abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 oktober 2025 @ 15:24:34 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219021339
quote:
Wie houdt z'n pijp het langst rokend, deze keer is dat een vrouw

Een feesttent die zich vult met een enorme rookwalm en tweehonderd deelnemers, voornamelijk mannen, die rustig aan een pijp lurken. In Oirschot is zondag het WK Pijproken, een wedstrijd voor wie het langst zijn pijp brandend houdt.

“Er doen 23 nationaliteiten mee, aan deze wedstrijd 'tabak sudderen'”, zegt Cor Crans trots. Hij is de voorzitter van de Nederlandse Federatie van Pijprokers.

“Wij spreken liever over sudderen dan over roken, want dat heeft in Nederland zo’n negatieve klank. Wij willen niet het roken promoten, wel willen we de cultuur van pijproken in stand houden.” Pijproken is sinds tien jaar omgedoopt tot immaterieel cultureel erfgoed.

Er hebben deelnemers ingeschreven uit de Verenigde Staten, Libanon, Japan en Polen voor het WK. Het zijn vooral mannen op leeftijd, maar er doen ook tien vrouwen mee en een groep studenten. Een jonge Zwitserse voelt zich best op haar gemakt tussen al die oudere heren. “Vrouwen zijn nog niet genoeg geïntegreerd in de wereld van de pijp, maar pijprokers ‘sind nette Leute.’”

Het kampioenschap is een serieuze zaak en wordt gespeeld volgens strenge regels. Iedere deelnemer krijgt van de organisatie dezelfde pijp en tabak. Ze krijgen vijf minuten om de pijp te vullen en dan één minuut om hem aan te steken. Daarvoor heeft iedere deelnemer maar twee lucifers.

“Het is het beste om een speldenknopje vuur te hebben”, legt een deelnemer uit. “Daar moet je zo zuinig mogelijk mee roken. Het is eigenlijk een soort mentale yoga. Hoe stiller en kalmer je bent hoe beter het gaat.” Dat wordt bevestigd door een Duitse deelnemer. “Het is heel rustgevend om pijp te roken”.

Rustig is het zeker in de tent nadat burgemeester Keijzers van Oirschot het startsein heeft gegeven. Zij erkent dat een pijprookwedstrijd wat haaks staat op het rookverbod. “We hebben het evenement benaderd als een traditie en dit is een afgesloten terrein. Er wordt geen publiek toegelaten en daarmee blijven we binnen de regels.”

“Datzelfde rookverbod zet ons op achterstand”, zegt een Nederlandse deelnemer. “De jeu is er vanaf in ons land. Je mag hier nergens meer roken, dus ik ben niet in vorm."

Of het komt door het rookverbod of niet, de titel gaat dit jaar inderdaad aan Nederland voorbij. Elisabeth Dobbing uit Oostenrijk wordt wereldkampioen. Haar pijp brandde 1 uur 51 minuten en 11 seconden. Het is voor zover bekend voor het eerst dat een vrouw er met de wereldtitel vandoor gaat.

https://www.omroepbrabant(...)eer-is-dat-een-vrouw
------------------------------------

Best bijzonder dat zoiets blijkbaar mag? Want roken is ongezond.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_219021342
Misleidende titel...
:(
  roze woensdag 15 oktober 2025 @ 15:29:55 #3
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219021391
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:25 schreef Toine51 het volgende:
Misleidende titel...
Niet meer :)
Your beauty never ever scared me.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 15:32:56 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219021407
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:25 schreef Toine51 het volgende:
Misleidende titel...
Ja sorry ik drukte te snel op invoeren ;(
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 15 oktober 2025 @ 15:43:39 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_219021471
quote:
10s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:32 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ja sorry ik drukte te snel op invoeren ;(
Waar het hart vol van is lopen de vingers over.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 16:51:21 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219022080
Roken moet je op geen enkele manier aanmoedigen of normaliseren. Jammer dat een burgemeester zich hiervoor leent.
The End Times are wild
pi_219022125
Jetemy Clarkson is daar jaren geleden ook eens bijgeweest:

tiktok
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_219022271
Mogen er ook transgenders aan mee doen?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 15 oktober 2025 @ 17:42:42 #9
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_219022447
Pics van haar pijp skills
Want het wetboek ken ik ook
  woensdag 15 oktober 2025 @ 17:45:00 #10
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219022462
Na zo'n prestatie zou ik de pijp aan Maarten geven.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_219022654
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 17:16 schreef raptorix het volgende:
Mogen er ook transgenders aan mee doen?
Blijkbaar, ze heeft immers gewonnen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_219022897
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 17:42 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Pics van haar pijp skills
Ik hoop niet over de longen. Dat zou ongezond zijn.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_219024906
Ik dacht zo'n lange pijp door je ook wel eens in die jackie Chang films voorbij ziet komen
pi_219024989
Ah, ze hebben informatie uit de Middeleeuwen gevonden?
En lekker allemaal wat jaartjes jonger dood door die lucht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')