Best wel lachen: Poetin duldt geen Amerikaanse troepen in Oekraļne, maar stuurt zelf wel Russische troepen naar Venezuela om de speciale militaire operatie van Trump te frustreren.quote:Op donderdag 27 november 2025 12:01 schreef Frutsel het volgende:
Die Russen lijken zich steeds meer te bemoeien met de Venezolanen en Maduro. Schijnbaar 'speciale troepen' en een topgeneraal gestuurd. (Aldus Telegraaf etc)
Dat dit voor Trump maar genoeg motivatie mag zijn dat hij Oekraine meer moet gaan steunen.
Misschien als we Suriname erbij doen tegen de Krim?quote:Op donderdag 27 november 2025 13:06 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Tegen een rochel en een knikker zeker?
Ik hoef de Krim niet en ik verwacht niet dat Rusland dat gaat willen opgeven. Bovendien is Suriname niet van ons en grondgebied hebben in die regio is niet eens zo verkeerd wanneer heel de wereld collectief gaat opstaan en optreden tegen de Amerikanen.quote:Op donderdag 27 november 2025 13:17 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Misschien als we Suriname erbij doen tegen de Krim?
Zo is het beterquote:Op donderdag 27 november 2025 13:27 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik hoef de Krim niet en ik verwacht niet dat Rusland dat gaat willen opgeven. Bovendien is Suriname niet van ons en grondgebied hebben in die regio is niet eens zo verkeerd wanneer heel de wereld collectief gaat opstaan en optreden tegen de Amerikanen. Russen en Chinezen
quote:Trump voert druk op Maduro op en kondigt landoperaties tegen drugsdealers in Venezuela aan
De Verenigde Staten starten binnenkort met operaties in Venezuela om drugsdealers aan te pakken. Tot nu toe traden Amerikaanse troepen alleen op zee hard op tegen vermeende drugsboten. Die strijd zal binnenkort ook op land plaatsvinden, kondigde president Donald Trump donderdag aan.
„U hebt waarschijnlijk gemerkt dat mensen niet langer via de zee drugs willen vervoeren. We gaan beginnen ze ook op land te stoppen”, aldus Trump: „De landroute is makkelijker, dat gaat heel binnenkort beginnen.’’
Sinds september heeft het Amerikaanse leger meer dan twintig boten aangevallen in de Caribische Zee, omdat die drugs zouden hebben vervoerd. Daarbij vielen minstens drieėntachtig doden. Bewijs voor de beschuldigingen is nooit geleverd.
De Verenigde Staten bouwen voor de kust van Venezuela al maanden een troepenmacht op, naar eigen zeggen in de strijd tegen drugssmokkel. Het stuurde onder meer het grootste vliegdekschip ter wereld naar de regio.
Vanaf maandag kan het losgaan
Volgens Amerikaanse bronnen zou de president van de Verenigde Staten vanaf maandag formeel meer ruimte krijgen om hard tegen Venezuela op te treden. Dat komt doordat de VS eerder heeft besloten de Venezolaanse president Nicolįs Maduro en zijn naaste regeringsleden te bestempelen als leden van een buitenlandse terroristische organisatie. Nu deze beslissing juridisch is afgerond, geldt die aanduiding officieel. Het gaat om het zogeheten Cartel de los Soles.
Deskundigen benadrukken dat de term vooral verwijst naar vermoedelijk corrupte functionarissen binnen de Venezolaanse overheid, en niet naar een klassieke criminele organisatie.
Door het Cartel als buitenlandse terroristische organisatie te classificeren, krijgt de Amerikaanse president de bevoegdheid om nieuwe sancties op te leggen, gericht op de bezittingen en infrastructuur van betrokkenen, waaronder die van Maduro. Trump suggereert bovendien dat de maatregel militair ingrijpen mogelijk maakt.
https://www.ad.nl/buitenl(...)ezuela-aan~ac96f314/
De lagere klassen zijn toch niet de vijand, maar de vergeten burgers die door gebrek aan perspectief soms in de greep van drugsproductie belanden, terwijl de echte vijand de structuren zijn die dit mogelijk maken.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In de strijd tegen drugs is alles geoorloofd en iedereen de vijand.
Ik heb de theorie dat een eerste aanval vaak op de nacht van zondag op maandag gebeurt. Eens kijken of dat klopt.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:02 schreef MissButterflyy het volgende:
Vanaf maandag? Oké, 1 december dus.
Dat dacht jij toch al @:jojoke?
En het orkaanseizoen eindigt in die regio ook rond 1 december.quote:Op vrijdag 28 november 2025 15:16 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik heb de theorie dat een eerste aanval vaak op de nacht van zondag op maandag gebeurt. Eens kijken of dat klopt.
Het is gewoon een invasiemacht. Venezuelaanse leger maakt geen kans bij een militair treffen, maar ik wens ze veel succes met een daarop volgende guerilla jungle oorlog.quote:Op vrijdag 28 november 2025 15:23 schreef MissButterflyy het volgende:
https://www.vrt.be/vrtnws(...)eland-van-venezuela/
Er liggen op het moment tientallen oorlogsschepen voor de kust daaro. Dat is niet meer om indruk te maken en te pesten, duur grapje anders.
Het is meer, dat Trump dat gebruikt als smoes om veel landen onder druk te zetten en zelf aan te vallen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 14:11 schreef torentje het volgende:
[..]
De lagere klassen zijn toch niet de vijand, maar de vergeten burgers die door gebrek aan perspectief soms in de greep van drugsproductie belanden, terwijl de echte vijand de structuren zijn die dit mogelijk maken.
Als de Venezuelanen daar zin in hebben, een guerilla oorlog?quote:Op vrijdag 28 november 2025 15:30 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Het is gewoon een invasiemacht. Venezuelaanse leger maakt geen kans bij een militair treffen, maar ik wens ze veel succes met een daarop volgende guerilla jungle oorlog.
Het kan ook zo gaan dat nadat Maduro is opgestapt of geliquideerd, dat Trump zelf een nieuwe leider naar voren schuift of steunt die Amerika erg goed gezind is. Het heeft namelijk weinig zin om zo'n hele operatie op touw te zetten als zijn opvolger net zo slecht is voor de Amerikaanse belangen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 15:50 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Als de Venezuelanen daar zin in hebben, een guerilla oorlog?
Dat denk ik ja.quote:Op vrijdag 28 november 2025 15:50 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Als de Venezuelanen daar zin in hebben, een guerilla oorlog?
Trump denkt eerder in termen van er een Amerikaans territorium van maken, zeg maar een staat zonder rechten. Die hebben ze al een heleboel:quote:Op vrijdag 28 november 2025 15:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het kan ook zo gaan dat nadat Maduro is opgestapt of geliquideerd, dat Trump zelf een nieuwe leider naar voren schuift of steunt die Amerika erg goed gezind is. Het heeft namelijk weinig zin om zo'n hele operatie op touw te zetten als zijn opvolger net zo slecht is voor de Amerikaanse belangen.
Dat vraag ik me dus af. En het is natuurlijk maar hoe je die Amerikaanse territoria beziet.quote:Op vrijdag 28 november 2025 16:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zeker. Maar wel via een proxy.
De beste oplossing hiervoor is dat Rusland zich terugtrekt uit Oekraļne.quote:Op zaterdag 29 november 2025 14:26 schreef hondonspain het volgende:
Lees net dat Ukraine tankers aanvallen voor de Turkse kust, blijkbaar nieuw normaal aan het worden om boten aan te vallen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |