Die gele of oranje staat in de "indexzone" ergens onderop en is voor een intern routingsysteem van PostNL.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:10 schreef recursief het volgende:
Ik heb hier een PostNL envelop met daarop een tweetal coderingen: een in geel geprinte streepjescode, lijkt op een verlengde Kix-code, maar is dat waarschijnlijk niet. In een Kix-code vindt je lange streepjes en korte, en deze heeft alleen lange streepjes.
De tweede code bestaat uit alfanumerieke tekens en een aantal keer een #. Dat lijkt op een codeerregel (ongesorteerd).
Als iemand weet wat die streepjescode is, dan graag, maar ik ben ook (en vooral) geinteresseerd in het decoderen van de codeerregel.
Ik kan de exacte gegevens helaas om redenen van privacy niet delen (er zitten waarschijnlijk adresgegevens in verwerkt), maar bijgevoegd wat links en voorbeelden van de codes die ik heb.
Wat ik wel kan vertellen is dat de codeerregel nog eens vooraf gegaan wordt door een alfanumerieke code van 5 karakters.
https://www.postnl.nl/api(...)gen_tcm10-208037.pdf
[ afbeelding ]
De codeerregel is de onderste regel, de streepjescode lijkt op de briefcode, maar bevat geen korte streepjes. Een briefcode is een variant op de Wix-code
De andere codes die je ziet is een verlengde KIX (voor track and check voor de verzender) en de codeerregel.quote:De PostNL indexzone is een leeg vlak van 140 x 20 mm rechtsonder op een poststuk, dat vrij moet worden gelaten van bedrukking. PostNL print hier sorteerinformatie, wat machine-sortering en snellere bezorging mogelijk maakt. Het niet naleven van dit voorschrift kan leiden tot vertraging en/of toeslagen.
Ja precies, en die zou ik graag willen decoderen. Bij mij staat daar nog een alfanumerieke code van 5 karakter voor, maar dat maakt denk ik niet veel verschil.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:13 schreef KoningWouter het volgende:
De onderste regel is in ieder geval de codeerregel
Waarom zou je dat willen doen trouwens? Wat kun je met die info? Just checking.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:19 schreef recursief het volgende:
[..]
Ja precies, en die zou ik graag willen decoderen. Bij mij staat daar nog een alfanumerieke code van 5 karakter voor, maar dat maakt denk ik niet veel verschil.
Die had ik al gevonden. Ik wil om bepaalde redenen zoveel mogelijk uit deze codering halen. Ik ben met name geinteresseerd in het afgiftepunt en eventuele afzender/klantinfo. Het gaat om een envelop met port betaald-stempel uit een partij. Ik vermoed dat ie niet vooraf is aangemeld.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:20 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Waarom zou je dat willen doen trouwens? Wat kun je met die info? Just checking.
Hier wat handige info:
https://www.postnl.nl/Ima(...)ren_tcm10-223143.pdf
Is dat de bestemming of zegt het iets over waar zo een poststuk het sorteerproces in gaat?quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:27 schreef Bebop het volgende:
De codeerregel wordt gebruikt voor de handmatige sorteer- en voorbereidingsstappen.
# [instraatenheid] # [vaknummer] # [bundelnummer][volgnummer] #
Die in het voorbeeld is dus het 2e adres van de 13e bundel van de X331P3B. De bundel wordt gemaakt in vakje 30 van de vakkenkast.
Voor dit deel van de codeerregel zit soms een stukje klantinformatie of een machinekenmerk.
De vakkenkast zit (zat?) aan het eind van het proces, dit lijkt te gaan over sorteren van postbundels voor de bezorger.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:39 schreef recursief het volgende:
[..]
Is dat de bestemming of zegt het iets over waar zo een poststuk het sorteerproces in gaat?
Bestemming. Ieder adres in Nederland heeft zo'n unieke codeerregel. Uiteraard bepaalt de bestemming ook waar de laatste sorteerstappen worden uitgevoerd.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:39 schreef recursief het volgende:
[..]
Is dat de bestemming of zegt het iets over waar zo een poststuk het sorteerproces in gaat?
Ik ben er vrij zeker van dat PostNL deze regels geprint heeft. Dan zal de voorloopcode van 5 karakters de machine zijn. Bedankt voor de informatie, die is zeer nuttig.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 20:14 schreef Bebop het volgende:
[..]
Bestemming. Ieder adres in Nederland heeft zo'n unieke codeerregel. Uiteraard bepaalt de bestemming ook waar de laatste sorteerstappen worden uitgevoerd.
Als de post met voorgedrukte codeerregel wordt verzonden, staat er soms partij-informatie bij. Als de codeerregel door PostNL wordt geprint, staat er bij op welke machine dat was.
Er is door PostNL wel meer te herleiden over de afkomst, maar dat kan je als buitenstaander niet.
Zit. De allerlaatste stappen voordat de post in de tas belandt, zijn nog altijd handwerk.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 19:10 schreef Sometimes het volgende:
[..]
De vakkenkast zit (zat?) aan het eind van het proces, dit lijkt te gaan over sorteren van postbundels voor de bezorger.
Wat vroeger met de hand gedaan werd (in de VOS met de vakkenkast eerst op wijk, dan op straat binnen de wijk en als laatste op bezorgvolgorde met de hark).
Hoe dan? De machine vertelt je niks. Als de post bijvoorbeeld in Zwolle gedrukt is, weet je alleen dat het verzonden is uit Friesland, Groningen, Drenthe of Overijssel. Heel veel gedetailleerder dan dat wordt het niet voor een buitenstaander.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 20:16 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik ben er vrij zeker van dat PostNL deze regels geprint heeft. Dan zal de voorloopcode van 5 karakters de machine zijn. Bedankt voor de informatie, die is zeer nuttig.
Nuttig in de zin dat ik wijzer ben geworden. Nog niet dichter bij het inleverpunt helaas.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 20:41 schreef Bebop het volgende:
[..]
Hoe dan? De machine vertelt je niks. Als de post bijvoorbeeld in Zwolle gedrukt is, weet je alleen dat het verzonden is uit Friesland, Groningen, Drenthe of Overijssel. Heel veel gedetailleerder dan dat wordt het niet voor een buitenstaander.
Nee, die snapt er niets van, want de PTT gebruikt een RM4SCC code, maar zonder start- en stop-streep, en zonder de checksum.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:40 schreef Watuntrik het volgende:
Kix code zou je hier moeten kunnen lezen.
https://products.fileformat.app/barcode/recognize/kix-code
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |