abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219015901
quote:
Man koopt vliegtickets, maar blijkt flink te zijn opgelicht: 'Alles bij elkaar voor bijna 8000 euro'

DEN HAAG - 'Ik werk in de computerbeveiliging, ik ben altijd supervoorzichtig en toch ben ik er ingetuind.' Reyansh uit Zoetermeer werd voor 8000 euro opgelicht door een vaste klant van zijn vrouw. Hij baalt er niet alleen van, maar moest ook met lede ogen toezien dat de vrouw, in zijn ogen een oplichtster, niet werd vervolgd door het Openbaar Ministerie.

De ellende begint als de vrouw van Reyansh tegen haar vaste klant vertelt dat ze met de familie naar Suriname wil voor de 65ste verjaardag van haar vader. De klant zegt dat ze bij de KLM werkt en wel aan tickets met korting kan komen.

'Normaal kost een ticket 600 tot 900 euro, afhankelijk van het seizoen. Ze kon ze voor 565 krijgen. Dat leek me niet onmogelijk. Als ze 200 had gezegd, was ik er nooit ingetrapt', vertelt de Zoetermeerder.

Achtergrond gecheckt
'Ik heb haar gebeld en gevraagd of ze echt bij de KLM werkte en niet bij een reisagent. Ze zei dat ze op de boekingsafdeling werkte en de tickets zelf zou boeken.' De vrouw stuurt ook nog een foto van haar KLM-badge. 'Die was dus vals.'

Nog steeds niet helemaal gerustgesteld belt Reyansh met een kennis die ook bij de luchtvaartmaatschappij werkt. Die zegt dat het zou kunnen wat de klant vertelt en dan zegt hij tegen zijn vrouw dat ze de tickets kan bestellen.

Tickets voor de familie
Omdat de vrouw heeft gezegd dat ze van alles kan regelen, bestelt Reyansh zijn echtgenote niet alleen tickets, maar ook een hotel erbij en ook nog eens tickets voor een vriend en een zus naar Miami. 'Alles bij elkaar voor bijna 8000 euro.'

De oplichting komt aan het licht als Reyansh zijn schoonzus op Schiphol staat en ze geen plek blijkt te hebben in het vliegtuig naar Miami.

Voor joker op Schiphol
Ze belt met de zogenaamde KLM-medewerkster. Die zegt dat er iets fout moet zijn gegaan, dat ze het meteen gaat oplossen, dat ze de schoonzus en haar gezin ziet staan door de glazen wand bij de incheckbalie en dat ze zo naar haar toe zal komen om het goed te maken.

Dat gebeurt natuurlijk niet en - vier uur later - nadat ze de vlucht heeft gemist, koopt de schoonzus peperdure last-minute tickets voor de volgende vlucht.

'Hard werken en doorsparen'
Ook Reyansh en zijn familie kopen nieuwe, echte tickets. 'Dat was wel even slikken, hard werken en doorsparen.' Ondertussen komt hij erachter dat hij bepaald niet het enige slachtoffer is.

De oplichtster blijkt samen te werken met Awinash B., een Rotterdammer die al vaker voor oplichting is veroordeeld. Volgens de psycholoog die hem in opdracht van de rechtbank onderzocht, zal hij altijd weer terugvallen in zijn oplichtersgedrag.

Boekingscodes
B. heeft toegang tot het vliegreserveringssysteem van een reisbureau. Daarin reserveert hij tickets. Zo komt hij aan een boekingscode, die via zijn handlanger bij de slachtoffers komt. De slachtoffers betalen aan de vrouw, die het geld doorstort naar B., en die houdt het geld zelf. De niet betaalde reserveringen vervallen.

B. is voor deze praktijken in juli door de Rotterdamse rechtbank veroordeeld tot een celstraf van 3,5 jaar. Maar zijn handlanger is door de rechtbank gezien als een slachtoffer. Ze zou zelf ook zijn opgelicht.

Ook slachtoffer?
B. had haar namelijk wijsgemaakt dat hij ook bij de KLM werkte en hij had haar zogenaamd een baan bij de luchtvaartmaatschappij bezorgd. Daarvoor had hij haar een vals arbeidscontract laten tekenen en had hij haar zogenaamd op de boekingsafdeling aan het werk gezet.

Op die manier is zij volgens de rechtbank ook in de oplichterspraktijken van de hoofdverdachte getrapt. Maar Reyansh gelooft daar helemaal niks van en hij is teleurgesteld dat de vrouw niet is vervolgd. 'Ze heeft zich bij de politie voorgedaan als slachtoffer en het OM en de rechtbank zijn er ingetuind.'

Totale schade onduidelijk
'Ze mocht per verkocht ticket tachtig euro houden. Ze wist heus wel dat het niet deugde. Ze heeft voor bijna 90.000 euro aan tickets verkocht en bijna tweehonderd mensen opgelicht, vooral mensen uit Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam.'

'Dat zijn degenen van wie wij het weten. De Hindoestaanse gemeenschap is klein, dus mijn vrouw hoort die dingen. Maar de echte schade is waarschijnlijk groter.'

Alsnog vervolging?
Reyansh en een aantal andere slachtoffers hopen dat het OM de vrouw alsnog gaat vervolgen. Ze hebben dat direct na de uitspraak gevraagd aan de officier van justitie. Maar een woordvoerder van het OM laat weten dat er geen formeel verzoek is ontvangen om dat te doen.

'Overigens zien wij daar op basis van het dossier op dit moment ook geen reden toe', aldus het OM. 'De rechtbank heeft haar ook als benadeelde aangemerkt en haar een schadevergoeding toegekend. De rechter oordeelde dat de vrouw is gebruikt als willoos werktuig.'
Last minute vliegtickets kopen is sowieso oplichting.
  dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:20:59 #2
433994 jigggy
moegenblatvlekker
pi_219015998
Hierin trappen voor zulke dure tickets :')
pi_219016107
Ach Reyansh
U MAD?
pi_219016122
En alle reisdocumenten dan? Die waren ook vervalst ofzo? :')
No amount of money ever bought a second of time.
pi_219017037
Sommige mensen, die denken dat oplichting loont.. wat een pannekoeken.

Bajes, karma.. hoe je het ook noemt het komt vanzelf.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 00:04:32 #6
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_219017506
quote:
De rechtbank heeft haar ook als benadeelde aangemerkt en haar een schadevergoeding toegekend.
Best hilarisch als je niet alleen je straf als mede-oplichter ontloopt maar zelfs een schadevergoeding krijgt__!
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_219021389
Die laatste twee zinnen inderdaad.. :') :')
Man man man, wat een land soms dit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')