over te nemen. Nou nou, phoe phoe. Wat heeft Lidewij het geweldig gedaan hoor.

Ik denk eerlijk gezegd dat Thierry er minstens zoveel stemmen had gekregen, waarschijnlijk meer.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_219166795
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 11:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Bloedmooi? Ik vind haar eigenlijk heel gemiddeld. Niet buitengewoon knap maar ook niet lelijk.

Ik denk dat dat ook een deel van haar succes is. Meer herkenbaarheid dan een Eva Vlaardingerbroek.
Laten we het er maar op houden dat ze heel erg media-geniek is ten opzichte van de rest in de 2e kamer.

Zo een hoofd verkoopt onbewust beter op tv en in de bladen media enzovoorts....
pi_219172490
Ik begrijp dus absoluut niet waarom sommigen vinden dat FvD gevaarlijker zou zijn dan de PVV. Ik vind dat FvD zich op een aantal punten gewoon op een gunstige manier van de PVV onderscheidt.

FvD is een ledenpartij met een democratische structuur, terwijl PVV nog steeds een one man show is.

FvD is steeds kritischer gaan staan tegenover het optreden van Israel in de Gazastrook. In hun verkiezingsprogramma hebben ze het Israelische optreden in de Gazastrook openlijk veroordeeld, net als de vestiging van joodse kolonisten op de West Bank. FvD spreekt zich inmiddels ook uit voor erkenning van een Palestijnse staat.
Inmiddels is het wel duidelijk dat er voor de PVV geen grens is aan wat ze van Israel toelaatbaar vinden. Ook al zou Netanyahu een atoombom op Gaza gooien, de PVV zal het altijd steunen. Dit geldt overigens niet alleen voor de PVV, maar ook voor BBB, JA21 en SGP.

Een derde punt waarin FvD zich in gunstige zin onderscheidt van de PVV is hun houding tegenover de islam en tegenover moslims. Voor de PVV is haat tegen de islam en tegen moslims zo ongeveer hun belangrijkste punt. FvD staat eerder vrij neutraal tegenover de islam en moslims. Politici van FvD praten daar eigenlijk bijna nooit over. Er zijn ook moslims bij FvD. Het zal duidelijk zijn dat PVV door hun houding schadelijk is voor de cohesie in onze samenleving, terwijl FvD de cohesie eerder bevordert.

Wat betreft de vermeende connecties tussen FvD en het Kremlin ontgaat het me waarom dat kwalijker zou zijn dan de connecties van PVV met de Mossad.
pi_219172717
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 21:45 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik begrijp dus absoluut niet waarom sommigen vinden dat FvD gevaarlijker zou zijn dan de PVV. Ik vind dat FvD zich op een aantal punten gewoon op een gunstige manier van de PVV onderscheidt.

FvD is een ledenpartij met een democratische structuur, terwijl PVV nog steeds een one man show is.

FvD is steeds kritischer gaan staan tegenover het optreden van Israel in de Gazastrook. In hun verkiezingsprogramma hebben ze het Israelische optreden in de Gazastrook openlijk veroordeeld, net als de vestiging van joodse kolonisten op de West Bank. FvD spreekt zich inmiddels ook uit voor erkenning van een Palestijnse staat.
Inmiddels is het wel duidelijk dat er voor de PVV geen grens is aan wat ze van Israel toelaatbaar vinden. Ook al zou Netanyahu een atoombom op Gaza gooien, de PVV zal het altijd steunen. Dit geldt overigens niet alleen voor de PVV, maar ook voor BBB, JA21 en SGP.

Een derde punt waarin FvD zich in gunstige zin onderscheidt van de PVV is hun houding tegenover de islam en tegenover moslims. Voor de PVV is haat tegen de islam en tegen moslims zo ongeveer hun belangrijkste punt. FvD staat eerder vrij neutraal tegenover de islam en moslims. Politici van FvD praten daar eigenlijk bijna nooit over. Er zijn ook moslims bij FvD. Het zal duidelijk zijn dat PVV door hun houding schadelijk is voor de cohesie in onze samenleving, terwijl FvD de cohesie eerder bevordert.

Wat betreft de vermeende connecties tussen FvD en het Kremlin ontgaat het me waarom dat kwalijker zou zijn dan de connecties van PVV met de Mossad.
fvd staat achter rusland en is niks meer dan RT spreekbuis.

Rusland steunt Hamas, bewapend hamas. dus FvD steunt hamas, niet zo ingewikkeld allemaal.
pi_219172981
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 11:59 schreef Diabool het volgende:
Laten we het er maar op houden dat ze heel erg media-geniek is ten opzichte van de rest in de 2e kamer.

Zo een hoofd verkoopt onbewust beter op tv en in de bladen media enzovoorts....
Als ze auditie moet doen voor de rol van kampbewaarder dan wel ja.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_219173024
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 21:45 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
FvD is een ledenpartij met een democratische structuur,
Conformeren ze zich nu als eens aan bijverdiensten registers e.d.? Het niet willen conformeren aan samen afgesproken regels is niet heel democratisch namelijk. Zelf als je het niet eens bent met die regel dien je het toch op te volgen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_219173120
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 11:41 schreef oblo het volgende:
Blaat
Iets met tl;dr
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')