Ik zag ze vroeger wel veel, keppeltjes. Maar ze zijn helaas door angst uit het straatbeeld verdwenen:quote:Op maandag 13 oktober 2025 19:33 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik heb ook niet echt keppeltjes in NL gezien in de afgelopen 30 jaar. Weleens de hoeden en pijpekrullen toen ik voor een maand in Antwerpen verbleef. Zat letterlijk in de joodse buurt.
Die zul je in Antwerpen ook steeds minder zien. Joden trekken weg uit Antwerpen. De diamanthandel is overgenomen door Indiërs.quote:Op maandag 13 oktober 2025 19:33 schreef Beathoven het volgende:
Ik heb ook niet echt keppeltjes in NL gezien in de afgelopen 30 jaar. Weleens de hoeden en pijpekrullen toen ik voor een maand in Antwerpen verbleef. Zat letterlijk in de joodse buurt.
Eigenlijk wel eens. Tenzij er een natuurlijke emancipatieslag is.quote:Op maandag 13 oktober 2025 19:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zag ze vroeger wel veel, keppeltjes. Maar ze zijn helaas door angst uit het straatbeeld verdwenen:
https://www.ad.nl/binnenl(...)-te-dragen~afb7a43d/
https://nos.nl/artikel/25(...)h-weer-veilig-voelen
Hopelijk gebeurt dat met de hoofddoek niet. En komt de keppel ook weer terug.
Oh echt? Ik was er in 2012. Toen was het er nog erg bedrijvig in de joodse kringen. Maar de wereld veranderd natuurlijk snel.quote:Op maandag 13 oktober 2025 20:01 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Die zul je in Antwerpen ook steeds minder zien. Joden trekken weg uit Antwerpen. De diamanthandel is overgenomen door Indiërs.
quote:Op maandag 13 oktober 2025 15:55 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Hoofddoekjes zijn geen onderdeel van de Nederlandse cultuur.
Ik werk regelmatig in Amstelveen en daar zijn nog wel veel joden die een keppeltje dragen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 19:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zag ze vroeger wel veel, keppeltjes. Maar ze zijn helaas door angst uit het straatbeeld verdwenen:
https://www.ad.nl/binnenl(...)-te-dragen~afb7a43d/
https://nos.nl/artikel/25(...)h-weer-veilig-voelen
Hopelijk gebeurt dat met de hoofddoek niet. En komt de keppel ook weer terug.
Ik moet zeggen dat ik toch bezwaar blijf houden tegen het idee dat je aan kinderkleren een godsdienst van ouders kan aflezen.quote:Op zondag 12 oktober 2025 21:34 schreef YoopY het volgende:
Zojuist stapt een compleet gezin (moeder, 2 dochters, papa) in.
Zien er volledig gelukkig uit, glimlach van oor tot oor. Ook de dochters. (+/- 2 en 5 jaar oud)
Opmerking: de dochters (ook de jongste) zijn volledig volgens Sharia gekleed. Inclusief hoofddoek etc, voor wie nog geen beeld heeft.
Vinden we dit oke?
Mijn dochter heeft van haar eigen zakgeld allemaal shirtjes met opwekkingsteksten gekocht. "Praise the Lord", "Jezus Overwinnaar", "Zegekroon", "Good, good Father"... is dat nou erg? Haar klasgenootjes waren iig behoorlijk jaloers.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 11:39 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik toch bezwaar blijf houden tegen het idee dat je aan kinderkleren een godsdienst van ouders kan aflezen.
Gelukkig doe jij dat niet echt, maar het is toch een hellend vlak.
Omdat het (zeker) bij zo een (zeer jonge) meisjes in het teken staat van dwang en onderdrukking.quote:Op maandag 13 oktober 2025 20:01 schreef Beathoven het volgende:
Maar verder heb ik het altijd wat vaag gevonden dat men in een seculiere maatschappij wel als voetbalsupporter, gabber, emo of punker kan lopen, maar een hoofddoekje ineens aanstootgevend zou zijn.
In Nederland? Nee, dat klopt gewoon niet.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 13:45 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Omdat het (zeker) bij zo een (zeer jonge) meisjes in het teken staat van dwang en onderdrukking.
Met het OV gaan? Nee absoluut niet ok. Dit houdt in dat mijn auto problemen heeft of ik morgenochtend een kater heb.quote:
Wat klopt niet?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 14:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
In Nederland? Nee, dat klopt gewoon niet.
Precies, en waar ligt dan die grens, en wie bepaald dat? Als ik in een roze onesie met hoofdbedekking in de metro wil stappen, vinden we dat oké?quote:
Ik vind dat ok, zolang niemand je ertoe dwingt.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 16:18 schreef Duracell het volgende:
[..]
Precies, en waar ligt dan die grens, en wie bepaald dat? Als ik in een roze onesie met hoofdbedekking in de metro wil stappen, vinden we dat oké?
Dat een hoofddoek een signaal is van dwang en onderdrukking. Tenminste, niet meer dan "het is koud, je moet een winterjas aan".quote:
Mja... Als man altijd makkelijk gezegd he? Jij zal ze nooit moeten dragen en je nooit hoeven klein en onzichtbaar te maken voor de buitenwereld.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 16:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat een hoofddoek een signaal is van dwang en onderdrukking. Tenminste, niet meer dan "het is koud, je moet een winterjas aan".
Heb je dat bezwaar ook als meisjes een rok dragen omdat ze van hun ouders, God en de dominee geen broek mogen dragen?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 11:39 schreef sigme het volgende:
Ik moet zeggen dat ik toch bezwaar blijf houden tegen het idee dat je aan kinderkleren een godsdienst van ouders kan aflezen.
Gelukkig doe jij dat niet echt, maar het is toch een hellend vlak.
'Het is koud, je moet een jas aan' is ook dwang. Doe ik mijn kinderen ook gewoon aan. 'Nee, je mag niet kaal' ook. En 'geen naveltruitje aan naar school' was al vaak een regel voordat de scholen ze begonnen te verbieden. Ouders hebben nou eenmaal een bepaalde zeggenschap over hun kinderen. Als die kinderen zich echt gedwongen zouden voelen, zouden ze zodra ze uit het zicht van hun ouders zijn af doen en dat signaal herken ik niet.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 16:29 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Mja... Als man altijd makkelijk gezegd he? Jij zal ze nooit moeten dragen en je nooit hoeven klein en onzichtbaar te maken voor de buitenwereld.
En 'het is ons geloof, je moet een hoofddoek op' is genoeg dwang
1 storen aan een hoofddoek, maar het een beetje lastig vinden om een argument te verzinnen om je eraan te storen in het openbaar waarin iedere subcultuur een bepaalde vrijheid heeft zich met kleding te uiten. Als je met een groot kruis wilt gaan lopen op je T-shirt mag dat ook.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 16:19 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik vind dat ok, zolang niemand je ertoe dwingt.
Ja ookquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 16:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Heb je dat bezwaar ook als meisjes een rok dragen omdat ze van hun ouders, God en de dominee geen broek mogen dragen?
1 twee kleine meisjes zien die echt nog niet geslachtsrijp zijn dus eigenlijk nog geen hoofddoek moeten, toch al volledig bedekt zienquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 16:39 schreef Beathoven het volgende:
[..]
1 storen aan een hoofddoek, maar het een beetje lastig vinden om een argument te verzinnen om je eraan te storen in het openbaar waarin iedere subcultuur een bepaalde vrijheid heeft zich met kleding te uiten. Als je met een groot kruis wilt gaan lopen op je T-shirt mag dat ook.
2 storen aan mogelijke ongrijpbare en onzichtbare invloeden op de hoofddoekdraagster met een mogelijkheid dat ze er zelf voor gekozen heeft.
3 realiseren dat je eigenlijk niet zo voor gelijke rechten voor migranten bent ook.
4 terug naar 1
Het idee is natuurlijk dat als je daar zelf voor kiest, praktisch alles kan en mag. In dit geval toon ik mijn verbazing voor zulke 'outfits' voor echt super jonge kinderen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 16:18 schreef Duracell het volgende:
[..]
Precies, en waar ligt dan die grens, en wie bepaald dat? Als ik in een roze onesie met hoofdbedekking in de metro wil stappen, vinden we dat oké?
misschien moet je de ouders daar publiekelijk over aanspreken hierover en je persoonlijke inzichten over waar jij vind dat de hoofddoek voor staat etaleren, lijkt me een leuke discussie.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 16:44 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
1 twee kleine meisjes zien die echt nog niet geslachtsrijp zijn dus eigenlijk nog geen hoofddoek moeten, toch al volledig bedekt zien
Het gaat om de leeftijd...
quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 16:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
misschien moet je de ouders daar publiekelijk over aanspreken hierover en je persoonlijke inzichten over waar jij vind dat de hoofddoek voor staat etaleren, lijkt me een leuke discussie.
Het gaat om leeftijd
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |