quote:
Op zaterdag 1 november 2025 12:17 schreef Gunner het volgende:Zijn dit serieus de hoofdpunten van D66? Behoorlijk impopulaire maatregelen. Bijzonder dat zoveel mensen daarop stemmen dan.
Nou, ik pak het plaatje er even bij:
![Scherm%C2%ADafbeelding%202025-10-31%20om%2012.50.35.png?h=81ee1e67&itok=ggYgjJXZ]()
En dan pak ik even punt 11 als voorbeeld, en dan wat ik daarover vind op de
D66 website:
3. Een moderne erf- en schenkbelastingDe huidige erf- en schenkbelasting is niet meer van deze tijd. Ze gaat er nog te veel van uit dat familiebanden altijd het belangrijkst zijn. Maar mensen vormen hun eigen kring: vrienden, buren, mantelzorgers.
D66 wil daarom dat iedereen meer vrijheid krijgt om vermogen te schenken of na te laten aan wie hij of zij wil, zonder fiscaal nadeel. Daarom maken wij de erfbelasting onafhankelijk van de relatie tot de erflater of de schenker, en verhogen wij de vrijstellingen.
• De vrijstelling voor niet-familieleden wordt ongeveer vijf keer zo hoog.
• Ook
de vrijstelling voor (klein)kinderen stijgt aanzienlijk.
• De partnervrijstelling gaat omhoog naar ruim 800.000 euro.
Daarmee wordt erven en schenken voor de meeste mensen juist goedkoper, alleen de écht grote erfenissen gaan meer bijdragen. Wel zo eerlijk.
Maar misschien snappen figuren die dat soort plaatjes maken niet wat een vrijstelling betekent als het om erfbelasting gaat.Verder missen we natuurlijk niets aan een Donders die sowieso al voor de verkiezingen een huis net over de grens in België had gekocht, dus hij vertrok sowieso al, maar niet te ver van z'n worstenbroodjes.
Wullie bin KOEL ©
SonealWhy be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible
?