--------quote:Nederlandse militair (28) omgekomen bij oefening in Duitsland
Bij een legeroefening in Duitsland is een Nederlandse militair omgekomen. Volgens Defensie lijkt het om een ongeval te gaan. Het gebeurde in de buurt van oefenterrein Munster Süd, in de deelstaat Nedersaksen, tussen Hamburg en Hannover.
Het slachtoffer is een 28-jarige korporaal der eerste klasse van de Landmacht. Defensie zegt geschokt te zijn en mee te leven met de nabestaanden. De oefening zou vandaag eindigen. Vanwege het overlijden gebeurde dat gisteren.
De Koninklijke Marechaussee doet onderzoek naar de toedracht en wordt ondersteund door de Duitse politie.
In totaal namen ongeveer 550 militairen deel aan de oefening.
https://nos.nl/artikel/25(...)efening-in-duitsland
Dat verhaal ken ik, lijkt me geen fraai gezicht. Werd meegesleept over de grond door de helikopter toch?quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:13 schreef Joppiez het volgende:
Bij dit soort nieuws moet ik altijd denken aan de landmachtdagen, toen zat ik een jaar of 18 geleden op een tribune naar een abseilen demo te kijken toen daarbij een militair omkwamErg zonde. RIP
quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:34 schreef ach het volgende:
Als ze meteen met de oefening stoppen zodra er één overlijdt, zijn ze niet echt goed aan het oefenen voor een echte oorlog. Wat doen ze dan als er honderd+ per dag overlijden?
In april, inderdaad. Aangereden door een pantservoertuig. Delano lag waarschijnlijk te slapen.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:03 schreef MissButterflyy het volgende:
Alweer? Laatst ook al een militair die in NL omkwam bij een oefening.
Dat heb ik ook gezien toen. Was voor de meeste op afstand vermoed ik. Militair hing nog aan helikopter die wegvloog laag over de bomen.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:40 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Dat verhaal ken ik, lijkt me geen fraai gezicht. Werd meegesleept over de grond door de helikopter toch?
Komt idd vaker voor.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:56 schreef Gia het volgende:
[..]
In april, inderdaad. Aangereden door een pantservoertuig. Delano lag waarschijnlijk te slapen.
Sorry, maar ongelukken gebeuren. Uiteraard wordt altijd onderzocht wat de oorzaak is, maar vaak ligt het aan eigen onvoorzichtigheid.
Klopt ja, de helikopter vloog weg terwijl een militair (nog) aan de fast rope vastzat.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:40 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Dat verhaal ken ik, lijkt me geen fraai gezicht. Werd meegesleept over de grond door de helikopter toch?
Meestal komen ze niet door kogels om het leven, maar door stomme ongelukken, vaak door eigen onoplettendheid.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 12:36 schreef Mexicanobakker het volgende:
Hadden ze maar gewoon pang pang geroepen.
Maar sneu natuurlijk.
https://dvhn.nl/drenthe/k(...)f-jaar-47549363.htmlquote:Een 28-jarige militair van de 43 Gemechaniseerde Brigade in Havelte is dinsdagavond in Duitsland om het leven gekomen bij een ongeval met een Fennik pantservoertuig. Dat gebeurde tijdens een oefening bij Munster Süd.
De 28-jarige korporaal der eerste klasse nam deel aan de oefening Ferocious Bison in Munster Süd, onder Hamburg. Hij maakte deel uit van het 44 pantserinfanteriebataljon van brigade in Havelt
Zag vorige week ook zo'n filmpje voorbij komen, maar die was niet van de Nederlandse krijgsmacht.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:47 schreef ChevyCaprice het volgende:
Ik zag laatst een fragment van oefening dat militairen onder de baan van afgevuurde kogels moesten door kruipen
Ja niet moeilijk om dan dood te gaan, stel het was bij die oefening
De tijd dat er 1-3 militairen omkwamen per grote oefening is wel voorbij. Tegenwoordig is dat minder en het gebeurt ook niet iedere oefening meer. Komt ook omdat er minder tanks en ander zwaar materiaal zijn, dat ging k het meestal fout.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 12:35 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Komt idd vaker voor.
Bij elke grote oefening kun je van te voren statistisch voorspellen hoeveel doden er gaan vallen, vaak ligt dat tussen de 1 en 3. Ook kunnen er burger slachtoffers vallen, ik herinner nog uit mijn tijd (lang geleden) dat een YP vanuit een bosrand de weg opreed en op dat moment een personenauto langs kwam:
personenauto total los en bestuurder dood,
verflaagje van de YP af
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |